Hoe zit dat nou in mijn specifieke geval?quote:Ook postbezorgers en zaterdagbestellers kunnen overwerk en meerwerk weigeren.
quote:Besmet werk en de postbezorger
Met besmet werk bedoelen we al het werk dat normaal door stakende collegas gedaan zou moeten worden. Het is niet de bedoeling dat de mensen die niet worden opgeroepen om te staken dat soort werk gaan doen. Ook niet in de vorm van overwerk en meerwerk. De bonden hebben TNT een nieuwe actie aangezegd, ook voor postbezorgers en zaterdagbestellers: namelijk dat er van donderdag 25 tot maandag 29 november 23.00 uur geen overwerk of meerwerk zal worden uitgevoerd. Dat betekent dat je als postbezorger of zaterdagbesteller al het werk kunt weigeren dat niet tot je normale werk behoort. Een paar voorbeelden:
Het lopen van je eigen wijk in de daarvoor bestemde tijd is normaal eigen werk. Ook als die tijd wat langer duurt door veel huis aan huis.
Het lopen van een wijk van een postbode of het voorbereidingswerk is niet je normale werk. Als je dat normaal ook nooit doet dan kun je dat werk nu weigeren, het is besmet werk.
Het lopen van een andere wijk is niet normaal als je dat anders ook nooit doet. Maar als je wijken regelmatig wisselen is het weer wel normaal. Wel moet de hoeveelheid werk ongeveer gelijk zijn aan je normale werk.
Extra dagen of uren werken buiten je normale werkdagen en uren is niet normaal en dus besmet werk.
Als je er niet helemaal uitkomt kun je je melden bij je eigen bond, die helpen je verder. En als er echt druk wordt uitgeoefend door leidinggevenden dan horen we dat ook graag, dan gaan we daar mee aan de slag.
Je vergeet het kookboekquote:Op dinsdag 7 december 2010 20:05 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Klopt, meestal zit er wat stro, een vaas, een paar waxinelichtjes, een of andere pan, een paar chocolaatjes en een pak vruchtensap in
Met een irischeque van bv. 15 euro zou ik heel tevreden zijn. Ten eerste is het al 5x zoveel waard als de troep in de doos en ten tweede hoef je er niet mee te sjouwenquote:Op dinsdag 7 december 2010 20:11 schreef carboni het volgende:
Kookboek deel 1, vorig jaar deel 2, zal nu wel deel 3 zijn
Overigens kregen postbezorgers verdomme een Iris cheque, postbodes een eindejaarsuitkering maar zaterdagwerkers geen flikker
Die laatste zin roept dan toch weer twijfels op, als ik dus minder tijd nodig heb - laten we zeggen 3 kwartier - voor mijn vaste (en enige) wijk, ben ik dan weer wel verplicht om een andere wijk te lopen of niet om aan mijn normale werktijd te komen voor die dag van 2 uur?quote:Het lopen van een andere wijk is niet normaal als je dat anders ook nooit doet. Maar als je wijken regelmatig wisselen is het weer wel normaal. Wel moet de hoeveelheid werk ongeveer gelijk zijn aan je normale werk.
Mooi, dan kan ik mijn kaars aansteken en daarna nog 20 seconden genieten van een brandende lucifer.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:18 schreef TokenW het volgende:
Als je behoefte hebt aan lucifers van 28 cm, dan zit je dit jaar goed met het kerstpakket.
Handig voor die lawinepijl waarmee je de rode/oranje brievenbus opblaast.quote:Op dinsdag 7 december 2010 20:30 schreef Peterselieman het volgende:
Is wel handig bij het aansteken van vuurwerk
Er was vandaag nog overleg tussen de bonden en TNT, maar dat heeft onvoldoende opgeleverd. De staking gaat dus wel door. Maar ik vraag me af of het weer zo massaal is deze keer, ik had het idee dat er deze keer meer werkwilligen zijn. Sowieso gaan veel mensen die lid zijn van de BVPP (die deze staking niet steunt) gewoon aan het werk, omdat ze geen stakingsuitkering kunnen krijgen. En de mensen die uit solidariteit de vorige keren een vrije dag hadden genomen (waaronder ik) mogen dat deze keer niet meer doen, omdat de KNJ nu begonnen is.quote:Op dinsdag 7 december 2010 18:34 schreef sk888er het volgende:
Hmm had toenstrx gevragen of ik wat extra wijkjes moet bezorgen tijdens het staken (aangezien bij de vorige staking alleen machine post werd bezorgd en ik er vanuit ging dat het deze keer weer was) kreeg ik als antwoord dat er niet gestaakt wordt en dat het dus niet nodig is. Ben benieuwd of ze der nog op terugkomen als ik hiero lees dat toch gestaakt gaat worden.
quote:Grens is bereikt voor TNT Post
DEN HAAG - Postbedrijf TNT Post is verrast door en zwaar teleurgesteld over het besluit van de vakbonden Abavakabo FNV en CNV Publieke Zaak om de driedaagse poststaking in de aanloop naar de kerst door te zetten.
''We hebben de plicht om zes dagen in de week post te bezorgen. Er speelt een maatschappelijk belang. We beraden ons en sluiten een gang naar de rechter dan ook niet uit'', zei directeur Pieter Kunz van TNT Post dinsdag.
Kunz is bij TNT Post verantwoordelijk voor de reorganisatie waar het allemaal om te doen is.
Volgens Kunz is het los van de effecten op het bedrijf ''onverantwoord wat men nu aan het doen is''.
Klanten
De effecten op het bedrijf zijn ook niet gering. Bestaande klanten kunnen door de stakingen hun heil zoeken bij de concurrent of alsnog besluiten over te schakelen op het elektronisch versturen van de post.
''Staken lost niks op maar levert nog meer krimp op; de vakbonden hebben een grote verantwoordelijkheid hierin.''
Concessies
De bonden en TNT Post zaten sinds maandag weer om tafel. ''Normaal gesproken voer je gesprekken om eruit te komen.''
TNT Post heeft volgens het bedrijf inmiddels forse concessies gedaan bij het aantal mensen dat gedwongen het bedrijf moet verlaten. ''De bonden laten niet weten wat hun eisen zijn. Dat is gissen voor ons, waar eindigt dit?''
Ontslagen
Het aantal gedwongen ontslagen dat gepaard gaat met een reorganisatie, die vanaf volgend jaar zijn beslag moet krijgen, is eerst verlaagd van 4500 naar 3100. Dat aantal kon in het voorstel van dinsdag nog verder omlaag.
''Als het aantal verder omlaag moet, staat daar wel een rekening tegenover.'' Kunz doelt daarmee op afspraken over toekomstige cao's.
Volgens TNT Post zoeken de bonden bewust de grens op met het stakingswapen. ''En die grens is nu bereikt.'' Kunz hoopt dat consumenten gewoon kerstkaarten blijven sturen. ''Wat mij betreft maken ze er een nieuwjaarskaart van. We gaan ze bezorgen.''
Hoe je het ook wendt of keert, er moeten er nog steeds 11.000 mensen uit. Hoe lager het aantal gedwongen ontslagen, des te meer mensen het bedrijf vrijwillig zullen moeten verlaten, bijv. via Mobility. Dus die toezeggingen tav gedwongen ontslagen zijn niet zoveel waard.quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:15 schreef carboni het volgende:
Ach die vakbonden hebben gelukkig door dat het "verlagen" van het aantal ontslagen geen reet inhoud. Kijk ook maar hoe makkelijk TNT gestrooid heeft met die verlagingen, bij het minste protest gingen we al vanaf 11.000 naar 6.000, leuk voor de media.
Als de VBG's worden vervangen door CVL's, overigens een toekomst plan waar je nog steeds vraagtekens kan stellen bij de uitvoerbaarheid. Zoals hoe in godsnaam je genoeg mensen vind die bereid zijn om part-time tussen 2 en 6 wijken voor te bereiden, genoeg depots en genoeg ruimte vind voor deze CVL's.
Buiten dat zijn er zoveel manieren om mensen weg te krijgen zonder te ze ontslaan. Laten rijden vanuit Leeuwarden naar Zwolle bijvoorbeeld, In gebroken diensten werken van 6 smorgens tot tot 7 savonds, elke dag een andere stad, verlofuren constant weigeren, etc etc.
Nu kan er nog een vuist worden gemaakt.
Dat dus ook, Je loopt het risico er na een jaar uit te liggen via TNT Mobility , maar dat geld dan bij TNT Post weer als "geen ontslag" en ondertussen is er nog steeds een gierend tekort aan bezorgersquote:Op dinsdag 7 december 2010 22:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Hoe je het ook wendt of keert, er moeten er nog steeds 11.000 mensen uit. Hoe lager het aantal gedwongen ontslagen, des te meer mensen het bedrijf vrijwillig zullen moeten verlaten, bijv. via Mobility. Dus die toezeggingen tav gedwongen ontslagen zijn niet zoveel waard.
Bovendien: wie houdt er bij hoeveel mensen er al vertrokken zijn? Op mijn kantoor is er tegenwoordig iedere week wel een keer gebak in de kantine om het vertrek van een fulltimer te vieren, maar het aantal mensen wat moet vertrekken blijft op hetzelfde getal staan.
Ik kan het model van TNT Post met al die hubs e.d. wel begrijpen, maar het is praktisch gezien gewoon niet uitvoerbaar. Daarnaast is het menselijkerwijs ook niet een juiste oplossing, mensen die 10tallen jaren voor je bedrijf hebben gewerkt op deze manier eruit trappen, dat wens je toch niemand toe...quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:52 schreef carboni het volgende:
[..]
Dat dus ook, Je loopt het risico er na een jaar uit te liggen via TNT Mobility , maar dat geld dan bij TNT Post weer als "geen ontslag" en ondertussen is er nog steeds een gierend tekort aan bezorgers
Ik kan meeleven met mensen die echt niet zonder het loon kunnen. geen lid van een bond zijn, omdat ze niet zoveel uren maken of flexwerker zijn.quote:Op woensdag 8 december 2010 10:40 schreef rub3n het volgende:
Ik moet vanavond gewoon route rijden! Joepie! Misschien kan ik zelfs wel een extra ritje naar Zwolle lospeuteren! Scheit aan besmet werk, door die stakers eindig ik deze maand hoogstwaarschijnlijk in het rood!
Ik zou mijn eigen uren toch net wat belangrijker vindenquote:Op woensdag 8 december 2010 12:09 schreef tntster het volgende:
[..]
Ik kan meeleven met mensen die echt niet zonder het loon kunnen. geen lid van een bond zijn, omdat ze niet zoveel uren maken of flexwerker zijn.
Echter vind ik dat je respect moet hebben voor diegene die wel staken en dus geen extra werk moet gaan doen wat je normaal ook niet doet.
das alleen mijn mening
helemaal mee eens. Ik baal ook, want ik werk veel minder met die stakingen. Ik ga echter geen werk doen wat door een collega die staakt vrij is gekomen..quote:Op woensdag 8 december 2010 12:09 schreef tntster het volgende:
[..]
Ik kan meeleven met mensen die echt niet zonder het loon kunnen. geen lid van een bond zijn, omdat ze niet zoveel uren maken of flexwerker zijn.
Echter vind ik dat je respect moet hebben voor diegene die wel staken en dus geen extra werk moet gaan doen wat je normaal ook niet doet.
das alleen mijn mening
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |