abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 december 2010 @ 15:45:06 #101
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89634954
Je gebruikt de eerste twee regels niet eens. Wat zij doen, is direct invullen van

maar dan op de juiste manier, want


zijn allebei fout.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89643189
laatmaar.

[ Bericht 73% gewijzigd door Hendroit op 07-12-2010 19:18:59 ]
My dials are pupillated.
pi_89643441
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 19:12 schreef Hendroit het volgende:
Dit zou voor jullie wel heel makkelijk zijn dus niet lachen. Ik zit in 4 havo en ik heb hier de vraag: Los algebraïsch op. Geef de oplossingen in drie decimalen nauwkeurig.
0,5(x-1)^4=12

Nu stond in het antwoordenboek dat je dit kreeg: (V=wortel/machtswortel)
(x-1)^4=24
x-1=4V24 of x-1= -4V24
x=1+4V24 of x=1-4V24
x=3,213 of x=1,213

Nu is mijn vraag, wat gebeurt er met die 0,5 zodat je achter het = 24 krijgt?

Alvast bedankt!
Zowel links als rechts van het '='-teken met 2 vermenigvuldigen ;)
~Si vis amari, ama~
pi_89643480
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 19:17 schreef FedExpress het volgende:

[..]

Zowel links als rechts met 2 vermenigvuldigen ;)
Ja bedankt, had het al uitgevogelt :D
My dials are pupillated.
pi_89643499
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 19:18 schreef Hendroit het volgende:

[..]

Ja bedankt, had het al uitgevogelt :D
hahaha, oke, dat is alleen maar beter ;)
~Si vis amari, ama~
pi_89644047
Als X (over een eindig lichaam) een kromme is van g=1 dan is het aantal divisor klassen van graad 2 gelijk aan het aantal punten van graad 1 op X. Hoe zit het met het aantal divisor klassen van graad 2 bij krommen van hogere geslachten? Is er een ongelijkheid of gelijkheid bekend die dit schat/bepaalt?
pi_89646030
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 19:29 schreef simounadi het volgende:
Als X (over een eindig lichaam) een kromme is van g=1 dan is het aantal divisor klassen van graad 2 gelijk aan het aantal punten van graad 1 op X. Hoe zit het met het aantal divisor klassen van graad 2 bij krommen van hogere geslachten? Is er een ongelijkheid of gelijkheid bekend die dit schat/bepaalt?
Zij kn de graad n uitbreiding van het eindige lichaam k = Fq. Het zou (denk ik) kunnen dat er helemaal geen divisoren van graad 2 op de kromme zitten. In dat geval is het antwoord 0.

Zijn er wel divisoren van graad 2, dan kun je naar de Zeta-functie van de kromme kijken. Dit is een functie Z(t) = L(t) / ((1-t)(1-qt)), met L een polynoom van graag 2g(X) waarin het aantal punten van X over k en uitbreidingen van k gecodeerd zijn. L voldoet aan L(t) = qgt2gL(1/qt), z'n nulpunten hebben absolute waarde 1/wortel(q), heeft nog wel een aantal eigenschappen. L wordt op deze manier vastgelegd door het aantal punten van X(kn) voor n = 1, ..., floor((g+2)/2). Het aantal divisorklassen van gegeven graad, indien niet 0, is L(1). Dit kun je wel gebruiken ook om afschattingen te vinden.
pi_89655062
Voor een scheikunde practicum moet ik een aantal opdrachten maken.
de proefbeschrijving:
-pipetteer 10,00 ml van de oxaalzuuroplossing in de erlenmeyer.
-voeg een scheut (ca. 10 ml) 2 M zwavelzuur toe. Spoel de hals van de erlenmeyer zo nodig na met een (klein) beetje water.
-verwarm de oplossing in een rustige blauwe vlam al zwekende tot hij flink warm is.
-titreer de warme oplossing vervolgens met de kaliumpermanganaatoplossing tot de roze kleur net niet meer verdwijnt.

Ik moet de reactievergelijking geven voor de reagerende stoffen en in dit geval ook de deelreacties.(redoxreacties)

Ik heb nu dit:

Halfreactie oxaalzuur:
H2C2O4 --> 2 CO2 (g) + 2 H+ + 2e- × 5
Halfreactie permanganaat:
MnO4- + 8 H+ + 5e- --> Mn2+ + 4 H20 (l) × 2

Wordt:
Halfreactie oxaalzuur:
5 H2C2O4 --> 10 CO2 (g) + 10 H+ + 10e-
Halfreactie permanganaat:
2MnO4- + 16 H+ + 10e- --> 2Mn2+ + 8 H2O (l) +

Totaalreactie:
5H2C2O4 + 2MnO4- + 16 H+ -> 10 H+ + 2Mn2+ + 8 H2O + 10 CO2 (g)

Kan iemand mij vertellen of ik dit goed heb gedaan?

Een andere vraag die ik niet helemaal snap is:
Welke reactie verloopt als er geen zwavelzuur voor het titreren wordt toegevoegd?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)
  dinsdag 7 december 2010 @ 22:37:07 #109
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89655312
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89655482
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 22:37 schreef GlowMouse het volgende:
misschien in [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopic
Sorry, zit ik weer verkeerd :@
ben nieuw hier namelijk,
pi_89664633
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 15:45 schreef GlowMouse het volgende:
Je gebruikt de eerste twee regels niet eens. Wat zij doen, is direct invullen van
[ afbeelding ]
maar dan op de juiste manier, want
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
zijn allebei fout.
Ok thanks dacht al dat het niet mocht zoals ik het had.


Er wordt gezegd om van de bovenste naar de onderste te komen: "kwadrateren en vermenigvuldigen"... als ik het kwadrateer kom ik op regel 3 uit... maar hoe ga je dan in godsnaam naar de laatste regel...
pi_89665074
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 20:04 schreef thabit het volgende:

[..]

Zij kn de graad n uitbreiding van het eindige lichaam k = Fq. Het zou (denk ik) kunnen dat er helemaal geen divisoren van graad 2 op de kromme zitten. In dat geval is het antwoord 0.

Zijn er wel divisoren van graad 2, dan kun je naar de Zeta-functie van de kromme kijken. Dit is een functie Z(t) = L(t) / ((1-t)(1-qt)), met L een polynoom van graag 2g(X) waarin het aantal punten van X over k en uitbreidingen van k gecodeerd zijn. L voldoet aan L(t) = qgt2gL(1/qt), z'n nulpunten hebben absolute waarde 1/wortel(q), heeft nog wel een aantal eigenschappen. L wordt op deze manier vastgelegd door het aantal punten van X(kn) voor n = 1, ..., floor((g+2)/2). Het aantal divisorklassen van gegeven graad, indien niet 0, is L(1). Dit kun je wel gebruiken ook om afschattingen te vinden.
Er zijn natuurlijk altijd divisoren van elke graad, bedacht ik me net. Het aantal punten in X(kn) is minstens q^n + 1 - 2g*wortel(q^n) (Hasse-Weil), dus voor n>>0 zijn er altijd punten. Voor n>>0 vind je dus altijd effectieve divisoren van graad n, en je kunt dus divisoren van graad n+d en graad n van elkaar aftrekken op een divisor van graad d te vinden.
pi_89702367
Hoe kun je met de GR het toevalsgetal 'genereren'?
Ik snap niet helemaal wat de bedoeling is :P
Als iets niet gaat zoals het moet, moet het zoals het gaat...
  donderdag 9 december 2010 @ 00:02:29 #114
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89703808
quote:
11s.gif Op woensdag 8 december 2010 23:31 schreef ry4life het volgende:
Hoe kun je met de GR het toevalsgetal 'genereren'?
Ik snap niet helemaal wat de bedoeling is :P
Dat blijkt ja. :P. Een 'toevalsgetal' is (meestal) een willekeurig gekozen getal tussen 0 en 1, waarbij elk getal 'evenveel' kans heeft om gekozen te worden (dat is eigenlijk niet helemaal correct, maar het geeft een beetje een idee). De functie die je daarvoor gebruikt heet over het algemeen iets als 'random' en bevindt zich bij de TI-83 ergens in het Stat-menu (als ik het me goed herinner).
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_89705507

Worstel met deze opgave. De lijn m is gewoon een willekeurige lijn door het punt Q niet op lijn p.

Eerder is het wel gelukt voor het geval dat m loodrecht op p staat (dan cirkel om Q met straal Q-voetpunt m op p)....

[ Bericht 69% gewijzigd door TheLoneGunmen op 09-12-2010 01:14:22 ]
  donderdag 9 december 2010 @ 05:10:38 #116
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89707145
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 01:03 schreef TheLoneGunmen het volgende:
[ afbeelding ]
Worstel met deze opgave. De lijn m is gewoon een willekeurige lijn door het punt Q niet op lijn p.

Eerder is het wel gelukt voor het geval dat m loodrecht op p staat (dan cirkel om Q met straal Q-voetpunt m op p)....
Schuiven met je geodriehoek? :P. Wat is precies de bedoeling, moet je (alleen) je passer gebruiken oid?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  donderdag 9 december 2010 @ 16:32:14 #117
296973 killerbee911
Come fly with me.
pi_89724756
Is er iemand die weet of ik dit (booleaanse algebra) goed vereenvoudigd heb?

2+2=5 met heel erg grote waardes van 2
Blijf Godverdomme van me bier af vuile kuthoer BAM
pi_89731274
a=1, b=0, c=1, d=0 lijkt me een tegenspraak te geven.
  donderdag 9 december 2010 @ 19:20:45 #119
296973 killerbee911
Come fly with me.
pi_89731379
ja ben al achter de fout had het karnaugh diagram ook verkeerd afgelezen :$
2+2=5 met heel erg grote waardes van 2
Blijf Godverdomme van me bier af vuile kuthoer BAM
pi_89732760
Hey mensen,

Ben bezig met wat simpel huiswerk (lineair verbanden) maar ik kom bij een opdracht niet op het juiste antwoord.

Een trein rijdt met een constante snelheid. Om 13.12 is de trein 18,2 km van het station in Houten verwijderd en om 13.17 uur is deze afstand nog 7,2 km. Neem de afstand x van de trein tot het station in Houten in km.

a) druk x uit in de tijd t met t in minuten en t=0 13.00 uur.

standaard formule is dus f(x)=ax+b

Ik had dus

a = delta y/ delta x = (Yb-Ya/Xb-Xa) = (7.2-18.2) / (1317-1312) = -2.2, rc is dus -2.2 .

Dus dan heb je f(x)= -2.2x+b

nou dan zou je in principe gewoon de ''coördinaten'' voor x moeten invullen ik heb dus dit gedaan:

f(x) = -2.2 x + b
7.2 = -2.2 * 1317+ b
7.2 = -2897.4+ b
b = 2904.6

Dus dan heb je uiteindelijk

f(x)= -2.2 x + 2904.6

Alleen dit antwoord klopt niet volgens het antwoordenboekje daar staat namelijk:
f(x)= -2.2 x + 44.6

Wat doe ik fout? Alvast bedankt!
Gonna rise up
Burning black holes in dark memories
Gonna rise up
Turning mistakes into gold
pi_89734380
quote:
Op woensdag 8 december 2010 08:51 schreef Dale. het volgende:

[..]

Ok thanks dacht al dat het niet mocht zoals ik het had.

[ afbeelding ]
Er wordt gezegd om van de bovenste naar de onderste te komen: "kwadrateren en vermenigvuldigen"... als ik het kwadrateer kom ik op regel 3 uit... maar hoe ga je dan in godsnaam naar de laatste regel...
Je doet het fout. Wat je moet aantonen is dat geldt:

(1) 2√i - 1 + 1/√(i+1) ≤ 2√(i+1) - 1

Bij beide leden van deze ongelijkheid 1 optellen geeft:

(2) 2√i + 1/√(i+1) ≤ 2√(i+1)

En beide leden vermenigvuldigen met √(i+1) geeft:

(3) 2√i ∙ √(i+1) + 1 ≤ 2∙(i+1)

En dus:

(4) 2√i ∙ √(i+1) + 1 ≤ 2∙i + 2

Van beide leden 1 aftrekken geeft nu:

(5) 2√i ∙ √(i+1) ≤ 2∙i + 1

Merk op dat beide leden positief zijn. Kwadrateren van beide leden geeft dus:

(6) 4∙i∙(i + 1) ≤ 4∙i2 + 4∙i + 1

Oftewel:

(7) 4∙i2 + 4∙i ≤ 4∙i2 + 4∙i + 1

En dit laatste is uiteraard juist. Door deze herleiding in omgekeerde zin uit te voeren kun je dus de juistheid van (1) aantonen.
pi_89735064
quote:
Op donderdag 9 december 2010 19:49 schreef beatrijs het volgende:
Hey mensen,

Ben bezig met wat simpel huiswerk (lineair verbanden) maar ik kom bij een opdracht niet op het juiste antwoord.

Een trein rijdt met een constante snelheid. Om 13.12 is de trein 18,2 km van het station in Houten verwijderd en om 13.17 uur is deze afstand nog 7,2 km. Neem de afstand x van de trein tot het station in Houten in km.

a) druk x uit in de tijd t met t in minuten en t=0 13.00 uur.

standaard formule is dus f(x)=ax+b

Ik had dus

a = delta y/ delta x = (Yb-Ya/Xb-Xa) = (7.2-18.2) / (1317-1312) = -2.2, rc is dus -2.2 .

Dus dan heb je f(x)= -2.2x+b

nou dan zou je in principe gewoon de ''coördinaten'' voor x moeten invullen ik heb dus dit gedaan:

f(x) = -2.2 x + b
7.2 = -2.2 * 1317+ b
7.2 = -2897.4+ b
b = 2904.6

Dus dan heb je uiteindelijk

f(x)= -2.2 x + 2904.6

Alleen dit antwoord klopt niet volgens het antwoordenboekje daar staat namelijk:
f(x)= -2.2 x + 44.6

Wat doe ik fout? Alvast bedankt!
Je bent op een idiote manier aan het goochelen door een tijdstip 13:17 uur zomaar te veranderen in het getal 1317. Verder had je natuurlijk meteen kunnen bedenken dat de trein om 13:00 uur niet bijna 3000 kilometer (!) van Houten verwijderd kan zijn. Waar zit je met je gedachten ???
pi_89736092
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 20:36 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je bent op een idiote manier aan het goochelen door een tijdstip 13:17 uur zomaar te veranderen in het getal 1317. Verder had je natuurlijk meteen kunnen bedenken dat de trein om 13:00 uur niet bijna 3000 kilometer (!) van Houten verwijderd kan zijn. Waar zit je met je gedachten ???
Jezus wat vriendelijker mag ook wel. Verder heb ik vrij weinig aan je ''uitleg'' want ik snap nog steeds niet wat ik fout heb gedaan.
Gonna rise up
Burning black holes in dark memories
Gonna rise up
Turning mistakes into gold
pi_89736347
quote:
Op donderdag 9 december 2010 20:58 schreef beatrijs het volgende:

[..]

Jezus wat vriendelijker mag ook wel. Verder heb ik vrij weinig aan je ''uitleg'' want ik snap nog steeds niet wat ik fout heb gedaan.
Nou, met zúlke fouten heb ik weinig compassie. En dat je nu nog steeds niet inziet dat het tijdstip 13:17 uur en het getal 1317 twee totaal verschillende dingen zijn ... Of denk je soms ook dat er 100 minuten in een uur gaan?
pi_89736454
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:05 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nou, met zúlke fouten heb ik weinig compassie. En dat je nu nog steeds niet inziet dat het tijdstip 13:17 uur en het getal 1317 twee totaal verschillende dingen zijn ... Of denk je soms ook dat er 100 minuten in een uur gaan?
Wat denk je nou te bereiken? :')
Gonna rise up
Burning black holes in dark memories
Gonna rise up
Turning mistakes into gold
pi_89737379
quote:
Op donderdag 9 december 2010 21:07 schreef beatrijs het volgende:

[..]

Wat denk je nou te bereiken? :')
Ik hoef niks te bereiken. Jij wel, want je moet die opgave oplossen.

Maar lees nu nog eens door wat je allemaal doet. Je begint al helemaal verkeerd door je niet aan de opgave te houden. Immers, er staat:

Neem de afstand x van de trein tot het station in Houten in km.
druk x uit in de tijd t met t in minuten en t=0 13.00 uur.


Maar dan kom jij aanzetten met:

f(x) = ax + b

Maar dát is niet de bedoeling, want x is de afstand, niet de tijd. En vervolgens ga je dan net doen of x wél de tijd is. Daar begint de ellende dus al. Wat je had moeten opschrijven als uitgangspunt is:

x = at + b

Verder vul je t = 1317 in (ja eigenlijk x = 1317, omdat je x en t verwart), maar daarbij gebruik je de gegeven afstand op tijdstip t = 17. Geen wonder dus dat je zo'n absurd antwoord krijgt. Zie je?
pi_89737636

Je moet ff op de afbeelding klikken.
Wat is dus niet snap is dat aflezen, kan iemand mij dit uitleggen?
My dials are pupillated.
pi_89738416
quote:
Op donderdag 9 december 2010 21:30 schreef Hendroit het volgende:
[ afbeelding ]
Je moet ff op de afbeelding klikken.
Wat is dus niet snap is dat aflezen, kan iemand mij dit uitleggen?
Eerst worden de x-coördinaten van de snijpunten van beide curves bepaald. Als je nu (opgave c) de ongelijkheid y1 < y2 wil oplossen dan kijk je op welk(e) interval(len) de curve van y1 onder de curve van y2 ligt. Wil je omgekeerd (opgave d) de ongelijkheid y1 > y2 oplossen, dan kijk je op welk(e) interval(len) de curve van y1 boven de curve van y2 ligt.
pi_89740835
quote:
Op donderdag 9 december 2010 01:03 schreef TheLoneGunmen het volgende:
[ afbeelding ]
Worstel met deze opgave. De lijn m is gewoon een willekeurige lijn door het punt Q niet op lijn p.

Eerder is het wel gelukt voor het geval dat m loodrecht op p staat (dan cirkel om Q met straal Q-voetpunt m op p)....
Zij P het snijpunt van lijn m en lijn p. Laat nu uit punt Q de loodlijn neer op lijn p en noem het voetpunt van deze loodlijn Q’. Construeer de bissectrice van ∠Q’QP en zij A’ het snijpunt van deze bissectrice met lijn p. Richt in punt A’ een loodlijn op die lijn m snijdt in A.

Nu is QA’ de bissectrice van ∠Q’QA en dus:

(1) ∠AQA’ = ∠A’QQ’

Ook zijn lijnstukken QQ’ en AA’ evenwijdig aangezien deze beide loodrecht staan op lijn p, zodat (Z-hoeken) geldt:

(2) ∠AA’Q = ∠A’QQ’

Uit (1) en (2) volgt dus:

(3) ∠AQA’ = ∠AA’Q

En dit betekent dat driehoek AQA’ gelijkbenig is met AQ = AA’. Ergo, punt A is één van de gevraagde punten.

Het andere punt B vind je door de bissectrice te construeren van de supplementaire hoek van ∠Q’QP. Punt B ligt aldus op het verlengde van PQ. De bewijsvoering voor punt B verloopt dan uiteraard analoog aan die voor punt A.
  vrijdag 10 december 2010 @ 03:49:27 #130
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89750359
quote:
15s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:07 schreef beatrijs het volgende:

[..]

Wat denk je nou te bereiken? :')
Riparius, vleesgeworden streng- doch rechtvaardigheid. _O_.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_89750771
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik hoef niks te bereiken. Jij wel, want je moet die opgave oplossen.

Maar lees nu nog eens door wat je allemaal doet. Je begint al helemaal verkeerd door je niet aan de opgave te houden. Immers, er staat:

Neem de afstand x van de trein tot het station in Houten in km.
druk x uit in de tijd t met t in minuten en t=0 13.00 uur.


Maar dan kom jij aanzetten met:

f(x) = ax + b

Maar dát is niet de bedoeling, want x is de afstand, niet de tijd. En vervolgens ga je dan net doen of x wél de tijd is. Daar begint de ellende dus al. Wat je had moeten opschrijven als uitgangspunt is:

x = at + b

Verder vul je t = 1317 in (ja eigenlijk x = 1317, omdat je x en t verwart), maar daarbij gebruik je de gegeven afstand op tijdstip t = 17. Geen wonder dus dat je zo'n absurd antwoord krijgt. Zie je?
Jezus ik ben er idd niet bij met mijn koppie. Maar mocht je het willen weten ik heb veel problemen met opgaves goed lezen (ADD)
Gonna rise up
Burning black holes in dark memories
Gonna rise up
Turning mistakes into gold
pi_89813245
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 09:11 schreef thabit het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk altijd divisoren van elke graad, bedacht ik me net. Het aantal punten in X(kn) is minstens q^n + 1 - 2g*wortel(q^n) (Hasse-Weil), dus voor n>>0 zijn er altijd punten. Voor n>>0 vind je dus altijd effectieve divisoren van graad n, en je kunt dus divisoren van graad n+d en graad n van elkaar aftrekken op een divisor van graad d te vinden.
Oh ok, ik wist het zelf ook niet zo zeker.
Hartelijk dank! Maar het is fijn dat je dit al vermeldt.
Zijn er onderzoeken gedaan naar de ligging van rationale punten op zulke krommen als ze ingebed zijn in PN? Bijvoorbeeld of je een kromme met voldoende rationale punten over een eindig lichaam zo in een projectieve ruimte kan inbedden dat er altijd punten zijn die in algemene positie liggen of dat juist in een hypervlak zich bevinden? Dit soort eigenschappen vind ik wel interessant.
pi_89854176
Ik moet de lengte van de curve van y vinden voor 1<=x=<16, en ik vroeg me af of dit een juiste oplossing is? Ik ben voornamelijk benieuwd of mijn eerste 2 stappen correct zijn.


[ Bericht 3% gewijzigd door Fingon op 12-12-2010 22:49:18 ]
Beneath the gold, bitter steel
  zondag 12 december 2010 @ 23:09:39 #134
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89856070
Beste bèta helden,

Ik ben bezig mijn wiskunde bij te spijkeren aangezien ik volgend jaar een studie ga doen met relatief zware wiskunde (econometrie, TW, TN in die richting). Aangezien ik nu een medische bèta doe is mijn wiskunde niveau niet up to date.

Mijn achtergrond is VWO wis b1,2 (2008 eindexamen gedaan). Ik ben nu 2 weken bezig en basisboek wiskunde (vd Craats) en dat bevalt me redelijk tot goed. Verder heb ik vervolgboek wiskunde (vdCraats) en ben ik nu de gratis pdf aan het bekijken van Jan van de Craats over "Complexe getallen voor Wiskunde D" en "Kansrekenening en Statistiek".

Iemand ervaring met de laatste 2 boeken? Wat kan ik verder nog doen om mijn niveau op te krikken? Ik schat dat ik namelijk in feb/maart klaar ben met dit alles, en dan dus nog een half jaar heb om me voor te bereiden.
  zondag 12 december 2010 @ 23:15:10 #135
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89856347
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:09 schreef dennishk het volgende:
Beste bèta helden,

Ik ben bezig mijn wiskunde bij te spijkeren aangezien ik volgend jaar een studie ga doen met relatief zware wiskunde (econometrie, TW, TN in die richting). Aangezien ik nu een medische bèta doe is mijn wiskunde niveau niet up to date.

Mijn achtergrond is VWO wis b1,2 (2008 eindexamen gedaan). Ik ben nu 2 weken bezig en basisboek wiskunde (vd Craats) en dat bevalt me redelijk tot goed. Verder heb ik vervolgboek wiskunde (vdCraats) en ben ik nu de gratis pdf aan het bekijken van Jan van de Craats over "Complexe getallen voor Wiskunde D" en "Kansrekenening en Statistiek".

Iemand ervaring met de laatste 2 boeken? Wat kan ik verder nog doen om mijn niveau op te krikken? Ik schat dat ik namelijk in feb/maart klaar ben met dit alles, en dan dus nog een half jaar heb om me voor te bereiden.
Als je die boeken zelfstandig door kunt werken, zou ik me geen zorgen maken.
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 22:41 schreef Fingon het volgende:
Ik moet de lengte van de curve van y vinden voor 1<=x=<16, en ik vroeg me af of dit een juiste oplossing is? Ik ben voornamelijk benieuwd of mijn eerste 2 stappen correct zijn.
[ afbeelding ]
welke curve?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89856669
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:15 schreef GlowMouse het volgende:
welke curve?
De booglengte van de curve
L=.. geeft dus de booglengte voor de formule y=... van 1 tot 16
echter y is een integraal dus aan beide kanten afleiden naar x geeft dy/dx is 'wortelverhaal'.
Dit weer invullen in de formule voor booglengte en de lengte rolt er uit.
Beneath the gold, bitter steel
  zondag 12 december 2010 @ 23:25:23 #137
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89856870
Lijkt me geheel juist
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 13 december 2010 @ 13:31:25 #138
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89871348
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:15 schreef GlowMouse het volgende:
Als je die boeken zelfstandig door kunt werken, zou ik me geen zorgen maken.
Wat studeer je als ik vragen mag?

Ben nu bij H16 uit basisboek wiskunde en tot nog toe heb ik alle opgaven zonder externe bronnen kunnen oplossen, soms kost het even tijd aangezien zeker niet alles uitgelegd staat, maarja wat verwacht je dan als een boekje van 300 pagina's hetzelfde wordt uitgelegd als 7 delen van G&R.

Ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden.. Waarschijnlijk gaat het econometrie worden en dan wil ik een hele sterke basis hebben, aangezien ik niet voor minder dan 7,5+ ga.. :P
pi_89871784
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:31 schreef dennishk het volgende:

[..]

Ben nu bij H16 uit basisboek wiskunde en tot nog toe heb ik alle opgaven zonder externe bronnen kunnen oplossen, soms kost het even tijd aangezien zeker niet alles uitgelegd staat, maarja wat verwacht je dan als een boekje van 300 pagina's hetzelfde wordt uitgelegd als 7 delen van G&R.

Ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden.. Waarschijnlijk gaat het econometrie worden en dan wil ik een hele sterke basis hebben, aangezien ik niet voor minder dan 7,5+ ga.. :P
Ik vind dat basisboek van Van de Craats niet bijster geschikt voor zelfstudie, en diepgang is ook ver te zoeken. Misschien moet je ook eens kijken naar de teksten van de OU die deels gewoon op internet staan. En je zou ook eens naar deze PDFjes van een Vlaamse zomercursus kunnen kijken.
  maandag 13 december 2010 @ 14:18:54 #140
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89873149
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:43 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik vind dat basisboek van Van de Craats niet bijster geschikt voor zelfstudie, en diepgang is ook ver te zoeken. Misschien moet je ook eens kijken naar de teksten van de OU die deels gewoon op internet staan. En je zou ook eens naar deze PDFjes van een Vlaamse zomercursus kunnen kijken.
Dat basisboek gebruik ik als een soort opfriscursus. Die Vlaamse zomercursus ziet er goed uit inderdaad, die bestanden van de OU zijn niet beschikbaar, behalve twee.
pi_89873382
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 14:18 schreef dennishk het volgende:

[..]

Dat basisboek gebruik ik als een soort opfriscursus. Die Vlaamse zomercursus ziet er goed uit inderdaad, die bestanden van de OU zijn niet beschikbaar, behalve twee.
Ik merk nu ook dat de bestanden van de OU op twee na niet meer beschikbaar zijn. Die moeten dan kort geleden zijn verwijderd, want Google indexeert ze nog steeds. Ik had het linkje gewoon uit mijn bookmarks overgenomen. Die bestanden hebben echt jarenlang op de server van de OU gestaan, dus lijkt het mij geen probleem als ik ze aan jou ter beschikking stel. Mocht je er belang in stellen, stuur me dan maar een PM.
  maandag 13 december 2010 @ 18:11:49 #142
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89882373
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:31 schreef dennishk het volgende:

[..]

Wat studeer je als ik vragen mag?
Ik heb econometrie gestudeerd. De pdf's van de OU zijn zeker een leuke voorbereiding op het daadwerkelijke niveau, maar geen verplichte voorkennis.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89892940
Over econometrie gesproken, welke kennis van de wiskunde komt steeds terug bij je werk? Gaat het feitelijk om de kennis die je bezit of vooral om het kunnen leren van nieuwe dingen, abstract nadenken enzovoort? :) hoe zit het met de gemiddelde startsalaris van een econometrist/wiskundige bij bijv consultency bedrijven? Het zou fijn zijn als je mijn vragen kan beantwoorden.
  maandag 13 december 2010 @ 22:05:07 #144
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89895552
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 18:11 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik heb econometrie gestudeerd. De pdf's van de OU zijn zeker een leuke voorbereiding op het daadwerkelijke niveau, maar geen verplichte voorkennis.
De kant waar ik waarschijnlijk heen wil dus, interessant. Het doel van mijn voorbereiding voor de studie is niet om mijn wiskunde kennis naar het basisniveau te krijgen (vwo wiskunde b), maar een flink stuk hoger, aangezien ik een hoop vrije tijd naast mijn studie over hou en dus het liefst met een voorsprong aan de studie begin zodat ik mijn 7.5, maar liever 8+ doelstelling kan waarmaken.

quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 13:43 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik vind dat basisboek van Van de Craats niet bijster geschikt voor zelfstudie, en diepgang is ook ver te zoeken. Misschien moet je ook eens kijken naar de teksten van de OU die deels gewoon op internet staan. En je zou ook eens naar deze PDFjes van een Vlaamse zomercursus kunnen kijken.
Ik heb even de pdf's van OU/KUL ingekeken en nu snap ik je opmerking over Basisboek Wiskunde. De opbouw van die documenten zijn echt heel anders, ziet er goed uit!
pi_89897555
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 22:05 schreef dennishk het volgende:
De kant waar ik waarschijnlijk heen wil dus, interessant. Het doel van mijn voorbereiding voor de studie is niet om mijn wiskunde kennis naar het basisniveau te krijgen (vwo wiskunde b), maar een flink stuk hoger, aangezien ik een hoop vrije tijd naast mijn studie over hou en dus het liefst met een voorsprong aan de studie begin zodat ik mijn 7.5, maar liever 8+ doelstelling kan waarmaken.

Waar wil je het dan gaan studeren?
Ik zit nu in het eerste jaar van Econometrie aan de EUR, en ik denk dat je er wel wat aan hebt als je
serie lectures volgt, lineaire algebra heb ik nooit gehad op de middelbare en het is aan de EUR meteen 1 van de eerste 3 vakken.
Beneath the gold, bitter steel
  maandag 13 december 2010 @ 22:46:57 #146
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_89898073
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 22:37 schreef Fingon het volgende:

[..]

Waar wil je het dan gaan studeren?
Ik zit nu in het eerste jaar van Econometrie aan de EUR, en ik denk dat je er wel wat aan hebt als je
serie lectures volgt, lineaire algebra heb ik nooit gehad op de middelbare en het is aan de EUR meteen 1 van de eerste 3 vakken.
Erasmus ook ;). Ik heb het studieschema van de bachelor al opgeduikeld dus ik ben even bezig een programma te maken ter voorbereiding.. Lineaire algebra had ik inderdaad al in de planning staan!

Hoe bevalt het je tot nu toe? Hoe waren de eerste toetsen?
(Ik heb de diagnostische toets bekeken, die is wel erg makkelijk, zelfs zonder voorbereiding :s)
pi_89906942
Ik heb twee topologieboeken en de een zegt:

Een ruimte X is connected als X niet geschreven kan worden als disjuncte vereniging van twee niet lege clopen deelverzamelingen.

En de ander zegt:

Een ruimte X is connected als X niet geschreven kan worden als disjuncte vereniging van twee niet lege open deelverzamelingen.

Ze zijn equivalent neem ik aan? Vanwaar dat verschil tussen open en clopen. Wanneer is welke fijner in gebruik?
  dinsdag 14 december 2010 @ 10:37:06 #148
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89909316
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 09:02 schreef TheLoneGunmen het volgende:
Ik heb twee topologieboeken en de een zegt:

Een ruimte X is connected als X niet geschreven kan worden als disjuncte vereniging van twee niet lege clopen deelverzamelingen.

En de ander zegt:

Een ruimte X is connected als X niet geschreven kan worden als disjuncte vereniging van twee niet lege open deelverzamelingen.

Ze zijn equivalent neem ik aan? Vanwaar dat verschil tussen open en clopen. Wanneer is welke fijner in gebruik?
Er zijn wel meer formuleringen, zoals X connected desda de enige clopen verzamelingen zijn X en de lege verzameling. Welke het meest fijn in gebruik is hangt af van de situatie, als je iets wilt bewijzen als bla => X connected dan ligt het voor de hand om de definitie te gebruiken die het makkelijkst vanuit bla volgt (beetje open deur ja :+, maar ik weet niet of er een specifieker antwoord mogelijk is?).
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_89909587
Ik vind het wel een beetje raar dat samenhangende ruimten leeg mogen zijn volgens deze definities. Dat is net zoiets als zeggen dat 1 een priemgetal is.
  dinsdag 14 december 2010 @ 10:52:52 #150
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89909825
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 10:46 schreef thabit het volgende:
Ik vind het wel een beetje raar dat samenhangende ruimten leeg mogen zijn volgens deze definities. Dat is net zoiets als zeggen dat 1 een priemgetal is.
Zou het serieuze gevolgen hebben als je 1 wel als priemgetal toelaat, of is het net zoiets als de eeuwigdurende discussie of 0 nu wel of niet bij de natuurlijke getallen hoort? Verder, als je kijkt naar maattheorie en kansruimten e.d., volgens mij wordt daar (ook) nooit expliciet vermeld dat het geen lege ruimte mag zijn...
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_89910043
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 10:52 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Zou het serieuze gevolgen hebben als je 1 wel als priemgetal toelaat, of is het net zoiets als de eeuwigdurende discussie of 0 nu wel of niet bij de natuurlijke getallen hoort? Verder, als je kijkt naar maattheorie en kansruimten e.d., volgens mij wordt daar (ook) nooit expliciet vermeld dat het geen lege ruimte mag zijn...
Je zou bij het formuleren van bijna elke stelling de voorwaarde p != 1 moeten toevoegen.

