Mercury was HET ultieme podiumbeest en ook nog eens een ongelooflijk goede zanger. En buiten dat schreef hij waanzinnig mooie nummers, zoals dus Bohemian Rhapsody. Ik kan gerust zeggen dat ik alles heb wat Queen ooit heeft uitgebracht en ook wat ze NIET hebben uitgebracht (bootlegs enz).
Dat Freddie zo gay was als de neten werd me eigenlijk pas duidelijk nadat ik ook interviews met hem had gezien. Als je hem hoort praten, is het echt niet te missen. Het verrassende was dat je daar op het podium niets meer van terug zag of hoorde. Dan was hij de enorme macho die het uitstraalde alsof hij alle meiden wel even alle hoeken van de kamer zou laten zien. Bijna schyzofreen. Freddie op het podium leek een totaal ander mens dan de Freddie daar buiten. Ze zeggen dat hij biseksueel was. Nou dan denk ik toch echt dat de verhouding 90/10 was ofzo. Niet dat het wat uitmaakt trouwens. Mercury is gewoon een klasse apart op het podium, wat het korte optreden voor Live Aid wel bewees. Niemand kwam die dag in de buurt van de klasse van Queen.
Ik ben zo'n enorme Mercury fan, dat ik het eigenlijk een beetje beschamend vind dat May en Taylor nog steeds proberen door te gaan onder de naam Queen. Dat ze nog steeds muziek willen maken spreekt vanzelf, maar doe het dan onder een andere naam ofzo. Ik bewonder John Deacon wel dat hij niet meer meedoet. Mijn geromantiseerde uitleg daarvan is dat hij niet meer onder de naam Queen wil optreden nu Freddie er niet meer is. Geen idee of dat ook echt zo is, maar zo leg ik het wel uit.
Mijn eerste album was het sinterklaas kado 'News of the world'. "Get down make love' is nog steeds toch wel een echt geil nummer. Ik was meteen die-hard Queen fan en ben gaan sparen om de eerdere albums ook zo snel mogelijk te kopen. Mijn dochter zat nog in de buik van mijn vrouw toen Freddie overleed. 'Innuendo' hebben we toen helemaal grijs gedraaid en daar heeft ze toen vast wel iets van meegekregen. Ik ben de teksten van Innuendo (het album) gaan 'ontleden' en daar zitten toch wel overduidelijk heel veel verwijzingen in naar de ziekte waar hij aan leed. Wat een ellende toen bekend werd gemaakt dat hij AIDS had en toen hij de volgende dag al bleek te zijn overleden. En wat onvoorstelbaar dat dat inmiddels al 20 jaar geleden is. Ik kan het haast niet geloven.
Ik mis Queen met Freddie!