abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89056878
Hallo,

Ik heb twee weken geleden een bedrag van 412,20 overgemaakt op een rekening van iemand. Dit rekeningnummer heb ik door gekregen van een persoon waarvan ik een computer wilde kopen. Na een week geleden nog geen computer te hebben ontvangen mailde ik hem met de vraag waar die bleef. Maar hij vertelde me dat hij per ongeluk het verkeerde nummer aan mij had gemailt.

En nu is het contact met hem opeens erg lastig en mailt hij vrij weinig terug en erg kortaf. Ik heb al meerdere keren gevraagd voor een oplossing maar hier praat hij elke keer overeen.

Het is dus zijn schult dat ik het geld naar de verkeerde rekening heb overgeschreven, maar wat kan ik hier dan aan doen? Ik heb al een brief geschreven naar mijn bank (ING) maar daar heb ik nog niks van gehoord.

Aangifte is misschien een optie, maar aangifte van wat? Verkeerd doorgeven van gegevens..?
pi_89057043
Er is niets strafbaars gebeurd. Degene die het geld nu ontvangen heeft is gehouden het terug te betalen, want het is een onverschuldigde betaling. Vraag de bank om hierin te bemiddelen.
  dinsdag 23 november 2010 @ 16:42:11 #3
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_89057076
Aangifte van oplichting. Jij hebt aan zijn betalingsinstructies voldaan dus hij moet jou nu de computer leveren.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  dinsdag 23 november 2010 @ 16:42:33 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_89057099
Jij hebt het geld overgemaakt naar het opgegeven nummer, dus heb jij aan je transactie voldaan. Dat verkoper claimt dat het nummer verkeerd was (en daar heb ik zo mijn twijfels bij) is in eerste instantie niet jouw probleem. Dus een aangifte van oplichting lijkt voor de hand te liggen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_89057117
Kan je fluiten?
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
pi_89057585
Je bank kan het niet zomaar terugstorten. Wel kan de bank vragen aan de partij die het geld ontving of hij/zij het geld terug wil sturen. Gebeurt dit na herhaaldelijk verzoek (3 keer geloof ik, kunnen wel 2 á 3 maanden overheen gaan) niet, dan kan je de adresgegevens van die ontvanger krijgen. Je moet het dan zelf uitzoeken met die persoon.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  dinsdag 23 november 2010 @ 16:58:03 #7
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_89057644
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:56 schreef Skv het volgende:
Je bank kan het niet zomaar terugstorten. Wel kan de bank vragen aan de partij die het geld ontving of hij/zij het geld terug wil sturen. Gebeurt dit na herhaaldelijk verzoek (3 keer geloof ik, kunnen wel 2 á 3 maanden overheen gaan) niet, dan kan je de adresgegevens van die ontvanger krijgen. Je moet het dan zelf uitzoeken met die persoon.
Dan zou ik het omdraaien en de gekochte spullen opeisen.
Kan de verkoper zelf achter zijn geld aangaan.
Je moeder is een hamster
  dinsdag 23 november 2010 @ 16:58:07 #8
225619 BELASTING
Nu nóg makkelijker
pi_89057647
Gewoon je geld laten storneren bij de bank en op zoek gaan naar een andere computer. :)
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Een topic over verstandig FOK!ken.
'Roestige daken, vochtige kelders'
  dinsdag 23 november 2010 @ 16:58:40 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_89057670
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:58 schreef BELASTING het volgende:
Gewoon je geld laten storneren bij de bank en op zoek gaan naar een andere computer. :)
Dat kan niet.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 23 november 2010 @ 16:58:45 #10
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_89057677
Dikke kans dat je genaaid bent. Zeker als hij opeens niet meer communiceert.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 23 november 2010 @ 16:59:43 #11
225619 BELASTING
Nu nóg makkelijker
pi_89057716
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat kan niet.
Zelf al eens gehad met iets soortgelijks van een verkeerde rekening. Laten doen, ging gewoon. Zit zelf bij de Rabobank overigens. Misschien is dit met ING wat lastiger te bereiken?
Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.
Een topic over verstandig FOK!ken.
'Roestige daken, vochtige kelders'
pi_89058138
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:59 schreef BELASTING het volgende:

[..]

Zelf al eens gehad met iets soortgelijks van een verkeerde rekening. Laten doen, ging gewoon. Zit zelf bij de Rabobank overigens. Misschien is dit met ING wat lastiger te bereiken?
Dat hoort niet te kunnen, alleen automatische incasso.
  dinsdag 23 november 2010 @ 17:39:03 #13
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_89059222
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:58 schreef eleusis het volgende:
Dikke kans dat je genaaid bent. Zeker als hij opeens niet meer communiceert.
Denk het ook.

Ik zou maar eens Googlen op naam en rekeningnummer i.v.m. oplichting. Verder meld je dit natuurlijk wel even op zo'n internetoplichtingssite hoop ik:

http://www.opgelichtopint(...).pl?board=oplichting
pi_89059224
quote:

[..]

Lijkt me sterk, storneren van geld is alleen mogelijk indien er onterecht geld van je rekening is afgeschreven dmv automatische incasso.
Blaze with the fire that is never extinguished
pi_89059227
Gewoon laten storneren, kan gewoon ik had het laatst ook. Inderdaad ook bij de rabobank.

Trouwens, dit is uiterarad gewoon een kwestie van oplichten, want hij heeft waarschijnlijk wel zijn eigen rekeningnummer opgegeven en claimt nu van niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 23 november 2010 @ 17:40:11 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_89059272
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 17:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
Gewoon laten storneren, kan gewoon ik had het laatst ook. Inderdaad ook bij de rabobank.

Trouwens, dit is uiterarad gewoon een kwestie van oplichten, want hij heeft waarschijnlijk wel zijn eigen rekeningnummer opgegeven en claimt nu van niet.
Storneren kan in dit geval niet. Zo kun je van alles en nog wat aanschaffen en later je geld laten storneren. Kan alleen bij incasso-machtigingen.
pi_89059425
quote:

[..]

Allemaal leuk en aardig, maar dat kan gewoon niet. Zou ook wat worden, dan kan je gewoon wat overmaken naar een verkoper, spullen ontvangen en vervolgens je geld terugvorderen :')
pi_89059458
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 17:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

En hoe wil je dit dan storneren? Even voor de duidelijkheid, storneren is het terug draaien van een automatische incasso.
pi_89062728
Onwijs bedankt voor alle reactie's. Ik zal hem direct even mailen met de stand van zaken :D
pi_89062844
Ik hoop dat je er snel uitkomt.
Ik hou niet van deze klootzakkerij
pi_89066601
Heb je hem idd getoets bij de site opgelichtopinternet??

" t ruukt naar oplichting"
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:47:06 #22
165633 eriksd
The grand facade...
pi_89067614
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:42 schreef bug_me_not2 het volgende:
Aangifte van oplichting. Jij hebt aan zijn betalingsinstructies voldaan dus hij moet jou nu de computer leveren.
?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_89068996
quote:
Hiermee gaan dreigen werkt wel goed denk ik.
pi_89072291
quote:
ehm.... nee
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_89073565
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 22:05 schreef Argento het volgende:

[..]

ehm.... nee
Hoezo niet?
pi_89074143
Artikel 203
1
Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
2
Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
3
Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.

Terugvragen op lid 2 :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_89079715
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 22:27 schreef Ralphmeister het volgende:

[..]

Hoezo niet?
Er is geen sprake van oplichting en hij heeft wellicht aan de betaalinstructies voldaan, dat betekent nog niet dat hij aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan. Wel kan TS in dit geval wellicht een beroep op artikel 6:34 lid 1 BW doen:

quote:
Artikel 34 1.De schuldenaar die heeft betaald aan iemand die niet bevoegd was de betaling te ontvangen, kan aan degene aan wie betaald moest worden, tegenwerpen dat hij bevrijdend heeft betaald, indien hij op redelijke gronden heeft aangenomen dat de ontvanger der betaling als schuldeiser tot de prestatie gerechtigd was of dat uit anderen hoofde aan hem moest worden betaald.
Ik kan me zo voorstellen dat een geslaagd beroep op deze bepaling inhoudt dat de wederpartij onverkort verplicht is te leveren en vervolgens zelf bij degene die de betaling heeft ontvangen, een beroep op de onverschuldigde betaling van 6:203 BW kan doen:

quote:
Artikel 203.Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen. 2.Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag. 3.Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.
Probleem daar mee is dat blijkens deze bepaling de vordering uit onverschuldigde betaling toekomt aan degene die de betaling heeft verricht, niet aan degene die de betaling had moeten ontvangen. Wellicht kan TS zijn vordering dan cederen op de wederpartij (onderhandse akte, plus mededeling aan de schuldenaar) maar de noodzaak van zon cessie zou de ratio van 34 lid 1 ("jij gaf mij het rekeningnummer waarop ik het bedrag heb overgemaakt, dus ik mocht er vanuit gaan dat dat rekeningnummer van jou was en degene aan wie ik betaalde dus bevoegd was de betaling te ontvangen. Nu dat niet het geval blijkt te zijn, heb ik ogv 34 lid 1 wel degelijk bevrijdend betaald en zoek je het verder maar uit") weer onderuit halen.

Misschien kan de wederpartij de vordering uit onverschuldigde betaling omzeilen door de schuldenaar aan te spreken op de ongerechtvaardigde verrijking van 6:212 BW.

Maar goed, ik ben ook geen civilist.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_89081266
quote:
Niet geheel mee eens! Maar je kan het, proberen te, spelen op diverse manieren;

Artikel 6:162 BW Onrechtmatige daad
of
Artikel 6:228 BW Dwaling
danwel en dat lijkt me het meest succesvol
Niet nakoming van overeenkomst in de zin van Art 3:296BW en schadevergoeding vorderen in de zin van artikel 6:74 BW

succes!
pi_89081351
Lijkt me dat TS eerst moet achterhalen van wie rekeningnummer werkelijk is, klopt het wel met de persoon van de PC dan riekt het naar oplichting.
Is het werkelijk een verkeerd nummer dan rest TS niets anders dan proberen het bedrag terug te vorderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2010 02:40:22 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 24 november 2010 @ 07:33:53 #30
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89081967
Doet de ING geen naam/nummercontrole? Bij voormalige postbankrekeningen in elk geval wel. En in dat geval zouden naam en nummer dus gewoon overeen zijn gekomen bij de betaling, en is het maar de vraag of dat rekeningnummer wel zo verkeerd was... en lijkt het dus inderdaad op oplichting.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 24 november 2010 @ 07:36:13 #31
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_89081977
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:58 schreef BELASTING het volgende:
hier heb je weer zo'n drol die duidelijk niet weet waar hij over praat. Storneren kan ALLEEN bij een AUTOMAGISCHE INCASSO!
pi_89081993
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 07:33 schreef Rewimo het volgende:
Doet de ING geen naam/nummercontrole? Bij voormalige postbankrekeningen in elk geval wel. En in dat geval zouden naam en nummer dus gewoon overeen zijn gekomen bij de betaling, en is het maar de vraag of dat rekeningnummer wel zo verkeerd was... en lijkt het dus inderdaad op oplichting.
ja inderdaad.

Ik heb ditzelfde ook eens gehad. Mijn betaling ging dus naar een verkeerd opgegeven ING nummer. Ik had het na een dag of drie alweer teruggestort door ING zelf ivm foutief naam/nummer.

Nu weet ik niet of dat altijd zo werkt?
  woensdag 24 november 2010 @ 07:41:21 #33
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_89081997
Waarschijnlijk heeft TS het geld over gemaakt aan Persoon-1 die op marktplaats een pc verkocht

Persoon-2 "verkoopt" een PC aan TS en geeft het rekeningnummer van Persoon-1 aan TS

TS maakt het geld over op Persoon-1 zijn rekening en en Persoon-1 denk dat Persoon-2 betaald heeft voor de PC

Persoon-1 stuurt de PC op naar Persoon-2

Persoon-2 heeft de gratis PC binnen en laat niets meer weten aan TS, heeft een gratis PC en Persoon-1 en TS komen pas na een half jaar achter wat er nou precies gebeurd is

Zo gaat het wel vaker :{
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_89082019
quote:
15s.gif Op woensdag 24 november 2010 07:41 schreef Prowl het volgende:
Waarschijnlijk heeft TS het geld over gemaakt aan Persoon-1 die op marktplaats een pc verkocht

Persoon-2 "verkoopt" een PC aan TS en geeft het rekeningnummer van Persoon-1 aan TS

TS maakt het geld over op Persoon-1 zijn rekening en en Persoon-1 denk dat Persoon-2 betaald heeft voor de PC

Persoon-2 heeft de gratis PC binnen en laat niets meer weten aan TS, heeft een gratis PC en Persoon-1 en TS komen pas na een half jaar achter wat er nou precies gebeurd is

Dat is wel heel sneaky. _O_
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 24 november 2010 @ 07:46:27 #35
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_89082044
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 07:33 schreef Rewimo het volgende:
nee dat doet de ing niet.
pi_89082078
quote:

Best een simpele en doeltreffende manier van oplichting. :)
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_89082225
quote:

Tering dat is slim...!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 24 november 2010 @ 08:12:18 #38
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_89082291
Ik hoop alleen niet dat ik mensen op ideeën heb gebracht :@

Mijn neefje deed het op deze manier in 2005 met mobiele telefoons en laptops (toen 17 jaar) en liet ze bij iedereen in de familie bezorgen

Na 2 telefoons gekregen te hebben heb ik zijn email account gehackt en hem aangegeven bij de politie _O-

Hij is er uiteindelijk met een weekje schoffelen vanaf gekomen en moest iedereen terug betalen al was meer dan de helft niet meer te achterhalen

3000,= heeft hij zo "verdiend" in 2 maanden tijd :{

Zijn idee kwam van het programma Opgelicht 8)7
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_89082374
quote:
15s.gif Op woensdag 24 november 2010 08:12 schreef Prowl het volgende:

Zijn idee kwam van het programma Opgelicht 8)7
:') :') :') .
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  Redactie Frontpage woensdag 24 november 2010 @ 08:27:44 #40
38148 crew  Innisdemon
pi_89082459
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 07:46 schreef Het_Biertje het volgende:

[..]

Dat doet de ING wel.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_89082586
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 07:46 schreef Het_Biertje het volgende:

[..]

Nou, ik krijg bij internetbankieren bij overboeken naar een ander ING nummer toch echt een melding dat de naam niet klopt als ik een verkeerde naam opgeef.
pi_89082805
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:56 schreef Skv het volgende:
Dit. Het zal wel even duren voordat je die adresgegevens hebt, maar hiermee dreigen helpt sowieso wel lijkt me, denk namelijk niet dat hij blij is als je die adresgegevens hebt.
Bovendien kun je er een zaak van maken met die adresgegevens die je volgens mijn kleine kennis hiervan met gemak moet winnen. :)

Succes!
pi_89083119
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 02:26 schreef jaysier het volgende:

[..]

Niet geheel mee eens! Maar je kan het, proberen te, spelen op diverse manieren;

Artikel 6:162 BW Onrechtmatige daad
of
Artikel 6:228 BW Dwaling
danwel en dat lijkt me het meest succesvol
Niet nakoming van overeenkomst in de zin van Art 3:296BW en schadevergoeding vorderen in de zin van artikel 6:74 BW

succes!
Dwaling gaat je hier natuurlijk niet lukken, en onrechtmatige daad is ook een omslachtige manier, zeker qua bewijspositie. Ik zou het gewoon gooien op 6:34 BW, die al in dit topic genoemd is. TS heeft bevrijdend betaald omdat hij op redelijke grond aan de niet-gerechtigde heeft betaald. Aldus heeft TS aan zijn verplichtingen voldaan, en kan hij de wederpartij sommeren zijn verplichtingen na te komen, hem daarna ingebreke te stellen etcetera.
  woensdag 24 november 2010 @ 09:05:31 #44
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_89083213
quote:

[..]

:')
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 24 november 2010 @ 09:10:02 #45
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_89083304
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 08:35 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Nou, ik krijg bij internetbankieren bij overboeken naar een ander ING nummer toch echt een melding dat de naam niet klopt als ik een verkeerde naam opgeef.
Dat is niet naar een ander ING nummer, maar naar een ander (oud) postbanknummer als het goed is.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 24 november 2010 @ 09:13:02 #46
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_89083382
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 08:27 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Dat doet de ING wel.
ING naar ING = ja
ING naar rabo/abn/etc = nee

Er vind wel controle plaats op het rekening nummer maar niet op de naam die hieraan gekoppeld zit.
pi_89084599
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 09:13 schreef Het_Biertje het volgende:

ING naar ING = ja
ING naar rabo/abn/etc = nee
toch wel blijkbaar

de foutief opgegeven rekening waar ik toen naar overgemaakt had was een ING nummer en ik heb een ABN. Ik kreeg het terug met de melding; foutieve naam/nummer
pi_89084683
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 09:58 schreef lily het volgende:

[..]

toch wel blijkbaar

de foutief opgegeven rekening waar ik toen naar overgemaakt had was een ING nummer en ik heb een ABN. Ik kreeg het terug met de melding; foutieve naam/nummer
dan kan het ook zijn dat je het naar ene niet bestaand bankrekeningnr hebt oer geprobeerd te maken.
pi_89084861
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 10:01 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

dan kan het ook zijn dat je het naar ene niet bestaand bankrekeningnr hebt oer geprobeerd te maken.
dat zou natuurlijk kunnen ja
  woensdag 24 november 2010 @ 10:08:15 #50
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_89084939
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 09:58 schreef lily het volgende:

[..]

toch wel blijkbaar

ING voert die controle dan niet uit maar jouw ABN.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')