abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89556898
Denk je dat de lokale boer daar geholpen is als van zijn oogst waar hij maar een habbekrats voor krijgt gebruikt word om de Taliban te finanicieren die ze dan verderom kan onderdrukken?
pi_89558071
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 11:41 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Ik vraag me af in hoevere je denkt dat je dit kan verdedigen als men toch weet dat men overal een strijd voerd tegen drugs. Op welk moment wil je het dan strafbaar maken, zo snel de papaver door de boer verkocht word? Ik vind het in ieder geval nogal een kortzinnige uitspraak.
Ik vind het juist kortzichtig om het allemaal maar plat te branden. Je wil die oorlog daar winnen, dan zul je moeten zorgen dat je de bevolking voor je wint. Dat bereik je niet door boeren hun broodwinning te ontnemen. Je zal de papaverteelt dus ofwel moeten gedogen, of je moet die boeren een werkbaar alternatief geven, een alternatief dat ze op het moment te weinig wordt geboden. Nu ja, er is wel een alternatief, maar dat is vechten voor de Taliban. Dat willen we ook niet.
  Moderator zondag 5 december 2010 @ 18:38:34 #78
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_89558127
wat dacht je dat ik bedoelde toen ik zei dat we de boel zelf moeten kopen?

volgens mij begreep je dat stuk niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 5 december 2010 @ 18:58:57 #79
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_89558836
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 18:00 schreef Sine_Pari het volgende:
Denk je dat de lokale boer daar geholpen is als van zijn oogst waar hij maar een habbekrats voor krijgt gebruikt word om de Taliban te finanicieren die ze dan verderom kan onderdrukken?
denk dat je t punt beetje voorbijstreeft.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_89564721
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 18:36 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik vind het juist kortzichtig om het allemaal maar plat te branden. Je wil die oorlog daar winnen, dan zul je moeten zorgen dat je de bevolking voor je wint. Dat bereik je niet door boeren hun broodwinning te ontnemen. Je zal de papaverteelt dus ofwel moeten gedogen, of je moet die boeren een werkbaar alternatief geven, een alternatief dat ze op het moment te weinig wordt geboden. Nu ja, er is wel een alternatief, maar dat is vechten voor de Taliban. Dat willen we ook niet.
Het legaliseren van Cannabis wereldwijd zou dat probleem kunnen oplossen, ik heb ooit gelezen dat als je dat doet, derde wereldlanden over kunnen gaan tot productie van allerlei middelen, zoals kleding etc, ook haal je het als drug uit de criminele sector.

Ik heb ooit gelzn dat het ooit op de Amerikaanse Opiumlijst terrecht is gekomen door een senator die in de houthandel zat, en bang was dat zijn belangen werden geschaad. En deze man is toen een lobby begonnen tgen cannabis.
pi_89575965
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 18:38 schreef sp3c het volgende:
wat dacht je dat ik bedoelde toen ik zei dat we de boel zelf moeten kopen?

volgens mij begreep je dat stuk niet
Ja ik begrijp je wel, maar daar zit hem niet de oplossing in, als men daar de boer veder papaver laat verbouwen (omdat wij het zouden opkopen) is er geen enige controlle op hoeveel procent van zijn ernte aan het einde gewilt of ongewilt bij de Taliban beland. Verder zal hij dan nooit aanleiding zien andere gewassen aan te bouwen. Nu krijgt hij een schadde vergoeding, die voor de westerse regeringen goedkoper is dan de koste die men anders heeft ivm het drugsbeleid (criminaliteit, gezondheidszorg, etc. etc.). En wat nog veel meer weegt is dat men een deel van de financieing van de Talibaan weg neemt. Men zou dus verwachten van een generaal-majoor die als bevelhebber van ISAF RC(S) een half jaar daar gezetten heeft dat hij zich meer in de materie zou hebben verdiept, zeker als hij daar voor 3D toestandig was.
  Moderator maandag 6 december 2010 @ 04:28:43 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_89576158
alles op zijn tijd zegt de generaal en hij heeft gelijk
pi_89576173
Mijn inziens is dat dwijlen met de kraan open, en ik ben niet de enige die er zo over denkt.
pi_89576208
Nee, met alles platbranden win je de boeren voor jezelf! Eerst vernietig je de inkomsten van die boer, geeft m een fractie van wat die rommel waard is en zodra je je hielen licht komt jan taliban ff verhaal halen en als de boer geluk heeft mag ie alleen de net van isaf gekregen knaken inleveren, met een beetje pech word ie mishandeld(of vermoord) en worden zn kinderen meegenomen EN word ie opnieuw gedwongen papaver te kweken.

Het is gewoonweg slimmer om die gasten de papaver te laten verbouwen totdat er een goed alternatief is. En gelukkig is deze theorie bewezen in Uruzgan, waar veel boeren nu iets anders verbouwen dan poppy.

maar goed, met oogkleppen op als en dolle stier die poppy velden vernietigen is makkelijker natuurlijk. de dutch aproach is zo gek nog niet.
  Moderator maandag 6 december 2010 @ 04:49:00 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_89576216
dat is de oorlog in Afghanistan sowieso daarom moet je prioriteiten stellen

en of er mensen net zo denken als jij doet verder weinig voor (of tegen) je imo wat zwakke argumenten
pi_89576225
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 04:49 schreef sp3c het volgende:
dat is de oorlog in Afghanistan sowieso daarom moet je prioriteiten stellen

en of er mensen net zo denken als jij doet verder weinig voor (of tegen) je imo wat zwakke argumenten
niks geen zwakke argumenten, gewoon realiteit. als je deze oorlog wil winnen moet je zorgen dat er een alternatief is kwa inkomsten.

Als je hier echt wil winnen zal je hier jaren moeten blijven en veel tijd in de locals moeten steken. Knokken tegen de insurgents is maar een deel van de oorlog, wellicht het gemakkelijkste deel.....
pi_89576249
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 04:55 schreef Bouke-p het volgende:
Als je hier echt wil winnen zal je hier jaren moeten blijven en veel tijd in de locals moeten steken. Knokken tegen de insurgents is maar een deel van de oorlog, wellicht het gemakkelijkste deel.....
We kunnen ons in veel punten eens zijn, dat we het met elkaar oneens zijn, maar je laatste opmerking is iets wat velen die daar (Stan) niet geweest zijn over het algemeen niet begrijpen.
pi_89581248
'Bezuinigingen Defensie leiden tot Europees leger'

AMSTERDAM - De bezuinigingen op Defensie die landen binnen de Europese Unie doorvoeren leiden onherroepelijk tot een gezamenlijk Europees leger in 2030. Dat zegt professor Rob de Wijk, directeur van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies in een interview met NU.nl.

"Het is bijna onmogelijk om als Europa je belangen te verdedigen met de versplinterde krijgsmachtjes van vandaag de dag, die alleen maar kleiner worden door de huidige bezuinigingen."
De Wijk geeft aan dat de bezuinigingen die nu worden doorgevoerd cruciaal zijn voor de toekomstige Europese defensiestrategie.

"Die bezuinigingen zullen over 20 jaar nog steeds doorwerken. Ik verwacht dat deze ontwikkeling een belangrijke drijfveer zal zijn om te streven naar een Europese defensie."
Mensenrechten
Ook verwacht De Wijk dat de bereidheid verdwijnt om voor mensenrechten op te komen. "De fixatie op mensenrechten zal plaatsmaken voor een fixatie op het beschermen van de eigen economische belangen. Dat is echt een totale ommezwaai."
In Somalie is deze trend al zichtbaar, aldus De Wijk. Daar valt niets te halen. Terroristen en criminelen kunnen doen wat ze willen. Als ze het te bont maken, worden ze kapot gebombardeerd en anders laten we ze gewoon zitten.
De Wijk verwacht dat het Westen geen grote democratiseringsprocessen zal starten als in Irak en Afghanistan. Dat is een gebed zonder end.
Gevolgen
Deze nieuwe defensiestrategie heeft volgens De Wijk grote gevolgen voor de invulling van de krijgsmacht.
"We zien in 2030 een kleine expeditionaire krijgsmacht die ver buiten de landsgrenzen kan worden ingezet. Immers, voor de bescherming van de landsgrenzen zijn in Europa geen legers meer nodig."
Deze week vergadert de Tweede Kamer met minister Hillen over de Defensiebegroting.

Bron:nu.nl
pi_89581882
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 05:10 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

We kunnen ons in veel punten eens zijn, dat we het met elkaar oneens zijn, maar je laatste opmerking is iets wat velen die daar (Stan) niet geweest zijn over het algemeen niet begrijpen.
Misschien is dat ook deels het probleem.
  Moderator maandag 6 december 2010 @ 12:30:40 #90
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_89582509
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 04:55 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

niks geen zwakke argumenten, gewoon realiteit.
klopt, ik reageerde op de post van sine pari boven je zonder het te quoten :@

en dan doel ik op opmerkingen als 'nou de generaal is het niet met me eens dus zal hij zich we niet goed in de materie verdiept hebben' en meer van dien aard

quote:
als je deze oorlog wil winnen moet je zorgen dat er een alternatief is kwa inkomsten.
sterker nog zelfs als dat alternatief er is dan is het nog steeds moeilijk in gebieden waar we zelf nauwelijks komen.

als zo'n boer daar saffraan of tarwe of wat dan ook gaat verbouwen dan komt de taliban vragen wat dat voor rare plantjes zijn en dan zeggen ze niet 'ooooow daar hebben we niets aan, volgende keer beter en doe de groeten aan vrouw en kinderen' nee die schieten zijn oudste zoon kapot en nemen de jongste zoon mee naar Pakistan voor een gedegen religieuze vakopleiding en beperkte rijlessen (parallel parkeren hoeft hij niet te kunnen) en als ze terugkomen kan het maar beter vol papaver staan

quote:
mee eens
pi_89585881
En toch, ondanks wat er in het nieuws komt is het in afhanistan zeker beter geworden! Zeker er is ontzettend veel gevochten, maar er is ook veel verbeterd. Er zijn hier een aantal projecten van de nederlanders geweest: nieuwe bedden voor ziekenhuizen, voorraden en speelgoed voor ziekenhuizen, meisjescholen, vrouwenrechten die beter worden etc etc. En dat is dan alleen kabul en alleen van wat ik uit mijn directe omgeving ken.

Ik ben nu een aantal keren Kabul in geweest, hoe, wat en waarom laat ik maar in het midden, ik heb me echter geen moment onveilig gevoeld. Het overgrote deel van de mensen is echt blij met isaf, dat betekend werk, geld, zekerheid en veiligheid.

Er is echt nog heel heel heel veel werk te doen, maar de afghanen leven met hun telling ergens in het jaar 1300. Toen "wij"in 1300 leefden hadden we geen auto's, tv's enz enz.
  Moderator maandag 6 december 2010 @ 18:31:25 #92
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_89596274
of mobiele telefoontjes!
het gaat heel erg snel en je moet die mensen ook de tijd geven om zich aan te passen

en je moet van die figuren die graag in de middeleeuwen blijven hangen af

maar het kan wel wat worden, moet je wel lange adem hebben maar de grond is rijk en als er niet geschoten word is het een tof vakantieland volgens mij
pi_89598864
Docu toont Nederlandse militairen onverbloemd

AMSTERDAM - Een documentaire over Nederlandse militairen in Uruzgan van NOS-journalist Peter ter Velde toont de Uruzganmissie op onorthodoxe wijze. De documentaire berust grotendeels op beelden die door de militairen zelf zijn geschoten. Dat zorgt voor een rauw en onverholen kijkje achter de schermen.

De militairen doen in 'Fokking Hell' meer dan eens uitspraken die ze niet zouden doen als ze de lens van een NOS-camera in hun rug zouden voelen. Zo roept een van de militairen na een explosie uitbundig: ''Ja! Dood en verderf zaaien", waarna zijn collega waarschuwt: ''Pas op, ik ben aan het filmen".

''Daarom ontraden we militairen ook om zelf filmpjes te maken. Je weet nooit waar het filmpje opduikt", zegt defensiewoordvoerder Robin Middel. ''Gelukkig biedt de documentaire een deskundige context. Een psycholoog legt bijvoorbeeld uit dat een achtbaan van emoties die jongens begrijpelijkerwijs tot dat soort zwarte humor kan bewegen", aldus Middel. (ANP)

Fokking Hell wordt zondag 12 december uitgezonden op Nederland 2.

Bron: www.parool.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator maandag 6 december 2010 @ 19:36:41 #94
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_89599166
lijkt me interessant idd
  maandag 6 december 2010 @ 19:38:35 #95
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_89599254
ik vind dat we dat gewoon moeten kunnen zeggen ( dood&verderf ) want dat doe je als je dat moet doen.. onder de vijand. Je bent ingezet door je eigen regering, en niet op eigen initiatief..

dus als je dood&verderf zaait ben je goed bezig met je taak..
Wat moeten we dan roepen als Taliban posities verliest?

Heilige maria, hopelijk krijgen ze geen honger op de terugtocht...

dat gejank altijd om dit soort dingen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_89599397
Precies!

Opbouwmissie? Daar zijn militairen niet voor, die moeten juist afbreken, en dat mogen ze best eens zeggen!
pi_89599854
quote:
Op maandag 6 december 2010 19:38 schreef Pumatje het volgende:
ik vind dat we dat gewoon moeten kunnen zeggen ( dood&verderf ) want dat doe je als je dat moet doen.. onder de vijand. Je bent ingezet door je eigen regering, en niet op eigen initiatief..

dus als je dood&verderf zaait ben je goed bezig met je taak..
Wat moeten we dan roepen als Taliban posities verliest?

Heilige maria, hopelijk krijgen ze geen honger op de terugtocht...

dat gejank altijd om dit soort dingen.
Er is een groot verschil tussen het praten over "dood en verderf" en het schreeuwen van "dood en verderf!"

Ik ga dus eerst die uitzending bekijken voor ik hier verder op in ga.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_89634399
di 7 dec. 5:30
Verkwisting top ergert veel militairen

De verkwisting door vooral hoge militairen is een bron van ergernis bij de militairen op de werkvloer. Het regent dan ook suggesties om dit aan te pakken.

Sinds bekend is dat de krijgsmacht de komende jaren 1 miljard euro moet bezuinigen en dat hierdoor 10.000 banen op de tocht staan, komt Defensiepersoneel massaal naar buiten met verhalen over in hun ogen vaak bizarre interne praktijken waarmee grote sommen geld zijn gemoeid.

Zo klagen militairen over in hun ogen nutteloze werkzaamheden van veel van de liefst honderd generaals in ons land, die tezamen 11 miljoen euro verdienen. Zo is er volgens klokkenluiders vijf jaar na het eindrapport van de Commissie Staal over militair wangedrag nog altijd een generaal die voltijds bezig is met deze materie. Wat hij onder het mom van 'Centrale Organisatie Integriteit Defensie' precies uitvoert, is velen een compleet raadsel. Verder wijzen militairen op een werkgroep die al sedert 2004 met een budget van 820 miljoen euro sleutelt aan het nieuwe Boxer pantservoertuig. Al jarenlang worden miljoenen euro's verslindende aanpassingen gepleegd om hem geschikt te maken voor gewondenvervoer. Tot nu toe tevergeefs. "Terwijl in Duitsland of Scandinavië prima ambulances kant-en-klaar te koop zijn", aldus materieelexperts.

Peiling

De Onafhankelijke Defensiebond meldt na een interne peiling dat veel luchtmachtmilitairen bepleiten de huidige F-16's te vervangen door nieuwe en supermoderne soortgenoten. Bij aanschaf van 85 supermoderne nieuwe F-16's met reserveonderdelen zou Defensie voor 3 miljard euro klaar zijn. Voor de JSF is 6,2 miljard gereserveerd.

Veel betrokkenen hebben hun klachten inmiddels bij Defensie gemeld via de digitale ideeënbus die bewindsman Hillen onlangs opende. Volgens directeur personeel van het ministerie, generaal Hans Leijh, zijn hierin al ruim duizend reacties beland. Hij ontkent met klem dat generaals een streepje voor hebben: "We kijken naar een veelheid van oplossingen, waarbij niets of niemand wordt ontzien."

Bron: www.telegraaf.nl
pi_89636766
quote:
De Onafhankelijke Defensiebond meldt na een interne peiling dat veel luchtmachtmilitairen bepleiten de huidige F-16's te vervangen door nieuwe en supermoderne soortgenoten. Bij aanschaf van 85 supermoderne nieuwe F-16's met reserveonderdelen zou Defensie voor 3 miljard euro klaar zijn. Voor de JSF is 6,2 miljard gereserveerd.

:s)
  Moderator dinsdag 7 december 2010 @ 19:47:53 #100
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_89645082
kun je voor die overige 3,2 miljard mooi F35 kopen O~)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')