abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89085009
vind ik ook best (als ik het maar terug krijg als de combinatie niet klopt)

een tijdje terug heb ik geld overgemaakt naar een rekening/internetnick. Die persoon gaf me niet haar echte naam maar een rare nickname.
Ik dacht toen dat het niet zou werken maar toch liep die betaling gewoon door...

ik weet het verder ook niet, hoe de regeltjes zijn...het is in ieder geval vervelend als zaken misgaan zoals bij TS nu
  woensdag 24 november 2010 @ 10:10:55 #52
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_89085027
ik kan vanaf mijn ING naar een bestaand ABN/RABO rekening geld overmaken en dan als naam invullen; Eric Terpstra Neger biatch.

Geen haan die er naar kraait, geld wordt gewoon overgemaakt.
pi_89086474
quote:
13s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:38 schreef Dutchskill het volgende:
Maar hij vertelde me dat hij per ongeluk het verkeerde nummer aan mij had gemailt.
Heeft hij je ook laten weten wat dan wel het goede nummer is? Als het een bankrekeningnummer is moet je minstens meer dan 2 cijfers verkeerd hebben wil je per ongeluk het nummer van een ander opgeven. Als er slechts 1 cijfer verkeerd is klopt de checksum niet meer en zal de betaling afketsen. De kans op een typo is dus vrij klein, en ik kan me ook niet voorstellen dat hij per ongeluk een nummer van totaal iemand anders opstuurt omdat hij dat ergens had rondslingeren. Het riekt dus al snel naar oplichting als je betaling netjes aankomt bij een ander persoon (behalve als het om een postbank-rekening gaat, de postbank heeft niet zo'n checksum).
  woensdag 24 november 2010 @ 11:27:39 #54
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_89087450
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 10:57 schreef Jud1th het volgende:

[..]

Als er slechts 1 cijfer verkeerd is klopt de checksum niet meer en zal de betaling afketsen.
Nou, inderdaad, dat had ik laatst ook. Bedrag overgemaakt maar had het verkeerde rekeningnummer doorgekregen. Eén cijfer was fout. De overboeking werd niet uitgevoerd omdat naam en rekeningnummer niet overeenkwamen (Rabobank).
  woensdag 24 november 2010 @ 13:40:22 #55
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_89092745
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:27 schreef Boca_Raton het volgende:
Nou, inderdaad, dat had ik laatst ook. Bedrag overgemaakt maar had het verkeerde rekeningnummer doorgekregen. Eén cijfer was fout. De overboeking werd niet uitgevoerd omdat naam en rekeningnummer niet overeenkwamen (Rabobank).
Dat. Is. Wat. Anders!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef

Dat heeft niks met de naam te maken. Elk bankrekeningnummer voeldoet aan de 11-proef. Dit is om typfouten af te vangen. Dus ik vind het dubieus dat er een "typfout" in het rekeningnummer zat.

Mijn ervaring met de naam is dat de naam soms wel en soms niet gecheckt wordt, daar is geen pijl op te trekken.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_89097863
ING is de enige in Nederland die naam en rekeningnummer met elkaar controleert. De andere baneken doen dat niet. Ook bij incasso's niet. Zo kunnen oplichters dus al genoeg hebben aan je rekeningnummer dat (gelukkig steeds mindervaak) op je kassabon terug te vinden is als je gepind hebt.
Helaas zijn banken ook nog eens laks in het intrekken van incassovergunningen van bedrijven die daar misbruik van gemaakt hebben.
  donderdag 25 november 2010 @ 21:15:25 #57
29071 Archie
Wegmisbruiker ;)
pi_89152982
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 15:55 schreef Ikzanik het volgende:
ING is de enige in Nederland die naam en rekeningnummer met elkaar controleert. De andere baneken doen dat niet. Ook bij incasso's niet. Zo kunnen oplichters dus al genoeg hebben aan je rekeningnummer dat (gelukkig steeds mindervaak) op je kassabon terug te vinden is als je gepind hebt.
Helaas zijn banken ook nog eens laks in het intrekken van incassovergunningen van bedrijven die daar misbruik van gemaakt hebben.
Das niet waar, want heb laatst een verkeerde achternaam gebruikt bij een rekeningnummer en kreeg het gewoon teruggestort....dit was Fortis/ABN.
Laag vliegen is ook een kunst!!!
pi_89178751
Het gaat erom waar de rekening van de ontvanger loopt.
Is dat een voormalige girorekening: dan vindt er naam/nummercontrole plaats. Volgens mij kunnen ook andere banken die controle doen, wellicht schakelen ze heel snel met ING die dan een eventuele foutmelding teruggeeft die jij dan bij jouw bankoverschrijving ziet verschijnen.
Is het een rekening van een andere bank, inclusief de oude ING-bank, dan wordt de elfproef gedaan.
En wellicht is het zo dat banken ook bij rekeningnummers van hun eigen klanten ook die controle doet, als service of zo, maar dat is niet verplicht (dus als jij bij de Rabo zit en je wilt overmaken naar een andere Rabo-rekening dat ze het dan ook controleren). Kan me voorstellen dat banken dat onderling niet kunnen/willen/mogen omdat dat privacygevoelige informatie is en voor bankrekeningnummers tenslotte ook de elfproef al bestaat om tikfouten te voorkomen.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_89301712
Na lang rodn te hebben gekeken heb ik de persoon gevonden:

http://www.opgelichtopint(...)l?num=1286474366/194

Ik ben dus absoluut genaait. Ik ben inmiddels al bezig met aangifte. Hartelijk dank voor alle reacties!

Iemand verdere tips en dergelijke?
pi_89304810
Had je de bank al een brief gestuurd en een brief teruggekregen?
pi_89305115
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 17:18 schreef Fireblast het volgende:
Had je de bank al een brief gestuurd en een brief teruggekregen?
Ik heb al een brief gestuurd inderdaad, maar daar heb ik nog niks terug van ontvangen. Ik krijg eind deze week de adres gegevens van de persoon van wie de rekening is welke ik dus meteen zal doorspelen aan de politie.

Er zijn gelukkig een hoop meer gedupeerde :D En ik ben weer de grootste idioot met het hoogste bedrag :%
pi_89310468
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:42 schreef bug_me_not2 het volgende:
Aangifte van oplichting. Jij hebt aan zijn betalingsinstructies voldaan dus hij moet jou nu de computer leveren.
:') Pauper.
pi_89310768
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 08:35 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Nou, ik krijg bij internetbankieren bij overboeken naar een ander ING nummer toch echt een melding dat de naam niet klopt als ik een verkeerde naam opgeef.
Alleen bij de "Postbank-rekeningen, bij de 11-cijferige bankrekeningnummers gebeurd dat niet omdat daar enige controle aanwezig is. 1 cijfertje veranderen is vaak geen geldige bankrekening.
  maandag 29 november 2010 @ 20:49:32 #64
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_89315436
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:42 schreef craftyvirus het volgende:
Kan je fluiten?
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_89316186
quote:
10s.gif Op maandag 29 november 2010 20:49 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

Of rekenen ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 29 november 2010 @ 21:10:07 #66
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_89316756
quote:
10s.gif Op maandag 29 november 2010 21:01 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Of rekenen ?
of bye bye zeggen?
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_89319733
Goh, leuk he, natrappen! |:(
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_89324347
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 16:09 schreef Dutchskill het volgende:
Na lang rodn te hebben gekeken heb ik de persoon gevonden:

http://www.opgelichtopint(...)l?num=1286474366/194

Ik ben dus absoluut genaait. Ik ben inmiddels al bezig met aangifte. Hartelijk dank voor alle reacties!

Iemand verdere tips en dergelijke?
Niet om na te trappen, (nee echt niet,) maar waarom haal je zoiets van een dergelijk bedrag niet op?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')