Ik vind het juist kortzichtig om het allemaal maar plat te branden. Je wil die oorlog daar winnen, dan zul je moeten zorgen dat je de bevolking voor je wint. Dat bereik je niet door boeren hun broodwinning te ontnemen. Je zal de papaverteelt dus ofwel moeten gedogen, of je moet die boeren een werkbaar alternatief geven, een alternatief dat ze op het moment te weinig wordt geboden. Nu ja, er is wel een alternatief, maar dat is vechten voor de Taliban. Dat willen we ook niet.quote:Op zondag 5 december 2010 11:41 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Ik vraag me af in hoevere je denkt dat je dit kan verdedigen als men toch weet dat men overal een strijd voerd tegen drugs. Op welk moment wil je het dan strafbaar maken, zo snel de papaver door de boer verkocht word? Ik vind het in ieder geval nogal een kortzinnige uitspraak.
denk dat je t punt beetje voorbijstreeft.quote:Op zondag 5 december 2010 18:00 schreef Sine_Pari het volgende:
Denk je dat de lokale boer daar geholpen is als van zijn oogst waar hij maar een habbekrats voor krijgt gebruikt word om de Taliban te finanicieren die ze dan verderom kan onderdrukken?
Het legaliseren van Cannabis wereldwijd zou dat probleem kunnen oplossen, ik heb ooit gelezen dat als je dat doet, derde wereldlanden over kunnen gaan tot productie van allerlei middelen, zoals kleding etc, ook haal je het als drug uit de criminele sector.quote:Op zondag 5 december 2010 18:36 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik vind het juist kortzichtig om het allemaal maar plat te branden. Je wil die oorlog daar winnen, dan zul je moeten zorgen dat je de bevolking voor je wint. Dat bereik je niet door boeren hun broodwinning te ontnemen. Je zal de papaverteelt dus ofwel moeten gedogen, of je moet die boeren een werkbaar alternatief geven, een alternatief dat ze op het moment te weinig wordt geboden. Nu ja, er is wel een alternatief, maar dat is vechten voor de Taliban. Dat willen we ook niet.
Ja ik begrijp je wel, maar daar zit hem niet de oplossing in, als men daar de boer veder papaver laat verbouwen (omdat wij het zouden opkopen) is er geen enige controlle op hoeveel procent van zijn ernte aan het einde gewilt of ongewilt bij de Taliban beland. Verder zal hij dan nooit aanleiding zien andere gewassen aan te bouwen. Nu krijgt hij een schadde vergoeding, die voor de westerse regeringen goedkoper is dan de koste die men anders heeft ivm het drugsbeleid (criminaliteit, gezondheidszorg, etc. etc.). En wat nog veel meer weegt is dat men een deel van de financieing van de Talibaan weg neemt. Men zou dus verwachten van een generaal-majoor die als bevelhebber van ISAF RC(S) een half jaar daar gezetten heeft dat hij zich meer in de materie zou hebben verdiept, zeker als hij daar voor 3D toestandig was.quote:Op zondag 5 december 2010 18:38 schreef sp3c het volgende:
wat dacht je dat ik bedoelde toen ik zei dat we de boel zelf moeten kopen?
volgens mij begreep je dat stuk niet
niks geen zwakke argumenten, gewoon realiteit. als je deze oorlog wil winnen moet je zorgen dat er een alternatief is kwa inkomsten.quote:Op maandag 6 december 2010 04:49 schreef sp3c het volgende:
dat is de oorlog in Afghanistan sowieso daarom moet je prioriteiten stellen
en of er mensen net zo denken als jij doet verder weinig voor (of tegen) je imo wat zwakke argumenten
We kunnen ons in veel punten eens zijn, dat we het met elkaar oneens zijn, maar je laatste opmerking is iets wat velen die daar (Stan) niet geweest zijn over het algemeen niet begrijpen.quote:Op maandag 6 december 2010 04:55 schreef Bouke-p het volgende:
Als je hier echt wil winnen zal je hier jaren moeten blijven en veel tijd in de locals moeten steken. Knokken tegen de insurgents is maar een deel van de oorlog, wellicht het gemakkelijkste deel.....
Misschien is dat ook deels het probleem.quote:Op maandag 6 december 2010 05:10 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
We kunnen ons in veel punten eens zijn, dat we het met elkaar oneens zijn, maar je laatste opmerking is iets wat velen die daar (Stan) niet geweest zijn over het algemeen niet begrijpen.
klopt, ik reageerde op de post van sine pari boven je zonder het te quotenquote:Op maandag 6 december 2010 04:55 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
niks geen zwakke argumenten, gewoon realiteit.
sterker nog zelfs als dat alternatief er is dan is het nog steeds moeilijk in gebieden waar we zelf nauwelijks komen.quote:als je deze oorlog wil winnen moet je zorgen dat er een alternatief is kwa inkomsten.
mee eensquote:Als je hier echt wil winnen zal je hier jaren moeten blijven en veel tijd in de locals moeten steken. Knokken tegen de insurgents is maar een deel van de oorlog, wellicht het gemakkelijkste deel.....
Er is een groot verschil tussen het praten over "dood en verderf" en het schreeuwen van "dood en verderf!"quote:Op maandag 6 december 2010 19:38 schreef Pumatje het volgende:
ik vind dat we dat gewoon moeten kunnen zeggen ( dood&verderf ) want dat doe je als je dat moet doen.. onder de vijand. Je bent ingezet door je eigen regering, en niet op eigen initiatief..
dus als je dood&verderf zaait ben je goed bezig met je taak..
Wat moeten we dan roepen als Taliban posities verliest?
Heilige maria, hopelijk krijgen ze geen honger op de terugtocht...
dat gejank altijd om dit soort dingen.
quote:De Onafhankelijke Defensiebond meldt na een interne peiling dat veel luchtmachtmilitairen bepleiten de huidige F-16's te vervangen door nieuwe en supermoderne soortgenoten. Bij aanschaf van 85 supermoderne nieuwe F-16's met reserveonderdelen zou Defensie voor 3 miljard euro klaar zijn. Voor de JSF is 6,2 miljard gereserveerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |