WhateverWhatever | dinsdag 30 november 2010 @ 12:19 |
![]() Vliegen is veruit de veiligste manier van reizen, maar áls het fout gaat, gaat het ook goed mis. De meest gevaarlijke vliegmaatschappijen op een rijtje. Livestyle magazine Askmen nam de moeilijke taak om vliegmaatschappijen met elkaar te vergelijken op zich. Het tijdschrift vergeleek alleen transcontinentale vluchten, en keek naar het aantal ongevallen in verhouding tot het aantal gemaakte vluchten. Vliegmaatschappijen die alleen nationaal opereren, waaronder enkele dubieuze maatschappijen in Congo of Kirgizië, zijn buiten beschouwing gelaten. 10. Garuda Deze nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië is nog net in de top 10 terug te vinden. De maatschappij mocht in 2007 niet meer op Europa vliegen, maar verdween twee jaar later van de zwarte lijst. Ondertussen worden er weer gewoon vluchten uitgevoerd naar Amsterdam. Ondanks dat Garuda veel maatregelen genomen heeft om de veiligheid te verbeteren, hebben zich verschillende ongevallen voorgedaan. In 1997 gebeurde de ergste crash met 234 doden. Aantal uitgevoerde vluchten: 2 miljoen Fatale ongevallen: 4 Aantal doden: 431 9. Thai Airways Thai Airways heeft meerdere awards in de wacht gesleepd, onder meer voor 'Best Cabin crew' en 'Best Airline in the World'. Toch had de vijftig jaar oude maatschappij niet altijd zo'n goede reputatie. Vooral in de jaren '80 en '90 vonden er een paar fatale ongevallen plaats. Aantal uitgevoerde vluchten: 1,98 miljoen Fatale ongevallen: 4 Aantal doden: 352 8. Avianca De Zuid-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Avianca heeft zich net als Thai Airways hersteld na een mindere periode in het verleden. De maatschappij heeft de achtste plaats bovendien mede te danken aan de Colombiaanse rebellen van de 'Farc', die het regelmatig gemunt heeft op toestellen van Avianca. In 1989 ontplofte een bom net voor het opstijgen (107 doden) en in 1983 crashte een vliegtuig in Madrid (181 doden). Aantal uitgevoerde vluchten: 1,47 miljoen Fatale ongevallen: 4 Aantal doden: 500 7. Pakistan International Airlines Deze Pakistaanse luchtvaartmaatschappij is in handen van de staat en voert vluchten uit naar 25 verschillende landen. Sinds haar ontstaan in 1950 heeft Pakistan International Airlines te kampen gehad met redelijk wat ongevallen. Het ergste ongeluk deed zich voor tijdens een vlucht naar Nepal toen het vliegtuig veel te laag vloog (167 doden). Aantal uitgevoerde vluchten: 1,43 miljoen Fatale ongevallen: 5 Aantal doden: 440 6. Egyptair Egyptair heeft niet zo'n beste reputatie. Sinds de jaren '70 hebben zich bij de grootste luchtvaartmaatschappij van Egypte verscheidene ongevallen voorgedaan. Enkele daarvan waren het gevolg van een terroristische aanslag. Aantal uitgevoerde vluchten: 1,07 miljoen Fatale ongevallen: 4 Aantal doden: 402 5. Kenya Airways In 1977 zag Kenya Airways het levenslicht. In de afgelopen twintig jaar vonden er twee ongevallen plaats, beide 's nachts. in 2000 stortte een vliegtuig neer in de Atlantische Oceaan (169 doden) en in 2007 verloren 114 mensen het leven tijdens een crash in moerassig gebied. Aantal uitgevoerde vluchten: 450.000 Fatale ongevallen: 2 Aantal doden: 283 4. Philippine Airlines Philippine Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Filipijnen, dankt haar hoge notering in deze ranglijst aan het feit dat ze meerdere keren het doelwit was van een terroristische aanslag. Minstens drie bomaanslagen en één gijzelingsactie kreeg de maatschappij te verwerken. Aantal uitgevoerde vluchten: 1,18 miljoen Fatale ongevallen: 6 Aantal doden: 107 3. Iran Air Sinds dit jaar staat Iran Air op de Europese zwarte lijst voor vliegverkeer. Gedurende de laatste tien jaar deden zich drie grote ongelukken voor. Aantal uitgevoerde vluchten: 970.000 Fatale ongevallen: 5 Aantal doden: 708 2. China Airlines China Airlines komt door een aantal desastreuze ongelukken ook niet goed uit de verf. Een vliegtuig dat in 2002 op weg was van Taiwan naar Hong Kong stortte neer in zee (225 doden). De crash was volgens specialisten te wijten aan een gebrek aan onderhoud. Aantal uitgevoerde vluchten: 910.000 Fatale ongevallen: 6 Aantal doden: 763 1. Cubana Airlines Van alle luchtvaartmaatschappijen die het tijdschrift onder de loep nam, kwam Cubana Airlines als slechtste uit de bus. De oude vloot, die voornamelijk bestaat uit toestellen van het type Antonov, heeft hier zeker mee te maken. In 1999 vond het laatste ongeval plaats. Aantal uitgevoerde vluchten: 320.000 Fatale ongevallen: 8 Aantal doden: 404 Bron: Reiskrant | |
Knip | dinsdag 30 november 2010 @ 12:22 |
Grootste ongeval in de geschiedenis van de burgerluchtvaart was met KLM. Misschien handig om er bij te vermelden. | |
-_Tommy_- | dinsdag 30 november 2010 @ 12:25 |
Tja en dan nog als je gaat kijken... Dan zie je bij de slechtste in 1 op de 40.000 vluchten en bij Garuda 1 op de 500.000 vluchten. Dat dan bij de KLM het hoogste aantal slachtoffers was is dan leuke informatie om te stoken, maar compleet irrelevant. | |
HugoBaas | dinsdag 30 november 2010 @ 12:31 |
Inderdaad. Plus dat Egypt Air op nummer 6 staat. Terwijl daar de meeste ongelukken door terroristische aanslagen komen. Prima maatschappij trouwens. | |
Viajero | dinsdag 30 november 2010 @ 12:31 |
Ik heb met drie van die maatschappijen gevlogen, waaronder de nummer een. ![]() Verder heb ik het gevoel dat kleinere maatschappijen in bijvoorbeeld Congo niet worden meegeteld. | |
-_Tommy_- | dinsdag 30 november 2010 @ 12:32 |
Maar waarom is dat dan belangrijk? Wat heb je liever? Een grotere kans dat je in een toestel zit wat kan crashen of dat je in een toestel zit met een veel kleinere kans maar met meer slachtoffers? | |
BasEnAad | dinsdag 30 november 2010 @ 12:35 |
Waarom? Is dat weer een gezonde portie weg-met-ons?? | |
HugoBaas | dinsdag 30 november 2010 @ 12:41 |
Ik vind dat een ander verhaal dan een crash door slecht onderhoud. | |
wikwakka2 | dinsdag 30 november 2010 @ 12:42 |
Ik vind dit soort lijstjes over het algemeen niet echt veelzeggend. | |
WhateverWhatever | dinsdag 30 november 2010 @ 12:43 |
Is ook zo, toch vlieg ik liever met KLM dan met Cubana Airlines | |
waht | dinsdag 30 november 2010 @ 12:52 |
Klopt, dat de KLM het dodelijkste ongeval had doet er hier niet toe. Tenzij je natuurlijk gewoon KLM om een of andere debiele reden haat. KLM hoort bij de veiligste luchtvaartmaatschappijen, samen met de meeste andere grote maatschappijen. | |
wikwakka2 | dinsdag 30 november 2010 @ 12:53 |
Vliegen is sowieso gewoon een veilig vervoersmiddel. | |
quirigua | dinsdag 30 november 2010 @ 12:54 |
Vliegen is zijn sowieso gewoon een veilig vervoersmiddel ; voor bacterien ; afval, stront en zo. off topic : die van de KLM op Teneriffe was een fout van de (nederlandse) crew/piloten ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door quirigua op 30-11-2010 15:20:09 ] | |
HugoBaas | dinsdag 30 november 2010 @ 12:57 |
Ja dus, dan moeten ze terroristische aanslagen ook niet meetellen. Dan doet het personeel op het vliegveld hun werk niet goed. Als we kijken naar het aantal doden hoort KLM er dus gewoon tussen. ![]() | |
waht | dinsdag 30 november 2010 @ 12:59 |
Absolute aantallen zijn onzinnig om te vergelijken. Je weet ook wel dat KLM met meer passagiers meer kilometers vliegt. | |
HugoBaas | dinsdag 30 november 2010 @ 13:01 |
Dan is het dus een onzin lijstje. ![]() | |
Zith | dinsdag 30 november 2010 @ 13:04 |
4 fatale vluchten op 2.000.000... 99.9998% kans op success dus ![]() | |
eleusis | dinsdag 30 november 2010 @ 13:04 |
Met zo weinig ongevallen is het sowieso onzinnig om te vergelijken. Maar dat is dan ook de reden dat dit in een prutsblaadje staat. | |
WhateverWhatever | dinsdag 30 november 2010 @ 13:21 |
Ooit met AMC airlines gesproken, Egyptisch, dat echt nooit meer, je zag letterlijk schroefjes op de vleugel trillen en draaien en alle stoelen in het toestel waren verschillende kleuren, bij elkaar geraapt zootje, toestel was een Douglas DC-10 | |
avw1982 | dinsdag 30 november 2010 @ 14:13 |
1x gevlogen met Kenya Airways maar was meer dan perfect. | |
DroogDok | dinsdag 30 november 2010 @ 14:37 |
Dat staat toch in de OP? | |
Steven184 | dinsdag 30 november 2010 @ 14:38 |
Sinds 1995 is KLM aandeelhouder en vanaf 2007 lid van Skyteam, sindsdien wel een enorme boost gehad. | |
Viajero | dinsdag 30 november 2010 @ 14:41 |
Klopt, overheen gelezen ![]() | |
Zith | dinsdag 30 november 2010 @ 14:45 |
KA is echt meesterlijk tegenwoodig, ze hadden veel eerder dan KLM (op dezelfde route) priveschermpjes en dat je zelf de film mocht uitkiezen enzo ![]() Alleen de eerste keer dat ik ermee vloog was het nog crap (vroeg 2000 geloof ik), ik ging in een stoel zitten en toen viel mijn leuning aan het gangpad eraf ![]() | |
CaptainCookie | dinsdag 30 november 2010 @ 15:12 |
Waarom is het absolute aantal doden nou weer zo interessant? Dit lijstje laat gewoon zien welke maatschappijen relatief gezien het vaakst crashen. Dat is een stuk interessanter dan het absolute aantal doden. Per vlucht zijn er bij deze maatschappijen de meeste doden gevallen. Dit zegt dan weer niks over de toekomst natuurlijk. | |
Doler12 | dinsdag 30 november 2010 @ 15:55 |
Kennelijk worden ook dochterondernemingen bijgevoegd bij de moedermaatschappij. Dat vind ik nergens opslaan. KLM heeft dan 19 dodelijke ongelukken gehad, in plaats van 17. Die twee ongelukken zijn veroorzaakt door Martinair. Ik heb dan ook nog niet gekeken bij KLM Cityhopper die ook fatale ongelukken heeft gehad. Grappig dat Iran Air 5 keer fatale ongelukken heeft, terwijl de zwaarste ongeluk, neergeschoten is door de Amerikaanse USS Vincennes. Dat word natuurlijk niet vermeld in dit Amerikaanse blad, die lid is van FOX ![]() Is er trouwens ook gekeken of een fataal ongeluk door de schuld van die maatschappij is veroorzaakt? Bijvoorbeeld die Vliegtuigramp van Tenerife is echt de schuld van de KLM, maar toch krijgt Pan Am ook een dodelijke ongeluk op hun naam. | |
Ferdo | dinsdag 30 november 2010 @ 16:11 |
Ik weet het wel zeker, als ik zo kijk naar de verhouding vluchten/fatale ongevallen bij deze top tien. | |
WhateverWhatever | dinsdag 30 november 2010 @ 17:08 |
Air Catastrofe is de slechtste vliegtuigmaatschappij. | |
goofy_goober | donderdag 2 december 2010 @ 16:47 |
Ik mis Onur Air. http://nl.wikipedia.org/wiki/Onur_Air | |
OEM | maandag 6 december 2010 @ 19:54 |
Grootste ongeval in de geschiedenis van de burgerluchtvaart was BY FAR met American Airlines. 1622 doden. | |
-_Tommy_- | maandag 6 december 2010 @ 19:55 |
Je bedoelt zeker Twin Towers? | |
OEM | maandag 6 december 2010 @ 19:57 |
Inderdaad, de eerste. | |
Strani | maandag 6 december 2010 @ 19:59 |
Lekker, sta je als Avianca op plaats acht omdat het ruim 20 jaar geleden regelmatig fout ging. Zulke lijstjes kunnen niet serieus genomen worden hoor. Doe dan een vergelijking van de laatste tien jaar alleen. | |
electronique | dinsdag 7 december 2010 @ 20:23 |
ik heb met egypt air gereisd en de steward leek op superman ![]() | |
wikwakka2 | dinsdag 7 december 2010 @ 20:25 |
EgyptAir is gewoon grappig zo bagger als het is. Ach, de stewardessen zijn tenminste vriendelijk. Vliegen kunnen de piloten dan weer niet ![]() | |
kawotski | dinsdag 7 december 2010 @ 20:44 |
Ik denk altijd maar zo, de piloot wil net zo graag als ik op de eindbestemming aankomen. | |
Strani | woensdag 8 december 2010 @ 23:32 |
Ja, dat dachten ze bij American Airlines ook. | |
IHVK | donderdag 9 december 2010 @ 10:08 |
Nog nooit een dodelijk ongeluk mee gebeurd als ik me niet vergis. |