Je bent nogal doorzichtig in je krampscheut maar dat mag. Ik pleit nooit en te nimmer voor om dingen te verbieden en pleit zeker niet om gekken en dwazen de mond te snoeren.quote:Op vrijdag 1 april 2011 16:17 schreef Disana het volgende:
[..]
Het was een retorische vraag, mag ik je nu dom noemen.
Tweede hap. Zo makkelijk.quote:Op vrijdag 1 april 2011 16:30 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Je bent nogal doorzichtig in je krampscheut maar dat mag. Ik pleit nooit en te nimmer voor om dingen te verbieden en pleit zeker niet om gekken en dwazen de mond te snoeren.
Het gaat niet om waar je hem op 'aanspreekt', maar om wat je hem toeschrijft.quote:Op vrijdag 1 april 2011 12:36 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik spreek hem niet op zijn posthistory maar op zijn laatste post aan. En nee, het getuigt nog steeds niet van intelligentie als je een ander om zijn of haar mening dom vindt.
Misschien omdat hij in een land heeft gewoond waar dus door zo'n revolutie een theocratie ontstond?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is gewoon stuitend om te zien dat hij de Arabische revoluties de grond instampt met cynisme. We horen vrijwel niets over moslimextremisten, maar Ellian rept al over de oprichting van een islamitische heilstaat. Ik snap die man gewoon niet. Eigenlijk zou hij de roep om vrijheid en democratie in de Oosterse wereld juist moeten ondersteunen.
Je bedoelt dat een meerderheid van Islamitische theocraten ontstaat die vervolgens mensenrechten respecteert? Geloofwaardig..quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:48 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens zie ik niet in wat er erg is als Islamisten eventueel mee zouden doen aan verkiezingen, daarbij democratische middelen hanteren en een meerderheid halen. Als ze regeren en ze zich houden aan de nieuwe democratische beginselen, is het prima lijkt me.
Tja, ik vind Ellian een verschrikkelijk domme man. Als jij mij daarom dom vindt, dan is dat jouw goed recht.quote:Op donderdag 31 maart 2011 16:23 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
En jij straalt pas intelligentie uit. Hij is uiteraard dom omdat hij niet voldoet aan de arme hulpbehoevende allochtoon die dankbaarbaarheid moet uitstralen vooral aan figuurtjes zoals jij om hun ego te strelen.
Als het om Egypte gaat is er bijv. het risico dat een nieuw regime in oorlog komt met Israël. De gevolgen daarvan kunnen enorm zijn.quote:Op zaterdag 2 april 2011 00:14 schreef KoosVogels het volgende:
Pete, jouw betoog vind ik hartstikke interessant, maar ik vrees dat ik iets meer zicht heb op de situatie in Egypte dan jij.
Whahah, en jij denkt dat de gemiddelde Egyptenaar zich druk maakt om Israel? Hahahahahahahahahahhahahahhaquote:Op zaterdag 2 april 2011 00:16 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Als het om Egypte gaat is er bijv. het risico dat een nieuw regime in oorlog komt met Israël. De gevolgen daarvan kunnen enorm zijn.
De democratie leidt in Staphorst toch ook niet tot liberalisme?
Mooi toch dat je dat mag je vinden zonder ervoor vervolgd te worden. En nee, ik vind je niet dom, alleen je reactie waarop ik reageerde komt voor mij niet al te bijster intelligent over.quote:Op zaterdag 2 april 2011 00:14 schreef Argento het volgende:
[..]
Tja, ik vind Ellian een verschrikkelijk domme man. Als jij mij daarom dom vindt, dan is dat jouw goed recht.
Nee, dat is een theocratie. Ik heb het over een democratie waar een Islamistische partij de meerderheid haalt. Dat is hetzelfde als een CDA die het grootste gedeelte van de stemmen ontvangt. Islamisten worden in het Westen al heel snel op één hoop gegooid, maar in de praktijk zijn er 1001 verschillende politieke vormen van. Dat jij meteen op basis van dezelfde visie als Ellian het niet "geloofwaardig" acht, is dan ook niet zo heel vreemd.quote:Op zaterdag 2 april 2011 00:09 schreef sneakypete het volgende:
Je bedoelt dat een meerderheid van Islamitische theocraten ontstaat die vervolgens mensenrechten respecteert? Geloofwaardig..
Niets is zeker.quote:Democratie is geen doel, maar een middel om draagvlak te doen ontstaan. Meer niet. Democratie staat niet gelijk aan meer vrijheid, aan vooruitgang of wat dan ook.
En dat zal zeker niet zo zijn in landen als Syrië of Bahrein.
Ik vind je opmerking erg kort door de bocht want een goed verstaander heeft maar een 1/2 woord nodig wat de beste man bedoelt.quote:Op dinsdag 30 november 2010 17:31 schreef Friek_ het volgende:
Geweldige denker Afshin
Weer zo'n vreselijk rare column van deze beste man. Het begint alleraardigst met een korte analyse over de invoering van de euro en economische crisis, daarna gaat hij over tot een kritische noot over de dure verzorgingsstaat, maar eindigt met een nogal absurde conclusie: door de crisis hebben burgers behoefte aan een stabiele regering en zodoende daalt de PVV niet in de peilingen. Wat?Burgerlijke wijsheid gaat verder dan de hyperige media?
Het rare is dat de man af en toe zeker goede analyses heeft en sterk uit de hoek kan komen, maar hoe hij bij zulke opmerkingen komt heb ik geen flauw benul. Alsof de gemiddelde PVV-stemmer in overweging neemt dat we op het moment te maken hebben met een crisis.. dat is wel een verdraaid optimistisch zo niet naïef beeld.
Is dit verkapt racisme van je?quote:Op zaterdag 2 april 2011 00:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Whahah, en jij denkt dat de gemiddelde Egyptenaar zich druk maakt om Israel? Hahahahahahahahahahhahahahha
Hij wil dus een democratie om ongeveer dezelfde reden als waarom socialisten in Europa graag democratisering wilden.quote:Op zondag 3 april 2011 18:03 schreef Aloulou het volgende:
In Egypte zie je dat o.a. Sheikh Qaradawi zich elke keer sterk maakt voor een parlementaire democratie waarbij het volk middels de stembus gehoord wordt en de stem gerespecteerd, maar zonder een opgenomen scheiding van kerk en staat. En dit met een beargumentering vanuit de shari'ah, die vaak zo eenduidig wordt voorgesteld door voor en tegenstanders maar gewoon onderhevig is aan interpretatie aan de realiteit. Qaradawi laat dat onder andere zien met zijn acceptatie en pleidooi voor het instandhouden van een democratie in Egypte waarin het volk gehoord wordt.
Bij soennieten worden vrouwen geweerd van uitvaarten omdat ze zich teveel zouden aanstellen (en opvallend genoeg doen nu juist moslima's dat ook meer dan welke andere vrouwen ook ter wereld). Moet ik nu werkelijk geloven dat die 'gelijke rechten' niet met een pak zout genomen dienen te worden?quote:Zelfde verhaal in Tunesie met de Islamitische partij, waarbij de partij in Tunesie al lang (tien jaar geleden middels officiële persverklaring) heeft aangegeven de vrouwenrechten te respecteren en onderschrijven en niet aan te willen tornen. Noch een hoofddoek verplicht wil maken in de publieke ruimte, noch een dhimmi-belasting wil gaan heffen voor niet-Moslims en een burgermaatschappij wil waar elke burger (ongeacht sekse of geloof) gelijke rechten heeft. Maar wel eentje waar geen "laicite-model" (scheiding van kerk en staat) is. En dat allemaal op basis van de shari'ah, wat maar laat zien hoe breed te interpreteren dat is.
Volgens mij is Ellian juist helemaal niet van mening dat de Iranezen op enige wijze superieur zijn, eerder nog het omgekeerde.quote:Het is spijtig voor Ellian maar de denkbeelden die hij bevestigd zag in Iran waarom hij o.a. nu in West-Europa leeft als politiek vluchteling worden niet per definitie bevestigd in Egypte en/of Tunesie omdat men daar ook maar toevallig moslim is. Het is inmiddels veertig jaar verder, de wereld is verandert en ook de Moslims in Egypte en Tunesie. En ook de islamistische partijen zelf ja. Voor een trotse perzier die met enig wantrouwen en een superioriteitsgevoel naar Arabieren kijkt is het pijnlijk dat het erop lijkt dat de Arabische revolutie in Egypte en Tunesie wellicht beter uitpakt dan die van de superieure en beschaafde Perziers indertijd. Consequenties (islamitische republiek Iran) waaraan meneer Ellian zijn hele levensovertuiging heeft opgehangen en ook vaak mag opdraven als "expert".
Tuurlijk staat men hier in het Westen daar niet om te juichen, dat snap ik ook wel. Alleen het feit dat Egyptenaren zelf gaan beslissen over hun eigen toekomst (ook als dat betekent een toekomst die wij niet graag zouden zien daar) is al een grote vooruitgang ten opzichte van een dictator die dan wel weer uitvoert wat men in het Westen graag ziet maar geen enkele legitimiteit van zijn volk heeft en het daarom ook met geweld moet afdwingen. Wat mij betreft staat het principe (volk maakt eigen keuze) en dat aanmoedigen los van het gevolg ervan, wat je wel slecht kan vinden. Het principe, dat het volk zelf mag gaan kiezen, was een van de grootste doelen van de revoluties in zowel Egypte als Tunesie en in die zin kan je het dus al steunen en content mee zijn. Ongeacht of je de uitslag van die keuze nou wel of niet graag ziet. Tenzij je denkt dat we nu door die keuze aan de rand van de afgrond staan. Maar daar geloof ik niets van.quote:Op zondag 3 april 2011 19:22 schreef sneakypete het volgende:
Hij wil dus een democratie om ongeveer dezelfde reden als waarom socialisten in Europa graag democratisering wilden.
En inderdaad; democratie en sharia sluiten elkaar niet uit maar zijn in sommige landen juist onlosmakelijk verbonden. En nu net om die reden hoeven we hier in het Westen niet zo dom staan te juichen.
Je mag doen en laten wat je wil. Ik vraag je wel op basis van goedgeïnformeerdheid dan een standpunt in te nemen wat betreft deze partij in Tunesie en niet op basis van vermoedens.quote:Op zondag 3 april 2011 19:22 schreef sneakypete het volgende:
Bij soennieten worden vrouwen geweerd van uitvaarten omdat ze zich teveel zouden aanstellen (en opvallend genoeg doen nu juist moslima's dat ook meer dan welke andere vrouwen ook ter wereld). Moet ik nu werkelijk geloven dat die 'gelijke rechten' niet met een pak zout genomen dienen te worden?
Ik vind nu net de uitkomst vele malen belangrijker en heb er sowieso geen enkel belang bij dat een of ander 'volk' zelf kiest, temeer omdat 'volkeren' geen autonome entiteiten zijn maar een verzameling individuen. Natuurlijk zijn er wel homogeniserende factoren (ik ontken niet dat er niets Tunesisch aan Tunesië zou kunnen zijn) maar het is te rooskleurig om te doen alsof het volk nu spreekt of meer van dat soort Rousseau-achtige gewauwel.quote:Op zondag 3 april 2011 21:49 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Tuurlijk staat men hier in het Westen daar niet om te juichen, dat snap ik ook wel. Alleen het feit dat Egyptenaren zelf gaan beslissen over hun eigen toekomst (ook als dat betekent een toekomst die wij niet graag zouden zien daar) is al een grote vooruitgang ten opzichte van een dictator die dan wel weer uitvoert wat men in het Westen graag ziet maar geen enkele legitimiteit van zijn volk heeft en het daarom ook met geweld moet afdwingen. Wat mij betreft staat het principe (volk maakt eigen keuze) en dat aanmoedigen los van het gevolg ervan, wat je wel slecht kan vinden. Het principe, dat het volk zelf mag gaan kiezen, was een van de grootste doelen van de revoluties in zowel Egypte als Tunesie en in die zin kan je het dus al steunen en content mee zijn. Ongeacht of je de uitslag van die keuze nou wel of niet graag ziet.
In Turkije is er op dat punt achteruitgang merkbaar, terwijl het land een enorme seculiere traditie kent. Om welke reden moet ik aannemen dat dat in Tunesië niet kan gebeuren, of Egypte?quote:Tenzij je denkt dat we nu door die keuze aan de rand van de afgrond staan. Maar daar geloof ik niets van.
Het feit dat Qaradawi een parlement waar volksvertegenwoordiging is middels vrije verkiezingen omarmt is nogal wat anders dan het beeld van de standaard-Islamist zoals in Iran (geestelijken), Somalie met as-Shabaab en/of Taliban in Afghanistan. In hoeverre de Egyptenaar na verloop van tijd o.a. de Moslimbroeders omarmt en/of afstraft op basis van hun politiek zal moeten blijken.
Tunesië is van al die landen dan ook het land waarover me ik misschien nog het minst zorgen maak. Nu zijn er wel wat potentiële gevaren, zoals het op gang komen van grote migratiestromen, maar die zijn er overal. Los daarvan heeft het land een vrij sterke traditie in het niet omarmen van een al te radicale vorm van de Islam, dat klopt wel. Toch houd ik in alle gevallen een slag om de arm.quote:[..]
Je mag doen en laten wat je wil. Ik vraag je wel op basis van goedgeïnformeerdheid dan een standpunt in te nemen wat betreft deze partij in Tunesie en niet op basis van vermoedens.
Wat de partij in Tunesie betreft is al langer meer erover beschreven en hebben zij al veel eerder officieel bekendgemaakt de rechten te accepteren en niet te streven naar inperking ervan. Jaren geleden. Ik ken ook hun argumentatie erachter (vanuit Islamitische bronnen dus) en zie ze dat niet snel zullen aanpassen dus noch daarnaar te streven. Deze partij heeft ook een vrij progressieve visie wat betreft Islam in de politieke ruimte en verhouding tot de staat, vanuit islamistisch perspectief dus he. Progressief als in niet grijpend naar oude concepten als "dhimmies" en "zedenpolitie" en/of "kalifaat waar handen worden afgehakt" bijv, waar dat bij de gemiddelde Islamist meestal wel zo is en anders toch het ideaalbeeld is wat al dan niet uit pragmatische redenen wordt opgeschort. Het is niet voor niets dat ze zich meer identificeren met AKP dan Khomeiny en de president van de partij zich duidelijk tegen Hizb Tahrir uitsprak (streeft naar een kalifaat) en dat zij een "verwrongen beeld van de Islam weergeven". Maar seculariteit bijvoorbeeld zijn ze wel tegen in Tunesie. Het valt dan ook niet direct op een lijn te stellen met de AKP maar ook niet met traditionele islamistische partijen, somewhere in between. Net zoals de keuze van het volk hierin somewhere in between zal zijn.
In Turkije is juist vooruitgang te merken, nu ze daar steeds meer kiezen voor een scheiding tussen kerk en staat. Immers, een overheid die zich actief bemoeit met religie, zoals in Turkije nog altijd het geval is maar toch minder, is niet seculier.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:04 schreef sneakypete het volgende:
In Turkije is er op dat punt achteruitgang merkbaar, terwijl het land een enorme seculiere traditie kent. Om welke reden moet ik aannemen dat dat in Tunesië niet kan gebeuren, of Egypte?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |