FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Top 10 onveilige vliegmaatschappijen
WhateverWhateverdinsdag 30 november 2010 @ 12:19
vliegen_790556p.jpg

Vliegen is veruit de veiligste manier van reizen, maar áls het fout gaat, gaat het ook goed mis. De meest gevaarlijke vliegmaatschappijen op een rijtje.

Livestyle magazine Askmen nam de moeilijke taak om vliegmaatschappijen met elkaar te vergelijken op zich. Het tijdschrift vergeleek alleen transcontinentale vluchten, en keek naar het aantal ongevallen in verhouding tot het aantal gemaakte vluchten.

Vliegmaatschappijen die alleen nationaal opereren, waaronder enkele dubieuze maatschappijen in Congo of Kirgizië, zijn buiten beschouwing gelaten.

10. Garuda
Deze nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië is nog net in de top 10 terug te vinden. De maatschappij mocht in 2007 niet meer op Europa vliegen, maar verdween twee jaar later van de zwarte lijst. Ondertussen worden er weer gewoon vluchten uitgevoerd naar Amsterdam. Ondanks dat Garuda veel maatregelen genomen heeft om de veiligheid te verbeteren, hebben zich verschillende ongevallen voorgedaan. In 1997 gebeurde de ergste crash met 234 doden.

Aantal uitgevoerde vluchten: 2 miljoen

Fatale ongevallen: 4

Aantal doden: 431

9. Thai Airways
Thai Airways heeft meerdere awards in de wacht gesleepd, onder meer voor 'Best Cabin crew' en 'Best Airline in the World'. Toch had de vijftig jaar oude maatschappij niet altijd zo'n goede reputatie. Vooral in de jaren '80 en '90 vonden er een paar fatale ongevallen plaats.

Aantal uitgevoerde vluchten: 1,98 miljoen

Fatale ongevallen: 4

Aantal doden: 352

8. Avianca
De Zuid-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Avianca heeft zich net als Thai Airways hersteld na een mindere periode in het verleden. De maatschappij heeft de achtste plaats bovendien mede te danken aan de Colombiaanse rebellen van de 'Farc', die het regelmatig gemunt heeft op toestellen van Avianca. In 1989 ontplofte een bom net voor het opstijgen (107 doden) en in 1983 crashte een vliegtuig in Madrid (181 doden).

Aantal uitgevoerde vluchten: 1,47 miljoen

Fatale ongevallen: 4

Aantal doden: 500

7. Pakistan International Airlines
Deze Pakistaanse luchtvaartmaatschappij is in handen van de staat en voert vluchten uit naar 25 verschillende landen. Sinds haar ontstaan in 1950 heeft Pakistan International Airlines te kampen gehad met redelijk wat ongevallen. Het ergste ongeluk deed zich voor tijdens een vlucht naar Nepal toen het vliegtuig veel te laag vloog (167 doden).

Aantal uitgevoerde vluchten: 1,43 miljoen

Fatale ongevallen: 5

Aantal doden: 440

6. Egyptair
Egyptair heeft niet zo'n beste reputatie. Sinds de jaren '70 hebben zich bij de grootste luchtvaartmaatschappij van Egypte verscheidene ongevallen voorgedaan. Enkele daarvan waren het gevolg van een terroristische aanslag.

Aantal uitgevoerde vluchten: 1,07 miljoen

Fatale ongevallen: 4

Aantal doden: 402

5. Kenya Airways
In 1977 zag Kenya Airways het levenslicht. In de afgelopen twintig jaar vonden er twee ongevallen plaats, beide 's nachts. in 2000 stortte een vliegtuig neer in de Atlantische Oceaan (169 doden) en in 2007 verloren 114 mensen het leven tijdens een crash in moerassig gebied.

Aantal uitgevoerde vluchten: 450.000

Fatale ongevallen: 2

Aantal doden: 283

4. Philippine Airlines
Philippine Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Filipijnen, dankt haar hoge notering in deze ranglijst aan het feit dat ze meerdere keren het doelwit was van een terroristische aanslag. Minstens drie bomaanslagen en één gijzelingsactie kreeg de maatschappij te verwerken.

Aantal uitgevoerde vluchten: 1,18 miljoen

Fatale ongevallen: 6

Aantal doden: 107

3. Iran Air
Sinds dit jaar staat Iran Air op de Europese zwarte lijst voor vliegverkeer. Gedurende de laatste tien jaar deden zich drie grote ongelukken voor.

Aantal uitgevoerde vluchten: 970.000

Fatale ongevallen: 5

Aantal doden: 708

2. China Airlines
China Airlines komt door een aantal desastreuze ongelukken ook niet goed uit de verf. Een vliegtuig dat in 2002 op weg was van Taiwan naar Hong Kong stortte neer in zee (225 doden). De crash was volgens specialisten te wijten aan een gebrek aan onderhoud.

Aantal uitgevoerde vluchten: 910.000

Fatale ongevallen: 6

Aantal doden: 763

1. Cubana Airlines
Van alle luchtvaartmaatschappijen die het tijdschrift onder de loep nam, kwam Cubana Airlines als slechtste uit de bus. De oude vloot, die voornamelijk bestaat uit toestellen van het type Antonov, heeft hier zeker mee te maken. In 1999 vond het laatste ongeval plaats.

Aantal uitgevoerde vluchten: 320.000

Fatale ongevallen: 8

Aantal doden: 404

Bron: Reiskrant
Knipdinsdag 30 november 2010 @ 12:22
Grootste ongeval in de geschiedenis van de burgerluchtvaart was met KLM. Misschien handig om er bij te vermelden.
-_Tommy_-dinsdag 30 november 2010 @ 12:25
Tja en dan nog als je gaat kijken... Dan zie je bij de slechtste in 1 op de 40.000 vluchten en bij Garuda 1 op de 500.000 vluchten.

Dat dan bij de KLM het hoogste aantal slachtoffers was is dan leuke informatie om te stoken, maar compleet irrelevant.
HugoBaasdinsdag 30 november 2010 @ 12:31
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:22 schreef Knip het volgende:
Grootste ongeval in de geschiedenis van de burgerluchtvaart was met KLM. Misschien handig om er bij te vermelden.
Inderdaad.

Plus dat Egypt Air op nummer 6 staat. Terwijl daar de meeste ongelukken door terroristische aanslagen komen.

Prima maatschappij trouwens.
Viajerodinsdag 30 november 2010 @ 12:31
Ik heb met drie van die maatschappijen gevlogen, waaronder de nummer een. *O*

Verder heb ik het gevoel dat kleinere maatschappijen in bijvoorbeeld Congo niet worden meegeteld.
-_Tommy_-dinsdag 30 november 2010 @ 12:32
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:31 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Inderdaad.

Plus dat Egypt Air op nummer 6 staat. Terwijl daar de meeste ongelukken door terroristische aanslagen komen.

Prima maatschappij trouwens.
Maar waarom is dat dan belangrijk? Wat heb je liever? Een grotere kans dat je in een toestel zit wat kan crashen of dat je in een toestel zit met een veel kleinere kans maar met meer slachtoffers?
BasEnAaddinsdag 30 november 2010 @ 12:35
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:22 schreef Knip het volgende:
Grootste ongeval in de geschiedenis van de burgerluchtvaart was met KLM. Misschien handig om er bij te vermelden.
Waarom? Is dat weer een gezonde portie weg-met-ons??
HugoBaasdinsdag 30 november 2010 @ 12:41
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:32 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Maar waarom is dat dan belangrijk? Wat heb je liever? Een grotere kans dat je in een toestel zit wat kan crashen of dat je in een toestel zit met een veel kleinere kans maar met meer slachtoffers?
Ik vind dat een ander verhaal dan een crash door slecht onderhoud.
wikwakka2dinsdag 30 november 2010 @ 12:42
Ik vind dit soort lijstjes over het algemeen niet echt veelzeggend.
WhateverWhateverdinsdag 30 november 2010 @ 12:43
quote:
4s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:42 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik vind dit soort lijstjes over het algemeen niet echt veelzeggend.
Is ook zo, toch vlieg ik liever met KLM dan met Cubana Airlines
wahtdinsdag 30 november 2010 @ 12:52
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:25 schreef -_Tommy_- het volgende:
Tja en dan nog als je gaat kijken... Dan zie je bij de slechtste in 1 op de 40.000 vluchten en bij Garuda 1 op de 500.000 vluchten.

Dat dan bij de KLM het hoogste aantal slachtoffers was is dan leuke informatie om te stoken, maar compleet irrelevant.
Klopt, dat de KLM het dodelijkste ongeval had doet er hier niet toe.

Tenzij je natuurlijk gewoon KLM om een of andere debiele reden haat. KLM hoort bij de veiligste luchtvaartmaatschappijen, samen met de meeste andere grote maatschappijen.
wikwakka2dinsdag 30 november 2010 @ 12:53
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:52 schreef waht het volgende:

[..]

Klopt, dat de KLM het dodelijkste ongeval had doet er hier niet toe.

Tenzij je natuurlijk gewoon KLM om een of andere debiele reden haat. KLM hoort bij de veiligste luchtvaartmaatschappijen, samen met de meeste andere grote maatschappijen.
Vliegen is sowieso gewoon een veilig vervoersmiddel.
quiriguadinsdag 30 november 2010 @ 12:54
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:53 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Vliegen is sowieso gewoon een veilig vervoersmiddel.
Vliegen is zijn sowieso gewoon een veilig vervoersmiddel ; voor bacterien ; afval, stront en zo.

off topic : die van de KLM op Teneriffe was een fout van de (nederlandse) crew/piloten :%

[ Bericht 9% gewijzigd door quirigua op 30-11-2010 15:20:09 ]
HugoBaasdinsdag 30 november 2010 @ 12:57
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:54 schreef quirigua het volgende:

[..]

Vliegen is zijn sowieso gewoon een veilig vervoersmiddel.

off topic : die van de KLM op Teneriffe was een fout van de (nederlandse) crew/piloten :%
Ja dus, dan moeten ze terroristische aanslagen ook niet meetellen. Dan doet het personeel op het vliegveld hun werk niet goed.

Als we kijken naar het aantal doden hoort KLM er dus gewoon tussen. :)
wahtdinsdag 30 november 2010 @ 12:59
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:57 schreef HugoBaas het volgende:
Als we kijken naar het aantal doden hoort KLM er dus gewoon tussen. :)
Absolute aantallen zijn onzinnig om te vergelijken. Je weet ook wel dat KLM met meer passagiers meer kilometers vliegt.
HugoBaasdinsdag 30 november 2010 @ 13:01
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:59 schreef waht het volgende:

[..]

Absolute aantallen zijn onzinnig om te vergelijken. Je weet ook wel dat KLM met meer passagiers meer kilometers vliegt.
Dan is het dus een onzin lijstje. :)
Zithdinsdag 30 november 2010 @ 13:04
4 fatale vluchten op 2.000.000... 99.9998% kans op success dus :)
eleusisdinsdag 30 november 2010 @ 13:04
quote:
Op dinsdag 30 november 2010 12:59 schreef waht het volgende:

[..]

Absolute aantallen zijn onzinnig om te vergelijken. Je weet ook wel dat KLM met meer passagiers meer kilometers vliegt.
Met zo weinig ongevallen is het sowieso onzinnig om te vergelijken.

Maar dat is dan ook de reden dat dit in een prutsblaadje staat.
WhateverWhateverdinsdag 30 november 2010 @ 13:21
Ooit met AMC airlines gesproken, Egyptisch, dat echt nooit meer, je zag letterlijk schroefjes op de vleugel trillen en draaien en alle stoelen in het toestel waren verschillende kleuren, bij elkaar geraapt zootje, toestel was een Douglas DC-10
avw1982dinsdag 30 november 2010 @ 14:13
1x gevlogen met Kenya Airways maar was meer dan perfect.
DroogDokdinsdag 30 november 2010 @ 14:37
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:31 schreef Viajero het volgende:
Ik heb met drie van die maatschappijen gevlogen, waaronder de nummer een. *O*

Verder heb ik het gevoel dat kleinere maatschappijen in bijvoorbeeld Congo niet worden meegeteld.
Dat staat toch in de OP?
Steven184dinsdag 30 november 2010 @ 14:38
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:13 schreef avw1982 het volgende:
1x gevlogen met Kenya Airways maar was meer dan perfect.
Sinds 1995 is KLM aandeelhouder en vanaf 2007 lid van Skyteam, sindsdien wel een enorme boost gehad.
Viajerodinsdag 30 november 2010 @ 14:41
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:37 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dat staat toch in de OP?
Klopt, overheen gelezen :@
Zithdinsdag 30 november 2010 @ 14:45
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:13 schreef avw1982 het volgende:
1x gevlogen met Kenya Airways maar was meer dan perfect.
KA is echt meesterlijk tegenwoodig, ze hadden veel eerder dan KLM (op dezelfde route) priveschermpjes en dat je zelf de film mocht uitkiezen enzo :Y

Alleen de eerste keer dat ik ermee vloog was het nog crap (vroeg 2000 geloof ik), ik ging in een stoel zitten en toen viel mijn leuning aan het gangpad eraf :?
CaptainCookiedinsdag 30 november 2010 @ 15:12
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:57 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Ja dus, dan moeten ze terroristische aanslagen ook niet meetellen. Dan doet het personeel op het vliegveld hun werk niet goed.

Als we kijken naar het aantal doden hoort KLM er dus gewoon tussen. :)
Waarom is het absolute aantal doden nou weer zo interessant? Dit lijstje laat gewoon zien welke maatschappijen relatief gezien het vaakst crashen. Dat is een stuk interessanter dan het absolute aantal doden.

Per vlucht zijn er bij deze maatschappijen de meeste doden gevallen. Dit zegt dan weer niks over de toekomst natuurlijk.
Doler12dinsdag 30 november 2010 @ 15:55
Kennelijk worden ook dochterondernemingen bijgevoegd bij de moedermaatschappij. Dat vind ik nergens opslaan. KLM heeft dan 19 dodelijke ongelukken gehad, in plaats van 17. Die twee ongelukken zijn veroorzaakt door Martinair. Ik heb dan ook nog niet gekeken bij KLM Cityhopper die ook fatale ongelukken heeft gehad.

Grappig dat Iran Air 5 keer fatale ongelukken heeft, terwijl de zwaarste ongeluk, neergeschoten is door de Amerikaanse USS Vincennes. Dat word natuurlijk niet vermeld in dit Amerikaanse blad, die lid is van FOX :')

Is er trouwens ook gekeken of een fataal ongeluk door de schuld van die maatschappij is veroorzaakt? Bijvoorbeeld die Vliegtuigramp van Tenerife is echt de schuld van de KLM, maar toch krijgt Pan Am ook een dodelijke ongeluk op hun naam.
Ferdodinsdag 30 november 2010 @ 16:11
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:31 schreef Viajero het volgende:
Ik heb met drie van die maatschappijen gevlogen, waaronder de nummer een. *O*

Verder heb ik het gevoel dat kleinere maatschappijen in bijvoorbeeld Congo niet worden meegeteld.
Ik weet het wel zeker, als ik zo kijk naar de verhouding vluchten/fatale ongevallen bij deze top tien.
WhateverWhateverdinsdag 30 november 2010 @ 17:08
Air Catastrofe is de slechtste vliegtuigmaatschappij.
goofy_gooberdonderdag 2 december 2010 @ 16:47
Ik mis Onur Air.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Onur_Air
OEMmaandag 6 december 2010 @ 19:54
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:22 schreef Knip het volgende:
Grootste ongeval in de geschiedenis van de burgerluchtvaart was met KLM. Misschien handig om er bij te vermelden.
Grootste ongeval in de geschiedenis van de burgerluchtvaart was BY FAR met American Airlines. 1622 doden.
-_Tommy_-maandag 6 december 2010 @ 19:55
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:54 schreef OEM het volgende:

[..]

Grootste ongeval in de geschiedenis van de burgerluchtvaart was BY FAR met American Airlines. 1622 doden.
Je bedoelt zeker Twin Towers?
OEMmaandag 6 december 2010 @ 19:57
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:55 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]

Je bedoelt zeker Twin Towers?
Inderdaad, de eerste.
Stranimaandag 6 december 2010 @ 19:59
Lekker, sta je als Avianca op plaats acht omdat het ruim 20 jaar geleden regelmatig fout ging. Zulke lijstjes kunnen niet serieus genomen worden hoor. Doe dan een vergelijking van de laatste tien jaar alleen.
electroniquedinsdag 7 december 2010 @ 20:23
ik heb met egypt air gereisd en de steward leek op superman :')
wikwakka2dinsdag 7 december 2010 @ 20:25
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:23 schreef electronique het volgende:
ik heb met egypt air gereisd en de steward leek op superman :')
EgyptAir is gewoon grappig zo bagger als het is. Ach, de stewardessen zijn tenminste vriendelijk. Vliegen kunnen de piloten dan weer niet :').
kawotskidinsdag 7 december 2010 @ 20:44
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:25 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Vliegen kunnen de piloten dan weer niet :').
Ik denk altijd maar zo, de piloot wil net zo graag als ik op de eindbestemming aankomen.
Straniwoensdag 8 december 2010 @ 23:32
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:44 schreef kawotski het volgende:

[..]

Ik denk altijd maar zo, de piloot wil net zo graag als ik op de eindbestemming aankomen.
Ja, dat dachten ze bij American Airlines ook.
IHVKdonderdag 9 december 2010 @ 10:08
quote:
Op donderdag 2 december 2010 16:47 schreef goofy_goober het volgende:
Ik mis Onur Air.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Onur_Air
Nog nooit een dodelijk ongeluk mee gebeurd als ik me niet vergis.