abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 november 2010 @ 17:57:50 #181
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_89350703
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:56 schreef SiGNe het volgende:
De JSF is zwaar geavanceerd
Maar niet als zijnde gevechtsvliegtuig. :')
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_89350999
quote:
3s.gif Op dinsdag 30 november 2010 13:27 schreef remlof het volgende:
Ja of je gaat nog even in op een grotendeels offtopic post van een halve dag geleden :')
Kunnen we het nu weer over de JSF hebben?
Daarover zijn we snel klaar; overbodige aankoop. :7
  dinsdag 30 november 2010 @ 18:06:53 #183
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89351006
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:56 schreef SiGNe het volgende:
De JSF is zwaar geavanceerd maar met de huidige kabinetsplannen is er straks niemand meer die dat ding kan vliegen aangezien de studiekosten flink omhoog gaan _O-
_O-
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  dinsdag 30 november 2010 @ 22:47:12 #184
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89365094
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:06 schreef phpmystyle het volgende:
_O-
Kijk die ene JSF stond al vast maar nu pas komt het agendapunt , lang na de campagnes en zelfs ondertekening van het akkoord uitvergroot naar voren.
Maar het debat over een hele vloot moet nog gevoerd worden.
Als we eerdaags herverkiezingen hebben en bijv. 1 van oudsher partij pvda/cda/vvd zou de grootste zijn, dan krijgen we de hele vloot.
Indien de pvv de regering laat ploffen kost ze dat zetels en ander gezeur, dus dit is tactisch in alle opzichten goed. Als ze nu ter test (vergelijken van de jsf en de gripen) ook nog een gripen (saab, zweden) jet regelen, top!

[ Bericht 0% gewijzigd door fokthesystem op 30-11-2010 23:12:21 ]
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  dinsdag 30 november 2010 @ 23:33:18 #185
104871 remlof
Europees federalist
pi_89367557
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 22:47 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Kijk die ene JSF stond al vast maar nu pas komt het agendapunt , lang na de campagnes en zelfs ondertekening van het akkoord uitvergroot naar voren.
Maar het debat over een hele vloot moet nog gevoerd worden.
Als we eerdaags herverkiezingen hebben en bijv. 1 van oudsher partij pvda/cda/vvd zou de grootste zijn, dan krijgen we de hele vloot.
Indien de pvv de regering laat ploffen kost ze dat zetels en ander gezeur, dus dit is tactisch in alle opzichten goed. Als ze nu ter test (vergelijken van de jsf en de gripen) ook nog een gripen (saab, zweden) jet regelen, top!
De PvdA is tegen aanschaf van de JSF hoor.
  dinsdag 30 november 2010 @ 23:46:03 #186
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89368151
quote:
3s.gif Op dinsdag 30 november 2010 23:33 schreef remlof het volgende:

De PvdA is tegen aanschaf van de JSF hoor.
Met een zeteltje of 15 a 20, of in elk geval minder dan 76 zetels stemmen ze gewoon mee met een vvd of een cda, en dan hebben we een vloot van die dingen.
PVV zou slim zijn als ze er ook gelijk een ECHTE TEST van zouden maken, die zweden lenen ons denk ik zo een gripen uit daarvoor. (Met beperkte technologie want deels geheim, maar dat maakt voor de test niet uit als de jsf ook gelijkwaardig uitgerust wordt)
Daarbij is dit 1 van de vele draaipunten der pvda kijk maar: http://www.ravagedigitaal.org/2007nieuws/februari/04/04.php
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  dinsdag 30 november 2010 @ 23:49:46 #187
104871 remlof
Europees federalist
pi_89368307
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 23:46 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Met een zeteltje of 15 a 20, of in elk geval minder dan 76 zetels stemmen ze gewoon mee met een vvd of een cda, en dan hebben we een vloot van die dingen.
PVV zou slim zijn als ze er ook gelijk een ECHTE TEST van zouden maken, die zweden lenen ons denk ik zo een gripen uit daarvoor. (Met beperkte technologie want deels geheim, maar dat maakt voor de test niet uit als de jsf ook gelijkwaardig uitgerust wordt)
Daarbij is dit 1 van de vele draaipunten der pvda kijk maar: http://www.ravagedigitaal.org/2007nieuws/februari/04/04.php
Het officiële PvdA standpunt is:
"De definitieve beslissing over de vervanging van de F16 is uitgesteld. Verlenging van de levensduur van de F16s is mogelijk en heeft onze voorkeur. Pas wanneer dit niet langer mogelijk is, is een beslissing over de vervanging aan de orde zonder dat daarbij sprake is van een voorkeurspositie van de JSF of enig ander type toestel. Op dat moment zullen we keuzes maken tenaanzien van het gewenste type toestel en de aantallen, op basis van het dan beschikbare aanbod en prijzen passend in onze visie op de toekomst van de krijgsmacht."

http://nu.pvda.nl/standpunten/internationaal/Vervanging+F-16.html
  dinsdag 30 november 2010 @ 23:59:09 #188
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89368684
quote:
3s.gif Op dinsdag 30 november 2010 23:49 schreef remlof het volgende:

Het officiële PvdA standpunt is:
Net als het weer....

En verder op die pagina niks over de test jsf, of ander anti-jsf uitspraak , geen datum e.d. Amateuristisch dus.

En zo eindig ik geen alinea hoor! :
Op dat moment zullen we keuzes maken ten
aanzien van het gewenste type toestel en de aantallen, op basis van het dan beschikbare aanbod en prijzen passend in onze visie op de toekomst van de

na "van de" houd het helemaal op :)

[ Bericht 10% gewijzigd door fokthesystem op 01-12-2010 01:19:40 ]
  woensdag 1 december 2010 @ 01:37:12 #189
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_89371648
Dat toestel gaat trouwens 225miljoen per stuk kosten, als de kosten niet nog verder omhoog gaan.
Dan heb je nog de kosten voor de opleiding van de piloot, ook een aardige duit en de onderhoudskosten.
Voordat dat toestel de lucht in is ben je al door je budget heen.

ik snap trouwens ook niet helemaal waarom we niet voor de Eurofighter gekozebn hebben, is in elk geval nog een europees project.
  woensdag 1 december 2010 @ 01:45:23 #190
104871 remlof
Europees federalist
pi_89371792
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 01:37 schreef SiGNe het volgende:
Dat toestel gaat trouwens 225miljoen per stuk kosten, als de kosten niet nog verder omhoog gaan.
Dan heb je nog de kosten voor de opleiding van de piloot, ook een aardige duit en de onderhoudskosten.
Voordat dat toestel de lucht in is ben je al door je budget heen.

ik snap trouwens ook niet helemaal waarom we niet voor de Eurofighter gekozebn hebben, is in elk geval nog een europees project.
De Eurofighter of de Saab Grippen NG, dan hoeven we ook niet op cultuur te bezuinigen.
Maar er zullen wel een paar politici persoonlijk heel veel beter van worden dat ze deze absurde keuze er doorheen drukken.
  woensdag 1 december 2010 @ 01:50:22 #191
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_89371864
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 18:32 schreef phpmystyle het volgende:
Bessef je nog steeds niet dat wij de Euro op een artificele manier in leven houden?
Besef je nog steeds niet dat de Amerikanen dat al decennia lang doen met de dollar? :P

Je spelling gaat er trouwens ook niet echt op vooruit.....Nu is die van mij al niet geweldig na 8 jaar buiten Nederland wonen, maar het valt me de laatste tijd wel op dat jij er echt een potje van maakt. ;)
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_89371865
omdat zieke ouderen meer van het geluid van een veel te duur vliegtuig genieten dan van een orkest op de radio, daarom
Jusqu'ici tout va bien...
  woensdag 1 december 2010 @ 01:55:38 #193
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_89371911
quote:
9s.gif Op woensdag 1 december 2010 01:45 schreef remlof het volgende:
De Eurofighter of de Saab Grippen NG
Tja, leuk.... alleen hebben we nu al zoveel geld in de JSF gepompt dat het bestelling van, (en het testen van) een ander vliegtuig een hoger totaal-kostenplaatje zal opleveren, omdat ze van te voren moeten beginnen.

De aanschafkosten voor een Eurofighter is 63 Miljoen Euro, de kosten van de F-35 Lightning JSF is $96 miljoen dollar. Met de huidige koers, dus ongeveer gelijk...... het heeft dus van een kostenplaatje weinig zin om van te voren af aan te beginnen met een nieuw programma voor een gevechtsvliegtuig, en de F16 vloot zonodig nog langer te moeten onderhouden.

Kortom, we zijn met de JSF eigenlijk, financieel gezien dan, past the point of no return. Dan hadden we in 2003 al voor de Eurofighter moeten kiezen.

Verder nog even over de PVV: Het verbaasd me niets dat ze wederom zitten te draaien.... ze zijn met recht al de meest draaierige (en meest criminele, zo blijkt) partij van Nederland. :P
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 1 december 2010 @ 01:59:05 #194
45 SiGNe
pi_89371949
Toen ze net begonnen kostte ie nog ¤96 miljoen maar dat is inmiddels dus al omhoog gegaan naar ¤225 miljoen.
Officieel zouden we 'm ook al hebben maar dat is inmidels al 2015 en ze weten nog niet zeker of ze dat wel gaan halen.
  woensdag 1 december 2010 @ 01:59:47 #195
104871 remlof
Europees federalist
pi_89371956
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 01:55 schreef maartena het volgende:

[..]

Tja, leuk.... alleen hebben we nu al zoveel geld in de JSF gepompt dat het bestelling van, (en het testen van) een ander vliegtuig een hoger totaal-kostenplaatje zal opleveren, omdat ze van te voren moeten beginnen.

De aanschafkosten voor een Eurofighter is 63 Miljoen Euro, de kosten van de F-35 Lightning JSF is $96 miljoen dollar. Met de huidige koers, dus ongeveer gelijk...... het heeft dus van een kostenplaatje weinig zin om van te voren af aan te beginnen met een nieuw programma voor een gevechtsvliegtuig, en de F16 vloot zonodig nog langer te moeten onderhouden.

Kortom, we zijn met de JSF eigenlijk, financieel gezien dan, past the point of no return. Dan hadden we in 2003 al voor de Eurofighter moeten kiezen.

Verder nog even over de PVV: Het verbaasd me niets dat ze wederom zitten te draaien.... ze zijn met recht al de meest draaierige (en meest criminele, zo blijkt) partij van Nederland. :P

We kunnen nog steeds nu de stekker uit de F-35 trekken. De beloofde tegenorders gaan we toch niet krijgen en we kunnen het aantal nieuw aan te schaffen toestellen prima terugdraaien, halveren zelfs.
  woensdag 1 december 2010 @ 02:00:21 #196
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_89371963
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 23:59 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Net als het weer....

En verder op die pagina niks over de test jsf, of ander anti-jsf uitspraak , geen datum e.d. Amateuristisch dus.

En zo eindig ik geen alinea hoor! :
Op dat moment zullen we keuzes maken ten
aanzien van het gewenste type toestel en de aantallen, op basis van het dan beschikbare aanbod en prijzen passend in onze visie op de toekomst van de

na "van de" houd het helemaal op :)
[ afbeelding ]
De PvdA kan gewoon geen sites maken, het gaat gewoon ergens grandioos mis met de CSS die ze gebruiken volgens mij..... :P

Uit de HTML source even het volgende geplukt:

