Heeft hij je ook laten weten wat dan wel het goede nummer is? Als het een bankrekeningnummer is moet je minstens meer dan 2 cijfers verkeerd hebben wil je per ongeluk het nummer van een ander opgeven. Als er slechts 1 cijfer verkeerd is klopt de checksum niet meer en zal de betaling afketsen. De kans op een typo is dus vrij klein, en ik kan me ook niet voorstellen dat hij per ongeluk een nummer van totaal iemand anders opstuurt omdat hij dat ergens had rondslingeren. Het riekt dus al snel naar oplichting als je betaling netjes aankomt bij een ander persoon (behalve als het om een postbank-rekening gaat, de postbank heeft niet zo'n checksum).quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:38 schreef Dutchskill het volgende:
Maar hij vertelde me dat hij per ongeluk het verkeerde nummer aan mij had gemailt.
Nou, inderdaad, dat had ik laatst ook. Bedrag overgemaakt maar had het verkeerde rekeningnummer doorgekregen. Eén cijfer was fout. De overboeking werd niet uitgevoerd omdat naam en rekeningnummer niet overeenkwamen (Rabobank).quote:Op woensdag 24 november 2010 10:57 schreef Jud1th het volgende:
[..]
Als er slechts 1 cijfer verkeerd is klopt de checksum niet meer en zal de betaling afketsen.
Dat. Is. Wat. Anders!quote:Op woensdag 24 november 2010 11:27 schreef Boca_Raton het volgende:
Nou, inderdaad, dat had ik laatst ook. Bedrag overgemaakt maar had het verkeerde rekeningnummer doorgekregen. Eén cijfer was fout. De overboeking werd niet uitgevoerd omdat naam en rekeningnummer niet overeenkwamen (Rabobank).
Das niet waar, want heb laatst een verkeerde achternaam gebruikt bij een rekeningnummer en kreeg het gewoon teruggestort....dit was Fortis/ABN.quote:Op woensdag 24 november 2010 15:55 schreef Ikzanik het volgende:
ING is de enige in Nederland die naam en rekeningnummer met elkaar controleert. De andere baneken doen dat niet. Ook bij incasso's niet. Zo kunnen oplichters dus al genoeg hebben aan je rekeningnummer dat (gelukkig steeds mindervaak) op je kassabon terug te vinden is als je gepind hebt.
Helaas zijn banken ook nog eens laks in het intrekken van incassovergunningen van bedrijven die daar misbruik van gemaakt hebben.
Ik heb al een brief gestuurd inderdaad, maar daar heb ik nog niks terug van ontvangen. Ik krijg eind deze week de adres gegevens van de persoon van wie de rekening is welke ik dus meteen zal doorspelen aan de politie.quote:Op maandag 29 november 2010 17:18 schreef Fireblast het volgende:
Had je de bank al een brief gestuurd en een brief teruggekregen?
quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:42 schreef bug_me_not2 het volgende:
Aangifte van oplichting. Jij hebt aan zijn betalingsinstructies voldaan dus hij moet jou nu de computer leveren.
Alleen bij de "Postbank-rekeningen, bij de 11-cijferige bankrekeningnummers gebeurd dat niet omdat daar enige controle aanwezig is. 1 cijfertje veranderen is vaak geen geldige bankrekening.quote:Op woensdag 24 november 2010 08:35 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Nou, ik krijg bij internetbankieren bij overboeken naar een ander ING nummer toch echt een melding dat de naam niet klopt als ik een verkeerde naam opgeef.
Niet om na te trappen, (nee echt niet,) maar waarom haal je zoiets van een dergelijk bedrag niet op?quote:Op maandag 29 november 2010 16:09 schreef Dutchskill het volgende:
Na lang rodn te hebben gekeken heb ik de persoon gevonden:
http://www.opgelichtopint(...)l?num=1286474366/194
Ik ben dus absoluut genaait. Ik ben inmiddels al bezig met aangifte. Hartelijk dank voor alle reacties!
Iemand verdere tips en dergelijke?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |