Dan zou ik het omdraaien en de gekochte spullen opeisen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:56 schreef Skv het volgende:
Je bank kan het niet zomaar terugstorten. Wel kan de bank vragen aan de partij die het geld ontving of hij/zij het geld terug wil sturen. Gebeurt dit na herhaaldelijk verzoek (3 keer geloof ik, kunnen wel 2 á 3 maanden overheen gaan) niet, dan kan je de adresgegevens van die ontvanger krijgen. Je moet het dan zelf uitzoeken met die persoon.
Dat kan niet.quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:58 schreef BELASTING het volgende:
Gewoon je geld laten storneren bij de bank en op zoek gaan naar een andere computer.
Zelf al eens gehad met iets soortgelijks van een verkeerde rekening. Laten doen, ging gewoon. Zit zelf bij de Rabobank overigens. Misschien is dit met ING wat lastiger te bereiken?quote:
Dat hoort niet te kunnen, alleen automatische incasso.quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:59 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Zelf al eens gehad met iets soortgelijks van een verkeerde rekening. Laten doen, ging gewoon. Zit zelf bij de Rabobank overigens. Misschien is dit met ING wat lastiger te bereiken?
Denk het ook.quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:58 schreef eleusis het volgende:
Dikke kans dat je genaaid bent. Zeker als hij opeens niet meer communiceert.
Lijkt me sterk, storneren van geld is alleen mogelijk indien er onterecht geld van je rekening is afgeschreven dmv automatische incasso.quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:59 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Zelf al eens gehad met iets soortgelijks van een verkeerde rekening. Laten doen, ging gewoon. Zit zelf bij de Rabobank overigens. Misschien is dit met ING wat lastiger te bereiken?
Storneren kan in dit geval niet. Zo kun je van alles en nog wat aanschaffen en later je geld laten storneren. Kan alleen bij incasso-machtigingen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
Gewoon laten storneren, kan gewoon ik had het laatst ook. Inderdaad ook bij de rabobank.
Trouwens, dit is uiterarad gewoon een kwestie van oplichten, want hij heeft waarschijnlijk wel zijn eigen rekeningnummer opgegeven en claimt nu van niet.
Allemaal leuk en aardig, maar dat kan gewoon niet. Zou ook wat worden, dan kan je gewoon wat overmaken naar een verkoper, spullen ontvangen en vervolgens je geld terugvorderenquote:Op dinsdag 23 november 2010 16:59 schreef BELASTING het volgende:
[..]
En hoe wil je dit dan storneren? Even voor de duidelijkheid, storneren is het terug draaien van een automatische incasso.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
Gewoon laten storneren, kan gewoon ik had het laatst ook. Inderdaad ook bij de rabobank.
Trouwens, dit is uiterarad gewoon een kwestie van oplichten, want hij heeft waarschijnlijk wel zijn eigen rekeningnummer opgegeven en claimt nu van niet.
?quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:42 schreef bug_me_not2 het volgende:
Aangifte van oplichting. Jij hebt aan zijn betalingsinstructies voldaan dus hij moet jou nu de computer leveren.
Hiermee gaan dreigen werkt wel goed denk ik.quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:42 schreef bug_me_not2 het volgende:
Aangifte van oplichting. Jij hebt aan zijn betalingsinstructies voldaan dus hij moet jou nu de computer leveren.
ehm.... neequote:Op dinsdag 23 november 2010 16:42 schreef bug_me_not2 het volgende:
Er is geen sprake van oplichting en hij heeft wellicht aan de betaalinstructies voldaan, dat betekent nog niet dat hij aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan. Wel kan TS in dit geval wellicht een beroep op artikel 6:34 lid 1 BW doen:quote:
Ik kan me zo voorstellen dat een geslaagd beroep op deze bepaling inhoudt dat de wederpartij onverkort verplicht is te leveren en vervolgens zelf bij degene die de betaling heeft ontvangen, een beroep op de onverschuldigde betaling van 6:203 BW kan doen:quote:Artikel 34 1.De schuldenaar die heeft betaald aan iemand die niet bevoegd was de betaling te ontvangen, kan aan degene aan wie betaald moest worden, tegenwerpen dat hij bevrijdend heeft betaald, indien hij op redelijke gronden heeft aangenomen dat de ontvanger der betaling als schuldeiser tot de prestatie gerechtigd was of dat uit anderen hoofde aan hem moest worden betaald.
Probleem daar mee is dat blijkens deze bepaling de vordering uit onverschuldigde betaling toekomt aan degene die de betaling heeft verricht, niet aan degene die de betaling had moeten ontvangen. Wellicht kan TS zijn vordering dan cederen op de wederpartij (onderhandse akte, plus mededeling aan de schuldenaar) maar de noodzaak van zon cessie zou de ratio van 34 lid 1 ("jij gaf mij het rekeningnummer waarop ik het bedrag heb overgemaakt, dus ik mocht er vanuit gaan dat dat rekeningnummer van jou was en degene aan wie ik betaalde dus bevoegd was de betaling te ontvangen. Nu dat niet het geval blijkt te zijn, heb ik ogv 34 lid 1 wel degelijk bevrijdend betaald en zoek je het verder maar uit") weer onderuit halen.quote:Artikel 203.Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen. 2.Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag. 3.Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.
Niet geheel mee eens! Maar je kan het, proberen te, spelen op diverse manieren;quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:42 schreef bug_me_not2 het volgende:
hier heb je weer zo'n drol die duidelijk niet weet waar hij over praat. Storneren kan ALLEEN bij een AUTOMAGISCHE INCASSO!quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:58 schreef BELASTING het volgende:
Gewoon je geld laten storneren bij de bank en op zoek gaan naar een andere computer.
ja inderdaad.quote:Op woensdag 24 november 2010 07:33 schreef Rewimo het volgende:
Doet de ING geen naam/nummercontrole? Bij voormalige postbankrekeningen in elk geval wel. En in dat geval zouden naam en nummer dus gewoon overeen zijn gekomen bij de betaling, en is het maar de vraag of dat rekeningnummer wel zo verkeerd was... en lijkt het dus inderdaad op oplichting.
Dat is wel heel sneaky.quote:Op woensdag 24 november 2010 07:41 schreef Prowl het volgende:
Waarschijnlijk heeft TS het geld over gemaakt aan Persoon-1 die op marktplaats een pc verkocht
Persoon-2 "verkoopt" een PC aan TS en geeft het rekeningnummer van Persoon-1 aan TS
TS maakt het geld over op Persoon-1 zijn rekening en en Persoon-1 denk dat Persoon-2 betaald heeft voor de PC
Persoon-1 stuurt de PC op naar Persoon-2
Persoon-2 heeft de gratis PC binnen en laat niets meer weten aan TS, heeft een gratis PC en Persoon-1 en TS komen pas na een half jaar achter wat er nou precies gebeurd is
Zo gaat het wel vaker
nee dat doet de ing niet.quote:Op woensdag 24 november 2010 07:33 schreef Rewimo het volgende:
Doet de ING geen naam/nummercontrole? Bij voormalige postbankrekeningen in elk geval wel. En in dat geval zouden naam en nummer dus gewoon overeen zijn gekomen bij de betaling, en is het maar de vraag of dat rekeningnummer wel zo verkeerd was... en lijkt het dus inderdaad op oplichting.
Best een simpele en doeltreffende manier van oplichting.quote:Op woensdag 24 november 2010 07:41 schreef Prowl het volgende:
Waarschijnlijk heeft TS het geld over gemaakt aan Persoon-1 die op marktplaats een pc verkocht
Persoon-2 "verkoopt" een PC aan TS en geeft het rekeningnummer van Persoon-1 aan TS
TS maakt het geld over op Persoon-1 zijn rekening en en Persoon-1 denk dat Persoon-2 betaald heeft voor de PC
Persoon-2 heeft de gratis PC binnen en laat niets meer weten aan TS, heeft een gratis PC en Persoon-1 en TS komen pas na een half jaar achter wat er nou precies gebeurd is
Zo gaat het wel vaker
Tering dat is slim...!quote:Op woensdag 24 november 2010 07:41 schreef Prowl het volgende:
Zo gaat het wel vaker
quote:Op woensdag 24 november 2010 08:12 schreef Prowl het volgende:
Zijn idee kwam van het programma Opgelicht
Nou, ik krijg bij internetbankieren bij overboeken naar een ander ING nummer toch echt een melding dat de naam niet klopt als ik een verkeerde naam opgeef.quote:
Dit. Het zal wel even duren voordat je die adresgegevens hebt, maar hiermee dreigen helpt sowieso wel lijkt me, denk namelijk niet dat hij blij is als je die adresgegevens hebt.quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:56 schreef Skv het volgende:
Je bank kan het niet zomaar terugstorten. Wel kan de bank vragen aan de partij die het geld ontving of hij/zij het geld terug wil sturen. Gebeurt dit na herhaaldelijk verzoek (3 keer geloof ik, kunnen wel 2 á 3 maanden overheen gaan) niet, dan kan je de adresgegevens van die ontvanger krijgen. Je moet het dan zelf uitzoeken met die persoon.
Dwaling gaat je hier natuurlijk niet lukken, en onrechtmatige daad is ook een omslachtige manier, zeker qua bewijspositie. Ik zou het gewoon gooien op 6:34 BW, die al in dit topic genoemd is. TS heeft bevrijdend betaald omdat hij op redelijke grond aan de niet-gerechtigde heeft betaald. Aldus heeft TS aan zijn verplichtingen voldaan, en kan hij de wederpartij sommeren zijn verplichtingen na te komen, hem daarna ingebreke te stellen etcetera.quote:Op woensdag 24 november 2010 02:26 schreef jaysier het volgende:
[..]
Niet geheel mee eens! Maar je kan het, proberen te, spelen op diverse manieren;
Artikel 6:162 BW Onrechtmatige daad
of
Artikel 6:228 BW Dwaling
danwel en dat lijkt me het meest succesvol
Niet nakoming van overeenkomst in de zin van Art 3:296BW en schadevergoeding vorderen in de zin van artikel 6:74 BW
succes!
quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:59 schreef BELASTING het volgende:
[..]
Dat is niet naar een ander ING nummer, maar naar een ander (oud) postbanknummer als het goed is.quote:Op woensdag 24 november 2010 08:35 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Nou, ik krijg bij internetbankieren bij overboeken naar een ander ING nummer toch echt een melding dat de naam niet klopt als ik een verkeerde naam opgeef.
ING naar ING = jaquote:
toch wel blijkbaarquote:Op woensdag 24 november 2010 09:13 schreef Het_Biertje het volgende:
ING naar ING = ja
ING naar rabo/abn/etc = nee
dan kan het ook zijn dat je het naar ene niet bestaand bankrekeningnr hebt oer geprobeerd te maken.quote:Op woensdag 24 november 2010 09:58 schreef lily het volgende:
[..]
toch wel blijkbaar
de foutief opgegeven rekening waar ik toen naar overgemaakt had was een ING nummer en ik heb een ABN. Ik kreeg het terug met de melding; foutieve naam/nummer
dat zou natuurlijk kunnen jaquote:Op woensdag 24 november 2010 10:01 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
dan kan het ook zijn dat je het naar ene niet bestaand bankrekeningnr hebt oer geprobeerd te maken.
ING voert die controle dan niet uit maar jouw ABN.quote:Op woensdag 24 november 2010 09:58 schreef lily het volgende:
[..]
toch wel blijkbaar
de foutief opgegeven rekening waar ik toen naar overgemaakt had was een ING nummer en ik heb een ABN. Ik kreeg het terug met de melding; foutieve naam/nummer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |