Stel je niet aan, dit is echt een zinloos gevecht. Er is niets mis met de JSF, er is vast ook niets mis met de Eurofighter. Je kan niet puur objectief zeggen welke we moeten hebben. Dat is een subjectieve keuze onderbouwd met subjectieve beweegredenen. Een van die redenen, bepaald door degenen die besloten hebben tot aanschaf, is dat Nederland veel met de VS moet samenwerken. Dat is net zo'n prima argument als zeggen dat we de Eurofighter moeten kopen omdat deze uit Europa komt. Verschillende meningen, niet goed of fout.quote:Op woensdag 1 december 2010 02:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is geen argument, dat is tactiek. Zo is NL ook via een 2-jarige opbouwmissie in een Afghaanse guerrilla-oorlog terecht gekomen. Omdat we er toch al waren en het zo veel geld had gekost.
Dat soort leugens mogen niet beloond worden.
Alleen dat is al wel heel korte termijn gedacht. Ik denk dat we voor de toekomst ons beter kunnen richten op nauwe samenwerking met onze mede-EU-lidstaten dan met de VS.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:27 schreef waht het volgende:
Een van die redenen, bepaald door degenen die besloten hebben tot aanschaf, is dat Nederland veel met de VS moet samenwerken. Dat is net zo'n prima argument als zeggen dat we de Eurofighter moeten kopen omdat deze uit Europa komt. Verschillende meningen, niet goed of fout.
n genoeg is natuurlijk). Dat mag allemaal wel maar biedt geen ruimte voor discussie.
Minstensquote:Op donderdag 2 december 2010 18:27 schreef SiGNe het volgende:
Komen ze dus al op ¤270 miljoen per stuk en het zal vast nog wel een keer duurder worden.
We moeten sowieso geen banden met EU-lidstaten of de VS laten verwateren. Maar ik denk dat een goede relatie met de VS genoeg op zal brengen in de komende decennia. Bij die paar keuzes waarbij er min of meer gekozen moet worden tussen de VS en de EU kunnen we met gerust hart een paar keer voor de VS kiezen.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Alleen dat is al wel heel korte termijn gedacht. Ik denk dat we voor de toekomst ons beter kunnen richten op nauwe samenwerking met onze mede-EU-lidstaten dan met de VS.
Ik denk anders niet dat de dollar de JSF gaat overleven. En een kat in het nauw maakt rare sprongenquote:Op donderdag 2 december 2010 18:36 schreef waht het volgende:
[..]
We moeten sowieso geen banden met EU-lidstaten of de VS laten verwateren. Maar ik denk dat een goede relatie met de VS genoeg op zal brengen in de komende decennia. Bij die paar keuzes waarbij er min of meer gekozen moet worden tussen de VS en de EU kunnen we met gerust hart een paar keer voor de VS kiezen.
Vanwaar in het Engels?quote:Op donderdag 2 december 2010 19:04 schreef Manono het volgende:
and that's only with the knowledge of now..
Huh? Ik kom uit op EUR 73 mln per stuk.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:27 schreef SiGNe het volgende:
Komen ze dus al op ¤270 miljoen per stuk en het zal vast nog wel een keer duurder worden.
lachen gieren en brullen weer.quote:Op donderdag 2 december 2010 18:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik denk anders niet dat de dollar de JSF gaat overleven. En een kat in het nauw maakt rare sprongen
Verdiep je maar eens in hoe de dollar er voor staat. Ik denk niet dat je er vrolijk van zult worden.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
lachen gieren en brullen weer.
Vergeleken met de euro is de dollar robuust en sterk. De dollar wordt (imo) niet met 100.000 steunpilaren in leven gehouden.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Verdiep je maar eens in hoe de dollar er voor staat. Ik denk niet dat je er vrolijk van zult worden.
Verdiep je er nu maar eens in, dan zal je zien dat dat dus wel zo is.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vergeleken met de euro is de dollar robuust en sterk. De dollar wordt (imo) niet met 100.000 steunpilaren in leven gehouden.
Je moet dat niet zo zien... Door 1 miljard te bezuinigen op defensie kost de JSF maar 0.4 miljard extra.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:36 schreef remlof het volgende:
De Joint Strike Fighter wordt 1,4 miljard euro duurder dan was ingeschat. Daarmee komen de totale investeringskosten voor Nederland uit op 7,6 miljard euro. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk is de dramatische kostenstijging reden om nu definitief af te zien van dit prestigeproject. Hij zal dat voorstel volgende week dinsdag doen bij de behandeling van de Defensiebegroting in de Tweede Kamer.
Dit dus.quote:Op maandag 29 november 2010 13:31 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hoezo? PVV gedoogd en dit is 1 van de afspraken die zijn moesten gedogen om mee te kunnen doen. In iedere formatie raak je punten kwijt en dit hebben zij onder andere kwijtgeraakt om mee te kunnen doen
True, maar ik ben wel benieuwd welke andere partijen Van Dijk mee gaat krijgen.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:40 schreef waht het volgende:
Van de SP hoeven we uiteraard geen inzicht te verwachten omtrent defensie-gerelateerde zaken.
En 'prestigeproject'? Dat zou de aanschaf van de Eurofighter ook worden... De SP is gewoon tegen alles wat met defensie en de VS te maken heeft.
Ik denk alle partijen behalve de regeringspartijen, de gedoogpartij en de SGP.quote:Op donderdag 2 december 2010 20:43 schreef remlof het volgende:
[..]
True, maar ik ben wel benieuwd welke andere partijen Van Dijk mee gaat krijgen.
We zullen zien, nu de prijsstijging bekend isquote:Op donderdag 2 december 2010 21:05 schreef waht het volgende:
[..]
Ik denk alle partijen behalve de regeringspartijen, de gedoogpartij en de SGP.
Serieus, hoe komt het eigenlijk dat die prijs telkens stijgt?quote:Op donderdag 2 december 2010 21:06 schreef remlof het volgende:
[..]
We zullen zien, nu de prijsstijging bekend is
Omdat het een toestel is dat nog ontwikkeld en uitgewerkt moet worden. Dus met volop nieuwe technologie. Die technologie wordt eerst in proefversies gemaakt en moet dan als er een productielijn wordt opgezet veel goedkoper worden en dat valt vaak tegen. Ook zijn de ontwikkelingskosten gewoon gigantisch. Het is net even anders dan een nieuw modelletje autoquote:Op donderdag 2 december 2010 21:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Serieus, hoe komt het eigenlijk dat die prijs telkens stijgt?
Schattingen hebben altijd een bepaalde onzekerheid.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verdediging van luchtruim en ondersteuning van militaire operaties in het buitenland.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:10 schreef Tem het volgende:
Wat is de toegevoegde waarde van de JSF voor zo'n klein landje als Nederland?
Hoe moet je anders je economie redden op kosten van het buitenland.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Geen. Hooguit als we internationaal in missies samen op willen trekken met de VS. Maar dat kan met een ander toestel ook wel.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:10 schreef Tem het volgende:
Wat is de toegevoegde waarde van de JSF voor zo'n klein landje als Nederland?
idd niet doen dusquote:Op donderdag 2 december 2010 22:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Geen. Hooguit als we internationaal in missies samen op willen trekken met de VS. Maar dat kan met een ander toestel ook wel.
Nederland is te klein om ooit zijn luchtruim te kunnen verdedigen zonder de steun van grootmachten dus zo'n fancy pants straaljager is nergens voor nodig en zonde van het geld. Militaire ondersteuning kan idd ook met ander materiaal.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:12 schreef waht het volgende:
[..]
Verdediging van luchtruim en ondersteuning van militaire operaties in het buitenland.
En daar is de NAVO voor, en om mee te mogen doen aan de NAVO moeten we zelf ook investeren. Hetgeen dus betekent dat we een gevechtstoestel moeten hebben. Of dit nou de JSF of de Eurofighter is: het kost honderden miljoenen.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:21 schreef Tem het volgende:
Nederland is te klein om ooit zijn luchtruim te kunnen verdedigen zonder de steun van grootmachten dus zo'n fancy pants straaljager is nergens voor nodig en zonde van het geld. Militaire ondersteuning kan idd ook met ander materiaal.
Ja maar er zijn goedkopere opties en door die bizarre extra kosten voor alleen al ontwikkeling kan je soms beter beslissen eruit te stappen. Take your losses.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:25 schreef waht het volgende:
[..]
En daar is de NAVO voor, en om mee te mogen doen aan de NAVO moeten we zelf ook investeren. Hetgeen dus betekent dat we een gevechtstoestel moeten hebben. Of dit nou de JSF of de Eurofighter is: het kost honderden miljoenen.
Dit is nu de 3e maal dat ik je gewoon wat zie schrijven / "hoor roepen vanachter de borreltafel"..quote:Op donderdag 2 december 2010 20:40 schreef waht het volgende:
Van de SP hoeven we uiteraard geen inzicht te verwachten omtrent defensie-gerelateerde zaken.
De SP is gewoon tegen alles wat met defensie en de VS te maken heeft.
Over het algemeen zijn de linkse partijen voor een sterke afslanking van de krijgsmacht. Het is inderdaad borrelpraat maar niet zonder onderbouwing.quote:Op donderdag 2 december 2010 23:48 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Dit is nu de 3e maal dat ik je gewoon wat zie schrijven / "hoor roepen vanachter de borreltafel"..
Indertijd was er een rel juist omdAt de SP zich met defensie en banen behoud daarvoor, en de fennek (legervoertuig) bemoeide.
http://indymedia.nl/en/2004/07/20564.shtml
Ach, zoals ik al zei: of het nou de JSF of de Gripen wordt, het doet er niet toe. Beide hebben genoeg middelen om eenieder kapot te schieten. De JSF kopen was een politieke beslissing, zoals er zoveel worden gemaakt.quote:De SP wilde juist wel het aanbod van SAAB inzake de gripen aannemen, maar heel gek, de NL regeringen staren zich blind op de JSF en doen geen vergelijkingstests.
Ook heeft de SP e.e.a. met de USA, want men onderzoekt alles doch behoud 'slechts' het goede.
Sterker nog, met de JSF "moet" Nederland Amerika gaan ondersteunen ipv. andersom, dat is ook de reden waarom er voor de JSF gekozen is en niet voor de Eurofighter/Grippen.quote:Op donderdag 2 december 2010 22:21 schreef Tem het volgende:
Nederland is te klein om ooit zijn luchtruim te kunnen verdedigen zonder de steun van grootmachten dus zo'n fancy pants straaljager is nergens voor nodig en zonde van het geld. Militaire ondersteuning kan idd ook met ander materiaal.
Omdat defensie dan geen leuke oefeningetjes en weekendjes met de VS mag houden en zowel Nederlandse militairen als politici niet meer in aanmerking komen voor allerlei interessante baantjes?quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:06 schreef trekhengel het volgende:
Waarom wachten we niet een paar jaar en laten we dan de fabrikanten van de JSF, Grippen en Eurofighter door het stof kruipen om ons een mooi aanbod te doen.
Het CDA heeft als dogma altijd vrienden te zijn met Amerika. Dat is de basis van iedere berekening.quote:
Dat is geen dogma, dat is een afweging die constant gemaakt wordt en op dit moment en de komende jaren voor ons voordelig is.quote:Op vrijdag 3 december 2010 19:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het CDA heeft als dogma altijd vrienden te zijn met Amerika. Dat is de basis van iedere berekening.
Ik ben bang dat er geen visie achter zit, behalve die van een boekhouder.quote:Op vrijdag 3 december 2010 18:19 schreef Wigoo het volgende:
Ik ben er nog niet helemaal uit inzage mijn JSF standpunt, dus ik vroeg mij het volgende af:
Welke visie zit er achter het aantal van 85 straaljagers? (Dus los van welk type en wanneer) Welke berekening, defensie visie of andere redenering heeft men ooit gebruikt om tot dit aantal te komen? En welke rol zag men daarbij weggelegd voor de Nederlandse luchtmacht in de komende pakweg 30 jaar?
Ik heb al in heel wat nieuwsarchieven gezocht, maar ik kan dit fundament van deze discussie niet vinden... Ik vermoed dat dit besluit uit de periode 2000-2005 stamt.
Wie weet hier meer van?
Haha, mooi gezegdquote:Op maandag 29 november 2010 13:33 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Klopt. Maar het onbegrip komt dan ook van partijen die niet zo vaak regeren, die weten niet hoe dat in zijn werk gaat.
Daar ben ik ook bang voor.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat defensie dan geen leuke oefeningetjes en weekendjes met de VS mag houden en zowel Nederlandse militairen als politici niet meer in aanmerking komen voor allerlei interessante baantjes?
Alsjeblieft zeg. Als we Europese vliegtuigen hadden gekocht zaten we weer bij die lui in de reet.quote:Op maandag 6 december 2010 18:28 schreef trekhengel het volgende:
[..]
Daar ben ik ook bang voor.
De luchtmacht zit al tientallen jaren (sinds de starfighter??) tot hun elleboog in de reet van de Amerikaanse vliegtuigindustrie. Daar verander je als minister, aanbestedingsprocedure of parlement niets aan.
Het gaat er niet om bij wie je in de reet zit. Het gaat erom dat je wel overwogen in die reet zit.quote:Op maandag 6 december 2010 18:31 schreef waht het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg. Als we Europese vliegtuigen hadden gekocht zaten we weer bij die lui in de reet.
Er moeten beslissingen worden gemaakt. Accepteer het.
De VS is niet echt een gelijkwaardige partner. Dat is het Eurofighter consortium wel als je daar als EU-lidstaat zelf aan had deelgenomen, maar dat is een gepasseerd station. Ik ben er nog steeds voor om de Grippen NG van de plank te kopen en zo ettelijke miljarden te besparen.quote:Op maandag 6 december 2010 18:31 schreef waht het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg. Als we Europese vliegtuigen hadden gekocht zaten we weer bij die lui in de reet.
Er moeten beslissingen worden gemaakt. Accepteer het.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |