Plectrums, checkquote:Op donderdag 2 december 2010 15:58 schreef Phantom_Lord het volgende:
op zich is dat wel een ok beginners gitaartje. geen tremolo dus wat makkelijker stemmen, dat was iig iets waar ik tegenaan liep toen ik begon, de tremolo (die er bij mij dus wel op zat).
maar als je ooit nog van plan bent om in een band te gaan spelen dan kom je er niet met die versterker, ik zeg het alvast maar.
en vergeet geen plectrum(s) te kopen, of wil je alleen maar tokkelen?
guitar proquote:Op donderdag 2 december 2010 10:51 schreef Appeleter het volgende:
Kameraad van mij had een programma op de computer waarmee hij complete bands kon laten afspelen op de computer. Hierbij werden alle muziek instrumenten in apparte balkjes gezet en kon je precies aflezen welke snaar je moest aanslaan etc...
heb het hem zien doen, ging de eerste keren heel mis, maar na dagen oefenen kan hij het een beetje. Al kan hij geen muziek lezen
Guitar Pro is dat, gebruik ik zelf ook, werkt erg goed!quote:Op donderdag 2 december 2010 10:51 schreef Appeleter het volgende:
Kameraad van mij had een programma op de computer waarmee hij complete bands kon laten afspelen op de computer. Hierbij werden alle muziek instrumenten in apparte balkjes gezet en kon je precies aflezen welke snaar je moest aanslaan etc...
heb het hem zien doen, ging de eerste keren heel mis, maar na dagen oefenen kan hij het een beetje. Al kan hij geen muziek lezen
Ik ben zelf begonnen met Allright Now van Free en daarna volgte snel wat dingetjes, het enige nummer wat ik niet goed kan(En daar begin je meestal mee) is Smoke On The Water, Het moeilijkere nummer, Sweet Child O Mine, Tie Your Mother Down en de Bohemian Rhapsody solo, kan ik dan weer wel...quote:Op donderdag 2 december 2010 11:02 schreef tntkiller het volgende:
er zijn zat lessen te vinden op youtube denk ik...
ik ben heel lang geleden begonnen met oa U2(jushua tree abum is perfect voor dat) dat klinkt goed(ga nou niet beginnen met vader jacob ofzo dan is de pret er zo vanaf)
er zijn 7 basis akkoorden A to G en met meestal 3 ervan kan je al heeel wat nummer spelen
met ge basis G-D-C kan je bvb een deel van wonderfull tonight spelen van eric clapton of il be yours van Ilse DeLange
kijk eens op tabsRus http://www.tabsrus.nl/
daar is oa een beginner sectie met uitleg en makkelijke nummer.
Open akkoorden zijn handig als je clean speelt/tokkeltquote:Op vrijdag 10 december 2010 12:43 schreef BzP het volgende:
Mensen zeggen doe dit doe dat...
Maar jij gaat je een elektrische gitaar kopen..
Wat voor stijl wil je gaan?
Metal?
Blues?
Punk?
Pop-rock?
Als je metal wilt spelen dan adviseer ik dat je eerst wat punkrifjes via youtube gaat oefenen..
Maar die "open" akkoorden wat mensen hier opnoemen gaat echt niet opschieten als je met distortion speelt..
Youtube > How to play Powerchords is dan wat je moet hebben
Ik haat muziekles, vind het veel fijner om gewoon zelf dingen uit te vogelen.quote:Op zondag 12 december 2010 16:09 schreef Muchachooo het volgende:
gitaar leren spelen kan je doen zoals je zelf wilt. ik heb een jaar of 8 terug een vriend van me aan het gitaarspelen gebracht, hij wou toen per se Hallowed Be Thy Name van Iron Maiden leren spelen en ik zei hem steeds dat dat veel te hoog gegrepen was.
twee weken later speelde hij heel dat nummer foutloos mee.
8 jaar later speelt hij mij op elk genre eruit.
dus het is echt een kwestie van motivatie. in ieder geval ben ik vroeger bijna gestopt met spelen omdat ik steeds van die Vader Jacob bullshit voorgeschoteld kreeg op muziekles, dus doe vooral wat je leuk vind
Nee precies.quote:Op maandag 13 december 2010 15:47 schreef BzP het volgende:
Ben 2.5 jaar geleden begonnen en nog steeds zijn youtube, guitar pro, en tabIt mn beste vrienden.....
Wat die gast boven me zegt, motivatie is de key.. En wat je niet leuk vind.. Motiveert je ook niet!
Uploaden via imageshackquote:Op maandag 13 december 2010 18:13 schreef Braddie het volgende:
Ik heb net m`n eigen Tab geschreven voor het "ooh ooh" stukje van New Kids Turbo met Paul Elstak.
Hoe krijg ik die hier?
Begin met acoustic, koop een leer boek waar je leert gitaar te spelen. Zodra je dat kan kan je verder gaan met taps en leuke liedjes.quote:Op maandag 13 december 2010 19:18 schreef Melodicloud het volgende:
Ik wil ook gitaar leren spelen! Vooral nu ik ophoud met mijn opleiding en toch wat te doen wil hebben... Alleen weet ik niet zo goed wat me beter zou liggen, acoustisch of elektrisch... En lessen werken bij mij ook niet.Weet nog dat ik vroeger saxofoon speelde, en dan ZWAAR gefrusteerd raakte als ik een noot niet herkende (zwak punt van mij, kan echt niet horen of het A, B, C ed is, behalve als ik het hele rijtje afga) - we hadden zo'n kutoefening op een cd, speelden ze een deuntje en moest je het nadoen.
Echt traumatisch.
Maargoed, ben bang dat een leraar averechts werkt, maar ik ben bang dat ik niet genoeg zelfdiscipline heb.Tips?
En ik vind het gewoon leuk om een cd van mn favo metal band op te zetten en dan met hun mee te jammen....quote:Op maandag 13 december 2010 23:01 schreef Muchachooo het volgende:
Ik ben misschien de enige hier, maar ik heb een schijthekel aan tabs. Muzikaliteit is niet het noot voor noot naspelen van een liedje, maar juist er zelf iets van maken.
Wat ik altijd doe is gewoon per maat de gebruikte akkoorden opschrijven. De uiteindelijke gitaarpartij is afgeleid uit de akkoordenprogressie.
Ik vind een eigen interpretatie van een nummer meestal veel leuker om te spelen dan het origineel
Ik gebruik meestal de tabs om het nummer zo`n beetje wel te leren, en daarna kijk ik wel of ik er mijn eigen interpretatie aan geef of niet.quote:Op maandag 13 december 2010 23:01 schreef Muchachooo het volgende:
Ik ben misschien de enige hier, maar ik heb een schijthekel aan tabs. Muzikaliteit is niet het noot voor noot naspelen van een liedje, maar juist er zelf iets van maken.
Wat ik altijd doe is gewoon per maat de gebruikte akkoorden opschrijven. De uiteindelijke gitaarpartij is afgeleid uit de akkoordenprogressie.
Ik vind een eigen interpretatie van een nummer meestal veel leuker om te spelen dan het origineel
Nou precies zoals je zegt, bij het ene past het beter dan bij het andere. Je moet gewoon voor jezelf beslissen wat je leuker lijkt om te gaan spelen akoestisch of electrisch.quote:Op dinsdag 14 december 2010 13:29 schreef Melodicloud het volgende:
Dit is mijn soort muziek, past akoestische gitaar hier wel een beetje bij? Bij sommigen weet ik het zeker, maar bij sommige heb ik iets van "mwoah..."
Inderdaad.quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:18 schreef BzP het volgende:
iemand die veel verder al smij was zei ook altijd dat ik jarenlang op ene akoestische moest oefenen..
Ik ben echt blij dat ik nooit naar die persoon heb geluisterd...
Elektrische gitaar is eindeloos
Dat is ook weer bullshit.quote:Op dinsdag 14 december 2010 15:18 schreef Braddie het volgende:
[..]
Inderdaad.
Ik raad het mensen ook altijd aan om op een elektrische gitaar te beginnen omdat je dan gewoon beter de techniek onder de knie kan krijgen in mijn opinie..
quote:Op dinsdag 14 december 2010 15:19 schreef Dribbel_ het volgende:
Wil je akoestische dingen spelen => koop een akoestische gitaar
Wil je electrich dingen spelen => koop een electrische gitaar
Hier ben ik het niet mee eens...quote:Op dinsdag 14 december 2010 15:18 schreef Braddie het volgende:
[..]
Inderdaad.
Ik raad het mensen ook altijd aan om op een elektrische gitaar te beginnen omdat je dan gewoon beter de techniek onder de knie kan krijgen in mijn opinie..
Ik zou juist de plec voor Solo's pakken...quote:Op dinsdag 14 december 2010 16:34 schreef Braddie het volgende:
Ik ben begonnen op electrisch en vind het veel fijner spelen dan acoustisch.. Ik speel akkoorden met een plectrum en als ik wat solotjes speel of ik wil layeren dan pak ik een 10 cent muntje..
wtf?quote:Elektrisch gitaar vergt meer precisie..
Je bent gek in je hoofd jij...quote:Op woensdag 15 december 2010 10:07 schreef Phantom_Lord het volgende:
[..]
wtf?
das voor het eerst dat ik dat hoor, zet je distortion aan en raggen, geen precisie aanwezig, acoustisch vergt naar mijn mening veel meer techniek om een goed geluid er uit te krijgen.
Ik ga geen moeite meer doen want hier zitten echt een stel randdebielen op Fok zeg...quote:Op woensdag 15 december 2010 13:47 schreef Dribbel_ het volgende:
Wat jij noemt is anders ook dikke bullshit. Je gebruikt gewoon totaal verschillende technieken die niet met elkaar te vergelijken zijn. En sinds wanneer heeft een electrische gitaar kleinere frets (????)
En qua kracht die je moet zetten maakt het ook geen hol uit als je maar weet hoe je zo'n ding fatsoenlijk af moet stellen.
Het klopt dat het moeilijk is om bijgeluiden te compenseren maar de rest slaat weer nergens op
Ik snap waar je vandaan komt en waardeer je uitleg zeker..quote:Op woensdag 15 december 2010 14:43 schreef Phantom_Lord het volgende:
@ bzp, ik denk dat we beetje langs elkaar heen praten.
op een acoustische gitaar zit een bredere hals, wat het lastiger maakt om je vingers goed te zetten omdat ook de snaren verder uit elkaar staan. wat het aan de andere kant weer makkelijker maakt omdat je niet gauw een verkeerde snaar aanslaat of meepakt met je vingers.
aan de andere kant heb je met elektrische gitaar met distortion idd last van 'meer' geluid, maar als je palm mute beheerst is dit allemaal te voorkomen.
maar wat ik bedoelde is dat als je een power chord aanslaat en je hebt een vinger niet helemaal goed op een snaar, dat je dan die andere 2 snaren sterker hoort en dus die misser wat minder hoort.
ga je over solo's praten (en dan vooral langzamere solo's) dan hoor je het idd veel meer als je een noot mist of verkeert pakt.
en zo hebben beide gitaren hun voor en nadelen.
en chill dat je t ook goed muziek vindt.
Dat ligt er ook aan welke gitaar je gebruikt, klassieke akoestische gitaren hebben inderdaad een veel bredere hals. Western gitaren hebben gewoon een vergelijkbare hals met een electrischequote:Op woensdag 15 december 2010 14:43 schreef Phantom_Lord het volgende:
@ bzp, ik denk dat we beetje langs elkaar heen praten.
op een acoustische gitaar zit een bredere hals, wat het lastiger maakt om je vingers goed te zetten omdat ook de snaren verder uit elkaar staan. wat het aan de andere kant weer makkelijker maakt omdat je niet gauw een verkeerde snaar aanslaat of meepakt met je vingers.
aan de andere kant heb je met elektrische gitaar met distortion idd last van 'meer' geluid, maar als je palm mute beheerst is dit allemaal te voorkomen.
maar wat ik bedoelde is dat als je een power chord aanslaat en je hebt een vinger niet helemaal goed op een snaar, dat je dan die andere 2 snaren sterker hoort en dus die misser wat minder hoort.
ga je over solo's praten (en dan vooral langzamere solo's) dan hoor je het idd veel meer als je een noot mist of verkeert pakt.
en zo hebben beide gitaren hun voor en nadelen.
en chill dat je t ook goed muziek vindt.
Pak een meetlint en post je vindingen!quote:Op woensdag 15 december 2010 15:37 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Dat ligt er ook aan welke gitaar je gebruikt, klassieke akoestische gitaren hebben inderdaad een veel bredere hals. Western gitaren hebben gewoon een vergelijkbare hals met een electrische
Zoiets ?quote:Op woensdag 15 december 2010 15:41 schreef BzP het volgende:
[..]
Pak een meetlint en post je vindingen!
Als je een fout niet kunt herkennen dan kun je beter nieteens beginnen met spelen...quote:Op woensdag 15 december 2010 16:39 schreef Dribbel_ het volgende:
Kan iedereen alleen maar aanbevelen om in het begin les te nemen bij een leraar. Die corrigeert je als je fouten maakt dat doet een internet les niet
Begin met akkoestischequote:Op donderdag 2 december 2010 11:47 schreef meneerdeman het volgende:
Oke, hier heb ik wat aan .... ik wil deze bestellen is dat wat als beginner:
http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Gitaar-sets/_SET_-Jack-Danny-JD-GG1-BK-Crate-FlexWave-FW15-Kabel/art-GIT150
Wat is dat nou weer voor onzin, verkeerde technieken aanleren is sneller geleerd dan verkeerde technieken afleren.quote:Op woensdag 15 december 2010 17:08 schreef BzP het volgende:
[..]
Als je een fout niet kunt herkennen dan kun je beter nieteens beginnen met spelen...
Dat zal allemaal best wat je zegt, maar een VERKEERDE techniek resulteerd in imperfect muziekspel.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:30 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor onzin, verkeerde technieken aanleren is sneller geleerd dan verkeerde technieken afleren.
Met verkeerde techniek kom je ook vooruit, maar tot op een bepaald punt en dan hang je vast, en dan gaat het weer veel tijd kosten om dat te compenseren. Dan kan je het beter in 1 keer goed dan.
dit merkte ik idd helemaal in het begin met akoestisch.. ritme van aanslagen kreeg ik gewoon niet geregeld.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:54 schreef Dribbel_ het volgende:
Ja heb je ook helemaal gelijk in, gitaarles is ook gewoon relatief duur omdat het natuurlijk priveles is. Bijna alles is gewoon een kwestie van veel oefenen en daar moet je zelf de motivatie voor hebben.
Maar vooral het ritmische gedeelte met op en neer slaan en wanneer je een op slag hebt en wanneer neer. Is vooral bij beginners erg lastig. Ik help ook behoorlijk wat mensen ermee en dat kom ik toch iedere keer weer tegen. Maar dat is wat je zegt, tips van een ervaren persoon (of dat nou een leraar of vriend is) zijn veel handiger omdat je dan feedback krijgt op je eigen spel. Die zien gewoon dingen die jezelf in het begin niet goed kan zien.
geen alternate picking?quote:Op woensdag 15 december 2010 19:03 schreef Dribbel_ het volgende:
Ja klopt dat is het lastige ervan, daar zat ik in het begin ook mee in de knoop. Dat het met akkoorden aanslaan goed gaat is 1 ding. Maar datzelfde gebruik je met riffjes en solo's ook, en daar hebben veel mensen later ook nog problemen mee waardoor de timing soms gewoon echt kut is.
Had die een keer gemaakt voor iemand, dat als je kijkt naar die aanslaghand dat het een constante beweging is wat je ook doet. Als je dat goed onder de knie hebt dan kan je in principe alles zelf leren![]()
Maar heel veel mensen (vooral beginners) onderschatten dat. Die richten zich alleen op de hand waar je je fretboard mee bespeelt en niet de hand die voor het aanslaan zorgt terwijl die minstens zo belangrijk is.
En het is wat je zegt met autorijden, je had waarmee je je frets indrukt kan je zien als sturen en de andere als gasgeven. Je moet beiden kunnen om ergens te komen
als ik tokkel gebruik ik ALTIJD alternate picking, behalve als het écht niet anders kan. bij jou ziet het er af en toe wat random uit...quote:
Tokkelen en alternate picking zijn twee compleet verschillende dingen tochquote:Op woensdag 15 december 2010 20:42 schreef Muchachooo het volgende:
[..]
als ik tokkel gebruik ik ALTIJD alternate picking, behalve als het écht niet anders kan. bij jou ziet het er af en toe wat random uit...
quote:Alternate picking is a guitar playing technique that employs strictly alternating downward and upward picking strokes in a continuous run
Nice try, maar Fok!kers durven toch helemaal geen sociaal contact met meisjes aan te gaan. Wel mooi prijsje though!quote:Op woensdag 15 december 2010 02:53 schreef IrCute het volgende:
Ik heb nog een heel mooi gitaar setje te koop indien er iemand geïnteresseerd in is! [TK] Cort x-2 beginners gitaar en Roland Cube 15x
Ja maar ik doel er meer op dat je dat ritmische moet aanhouden in stukken die juist niet continu doorgaan met op en neer, maar dat je wel die op en neer slag zelf aanhoudt.quote:
bij het strummen zie je dat duidelijk, maar ik vind het bij dat tokkelen niet helemaal duidelijk te zien eigenlijk..quote:Op woensdag 15 december 2010 21:05 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja maar ik doel er meer op dat je dat ritmische moet aanhouden in stukken die juist niet continu doorgaan met op en neer, maar dat je wel die op en neer slag zelf aanhoudt.
Maar daar hebben we het niet over.quote:Op woensdag 15 december 2010 21:14 schreef Muchachooo het volgende:
[..]
bij het strummen zie je dat duidelijk, maar ik vind het bij dat tokkelen niet helemaal duidelijk te zien eigenlijk..
Dat heb ik niet gezien op die video...quote:
Figuurlijk gesproken, zal ik volgende x quotes erbij doen voor je?quote:Op vrijdag 17 december 2010 16:23 schreef Phantom_Lord het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gezien op die video...
maar klonk idd wel aardig chill, vooral dat einde dan. (waarmee ik niet suggereer dat de rest zuigt, want dat is niet zo)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |