quote:
Nou en of

écht mooi wordt het nog wel als die wc weer betegeld is en alles, maar voor nu zit ons riool weer veilig in elkaar.
De oude buis lag er snel genoeg in stukken uit.
![DSC_0591.jpg]()
En de nieuwe spullen liggen klaar.
![DSC_0592.jpg]()
Terwijl onze buurman Ben (we hebben een handige straat, vol aannemers, dakdekkers, loodgieters en electriciens) met zn maatje de nieuwe buis mooi onder afschot legde, heb ik me over de oude rommel ontfermd. Hoe kleiner de stukjes, hoe meer er in een bigbag van een kuub passen!
![DSC_0602.jpg]()
En dag ouwe pot!
![DSC_0604.jpg]()
Intussen is er al een standleiding met de wc en badkamerafvoer aangesloten. Later krijgen ook de afvoer van de wasmachine, en de keukenafvoer (ter hoogte van de pilon) nog een eigen aansluiting op de hoofdbuis. Dat kwam dus vroeger allemaal vanaf 1 punt de gres-hoofdleiding in, met veel onnodige 90 graden bochten. En de gres was nog verzakt ook, met een kuil in het midden.
![DSC_0594.jpg]()
Binnen een geberit duofix tegen de muur, en de afvoer van badkamer en wc. Komt nog een koof omheen, links een valse koof, en dan aftimmeren en betegelen. Ik heb al heerlijk proefgepoept op mn nieuwe pot
Oude vloer afvoer volgestort met cement, en de pvc flens eraf gezaagd. Al die meuk laten we dus fijn onder de vloer zitten!
![DSC_0606.jpg]()
Tenslotte in de tuin een nieuwe afvoer voor de keuken en regenwater. Onze keukenafvoer liep buitenom, kwam bij de achterdeur in een putje waar ook de hwa erbij kwam, en dat ging dan samen onder de bijkeuken, waar al die gekke kronkels zitten.
Het putje is nu geschiedenis, en dat is maar goed ook: er zat ergens een barst in, waardoor er vocht in de buitenmuur optrok. Dat kan nu mooi gaan opdrogen.
Tegelijk (nu die mannen toch bezig waren, en de juiste gereedschappen bij zich hadden) hebben we er nog maar even een buitenkraan naast de regenpijp gezet.
![DSC_0612.jpg]()
Dat rare grijze buisje pvc wat je links ziet was geen waterafvoer, maar een prachtig omhulsel voor de stroomkabel naar de schuur. Kennelijk was het destijds makkelijker om op 1 meter hoog door de muur te boren, en daarvandaan naar beneden de kabel langs de buitenmuur, dan even door de knieën zakken, een gat door de vloer boren en de stroomkabel onder je terras leggen.
Maar goed: pvc buisje weg, stroom naar de schuur nu ook onder de grond. De gaten moeten we nog wel dichtstoppen, en dan is de muur daarna weer nodig aan een witbeurt toe!
En tenslotte: poortje weer dichtscheppen. Woensdag komt er 3 kuub zand, en dan kan ik het helemaal afmaken en weer betegelen. Hopelijk komt er tussendoor nog wat regen om de boel in te laten klinken. De rest van het zand is voor de verandaklus bestemd.
Mijn foto's op Flickr![b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-