Het geven van de juiste definities is belangrijk in de wiskunde, misschien nog wel belangrijker dan bewijzen van de juiste stellingen. Want door de juiste definities te geven, structureer je je gedachten en dan komen de juiste stellingen een stuk makkelijker naar boven borrelen.
  dinsdag 14 december 2010 @ 11:18:21 #152
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89910794
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 december 2010 10:59 schreef thabit het volgende:

[..]

Je zou bij het formuleren van bijna elke stelling de voorwaarde p != 1 moeten toevoegen.
Ok, ik had geen idee :).

quote:
Het geven van de juiste definities is belangrijk in de wiskunde, misschien nog wel belangrijker dan bewijzen van de juiste stellingen. Want door de juiste definities te geven, structureer je je gedachten en dan komen de juiste stellingen een stuk makkelijker naar boven borrelen.
Eens. Maar vaak is het ook een kwestie van smaak omdat bijvoorbeeld alle uitspraken op een triviale manier waar blijven als je zo'n uitzonderingsgeval als een lege ruimte toestaat in je definitie.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_89924968
weet iemand waar ik de uitwerkingen van het boekje nullen en enen van ruud jeurissen kan vinden?
pi_90003727
http://at.yorku.ca/cgi-bin/bbqa?forum=ask_an_algebraist_2006;task=show_msg;msg=0199.0001

Bij punt 2) zegt 'ie: grootte van de groep / aantal conjugatieklassen geeft je het aantal 1 dimensionale Irreps.


Welke stelling is dat? Klopt dat?
pi_90004138
Laat maar heb het al
  vrijdag 17 december 2010 @ 19:34:20 #156
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_90055527
Oke, kan iemand mij uitleggen hoe ik dit op zou moeten lossen?

Find the symmetric matrix A such that -17xy - 46y^2 - 34x^2 = (x y) A [x , y]
(waarbij de laatste vector verticaal staat)

alvast bedankt!
  vrijdag 17 december 2010 @ 19:42:52 #157
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_90055995
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 19:34 schreef Knuck-les het volgende:
Oke, kan iemand mij uitleggen hoe ik dit op zou moeten lossen?

Find the symmetric matrix A such that -17xy - 46y^2 - 34x^2 = (x y) A [x , y]
(waarbij de laatste vector verticaal staat)

alvast bedankt!
Schrijf A = [a b; c d], en werk (x y) A [x, y] uit.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 17 december 2010 @ 19:44:07 #158
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90056064
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 19:42 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Schrijf A = [a b; c d], en werk (x y) A [x, y] uit.
Zou ik ook zeggen, waarbij a=d vanwege symmetrie.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  vrijdag 17 december 2010 @ 20:10:39 #159
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_90057302
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 19:42 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Schrijf A = [a b; c d], en werk (x y) A [x, y] uit.
Hoe zou je dit goed uit moeten werken dan? Als ik het uit probeer te werken kom ik weer op een vector uit en kan ik dus niet verder.
pi_90062297
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 20:10 schreef Knuck-les het volgende:

[..]

Hoe zou je dit goed uit moeten werken dan? Als ik het uit probeer te werken kom ik weer op een vector uit en kan ik dus niet verder.
A [x,y]T uitwerken geeft een vector. Dit van links vermenigvuldigen met [x,y] is hetzelfde als het standaard inproduct nemen.
  vrijdag 17 december 2010 @ 21:39:23 #161
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_90062337
Ah, zie het al. Was een beetje in de war door de notatie.
pi_90079195
Ik heb een beetje een lastige vraag, maar ga het toch proberen.

De volgende gegevens heb ik:

Bedrijf A leent 400000 eur uit aan bedrijf B tegen intrest van 1.8% per kwartaal. De lening wordt terugbetaald in 40 gelijke kwartaalannuiteiten. De marktrente is 7% per jaar.

Lening ¤ 400.000,00
looptijd 40 kwartalen

Nominale intrest
1,80% per kwartaal
7,40% per jaar

Marktrente
1,71% per kwartaal
7,00% per jaar

gevraagd wordt: wat is de Rentabiliteitswaarde van deze lening bij uitgifte?

Ik heb eea in Excel gezet, maar kom er niet uit.. Heeft iemand een idee?
  zaterdag 18 december 2010 @ 12:49:08 #163
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90081783
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 10:56 schreef Sport_Life het volgende:
Ik heb een beetje een lastige vraag, maar ga het toch proberen.

De volgende gegevens heb ik:

Bedrijf A leent 400000 eur uit aan bedrijf B tegen intrest van 1.8% per kwartaal. De lening wordt terugbetaald in 40 gelijke kwartaalannuiteiten. De marktrente is 7% per jaar.

Lening ¤ 400.000,00
looptijd 40 kwartalen

Nominale intrest
1,80% per kwartaal
7,40% per jaar

Marktrente
1,71% per kwartaal
7,00% per jaar

gevraagd wordt: wat is de Rentabiliteitswaarde van deze lening bij uitgifte?

Ik heb eea in Excel gezet, maar kom er niet uit.. Heeft iemand een idee?
Wat bedoel je precies met 'rentabiliteitswaarde', en betekent 'De lening wordt terugbetaald in 40 gelijke kwartaalannuiteiten' dat er 40 kwartalen lang hetzelfde bedrag wordt terugbetaald, of iets anders?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_90081948
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 12:49 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met 'rentabiliteitswaarde', en betekent 'De lening wordt terugbetaald in 40 gelijke kwartaalannuiteiten' dat er 40 kwartalen lang hetzelfde bedrag wordt terugbetaald, of iets anders?
rentabiliteitswaarde is de opbrengst die er zou zijn indien er rekening wordt gehouden met de marktrente ipv de nominale rente.
idd 40x10000 aflossing
  zaterdag 18 december 2010 @ 13:03:39 #165
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90082185
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 12:54 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

rentabiliteitswaarde is de opbrengst die er zou zijn indien er rekening wordt gehouden met de marktrente ipv de nominale rente.
idd 40x10000 aflossing
Maar als er 40 maal 10.000 wordt terugbetaald wordt er helemaal geen rente betaald?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_90082908
Weet iemand hoe je in mathematica een imaginair plotje kan maken?
  zaterdag 18 december 2010 @ 13:44:16 #167
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90083306
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 13:30 schreef BasementDweller het volgende:
Weet iemand hoe je in mathematica een imaginair plotje kan maken?
Wat is dat?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_90083430
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 13:44 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Wat is dat?
Ik bedoelde eigenlijk: hoe kan je een complexe functie plotten in Mathematica? ;)
pi_90083453
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 13:03 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Maar als er 40 maal 10.000 wordt terugbetaald wordt er helemaal geen rente betaald?
eerste kwartaal rente over 400k, 2e kwartaal over 390k etc..

maargoed het is in excel iets met NHW of HW oid kom er iig niet uit.
pi_90084701
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 13:48 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

eerste kwartaal rente over 400k, 2e kwartaal over 390k etc..

maargoed het is in excel iets met NHW of HW oid kom er iig niet uit.
Dus het eerste kwartaal betaal je 400 000 * 0.018, het tweede 390 000 * 0.018 , etc?

Dan moet je dus berekenen: mimetex.cgi?3%24%5Cblack%20%5Csum_%7Bk%3D0%7D%5E%7B40%7D%20(400%20000%20-%20(10%20000%20k))0.018

Dit is ongeveer ¤147600.
pi_90086095


Ik krijg deze niet opgelost. Je moet namelijk toch voor de x en y links een nieuw domein introduceren, en voor de x rechts ook, waardoor je dus uiteindelijk het wel 'hebt' maar op verschillende domeinen, waardoor het tableau niet sluit..?
  zaterdag 18 december 2010 @ 18:03:37 #172
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90090507
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 13:47 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk: hoe kan je een complexe functie plotten in Mathematica? ;)
Joa moar de grafiek is een deelverzameling van C x C en dat valt niet fatsoenlijk te plotten toch, of wat heb je precies in gedachten?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 18 december 2010 @ 18:07:06 #173
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90090642
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 15:21 schreef Diabox het volgende:
[ afbeelding ]

Ik krijg deze niet opgelost. Je moet namelijk toch voor de x en y links een nieuw domein introduceren, en voor de x rechts ook, waardoor je dus uiteindelijk het wel 'hebt' maar op verschillende domeinen, waardoor het tableau niet sluit..?
Ik ben alles wat ik ooit wist van logica allang weer vergeten. :@.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 18 december 2010 @ 18:09:09 #174
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_90090725
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 15:21 schreef Diabox het volgende:
[ afbeelding ]

Ik krijg deze niet opgelost. Je moet namelijk toch voor de x en y links een nieuw domein introduceren, en voor de x rechts ook, waardoor je dus uiteindelijk het wel 'hebt' maar op verschillende domeinen, waardoor het tableau niet sluit..?
Dan geef je ze rechts een andere letter?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_90090745
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 18:09 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Dan geef je ze rechts een andere letter?
Hoe bedoel je precies? Substitutie?
  zaterdag 18 december 2010 @ 18:12:35 #176
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_90090844
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 18:09 schreef Diabox het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies? Substitutie?
Ja.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_90090860
Hm, maar dat wordt echt 0x gedaan in de voorbeelden in het boek (bij semantische tableaus), lijkt me niet echt de bedoeling dan??
pi_90228672
even een kleine vraag:
in mijn logica dictaat staat dat
(a -> b)
automatisch leidt tot
(!a -> !b)

Maar dit klopt toch niet?
Als a niet waar is en b wel, is de eerste formule wel waar en de tweede niet, dacht ik zo...
Finally, someone let me out of my cage
  dinsdag 21 december 2010 @ 12:54:09 #179
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_90229157
Dat klopt niet; het leidt tot (!b -> !a).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_90229233
maar:
niet waar -> waar
is toch waar :s?
EDIT: verkeerd gelezen, dankje!
Finally, someone let me out of my cage
pi_90229313
Edit: Laat maar, ben te laat
  dinsdag 21 december 2010 @ 15:36:33 #182
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_90237275
Het inproduct van twee vectoren, bv e1Te2, noteer je gewoonlijk als 0 en niet als [0]. Waar komt dit vandaan? Het rare gevolg is dat e1T(e2A) =/= (e1Te2)A als A een 3x3 matrix is en de vectoren eenheidsvectoren zijn in IR3.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 21 december 2010 @ 21:03:32 #183
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_90254018
Een vraagstuk:

Gegeven is een driehoek ABC. Bissectrice van hoek BCA snijdt de omgeschreven cirkel van driehoek ABC in het punt R (R is niet C). De bissectrice snijdt de middelloodlijn van de zijde BC in het punt P en de middeloodlijn van zijde AC in het punt Q. Het midden van BC is K en het midden van AC is L.

Bewijs dat de driehoeken RPK en RQL gelijke oppervlakte hebben.

Het kan via gelijkvormigheid en een hoop rekenarij. Maar is er iemand met een intelligente, snellere oplossing?

Hallo trouwens, ben weer terug van weggeweest!

[ Bericht 3% gewijzigd door Borizzz op 22-12-2010 12:16:26 ]
kloep kloep
pi_90265836
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 18:03 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Joa moar de grafiek is een deelverzameling van C x C en dat valt niet fatsoenlijk te plotten toch, of wat heb je precies in gedachten?
(beetje laat)

Maar het idee is dus dat ie alleen het imaginaire deel tekent, dat moet wel kunnen alleen ik weet niet hoe en kan het ook niet vinden bij Help. |:(
  woensdag 22 december 2010 @ 02:54:30 #185
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90272515
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 00:10 schreef BasementDweller het volgende:

[..]

(beetje laat)

Maar het idee is dus dat ie alleen het imaginaire deel tekent, dat moet wel kunnen alleen ik weet niet hoe en kan het ook niet vinden bij Help. |:(
Kun je dat niet gewoon doen door een nieuwe functie te definieren, iets als g[z_]:=Im[f[z]], en die te plotten?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  woensdag 22 december 2010 @ 03:16:41 #186
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90273164
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:03 schreef Borizzz het volgende:
Een vraagstuk:

Gegeven is een driehoek ABC. Bissectrice van hoek BCA snijdt de omgeschreven cirkel van driehoek ABC in het punt R (R is niet C), de middelloodlijn van de zijde BC in het punt P en de middeloodlijn van zijde AC in het punt Q. Het midden van BC is K en het midden van AC is L.

Bewijs dat de driehoeken RPK en RQL gelijke oppervlakte hebben.

Het kan via gelijkvormigheid en een hoop rekenarij. Maar is er iemand met een intelligente, snellere oplossing?

Hallo trouwens, ben weer terug van weggeweest!
- edit -.

[ Bericht 23% gewijzigd door keesjeislief op 22-12-2010 03:26:48 ]
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_90281047
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 21:03 schreef Borizzz het volgende:
Een vraagstuk:

Gegeven is een driehoek ABC. Bissectrice van hoek BCA snijdt de omgeschreven cirkel van driehoek ABC in het punt R (R is niet C), de middelloodlijn van de zijde BC in het punt P en de middeloodlijn van zijde AC in het punt Q. Het midden van BC is K en het midden van AC is L.

Bewijs dat de driehoeken RPK en RQL gelijke oppervlakte hebben.

Het kan via gelijkvormigheid en een hoop rekenarij. Maar is er iemand met een intelligente, snellere oplossing?

Hallo trouwens, ben weer terug van weggeweest!
Je zou eens kunnen beginnen met de opgave ondubbelzinnig te formuleren, want dat heb je niet gedaan. De middelloodlijnen van zijden BC en CA van driehoek ABC snijden de omgeschreven cirkel van driehoek ABC elk in twee punten, maar je maakt niet duidelijk welke van de twee snijpunten van elke middelloodlijn met de omgeschreven cirkel je nu als punt P resp. punt Q beschouwt.
  woensdag 22 december 2010 @ 12:16:46 #188
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_90282681
Aangepast. Was inderdaad niet geheel duidelijk.
kloep kloep
  woensdag 22 december 2010 @ 13:00:30 #189
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_90284462
Bepaal domein, bereik, nulpunt en y-asymptoot van:
arctan(1-x²)

Ik verbaasde me nogal over deze vraag. Domein, NP en y-asymptoot is me duidelijk. 1-x² wordt maximaal arctan (1), immers, -x² is voor geen enkel reëel getal positief. Voor arctan(1) is y pi/4. Voor grote negatieve/positieve waarden x is arctan (-oneindig) dus -pi/2. Dit geeft een bereik [-pi/2, pi/4]. Welke denkfout maak ik en wat is dan wel het juiste antwoord?
  woensdag 22 december 2010 @ 13:20:24 #190
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_90285336
Maak je een denkfout dan? Behalve dat het domein een onderdeel is van een functie, en je die dus niet kunt 'bepalen'.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 22 december 2010 @ 13:26:47 #191
221561 dennishk
D_MONKEY_BALLER
pi_90285625
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 13:20 schreef GlowMouse het volgende:
Maak je een denkfout dan? Behalve dat het domein een onderdeel is van een functie, en je die dus niet kunt 'bepalen'.
Volgens het antwoordmodel klopt mijn bereik niet ([0, pi] geven zij aan).
  woensdag 22 december 2010 @ 13:42:52 #192
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_90286426
heb je een prullenbak?
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 15:36 schreef GlowMouse het volgende:
Het inproduct van twee vectoren, bv e1Te2, noteer je gewoonlijk als 0 en niet als [0]. Waar komt dit vandaan? Het rare gevolg is dat e1T(e2A) =/= (e1Te2)A als A een 3x3 matrix is en de vectoren eenheidsvectoren zijn in IR3.
zijn er nog wiskundigen?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 22 december 2010 @ 14:20:51 #193
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90288408
quote:
6s.gif Op woensdag 22 december 2010 13:42 schreef GlowMouse het volgende:
heb je een prullenbak?

[..]

zijn er nog wiskundigen?
Zijn de e_i's elementen van een orthogonale basis? Wat betekent '[0]', ik ken geen andere inprodukten dan die afbeelden op R (of C)?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  woensdag 22 december 2010 @ 14:28:30 #194
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90288789
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:16 schreef Borizzz het volgende:
Aangepast. Was inderdaad niet geheel duidelijk.
Je kunt er donder op zeggen dat een koordenvierhoek handig is, maar ik zie niet zo snel hoe. ;(.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  woensdag 22 december 2010 @ 14:53:09 #195
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_90290005
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 14:20 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Zijn de e_i's elementen van een orthogonale basis? Wat betekent '[0]', ik ken geen andere inprodukten dan die afbeelden op R (of C)?
e_i's zijn eenheidsvectoren bij mij, maar het argument geldt bij willekeurige vectoren. Het 'probleem' is dat als je het standaard inproduct als e1Te2 noteert, je een 3x1 met een 1x3 matrix vermenigvuldigt, en er dus een 1x1 matrix ipv een getal uitkomt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 22 december 2010 @ 15:25:54 #196
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_90291634
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 14:53 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

e_i's zijn eenheidsvectoren bij mij, maar het argument geldt bij willekeurige vectoren. Het 'probleem' is dat als je het standaard inproduct als e1Te2 noteert, je een 3x1 met een 1x3 matrix vermenigvuldigt, en er dus een 1x1 matrix ipv een getal uitkomt.
Ah, ik zie je punt, je bedoelt dat die notatie de associativiteit van vermenigvuldiging verneukt. Er staat me vaag bij dat ik voor een inprodukt op C^n bijv. wel eens eerder een notatie <a,b>=b' M a heb gezien, met b' de geconjungeerde getransponeerde van b en M een geschikte matrix, dat is hetzelfde verhaal. Ik weet het niet eigenlijk, Thabit vast wel?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_90294905
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 14:28 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Je kunt er donder op zeggen dat een koordenvierhoek handig is, maar ik zie niet zo snel hoe. ;(.
Nee, zeg maar geen donder.
  woensdag 22 december 2010 @ 20:14:28 #198
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_90304665
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 14:28 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Je kunt er donder op zeggen dat een koordenvierhoek handig is, maar ik zie niet zo snel hoe. ;(.
De opgave is ook niet snel op te lossen en inderdaad zoals Riparius zegt niet via koordenvierhoeken.
Het handigst is volgens mij om het via het middelpunt M van de omgeschreven cirkel te benaderen. De beide middelloodlijnen van zijden BC en AC snijden elkaar immers. Verder de geijkte oppervlakte formules voor driehoeken gebruiken en loodlijnen op de bissectrices neerlaten. En dan gebruikmaken van gelijkvormige driehoeken die dan ontstaan.

Maar het gaat mij om een 'slimme', 'creatieve' oplossing zonder al dat gereken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Borizzz op 22-12-2010 22:17:22 ]
kloep kloep
pi_90321956
Gegeven: een kromme K: x^4 - 4x^2 + 4y^2 = 0

Het differentiaalquotient is = (4x^3 - 8x) / (-8y)

Nu wil ik de richtingscoefficient van deze kromme in de oorsprong weten. Als je voor x en y 0 invoert kom je uiteraard op rc = 0. Dit is echter niet de werkelijke richtingscoefficient. Hoe krijg ik de echte rc? Kan iemand mij hiermee helpen? Bij voorbaat dank!
pi_90323944
Welk differentiaalquotient precies ? En als je x=y=0 invoert, deel je door 0.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')