"De definitieve beslissing over de vervanging van de F16 is uitgesteld. Verlenging van de levensduur van de F16s is mogelijk en heeft onze voorkeur. Pas wanneer dit niet langer mogelijk is, is een beslissing over de vervanging aan de orde zonder dat daarbij sprake is van een voorkeurspositie van de JSF of enig ander type toestel. Op dat moment zullen we keuzes maken tenaanzien van het gewenste type toestel en de aantallen, op basis van het dan beschikbare aanbod en prijzen passend in onze visie op de toekomst van de krijgsmacht"
-
  woensdag 1 december 2010 @ 02:03:52 #197
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_89372004
quote:
7s.gif Op woensdag 1 december 2010 01:59 schreef remlof het volgende:
We kunnen nog steeds nu de stekker uit de F-35 trekken. De beloofde tegenorders gaan we toch niet krijgen en we kunnen het aantal nieuw aan te schaffen toestellen prima terugdraaien, halveren zelfs.
Alles "kan prima" natuurlijk. Alleen ben je dan zeker van het feit dat je 700 miljoen euro door de WC pot hebt staan trekken. Om dat verschil dan maar op te lossen door minder Eurofighters te gaan kopen, lijkt me ook niet zo'n geweldig plan.

Ik ben altijd al voorstander van het JSF geweest trouwens.....
-
  woensdag 1 december 2010 @ 02:31:54 #198
pi_89372182
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 01:55 schreef maartena het volgende:

[..]

Tja, leuk.... alleen hebben we nu al zoveel geld in de JSF gepompt
Dat is geen argument, dat is tactiek. Zo is NL ook via een 2-jarige opbouwmissie in een Afghaanse guerrilla-oorlog terecht gekomen. Omdat we er toch al waren en het zo veel geld had gekost.

Dat soort leugens mogen niet beloond worden.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_89373214
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 01:59 schreef SiGNe het volgende:
Toen ze net begonnen kostte ie nog ¤96 miljoen maar dat is inmiddels dus al omhoog gegaan naar ¤225 miljoen.
Officieel zouden we 'm ook al hebben maar dat is inmidels al 2015 en ze weten nog niet zeker of ze dat wel gaan halen.
Zo'n toestel meeontwikkelen klinkt heel leuk maar bij zo'n prestigeproject weet je eigenlijk van te voren dat het meer kost dan opbrengt. Je kan dan veel beter kiezen om een toestel van de plank te kopen als het eenmaal echt af is en van de rollende band loopt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 1 december 2010 @ 11:36:14 #200
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89377979
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 02:03 schreef maartena het volgende:

Ik ben altijd al voorstander van het JSF geweest trouwens.....
Gewoon zo maar, omdat het kan? :-)
Immers, er spelen hier dingen buiten de politiek af zo lijkt het wel.
Normaliter sla je een test (gripen, saab, zweden) niet af, als je de kans hebt om het beste aan te schaffen en dan ook nog mogelijk veel goedkoper bovendien...
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 2 december 2010 @ 18:18:24 #201
862 Arcee
Look closer
pi_89439777
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_89440105
quote:
7s.gif Op woensdag 1 december 2010 02:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is geen argument, dat is tactiek. Zo is NL ook via een 2-jarige opbouwmissie in een Afghaanse guerrilla-oorlog terecht gekomen. Omdat we er toch al waren en het zo veel geld had gekost.

Dat soort leugens mogen niet beloond worden.
Stel je niet aan, dit is echt een zinloos gevecht. Er is niets mis met de JSF, er is vast ook niets mis met de Eurofighter. Je kan niet puur objectief zeggen welke we moeten hebben. Dat is een subjectieve keuze onderbouwd met subjectieve beweegredenen. Een van die redenen, bepaald door degenen die besloten hebben tot aanschaf, is dat Nederland veel met de VS moet samenwerken. Dat is net zo'n prima argument als zeggen dat we de Eurofighter moeten kopen omdat deze uit Europa komt. Verschillende meningen, niet goed of fout.

Zo lang onze krijgsmacht maar hoogwaardige technologie krijgt ga ik me echt niet druk maken over mogelijke achterkamertjespolitiek die hierbij wel of niet heeft plaatsgevonden. De hele discussie draait niet om de kwaliteit of prijs van het materieel maar puur om het onzinnige punt dat sommigen boos op de VS zijn (waarvoor reden genoeg is natuurlijk). Dat mag allemaal wel maar biedt geen ruimte voor discussie.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 2 december 2010 @ 18:27:31 #203
45 SiGNe
pi_89440109
Komen ze dus al op ¤270 miljoen per stuk en het zal vast nog wel een keer duurder worden.
  donderdag 2 december 2010 @ 18:29:56 #204
104871 remlof
Europees federalist
pi_89440197
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:27 schreef waht het volgende:
Een van die redenen, bepaald door degenen die besloten hebben tot aanschaf, is dat Nederland veel met de VS moet samenwerken. Dat is net zo'n prima argument als zeggen dat we de Eurofighter moeten kopen omdat deze uit Europa komt. Verschillende meningen, niet goed of fout.
n genoeg is natuurlijk). Dat mag allemaal wel maar biedt geen ruimte voor discussie.
Alleen dat is al wel heel korte termijn gedacht. Ik denk dat we voor de toekomst ons beter kunnen richten op nauwe samenwerking met onze mede-EU-lidstaten dan met de VS.
pi_89440332
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:27 schreef SiGNe het volgende:
Komen ze dus al op ¤270 miljoen per stuk en het zal vast nog wel een keer duurder worden.
Minstens :).
pi_89440435
quote:
11s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:29 schreef remlof het volgende:

[..]

Alleen dat is al wel heel korte termijn gedacht. Ik denk dat we voor de toekomst ons beter kunnen richten op nauwe samenwerking met onze mede-EU-lidstaten dan met de VS.
We moeten sowieso geen banden met EU-lidstaten of de VS laten verwateren. Maar ik denk dat een goede relatie met de VS genoeg op zal brengen in de komende decennia. Bij die paar keuzes waarbij er min of meer gekozen moet worden tussen de VS en de EU kunnen we met gerust hart een paar keer voor de VS kiezen.
  donderdag 2 december 2010 @ 18:43:36 #207
104871 remlof
Europees federalist
pi_89440684
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:36 schreef waht het volgende:

[..]

We moeten sowieso geen banden met EU-lidstaten of de VS laten verwateren. Maar ik denk dat een goede relatie met de VS genoeg op zal brengen in de komende decennia. Bij die paar keuzes waarbij er min of meer gekozen moet worden tussen de VS en de EU kunnen we met gerust hart een paar keer voor de VS kiezen.
Ik denk anders niet dat de dollar de JSF gaat overleven. En een kat in het nauw maakt rare sprongen :{
pi_89441446
quote:
Tijd dat we kappen met geldverslindende Rechtse Hobby's.
pi_89441585
quote:
and that's only with the knowledge of now..
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 2 december 2010 @ 19:06:28 #210
862 Arcee
Look closer
pi_89441695
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 19:04 schreef Manono het volgende:
and that's only with the knowledge of now..
Vanwaar in het Engels? w/
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_89443171
heh, doe niet zo kleinhollandsch Ars, of zal ik maar zeggen Ercee
  donderdag 2 december 2010 @ 19:59:03 #212
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_89444413
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:27 schreef SiGNe het volgende:
Huh? Ik kom uit op EUR 73 mln per stuk.
6.200.000.000 / 85 = 72.941.176
Als dat stijgt naar 7,6 miljard kom je uit op zo'n 89 miljoen per stuk.

Niet dat dat opeens een koopje is ofzo :')
  donderdag 2 december 2010 @ 20:30:13 #213
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89446200
quote:
15s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:43 schreef remlof het volgende:

[..]

Ik denk anders niet dat de dollar de JSF gaat overleven. En een kat in het nauw maakt rare sprongen :{
lachen gieren en brullen weer.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 2 december 2010 @ 20:31:29 #214
104871 remlof
Europees federalist
pi_89446282
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

lachen gieren en brullen weer.
Verdiep je maar eens in hoe de dollar er voor staat. Ik denk niet dat je er vrolijk van zult worden.
Het is er veel erger mee gesteld dan met de Euro.
  donderdag 2 december 2010 @ 20:32:52 #215
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89446358
quote:
15s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:31 schreef remlof het volgende:

[..]

Verdiep je maar eens in hoe de dollar er voor staat. Ik denk niet dat je er vrolijk van zult worden.
Vergeleken met de euro is de dollar robuust en sterk. De dollar wordt (imo) niet met 100.000 steunpilaren in leven gehouden.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 2 december 2010 @ 20:36:02 #216
104871 remlof
Europees federalist
pi_89446525
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Vergeleken met de euro is de dollar robuust en sterk. De dollar wordt (imo) niet met 100.000 steunpilaren in leven gehouden.
Verdiep je er nu maar eens in, dan zal je zien dat dat dus wel zo is.
  donderdag 2 december 2010 @ 20:36:57 #217
104871 remlof
Europees federalist
pi_89446579
De Joint Strike Fighter wordt 1,4 miljard euro duurder dan was ingeschat. Daarmee komen de totale investeringskosten voor Nederland uit op 7,6 miljard euro. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk is de dramatische kostenstijging reden om nu definitief af te zien van dit prestigeproject. Hij zal dat voorstel volgende week dinsdag doen bij de behandeling van de Defensiebegroting in de Tweede Kamer.

Van sp.nl: VAN DIJK: 'STOP MET DE JSF, NU HET NOG KAN'
  donderdag 2 december 2010 @ 20:39:12 #218
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_89446699
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:36 schreef remlof het volgende:
De Joint Strike Fighter wordt 1,4 miljard euro duurder dan was ingeschat. Daarmee komen de totale investeringskosten voor Nederland uit op 7,6 miljard euro. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk is de dramatische kostenstijging reden om nu definitief af te zien van dit prestigeproject. Hij zal dat voorstel volgende week dinsdag doen bij de behandeling van de Defensiebegroting in de Tweede Kamer.

Je moet dat niet zo zien... Door 1 miljard te bezuinigen op defensie kost de JSF maar 0.4 miljard extra. ;)
pi_89446772
Van de SP hoeven we uiteraard geen inzicht te verwachten omtrent defensie-gerelateerde zaken.

En 'prestigeproject'? Dat zou de aanschaf van de Eurofighter ook worden... De SP is gewoon tegen alles wat met defensie en de VS te maken heeft.
pi_89446830
quote:
Op maandag 29 november 2010 13:31 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hoezo? PVV gedoogd en dit is 1 van de afspraken die zijn moesten gedogen om mee te kunnen doen. In iedere formatie raak je punten kwijt en dit hebben zij onder andere kwijtgeraakt om mee te kunnen doen
Dit dus.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  donderdag 2 december 2010 @ 20:43:25 #221
104871 remlof
Europees federalist
pi_89446932
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:40 schreef waht het volgende:
Van de SP hoeven we uiteraard geen inzicht te verwachten omtrent defensie-gerelateerde zaken.

En 'prestigeproject'? Dat zou de aanschaf van de Eurofighter ook worden... De SP is gewoon tegen alles wat met defensie en de VS te maken heeft.
True, maar ik ben wel benieuwd welke andere partijen Van Dijk mee gaat krijgen.
pi_89448318
quote:
7s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:43 schreef remlof het volgende:

[..]

True, maar ik ben wel benieuwd welke andere partijen Van Dijk mee gaat krijgen.
Ik denk alle partijen behalve de regeringspartijen, de gedoogpartij en de SGP.
  donderdag 2 december 2010 @ 21:06:28 #223
104871 remlof
Europees federalist
pi_89448391
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:05 schreef waht het volgende:

[..]

Ik denk alle partijen behalve de regeringspartijen, de gedoogpartij en de SGP.
We zullen zien, nu de prijsstijging bekend is ;)
  donderdag 2 december 2010 @ 21:37:57 #224
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89450242
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:06 schreef remlof het volgende:

[..]

We zullen zien, nu de prijsstijging bekend is ;)
Serieus, hoe komt het eigenlijk dat die prijs telkens stijgt?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_89451100
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Omdat het een toestel is dat nog ontwikkeld en uitgewerkt moet worden. Dus met volop nieuwe technologie. Die technologie wordt eerst in proefversies gemaakt en moet dan als er een productielijn wordt opgezet veel goedkoper worden en dat valt vaak tegen. Ook zijn de ontwikkelingskosten gewoon gigantisch. Het is net even anders dan een nieuw modelletje auto :P
pi_89452237
Wat is de toegevoegde waarde van de JSF voor zo'n klein landje als Nederland?
pi_89452369
quote:

[..]

Schattingen hebben altijd een bepaalde onzekerheid.
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 22:10 schreef Tem het volgende:
Verdediging van luchtruim en ondersteuning van militaire operaties in het buitenland.
  donderdag 2 december 2010 @ 22:14:23 #228
pi_89452480
quote:

[..]

Hoe moet je anders je economie redden op kosten van het buitenland.
pi_89452632
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 22:10 schreef Tem het volgende:
Geen. Hooguit als we internationaal in missies samen op willen trekken met de VS. Maar dat kan met een ander toestel ook wel.
pi_89452844
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 22:17 schreef du_ke het volgende:

[..]

Geen. Hooguit als we internationaal in missies samen op willen trekken met de VS. Maar dat kan met een ander toestel ook wel.
idd niet doen dus :)

quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 22:12 schreef waht het volgende:

[..]

Verdediging van luchtruim en ondersteuning van militaire operaties in het buitenland.
Nederland is te klein om ooit zijn luchtruim te kunnen verdedigen zonder de steun van grootmachten dus zo'n fancy pants straaljager is nergens voor nodig en zonde van het geld. Militaire ondersteuning kan idd ook met ander materiaal.
pi_89453090
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 22:21 schreef Tem het volgende:
Nederland is te klein om ooit zijn luchtruim te kunnen verdedigen zonder de steun van grootmachten dus zo'n fancy pants straaljager is nergens voor nodig en zonde van het geld. Militaire ondersteuning kan idd ook met ander materiaal.
En daar is de NAVO voor, en om mee te mogen doen aan de NAVO moeten we zelf ook investeren. Hetgeen dus betekent dat we een gevechtstoestel moeten hebben. Of dit nou de JSF of de Eurofighter is: het kost honderden miljoenen.
pi_89453978
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 22:25 schreef waht het volgende:

[..]

En daar is de NAVO voor, en om mee te mogen doen aan de NAVO moeten we zelf ook investeren. Hetgeen dus betekent dat we een gevechtstoestel moeten hebben. Of dit nou de JSF of de Eurofighter is: het kost honderden miljoenen.
Ja maar er zijn goedkopere opties en door die bizarre extra kosten voor alleen al ontwikkeling kan je soms beter beslissen eruit te stappen. Take your losses.
  donderdag 2 december 2010 @ 23:48:48 #233
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89457330
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:40 schreef waht het volgende:
De SP is gewoon tegen alles wat met defensie en de VS te maken heeft.
Dit is nu de 3e maal dat ik je gewoon wat zie schrijven / "hoor roepen vanachter de borreltafel"..
Indertijd was er een rel juist omdAt de SP zich met defensie en banen behoud daarvoor, en de fennek (legervoertuig) bemoeide.
http://indymedia.nl/en/2004/07/20564.shtml
De SP wilde juist wel het aanbod van SAAB inzake de gripen aannemen, maar heel gek, de NL regeringen staren zich blind op de JSF en doen geen vergelijkingstests.
Ook heeft de SP e.e.a. met de USA, want men onderzoekt alles doch behoud 'slechts' het goede.
pi_89458074
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 23:48 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Dit is nu de 3e maal dat ik je gewoon wat zie schrijven / "hoor roepen vanachter de borreltafel"..
Indertijd was er een rel juist omdAt de SP zich met defensie en banen behoud daarvoor, en de fennek (legervoertuig) bemoeide.
http://indymedia.nl/en/2004/07/20564.shtml
Over het algemeen zijn de linkse partijen voor een sterke afslanking van de krijgsmacht. Het is inderdaad borrelpraat maar niet zonder onderbouwing.
quote:
De SP wilde juist wel het aanbod van SAAB inzake de gripen aannemen, maar heel gek, de NL regeringen staren zich blind op de JSF en doen geen vergelijkingstests.
Ook heeft de SP e.e.a. met de USA, want men onderzoekt alles doch behoud 'slechts' het goede.
Ach, zoals ik al zei: of het nou de JSF of de Gripen wordt, het doet er niet toe. Beide hebben genoeg middelen om eenieder kapot te schieten. De JSF kopen was een politieke beslissing, zoals er zoveel worden gemaakt.
  vrijdag 3 december 2010 @ 02:09:10 #235
45 SiGNe
pi_89461790
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 22:21 schreef Tem het volgende:
Sterker nog, met de JSF "moet" Nederland Amerika gaan ondersteunen ipv. andersom, dat is ook de reden waarom er voor de JSF gekozen is en niet voor de Eurofighter/Grippen.
Nederland heeft daar ook bepaalde garanties voor gekregen van Amerika, die krijgen we verder niet maar we zijn goedgelovig en met 10% van de beloftes zijn we ook opzich al tevreden.

Nederland is op het moment het schoothondje van de VS en Engeland wat oorlogen betreft.
Aan de ene kant omdat wij de dingen anders aanpakken dan de VS en GB, wij ondersteunen de lokale bevolking meer, geven ook opleidingen waardoor "wij" erg geliefd zijn in die landen..meer dan de VS en GB in elk geval.
Aan de andere kant omdat wij elke keer op komen draven als ze het vragen, haantje de voorste..
Het is dat er in het vorige kabinet eindelijk eens kamervragen werden gesteld (Oa. door de SP) en dat we daardoor vroegtijdig weg zijn gegaan, anders zaten we over 15 jaar nog in Afganistan.
pi_89465581
Waarom wachten we niet een paar jaar en laten we dan de fabrikanten van de JSF, Grippen en Eurofighter door het stof kruipen om ons een mooi aanbod te doen. Lekker tegen elkaar opbieden zodat we voor een dubbeltje op de eerste rij kunnen zitten. Mooi gebruik maken van volwassen, uit ontwikkelde technologie zodat we niet voor verrassingen (financieel en technisch) komen te staan.

Dan hebben we straks een goed, goedkoop vliegtuig.
Wir haben es gewusst
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:10:49 #237
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_89465721
Overigens wel mooi: We kunnen het onderhoud van de F-16s al niet eens betalen (de helft vliegt met onderdelen uit de andere helft), maar we gaan wel een NOG duurder toestel aanschaffen _O- 85 stuks. Voor een landje met het formaat van een postzegel. Zo ongeveer 1 JSF per stad. De vertegenwoordiger van de JSF fabriek heeft volgens mij de bhonus van zijn leven gescoord met die deal.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:50:34 #238
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_89466887
pi_89468428
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:06 schreef trekhengel het volgende:
Waarom wachten we niet een paar jaar en laten we dan de fabrikanten van de JSF, Grippen en Eurofighter door het stof kruipen om ons een mooi aanbod te doen.
Omdat defensie dan geen leuke oefeningetjes en weekendjes met de VS mag houden en zowel Nederlandse militairen als politici niet meer in aanmerking komen voor allerlei interessante baantjes?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_89483035
Als het op deze manier door gaat staat er straks geen JSF maar een Raptor.
En laten we zeggen dat ding is een ruime 250% duurder
nog 230 te gaan;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')