Ik neem voor het gemak even aan dat je in de randstad woonde.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Misschien begrijp je me verkeerd, wij hebben geen premiewoning gekocht en die 30.000 eigen geld hebben we gespaard voordat we gingen kopen. Wat is de luxe?
Waar haal je het werk vandaan dan? Die is er juist niet daar..quote:Overigens, even op Funda gekeken: In groningen staan 215 woningen te koop onder de 125.000 euro. 40 daarvan zelfs onder de ton. Dus, het kan wel. Maar iedereen moet niet in de randstad willen wonen!
Die woningen ( waarnaar ik heb gekeken toen ik nog zoekende was voor een koophuis ) hebben geen dubbel glas, vaak geen CV, maar een gaskacheltje. Ofwel je koopt voor een ton en je mag er nog eens tienduizenden extra bij uitgeven omdat de huizen niet meer aan deze tijd voldoen. Daarnaast zijn de OV verbindingen in Bellingwolde, finsterwolde en dergelijke niet zo denderend naar de Stad ( groningen) toe.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Misschien begrijp je me verkeerd, wij hebben geen premiewoning gekocht en die 30.000 eigen geld hebben we gespaard voordat we gingen kopen. Wat is de luxe?
Overigens, even op Funda gekeken: In groningen staan 215 woningen te koop onder de 125.000 euro. 40 daarvan zelfs onder de ton. Dus, het kan wel. Maar iedereen moet niet in de randstad willen wonen!
Met een gemiddelde bevolkingsdichtheid van 400 mensen per km2 is het behoorlijk krap hier.quote:Op woensdag 1 december 2010 14:44 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik denk dat je behoorlijk fout zit met de gedachte dat het krap is in nederland.
Hoezo is dit raar? Een eigen huis bezitten is toch alleen weggelegd voor rijke mensen. Modaal is gemiddeld, dus niet rijk...quote:Op woensdag 1 december 2010 14:17 schreef Zith het volgende:
[..]
Verder is het an sich een vreemd teken voor een land als mensen die gemiddeld verdienen geen huis kunnen kopen, je moet als overheid niet willen dat alleen de top 30% een huis kunnen kopen oid.
Niet in de randstad, wij wonen in het mooie brabant.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:18 schreef Zith het volgende:
Ik neem voor het gemak even aan dat je in de randstad woonde.
Het lijkt me op dit moment erg lastig, zo niet onmogelijk, voor een modaal gezin (werkten jullie beide op modaal niveau?) om zo veel te sparen dat ze op hun 28ste een volledige tussenwoning kunnen kopen. Om de simpele reden dat huizenprijzen veel en veel harder stegen dan salarissen.
De luxe is dus dat men in die tijd (zo ook mijn ouders) huizen volledig in bezit konden hebben op hun 28ste.
Bij het financieel dagblad hebben ze waarschijnlijk nooit gehoord van het concept tweeverdieners. En het feit dat de meeste mensen een huis kopen op basis van twee inkomens (Ik zal geen vraagtekens zetten of dit wel altijd zo verstandig is) is ze ook ontgaan. Aardig paniek stukje dus. De grote meerderheid komt echt niet in een kartonnen doos onder een viaduct terecht.quote:Op woensdag 1 december 2010 13:45 schreef DonJames het volgende:
[..]
Toch "vreemd" dat het modale gezinsinkomen even hoog is als het modale inkomen (individueel dus)..
In Nederland is niets een grote afstand....max. 3 uur rijden en je bent het hele land door.quote:Moet er wel voldoende passend werk zijn in Groningen... Plus dat het een arse end van familie en vrienden af is.
Exact mijn punt, het is paniekzaaierij. 33k per jaar met 2 personen is nog minder dan 2 maal minimumloon. Niet zo vreemd dat die gezinnen geen huis kunnen kopen, dat hebben ze nog nooit kunnen doen.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:22 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Bij het financieel dagblad hebben ze waarschijnlijk nooit gehoord van het concept tweeverdieners. En het feit dat de meeste mensen een huis kopen op basis van twee inkomens (Ik zal geen vraagtekens zetten of dit wel altijd zo verstandig is) is ze ook ontgaan. Aardig paniek stukje dus. De grote meerderheid komt echt niet in een kartonnen doos onder een viaduct terecht.
Ah zo, ik dacht dat je met die 30k het gehele huis had gekochtquote:Op woensdag 1 december 2010 17:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet in de randstad, wij wonen in het mooie brabant.
We hebben geen huis gekocht voor 30.000 gulden, maar die 30.000 erbij gelegd, zodat we de hypotheek (158.000 gulden) rond konden krijgen. Dus, geen afbetaald huis op ons 28ste. Dat was in mijn tijd eerder uitzondering dan regel, hoor. Zelfs nu nog niet en nooit niet, want voor dit huis betalen we alleen rente, geen aflossing.
Die 30.000 was dus een goede investering, want we hadden in het eerste huis dus een hypotheek van 128.000 gulden. We hebben het verkocht voor 168.000 gulden en kochten een huis terug, in een betere wijk, voor hetzelfde bedrag. Dat was in 2000. De overwaarde hebben we in een nieuwe auto gestoken, in 1997 al, overigens.
Met de invoering van de euro hadden we dus een hypotheek van 86.000 euro en de waarde van onze woning is nu pakweg 185.000 euro.
We hebben tussendoor zo'n 20.000 bij geleend voor een verbouwing, dus hebben op dit moment een hypotheeklast van iets meer dan een ton.
Dus, niks luxe, gewoon twee inkomens en sparen. Eén auto, één vakantie (of geen). Kan best, hoor.
Op het juiste moment ingestapt en de enorme groei meegemaakt dus.. niks mis mee, zo hebben veel mensen dat gedaan indertijd en ook van geprofiteerd.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet in de randstad, wij wonen in het mooie brabant.
We hebben geen huis gekocht voor 30.000 gulden, maar die 30.000 erbij gelegd, zodat we de hypotheek (158.000 gulden) rond konden krijgen. Dus, geen afbetaald huis op ons 28ste. Dat was in mijn tijd eerder uitzondering dan regel, hoor. Zelfs nu nog niet en nooit niet, want voor dit huis betalen we alleen rente, geen aflossing.
Die 30.000 was dus een goede investering, want we hadden in het eerste huis dus een hypotheek van 128.000 gulden. We hebben het verkocht voor 168.000 gulden en kochten een huis terug, in een betere wijk, voor hetzelfde bedrag. Dat was in 2000. De overwaarde hebben we in een nieuwe auto gestoken, in 1997 al, overigens.
Met de invoering van de euro hadden we dus een hypotheek van 86.000 euro en de waarde van onze woning is nu pakweg 185.000 euro.
We hebben tussendoor zo'n 20.000 bij geleend voor een verbouwing, dus hebben op dit moment een hypotheeklast van iets meer dan een ton.
Dus, niks luxe, gewoon twee inkomens en sparen. Eén auto, één vakantie (of geen). Kan best, hoor.
Maar dat had je al. Je komt met dit inkomen nooit direct aan een woning in NL. Ook NU niet!!quote:Op woensdag 1 december 2010 18:43 schreef Dagonet het volgende:
Maar goed, met een inkomen van rond de 34000 euro heb je dus een probleem.
Jawel, ze gaan nog wel een keer worden verdubbeld, maar nie tin die korte tijd. Duurt denk ik 30-50 jaar.quote:Op woensdag 1 december 2010 18:56 schreef Bastard het volgende:
[..]
Op het juiste moment ingestapt en de enorme groei meegemaakt dus.. niks mis mee, zo hebben veel mensen dat gedaan indertijd en ook van geprofiteerd.
Dat sprookje gaat nu al een tijdje niet meer op of zullen de huizen nog een keer over de kop gaan?
Dat hebben de mensen die in de laatste 5 jaar een huis hebben gekocht ook. Die zitten met relatief hoge aflossingskosten voor een huis wat in de komende 10 jaar misschien 20% in prijs zal zakken.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:03 schreef LXIV het volgende:
Nu kopen is niet verstandig. Je komt daarna nooit meer uit dat betreffende huis weg en betaalt levenslang de hoofdprijs voor een uiterst simpele woning.
minimumloon is 1416/mnd, bruto, x 2 x 12= 33984 op jaar basis.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:08 schreef heiden6 het volgende:
33k? Zelfs als je allebei minimumloon verdient zit je daar nog ruim boven...
quote:Op woensdag 1 december 2010 20:10 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dat hebben de mensen die in de laatste 5 jaar een huis hebben gekocht ook. Die zitten met relatief hoge aflossingskosten voor een huis wat in de komende 10 jaar misschien 20% in prijs zal zakken.
Dat is wel naaierij voor die groep nietwaar?
Ze hebben zelf gekocht. Vijf jaar geleden werd er (oa hier) al gewaarschuwd dat de huizenmarkt een bubble was die ooit zou klappen. Dat het zo snel zou gebeuren en zo heftig was niet zeker, maar een klap zou komen.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:10 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dat hebben de mensen die in de laatste 5 jaar een huis hebben gekocht ook. Die zitten met relatief hoge aflossingskosten voor een huis wat in de komende 10 jaar misschien 20% in prijs zal zakken.
Tja daar tegen over staat een grotere groep winnaars. Het is sneu voor degenen die er als laatste in zijn gestapt, maar net als op de beurs of een willekeurig pyryamidespel moet er altijd een verliezer zijn zodat iemand anders kan winnen.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:10 schreef Bastard het volgende:
[..]
Een jaarinkomen is 12,96x het maandinkomen.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:12 schreef DakDuuf het volgende:
[..]
minimumloon is 1416/mnd, bruto, x 2 x 12= 33984 op jaar basis.
Is dit ruim?
|Nu heb ik het vakantie geld niet meegenomen.
Weet niet of je wist wat het minimumloon was/is, maar veel is het niet.
Naaierij? Het is niet meer dan logisch dat als de prijzen jarenlang explosief (i.i.g. boven de inflatie) stijgen, ze op den duur ook weer naar beneden zullen gaan. Die groep is dus een risico aangegaan waar ze zich van bewust hadden kunnen en moeten zijn. Gewoon pech gehad dus.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:10 schreef Bastard het volgende:
[..]
O wat zielig!quote:Op woensdag 1 december 2010 20:10 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dat dus. Huizenprijzen zijn gewoon een functie van de betaalbaarheid. Als voor het leeuwendeel (modaal) van de bevolking de betaalbaarheid daalt (hetzij via dit soort maatregelen, maar ook stijging van rente bijv.) dan is het niet meer dan logisch dat de prijzen gaan dalen tot dat niveau. Modale huizen zullen altijd bereikbaar zijn voor modale mensen.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:03 schreef LXIV het volgende:
Kunnen modale inkomens straks geen huizen meer kopen? Jawel hoor, juist veel beter. Want de prijzen van huizen zullen zich vanzelf aanpassen aan hetgeen die modale inkomens kunnen lenen. In plaats van een hypotheek van 250.000 euro voor een huis van 225.000 euro hebben ze straks een hypotheek van 165.000 euro voor hetzelfde huis dat nu 165.000 euro kost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |