abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 16:18:47 #26
230491 Zith
pls tip
pi_89389866
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Misschien begrijp je me verkeerd, wij hebben geen premiewoning gekocht en die 30.000 eigen geld hebben we gespaard voordat we gingen kopen. Wat is de luxe?

Ik neem voor het gemak even aan dat je in de randstad woonde.

Het lijkt me op dit moment erg lastig, zo niet onmogelijk, voor een modaal gezin (werkten jullie beide op modaal niveau?) om zo veel te sparen dat ze op hun 28ste een volledige tussenwoning kunnen kopen. Om de simpele reden dat huizenprijzen veel en veel harder stegen dan salarissen.

De luxe is dus dat men in die tijd (zo ook mijn ouders) huizen volledig in bezit konden hebben op hun 28ste.

quote:
Overigens, even op Funda gekeken: In groningen staan 215 woningen te koop onder de 125.000 euro. 40 daarvan zelfs onder de ton. Dus, het kan wel. Maar iedereen moet niet in de randstad willen wonen!
Waar haal je het werk vandaan dan? Die is er juist niet daar..
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_89389881
Het zou eens hoog tijd worden dat de huizenprijzen gaan dalen. Geef ons de markt terug.
  Milf woensdag 1 december 2010 @ 16:35:21 #28
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_89390570
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Misschien begrijp je me verkeerd, wij hebben geen premiewoning gekocht en die 30.000 eigen geld hebben we gespaard voordat we gingen kopen. Wat is de luxe?

Overigens, even op Funda gekeken: In groningen staan 215 woningen te koop onder de 125.000 euro. 40 daarvan zelfs onder de ton. Dus, het kan wel. Maar iedereen moet niet in de randstad willen wonen!
Die woningen ( waarnaar ik heb gekeken toen ik nog zoekende was voor een koophuis ) hebben geen dubbel glas, vaak geen CV, maar een gaskacheltje. Ofwel je koopt voor een ton en je mag er nog eens tienduizenden extra bij uitgeven omdat de huizen niet meer aan deze tijd voldoen. Daarnaast zijn de OV verbindingen in Bellingwolde, finsterwolde en dergelijke niet zo denderend naar de Stad ( groningen) toe.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  woensdag 1 december 2010 @ 16:42:06 #29
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_89390900
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 14:44 schreef Zith het volgende:

[..]

Ik denk dat je behoorlijk fout zit met de gedachte dat het krap is in nederland.
Met een gemiddelde bevolkingsdichtheid van 400 mensen per km2 is het behoorlijk krap hier.
Meer grond vrijgeven? Welke grond, de natuurgebieden? De landen die bedoelt zijn voor landbouw, de grootste exportproducten van het land?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_89390995
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 14:17 schreef Zith het volgende:

[..]

Verder is het an sich een vreemd teken voor een land als mensen die gemiddeld verdienen geen huis kunnen kopen, je moet als overheid niet willen dat alleen de top 30% een huis kunnen kopen oid.
Hoezo is dit raar? Een eigen huis bezitten is toch alleen weggelegd voor rijke mensen. Modaal is gemiddeld, dus niet rijk...
Dat het wel zo is in NL zegt nog niet dat het zo hoort....

Het enige wat hierin NL niet klopt is de huurmarkt. Deze is totaal verneukt.

Het is trouwens NU al niet mogelijk om per direct een woning te verkrijgen met een modaal inkomen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 1 december 2010 @ 17:11:01 #31
3542 Gia
User under construction
pi_89392441
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:18 schreef Zith het volgende:
Ik neem voor het gemak even aan dat je in de randstad woonde.

Het lijkt me op dit moment erg lastig, zo niet onmogelijk, voor een modaal gezin (werkten jullie beide op modaal niveau?) om zo veel te sparen dat ze op hun 28ste een volledige tussenwoning kunnen kopen. Om de simpele reden dat huizenprijzen veel en veel harder stegen dan salarissen.

De luxe is dus dat men in die tijd (zo ook mijn ouders) huizen volledig in bezit konden hebben op hun 28ste.
Niet in de randstad, wij wonen in het mooie brabant.
We hebben geen huis gekocht voor 30.000 gulden, maar die 30.000 erbij gelegd, zodat we de hypotheek (158.000 gulden) rond konden krijgen. Dus, geen afbetaald huis op ons 28ste. Dat was in mijn tijd eerder uitzondering dan regel, hoor. Zelfs nu nog niet en nooit niet, want voor dit huis betalen we alleen rente, geen aflossing.

Die 30.000 was dus een goede investering, want we hadden in het eerste huis dus een hypotheek van 128.000 gulden. We hebben het verkocht voor 168.000 gulden en kochten een huis terug, in een betere wijk, voor hetzelfde bedrag. Dat was in 2000. De overwaarde hebben we in een nieuwe auto gestoken, in 1997 al, overigens.
Met de invoering van de euro hadden we dus een hypotheek van 86.000 euro en de waarde van onze woning is nu pakweg 185.000 euro.
We hebben tussendoor zo'n 20.000 bij geleend voor een verbouwing, dus hebben op dit moment een hypotheeklast van iets meer dan een ton.

Dus, niks luxe, gewoon twee inkomens en sparen. Eén auto, één vakantie (of geen). Kan best, hoor.
pi_89392983
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 13:45 schreef DonJames het volgende:

[..]

Toch "vreemd" dat het modale gezinsinkomen even hoog is als het modale inkomen (individueel dus)..
Bij het financieel dagblad hebben ze waarschijnlijk nooit gehoord van het concept tweeverdieners. En het feit dat de meeste mensen een huis kopen op basis van twee inkomens (Ik zal geen vraagtekens zetten of dit wel altijd zo verstandig is) is ze ook ontgaan. Aardig paniek stukje dus. De grote meerderheid komt echt niet in een kartonnen doos onder een viaduct terecht.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_89393095
quote:
Moet er wel voldoende passend werk zijn in Groningen... Plus dat het een arse end van familie en vrienden af is.
In Nederland is niets een grote afstand....max. 3 uur rijden en je bent het hele land door.
Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van prioriteiten en die liggen voor iedereen anders.
Zelf woon ik ook in Noord Nederland en het woongenot heeft daar een hele grote rol in gespeeld....voor mij een heel stuk belangrijker dan in de buurt wonen van familie en vrienden. (ow ja....op den duur maak je ook in je nieuwe woonplaats wel weer vrienden).
Om nog maar te zwijgen over het gebrek aan files....wat een verademing!
pi_89393236
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:22 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Bij het financieel dagblad hebben ze waarschijnlijk nooit gehoord van het concept tweeverdieners. En het feit dat de meeste mensen een huis kopen op basis van twee inkomens (Ik zal geen vraagtekens zetten of dit wel altijd zo verstandig is) is ze ook ontgaan. Aardig paniek stukje dus. De grote meerderheid komt echt niet in een kartonnen doos onder een viaduct terecht.
Exact mijn punt, het is paniekzaaierij. 33k per jaar met 2 personen is nog minder dan 2 maal minimumloon. Niet zo vreemd dat die gezinnen geen huis kunnen kopen, dat hebben ze nog nooit kunnen doen.
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 18:00:33 #35
230491 Zith
pls tip
pi_89394518
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:11 schreef Gia het volgende:

[..]

We hebben geen huis gekocht voor 30.000 gulden, maar die 30.000 erbij gelegd, zodat we de hypotheek (158.000 gulden) rond konden krijgen. Dus, geen afbetaald huis op ons 28ste. Dat was in mijn tijd eerder uitzondering dan regel, hoor. Zelfs nu nog niet en nooit niet, want voor dit huis betalen we alleen rente, geen aflossing.

Die 30.000 was dus een goede investering, want we hadden in het eerste huis dus een hypotheek van 128.000 gulden. We hebben het verkocht voor 168.000 gulden en kochten een huis terug, in een betere wijk, voor hetzelfde bedrag. Dat was in 2000. De overwaarde hebben we in een nieuwe auto gestoken, in 1997 al, overigens.
Met de invoering van de euro hadden we dus een hypotheek van 86.000 euro en de waarde van onze woning is nu pakweg 185.000 euro.
We hebben tussendoor zo'n 20.000 bij geleend voor een verbouwing, dus hebben op dit moment een hypotheeklast van iets meer dan een ton.

Dus, niks luxe, gewoon twee inkomens en sparen. Eén auto, één vakantie (of geen). Kan best, hoor.
Ah zo, ik dacht dat je met die 30k het gehele huis had gekocht :)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  woensdag 1 december 2010 @ 18:43:18 #36
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_89396056
Maar goed, met een inkomen van rond de 34000 euro heb je dus een probleem.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 1 december 2010 @ 18:56:04 #37
8372 Bastard
Persona non grata
pi_89396600
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:11 schreef Gia het volgende:

[..]

Op het juiste moment ingestapt en de enorme groei meegemaakt dus.. niks mis mee, zo hebben veel mensen dat gedaan indertijd en ook van geprofiteerd.
Dat sprookje gaat nu al een tijdje niet meer op of zullen de huizen nog een keer over de kop gaan?
The truth was in here.
pi_89397031
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 18:43 schreef Dagonet het volgende:
Maar goed, met een inkomen van rond de 34000 euro heb je dus een probleem.
Maar dat had je al. Je komt met dit inkomen nooit direct aan een woning in NL. Ook NU niet!!
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_89397060
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 18:56 schreef Bastard het volgende:

[..]

Op het juiste moment ingestapt en de enorme groei meegemaakt dus.. niks mis mee, zo hebben veel mensen dat gedaan indertijd en ook van geprofiteerd.
Dat sprookje gaat nu al een tijdje niet meer op of zullen de huizen nog een keer over de kop gaan?
Jawel, ze gaan nog wel een keer worden verdubbeld, maar nie tin die korte tijd. Duurt denk ik 30-50 jaar.
pi_89398392
Wat een teringzooi ook weer bij deze regering :r
  woensdag 1 december 2010 @ 20:03:11 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89400237
Oorzaak en gevolg worden door elkaar gehaald.
Doordat starters steeds meer konden lenen, tophypotheken en alles aflossingvrij plus nog gesubsidieerd door de staat met de HRA, zijn de huizenprijzen tot ongekende hoogte gestegen.

Vergelijk Nederland maar eens met landen waar je maar 80% of 90% kunt financieren, de rest moet je zelf meebrengen. In Nederland werd soms wel eens 130% gefinancierd. Daar heb je dus ook veel lagere huizenprijzen.

Nederland gaat dus niks geks doen, dat hebben we de afgelopen 10 jaar gedaan. Nederland gaat gewoon naar de normale situatie zoals hij elders ook is. Zelfs bij deze voorstellen heeft Nederland nog altijd een van de ruimste financieringsmogelijkheden ter wereld, let wel!

Kunnen modale inkomens straks geen huizen meer kopen? Jawel hoor, juist veel beter. Want de prijzen van huizen zullen zich vanzelf aanpassen aan hetgeen die modale inkomens kunnen lenen. In plaats van een hypotheek van 250.000 euro voor een huis van 225.000 euro hebben ze straks een hypotheek van 165.000 euro voor hetzelfde huis dat nu 165.000 euro kost.
Welke situatie denk je dat voor de starter het beste is? De tweede natuurlijk!

Het zijn dan ook zeker niet de starters die moeten klagen over wat er allemaal nog gebeuren gaat. Diegenen die de rekening betalen zijn diegenen die nu een huis hebben. Zij leveren in op hun (papieren) overwaarde. Dit juist ten gunste van de starters.

Dus wacht deze maatregelen maar gewoon af. Na een tijdje past de prijs zich gewoon aan en zit je beter dan ooit.

Nu kopen is niet verstandig. Je komt daarna nooit meer uit dat betreffende huis weg en betaalt levenslang de hoofdprijs voor een uiterst simpele woning.
The End Times are wild
pi_89400574
33k? Zelfs als je allebei minimumloon verdient zit je daar nog ruim boven...
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 1 december 2010 @ 20:10:20 #43
8372 Bastard
Persona non grata
pi_89400668
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:03 schreef LXIV het volgende:

Nu kopen is niet verstandig. Je komt daarna nooit meer uit dat betreffende huis weg en betaalt levenslang de hoofdprijs voor een uiterst simpele woning.
Dat hebben de mensen die in de laatste 5 jaar een huis hebben gekocht ook. Die zitten met relatief hoge aflossingskosten voor een huis wat in de komende 10 jaar misschien 20% in prijs zal zakken.
Dat is wel naaierij voor die groep nietwaar?
The truth was in here.
  woensdag 1 december 2010 @ 20:12:15 #44
63684 DakDuuf
to do, or toedeloe
pi_89400762
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:08 schreef heiden6 het volgende:
33k? Zelfs als je allebei minimumloon verdient zit je daar nog ruim boven...
minimumloon is 1416/mnd, bruto, x 2 x 12= 33984 op jaar basis.
Is dit ruim?

|Nu heb ik het vakantie geld niet meegenomen.

Weet niet of je wist wat het minimumloon was/is, maar veel is het niet.
Beter vol overtuiging fout, dan twijfelachtig goed
  woensdag 1 december 2010 @ 20:12:45 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_89400796
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:10 schreef Bastard het volgende:

[..]

Dat hebben de mensen die in de laatste 5 jaar een huis hebben gekocht ook. Die zitten met relatief hoge aflossingskosten voor een huis wat in de komende 10 jaar misschien 20% in prijs zal zakken.
quote:

[..]

Ze hebben zelf gekocht. Vijf jaar geleden werd er (oa hier) al gewaarschuwd dat de huizenmarkt een bubble was die ooit zou klappen. Dat het zo snel zou gebeuren en zo heftig was niet zeker, maar een klap zou komen.
Ze zijn niet genaaid, ze zijn zelf dom geweest. Iedereen snapt dat een markt niet meerdere decennia procenten boven inflatieniveau kan stijgen. Als mensen met een zeer matig inkomen van 40K op een zeker moment aftrapflatjes die 10 jaar geleden nog maar 60.000 gulden kostten nu voor 2 ton gaan kopen, dan kun je toch weten dat die ooit zuur gaan zijn!
The End Times are wild
pi_89400814
quote:

[..]

Tja daar tegen over staat een grotere groep winnaars. Het is sneu voor degenen die er als laatste in zijn gestapt, maar net als op de beurs of een willekeurig pyryamidespel moet er altijd een verliezer zijn zodat iemand anders kan winnen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_89400815
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:12 schreef DakDuuf het volgende:

[..]

minimumloon is 1416/mnd, bruto, x 2 x 12= 33984 op jaar basis.
Is dit ruim?

|Nu heb ik het vakantie geld niet meegenomen.

Weet niet of je wist wat het minimumloon was/is, maar veel is het niet.
Een jaarinkomen is 12,96x het maandinkomen.

Maar zelfs als je 12x het maandinkomen aanhoudt is het nog meer...
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_89400868
quote:

[..]

Naaierij? Het is niet meer dan logisch dat als de prijzen jarenlang explosief (i.i.g. boven de inflatie) stijgen, ze op den duur ook weer naar beneden zullen gaan. Die groep is dus een risico aangegaan waar ze zich van bewust hadden kunnen en moeten zijn. Gewoon pech gehad dus.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2010 20:14:41 ]
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 20:16:50 #49
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_89401023
quote:

[..]

O wat zielig! :'(

Weet je waarom de huizenprijzen zakken? Omdat mensen jarenlang kunstmatig de prijs hebben hoog gehouden, omdat het voor iedereen beter was toen. Maar nu heeft de economie het dak een beetje opgetild en nu komt de gebakken lucht uit het huis en is het ineens minder waard. :'(

Je hut die grofweg 2 koeien waard is aan echte waarde is gedaald van 5 koeien naar 4 koeien! :P

Mensen die geeneens een hut kunnen laten bouwen maar een hut die amper een koe waard is moeten pachten voor de prijs van 3 daar moet je medelijden mee hebben. :'(
pi_89401039
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 20:03 schreef LXIV het volgende:

Kunnen modale inkomens straks geen huizen meer kopen? Jawel hoor, juist veel beter. Want de prijzen van huizen zullen zich vanzelf aanpassen aan hetgeen die modale inkomens kunnen lenen. In plaats van een hypotheek van 250.000 euro voor een huis van 225.000 euro hebben ze straks een hypotheek van 165.000 euro voor hetzelfde huis dat nu 165.000 euro kost.

Dat dus. Huizenprijzen zijn gewoon een functie van de betaalbaarheid. Als voor het leeuwendeel (modaal) van de bevolking de betaalbaarheid daalt (hetzij via dit soort maatregelen, maar ook stijging van rente bijv.) dan is het niet meer dan logisch dat de prijzen gaan dalen tot dat niveau. Modale huizen zullen altijd bereikbaar zijn voor modale mensen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')