abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 22 november 2010 @ 22:32:24 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89033533
Net een paar dagen geleden teruggekomen van 2 maanden Maleisië (+Brunei), een reis die mijn verwachtingen heeft overtroffen! Hieronder volgt een verslagje.

Zoals je zult merken heeft vooral de natuur mijn belangstelling. Helaas heb ik alleen foto's van de makkelijk te fotograferen dingen. Ik had alleen een 7 jaar oud 3Mpixel cameraatje bij me dat klein genoeg is zodat het in m'n broekzak past. Ik reis altijd op die manier omdat ik mijn reis niet door de zoeker van een camera wil zien. Door een simpele camera mee te nemen accepteer je automatisch dat de foto's toch crap worden en besteed je er ook minder aandacht aan. En daarmee blijft je aandacht bij het beleven en genieten van je reis, althans zo werkt het bij mij. De keerzijde daarvan is natuurlijk dat je veel goede foto momenten mist, vooral in de natuur, maar so be it. Een goede verrekijker ging dan weer wel mee en zeker voor een bestemming als Maleisië met veel wildlife kan ik dat iedereen aanraden want je ziet zoveel meer en je ziet het zoveel beter. Er is een groot verschil tussen een aapje ergens vaag tussen de bladeren zien en de mimiek van zijn gezicht kunnen aflezen. Anyway, hier dan het verslag:



De reis zag er als volgt uit:

Peninsular Malaysia
1) Kuala Lumpur
2) Cameron Higlands
3) Georgetown
4) Penang National Park
5) Kota Bharu
6) Perhentian Islands (Kecil)
7) Taman Negara National Park
8) Mersing (alleen overnachting)
9) Tioman Islands
10) Melaka

Borneo
11) Kuching
12) Bako National Park
13) Miri
14) Niah National Park
15) Mulu National Park
16) Bandar Seri Bagawan (Brunei)
17) Kota Kinabalu
18) Kota Kinabalu National Park
19) Sepilok
20) Kinabatangan
21) Sandakan

1) Kuala Lumpur. Hier ben ik eigenlijk maar 1 volle dag geweest (2 nachten). Vooral heel veel rondgezworven door het centrale gedeelte. Interessante architectuur hier en daar (mengsels van modern, victoriaans, moghul, etc). KL is ook een stuk leefbaarder dan de meeste grote steden in Z.O. Azie. Maar, niet te lang blijven hangen dus.

2) Cameron highlands. Bij aankomst in Tanah Rata was mijn eerste reactie: ow nee he |:(. Want het zag er allemaal zo toeristisch uit. Maar ik veranderde snel van mening toen ik daar trails ging lopen door prachtige (mist) bossen met mos begroeide bomen, apen en mooie vogeltjes waar ik de hele dag geen kip tegenkwam. Dan teruglopen via de Boh theeplantages die prachtig zijn (dan kom je dus wel weer massas toeristenbusjes tegen). Verder kon je er uitstekend eten voor weinig en had ik de goedkoopste accommodatie van de hele reis (12 riggit ofzo). Al met al heb ik me hier dus uitstekend vermaakt.


Boh teafarm

3) Georgetown. Dit was een positieve verrassing. Ik had een stad verwacht zoals de meesten in Z.O.Azië, dat wil zeggen: niet bijster interessant. Maar in Georgetown is zoveel te zien dat ik langer ben gebleven dan gepland. Het barst er van de oude huizen van rijke (meestal Chinese) handelaren, tempeltjes en oude koloniale gebouwen. Daarnaast vond ik hier de grootste diversiteit aan eten van heel Maleisië, en dat ook nog tegen de laagste prijzen (concurrentie?). Dit leidde er zelfs toe dan ik ben overgeschakeld van 3 naar 4 maaltijden per dag :9. Dat extra vet hike ik er in de loop van de vakantie wel vanaf.


Eén van de vele Chinese tempels in Georgetown


Rijke handelaren van een eeuw geleden woonden in dit soort huizen

4) Penang national park. Dit is een klein park dat relatief weinig door niet-lokale toeristen wordt bezocht, maar het is behoorlijk populair bij locals. Het heeft een paar mooie trails en strandjes met makaken en monitor lizards. De strandjes worden vooral bezocht door mensen die met de boot komen (dus niet via de hikingtrails), o.a. door arabieren uit golfstaten met alleen een zwembroek aan en daarnaast een vrouw in een zwarte burka waarvan je alleen de ogen kunt zien. Bizar. Mooi voor 2 dagen/ 3 nachten. Ik heb me hier goed vermaakt, maar vergeleken met een aantal parken waar ik later kwam is het wat minder spectaculair, dus de volgorde van bezoeken was correct.

5) Kota Bharu. Conservatief islamitisch en de visa vernieuwers uit Thailand die je hier tegenkomt (het is vlak bij de Thaise grens) zijn behoorlijk out of place :'). Maar ondanks het conservatisme heeft het niet dat 'sombere' wat je in het midden oosten tegenkomt. Vrouwen hebben meestal wel een hoofddoek enzo maar nemen gewoon deel aan de maatschappij, lachen vriendelijk naar je etc. Ze worden hier niet weggestopt. Ik vond het een vriendelijk plaatsje en er zijn een paar aardige musea over Maleisische tradities en cultuur en een mooi moskee complex. Er is ook een leuke kampung achter de moskee en aan te reacties te merken komen daar kennelijk weinig toeristen.


Het is even zoeken, maar er staan twee vrouwen op deze foto


Markt in Kota Bharu

6) Perhentian Islands. Ik koos voor "Kecil", het kleinste eiland. Zoals verwacht erg backpackerig, maar het was niet al te erg omdat het laagseizoen was (regentijd is al begonnen). Mooie witte zandstranden en de accommodatie waar ik verbleef was uitstekend maar tevens relaxed en lekker low key. Verder lopen er monsterlijk grote monitor lizards rond (bijna 2 meter! Mijn buurvrouw riep in paniek dat er een krokodil bij haar hut zat :') ). Met snorkelen kwam ik o.a. zeeschildpadden en reefsharks tegen. Het koraal is wel op veel plaatsen in slechte staat, maar er is nog steeds veel moois te zien.


Eén van de monsterlijk grote monitor lizards die rondzwerven op de Perhentians

7) Taman Negara National Park. Dit was echt één van de hoogtepunten van mijn reis. Ik heb hier ongeveer een week doorgebracht. Het begon al met de reis er naartoe, eerst met de "jungletrein" naar Jerantut (mooi maar niet heel spectaculair), dan de bus en dan met de boot vanaf Tembeling over de Sungai Tembeling rivier naar het national park. Die bootreis over de rivier door primair regenwoud is echt ontzettend mooi. Kwa accommodatie verbleef ik niet zoals bijna iedereen aan de overkant van de rivier direct tegenover het park HQ (druk, lawaaiig!) maar 2km ofzo buiten het stadje. Daar hoorde je alleen de geluiden van de jungle en was ik omgeven met mooie vlinders en vogeltjes. In het park zelf heb ik o.a. een 3 dagen/ 2 nachten jungle hike gedaan. Eerste nacht slapen in een grot, tweede nacht in een 'hide' om wildlife te zien (s'nachts 2 tapirs gespot). Slapend in die hide werd ik 's nachts overigens gewekt door een grote vleermuis die 50cm boven m'n hoofd hing en op m'n hoofd poepte :'). Sja, je bent in de jungle... Tijdens de hike kwamen we toevallig ook nog Orang Asli tegen, de oorspronkelijke nomadische bewoners van de jungle. Dat lijken net Afrikanen! (erg donker, grote bossen kroeshaar, vrouwen met blote borsten, etc.). Eén van de hoogtepunten van de hike was nog een bezoek aan een kennelijk weinig bezochte grot (als ik afga op de weinige voetstappen in de blubber en guano) vol met vleermuizen en met een enorme laag guano vol met kakkerlakken waar je redelijk diep in wegzakte. Ik heb aardig wat grotten gezien maar deze was het meest spectaculair op dat punt. Afgezien van de hike met gids heb ik natuurlijk zelf nog veel rondgelopen met verrekijker. Ik vind wel dat het park erg (te) druk is als je te dicht bij het HQ blijft, dus om Taman Negara echt te waarderen moet je een meerdaagse tocht doen waarbij je dieper de jungle ingaat.

8) Mersing. Alleen maar overnacht zodat ik s'morgens vroeg de boot kon nemen (en natuurlijk s'avonds wel wat rondgelopen), maar dit is verder niet zo'n boeiende plaats.

9) Tioman eiland. Dit eiland is schitterend kwa natuur en heeft een paar mooie hikingtrails naar strandjes waar je apen, giant squirrels en allerlei amfibieen en reptielen kunt zien. Ook hier enorme monitor lizards en s'avonds kwamen er flying foxes aanvliegen die fruit uit de bomen aten.

10) Melaka. Leuke stad met Nederlands (VOC) erfgoed en fantastisch eten. En s'avonds natuurlijk de Chinese markt in de Jonkerstraat. Ook een aantal leuke musea, al is de indeling niet logisch en is er veel overlap tussen de musea. Als je er slechts één bezoekt, ga dan naar het (door Nederlanders gebouwde) stadhuis waar je een goed overzicht krijgt van de geschiedenis van Melaka (wel alles lezen!). Asam Laksa als ontbijt :9, ook hier ben ik een dagje langer blijven hangen dan gedacht.


Eén van de vele Chinese tempeltjes in Melaka


Melaka in de avondschemering


Er is nog steeds veel Nederlands koloniaal erfgoed te vinden in Melaka zoals straten en gebouwen, maar de meer persoonlijke dingen spreken altijd het meest tot mijn verbeelding

11) Kuching. Hier had ik eigenlijk wat meer van verwacht. Hoogtepunt voor mij was de sweet sour fish in het hawkercentrum bij het busstation :9

12) Bako national park. Dit was fantastisch! Aangezien de meesten dit bezoeken als dagtocht vanuit Kuching dacht ik dat de 3 dagen/2 nachten die ik hiervoor had gereserveerd wel voldoende zouden zijn. Fout. Helaas had ik net een paar (niet- cancelbare) vluchten geboekt en kon ik niet langer blijven. Bako is zo fantastisch vanwege de variatie (strandjes, mangroves, primair regenwoud en hele bijzondere vegetatie in de heuvels) en ik denk dat je nergens in Maleisië zo makkelijk wildlife kunt zien en nergens ter wereld zo makkelijk de proboscis monkey (waar er gewoon maar 1000 ofzo van bestaan in het wild). Deze apen zijn goed te observeren als ze met name s'morgens vroeg en laat in de middag in de mangroves naar eten zoeken. Maar ook silver leaf monkeys zijn hier beter te volgen dan enig andere plek waar ik ben geweest. Verder heb ik flying lemur gezien (ook zien vliegen), heel veel prachtige gekleurde vogeltjes (voornamelijk sunbirds in de mangroves) en natuurlijk een scala van krabben, mudskippers en dat soort spul. Vanwege de regentijd veranderde de omgeving van de accommodatie elke avond in een moeras (geen probleem, want plankwalks) en kennelijk was het paringstijd voor de kikkers, dus s'nachts kreeg je een prachtig concert O+. En kikkers trekken natuurlijk slangen aan. Op de laatste ochtend dat ik in Bako was zag ik 8 slangen (6 pitvipers, 2 vinesnakes). Een nieuw persoonlijk record. Wel oppassen voor makaken. Mijn Amerikaanse buurman had 10 blikjes bier gekocht en in een koelkast gezet. Maar iemand had de deur opengelaten van de ruimte waar die koelkast stond en toen heeft een aap al dat bier uit de koelkast gejat en opgezopen :')


Strandje in Bako National park, met rotsen en jungle er omheen.


Proboscis monkey in de mangroves van Bako national park. In Malay worden deze ook wel "monyet belanda" genoemd (Hollandse aap) vanwege de grote neus, dikke buik en rossig rood haar. Een erfenis van ons koloniale verleden.


Moeder met kindje.


Paringstijd voor kikkers is ook een feest(maaltijd) voor slangen, zoals deze prachtige bijna lichtgevend groene pit viper


Een flying lemur is één van de beesten met een perfecte camouflage, zowel kwa kleuren al de manier waarmee zij zich één maakt met de boomstam. De lemur op deze foto verbergt ook nog eens een jong onder zich. Dat zag ik pas toe ze wegzweefde en landde op een boom zo'n 15m verderop.

13) Miri. Niet boeiend, maar dit is nu eenmaal een hub waar je niet omheen kunt als je plaatsen zoals Niah en Mulu bezoekt.

14) Niah national park. Beroemde grotten vol met swifts (200.000 ofzo) waarvan de nestjes worden geoogst voor Chinese vogelnestjes soep. Er zijn ook vleermuizen, maar de hoofdrol is hier weggelegd voor de swifts. En zoals in al die grotten heb je ook hier grote spinnen en monsterlijk grote krekels die o.a. leven van de eitjes van de swifts (!). Een beperkte groep locals heeft een vergunning om guano (mest) en vogelnestjes te oogsten op een sustainable manier. Je ziet dan ook lichtjes hoog in de krot waar locals bezig zijn om die peperdure nestjes te oogsten. S'avonds rond zonsondergang zie je de swifts de grot invliegen en de vleermuizen juist uitvliegen. Het is niet zo'n spektakel als in Mulu maar voor een natuurliefhebber evengoed schitterend. De meesten doen Niah als dagtocht vanuit Miri, maar ik heb in het park overnacht. S'morgens en laat in de middag (en s'nachts) is er geen hond maar dan is het juist het mooist. Ook het (primaire) regenwoud hier is prachtig en s'nachts zie je (net als in Bako en Mulu) het woud oplichten met lichtgevende schimmels en paddestoelen en natuurlijk vuurvliegjes. Btw: grote kans dat je de enige bent die hier overnacht. Toen ik er sliep was er maar één ander persoon: die Amerikaan uit Bako waarvan het bier door een aap was gejat.


Opening van de Niah Cave, vlak voor zonsondergang. Dat huisje linksonder in een observatie shelter om het in- en uitvliegen van de swifts en vleermuizen waar te nemen.


Ook Niah national park is prachtig primair regenwoud met hoge oude bomen met vaak enorme wortels

15) Mulu national park. Hier ben ik een volle week geweest. Het was zo mooi dat ik m'n vliegticket waardeloos heb laten aflopen om 2 dagen extra te blijven. De belangrijkste attracties zijn natuurlijk de wereldberoemde grotten, maar het hele (primaire) regenwoud in dit gebied is prachtig en vol met beestjes, insecten en bijzondere planten. Ik heb daarom ook een paar dagen gewoon doelloos met de verrekijker rondgelopen om te genieten van alles wat ik op m'n weg tegenkwam. Verder natuurlijk de massale exodus van miljoenen vleermuizen rond zonsondergang die eerst een doughnut vormen om roofvogels te misleiden (het blijft evengoed fastfood voor de bathawks), krabbetjes die door miljoenen jaren evolutie in een 100% donkere grot geen ogen meer hebben en hun pigment zijn kwijtgeraakt, racersnakes die bij nauwe grotopeningen zitten en vleermuizen tijdens hun vlucht uit de lucht kunnen plukken en nog veel meer wonderen der natuur. Puur genieten. Ik ga hier gegarandeerd nog eens terugkomen.


Uitgang van de Racercave in Mulu


Eén van de vele Boomgekko's die je s'nachts tegenkomt in Mulu national park


Racersnake in een grot in Mulu. Deze slang kan een vleermuis in volle vlucht uit de lucht plukken


Deze boomkikkers brengen elke nacht een prachtige serenade. Ik slaap in de jungle altijd veel lekkerder dan in steden, hoe simpel de accommodatie ook is, met dank aan de rustgevende junglegeluiden


Ik blijf me verbazen over de efficiëntie van de camouflage van veel beestjes. Stick insects zijn overal, maar je ziet ze bijna niet, zelfs niet hele grote zoals deze


De betoverende schoonheid van sommige nachtvlinders...


Helaas geen goede foto, maar dit is zo'n krab die altijd in 100% donker leeft en na miljoenen jaren evolutie geen ogen en geen kleurpigment meer heeft


S'avonds verlaat een paar miljoen vleermuizen in groepjes de Deer Cave in Mulu. Om roofvogels (die zitten te wachten voor de opening van de grot) te misleiden vormen ze eerst een soort doughnut waarbij ze met z'n allen vliegen rondom een gemeenschappelijk zwaartepunt. De roofvogel heeft dan moeite om zich op één individu te richten.


Is de groep groot genoeg dan vliegen ze in een lang lint weg waarna ze zich later zullen verspreiden, vaak tot enkele tientallen km van de grot. Dagelijks eten ze 2/3 van hun eigen lichaamsgewicht aan insecten!

16) Bandar Seri Bagawan (Brunei). 3 dagen/ 2 nachten hier doorgebracht, van s'morgens vroeg tot s'avonds laat op pad geweest en me geen moment verveeld. Er zijn een aantal prachtige moskeeën, een paar musea die de moeite waard zijn en natuurlijk de "watervillage" die niet alleen interessant is vanuit cultureel perspectief maar ook vanwege de makaken en watervogels die daar naar eten komen zoeken bij laag water.


Jame'Asr Hassanil Bolkia Moskee in Bandar Seri Bagawan, Brunei. Indrukwekkend en mooi, zowel aan de binnen als buitenkant


De Omar Ali Saifuddien moskee, met op de voorgrond een stukje van Kampong Ayer (water village)


Kampong Ayer rond zonsondergang (Brunei)

17) Kota Kinabalu. 2 dagen geweest. Kwa stad niet zo bijzonder, maar wel makkelijk om even wat dingetjes te regelen. En ik heb een volle dag doorgebracht in het Wetland Centre (vroeger heette dat het "Bird Sanctuary"). Dit is een stuk mangrove op loopafstand (~45 minuten) van het centrum met plankwalks en een hide en toren waar je vogels kunt spotten. Ongelofelijk, zo dicht bij de stad en 3 verschillende soorten ijsvogels gespot net als veel andere watervogels, sunbirds en natuurlijk veel krabben en andere zooi. Als je van de natuur houdt en je hebt een keer een verloren middag in KK, dan is dit mijn tip :)

18) Kota Kinabalu national park. Nee, ik heb geen belangstelling om de gemiddeld 200 mensen die dagelijks die berg op lopen achterna te gaan. Eerlijk gezegd begrijp ik die hype niet zo. Maar het is lekker om even op een koelere plek te zijn en weer een ander type omgeving. Je hebt hier niet de diversiteit van het regenwoud maar ik heb hier wel veel giant squirrels gespot, 2 soorten spechten in mooie kleuren en nog wat vogeltjes. En op veel van de trails kwam ik tot m'n grote verbazing geen hond tegen, terwijl dit de top bestemming in Sabah is. Ook tot m'n verbazing was dit een van de goedkoopste plekken in Maleisië. Een prima (privé) kamer voor 25 ringgit (6 euro) direct naast de ingang van het park.

19) Sepilok. Zowel op de heenweg als de terugweg naar/van Kinabatangan heb ik overnacht in Sepilok. Iedereen gaat daar naar het Orang Utang Rehabilitation Centre (na KK national park de meest bezochte bestemming in Sabah) maar ik ben daar helemaal niet geweest :D (ik zie die beesten liever in het wild). Daarentegen heb ik maar liefst 3 bezoeken gebracht aan het Rainforest Discovery Centre, waar een interessante exhibitie is maar vooral een goed uitgevoerde tuin met exotische planten en verder in het (primaire) regenwoud canopy walks en 3 observatietorens. Hier heb ik o.a. hornbills gezien en nog een hoop mooie vogeltjes. Maar ook zelfs als je het Discovery Centre niet ingaat, de struiken/ bloemen rond de ingang zitten vol met sunbirds.

20) Kinabatangan. 4 dagen/ 3 nachten doorgebracht in een kamp van de infamous Uncle Tan :+. Heerlijk geslapen in hutjes midden in een mosquito swamp :P. Ik was wel blij dat ik m'n eigen slaapzak bij me had want matrassen worden echt goor in zo'n warm vochtig regenwoud. Voor de verandering was dit een secondair regenwoud, wat als nadeel heeft dat het minder mooi is kwa bomen enzo (je mist die enorme grote oude langzaam groeiende bomen die je in primair regenwoud hebt. De rivier naar Taman Negara is bijvoorbeeld veel mooier vind ik) maar het voordeel is dat het wat meer open is en je daarom makkelijker wildlife kunt spotten. Tevens zijn er minder bloedzuigers. Ik heb genoten van mijn verblijf hier. Totaal 7 orang utangs gezien, waarvan ik er zelf 2 spotte direct vanuit het kamp aan de overkant van de rivier. Maar ook visuilen, visarends, civets, ijsvogels, slangen, een krokodil (tegen de verwachting in, in de regentijd trekken die verder weg omdat het water te diep wordt), gibbons, silverleaf monkeys, red leaf monkeys, proboscis, een enorme range verschillende eekhoorns (varierend van pigmee tot giant) en nog veel meer. Wat ik persoonlijk ook erg tof vond was het zien van een storm's stork, waarvan er op de hele wereld naar schatting nog maar 250-500 stuks bestaan! En niet te vergeten: duizenden flying foxes die elke avond over komen vliegen. Ik had die nog nooit gezien in zulke grote aantallen. Het eten was ook nog eens prima, vandaar dat ik ook hier langer ben gebleven dan oorspronkelijk gepland.


En hier slaap je dan, in een hutje in de mosquito swamp.


Spiderhunter, Kinabatangan


IJsvogels zijn overdag schuw, maar s'nachts als ze slapen kun je ze zo pakken als je dat zou willen


Boomkikkertjes zijn lief


Zonsondergang met dreigend onweer boven de Kinabatangan rivier. Het is op de foto moeilijk te zien, maar de zwarte vlekjes in de lucht zijn flying foxes. Vooral als je met de verrekijker naar de horizon keek dan zag je pas in wat voor enorme aantallen ze uitvlogen.

21) Sandakan. Dit was een beetje een tegenvaller, al moet ik toegeven dat ik hier niet de moeite heb genomen om musea e.d. te bezoeken. Ik zat een beetje aan het eind van m'n latijn na deze prachtige reis van 2 maanden waarin ik zoveel heb gezien. Vanuit hier vloog ik terug naar KL en vanaf daar naar huis.

Voor de geïnteresseerden, deze reis van 2 maanden heeft me totaal ¤2100 gekost inclusief alles (heen en terugvlucht, 5 binnenlandse vluchten, eten, accommodatie, guides, malariapillen, etc).

Maleisië ^O^ :Y

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 01-07-2017 16:21:41 (Links gerepareerd) ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_89035411
Prachtig! Ben er afgelopen zomer ook geweest en vond het ook heel erg leuk en mooi!
Maar heb lang niet zoveel dingen gezien als jij!
pi_89035545
ik blijf de mensen toch het leukst vinden ;)

Mooi verslag, en ook mooie foto's; deel je opvatting over camera's volledig trouwens :)
pi_89035824
Leuk verslag en mooie foto's! _O_

De totale prijs vind ik ook erg meevallen.
Mooie reis heb je gemaakt.
Ben gewoon een sjonnie. Veel skijt, ken geen sorry.
pi_89036181
Gaaf reisverslag! En mooie foto's ook! :o
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_89036457
Tof verslag! Mooie foto's ook! :) Vooral dat verhaal van dat gejatte bier haha. Kom je meer mensen zoals je zelf tegen op dit soort reizen? Er even van uit dat je dit backpackend in je uppie hebt gedaan?

En hoeveel was je kwijt voor alleen de 7 vlieg tickets?

En SeLang kennende heb je al weer een nieuwe trip geboekt. Of niet? :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_89038051
Hoe doe je dat rondlopen in die oerwouden? Verdwaal je dan niet?

Verder wel heel gaaf verslag
pi_89039582
Prachtige reis! Hier spreek je van "apen" in plaats van "aapjes".. zijn de apen in Maleisië groter dan in Taiwan? :P
pi_89040418
Fantastische reis! Heb alweer helemaal heimwee naar Maleisie! Niet naar Semporna geweest om te duiken?
pi_89042124
Mooi verslag! Ik mistte inderdaad ook alleen Semporna, dat vond ik zelf echt een mooie stop. Maar je hebt er duidelijk meer uit gehaald dan ik op Sabah, en ik vond het al helemaal geweldig.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  dinsdag 23 november 2010 @ 08:24:52 #11
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_89042174
Fantastisch. _O_
pi_89042774
Oeh mooi hoor! Een Chinees-Maleisische huisgenoot van me zat ons altijd te pushen dat we ook eens daarheen moesten gaan, ik kan me nou wel voorstellen waarom. :)

Mooie foto's ook.
pi_89052519
Tof!

Ik heb vooral Borneo gedaan deze zomer en herken heel veel. Peninsular Malaysia ga ik nog een keer doen.

Pfff heb heimwee naar Maleisie...
Lawa mena hau lala!
  dinsdag 23 november 2010 @ 16:03:49 #14
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_89055438
k lees altijd bijna alleen negatieve dingen over georgetown, maar georgetown is tof :D
en die pit vipers zijn gaaf om van zo dichtbij te zien!
pi_89056041
Super! Mooi verhaal en dito foto's.

Puur ter orientatie: aan wat voor budget moet ik denken bij Maleisië en Brunei?
pi_89058262
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:19 schreef Knakker het volgende:
Super! Mooi verhaal en dito foto's.

Puur ter orientatie: aan wat voor budget moet ik denken bij Maleisië en Brunei?
Check het einde van zijn verslag... 2,000 euro voor 2 maanden, alles inclusief.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  † In Memoriam † vrijdag 26 november 2010 @ 13:15:23 #17
230491 Zith
pls tip
pi_89176097
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 17:12 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Check het einde van zijn verslag... 2,000 euro voor 2 maanden, alles inclusief.
Echt weinig voor zoiets :o
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_89176986
@ TS:
wat een mooie en uitgebreid verslag heb je gemaakt. :Y
Schitteren! Kijk uit naar de rest als dat er is :Y :s)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  vrijdag 26 november 2010 @ 15:28:34 #19
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_89181990
Leuk verslag A. :)
  vrijdag 26 november 2010 @ 18:02:04 #20
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89188832
Ongelooflijk, wat een foto's (en dat voor een crappy camera)!
Ik heb nooit geweten dat er zoveel te zien is in Maleisië qua vogels en reptielen.

Ik ben van plan om begin 2011 twee weken naar Thailand en zes weken naar de Filipijnen te gaan, maar zal dit mogelijk heroverwegen als er in Maleisië meer te doen/zien is. Hoe verhouden de Filipijnen en Maleisië zich tot elkaar?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 26 november 2010 @ 18:20:07 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89189493
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 18:02 schreef Lemans24 het volgende:
Ongelooflijk, wat een foto's (en dat voor een crappy camera)!
Ik heb nooit geweten dat er zoveel te zien is in Maleisië qua vogels en reptielen.

Ik ben van plan om begin 2011 twee weken naar Thailand en zes weken naar de Filipijnen te gaan, maar zal dit mogelijk heroverwegen als er in Maleisië meer te doen/zien is. Hoe verhouden de Filipijnen en Maleisië zich tot elkaar?
Filipijnen is ook schitterend maar totaal anders. Er is daar voor zover ik weet geen primair regenwoud meer, maar je hebt daar weer andere mooie/ leuke dingen. Ik heb hier wat foto's van de Filipijnen gepost.

Je moet niet kiezen maar gewoon naar al die landen gaan :P, één voor één en genoeg tijd voor uittrekken. What's the hurry?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 26 november 2010 @ 18:49:03 #22
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89190541
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 18:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Filipijnen is ook schitterend maar totaal anders. Er is daar voor zover ik weet geen primair regenwoud meer, maar je hebt daar weer andere mooie/ leuke dingen. Ik heb hier wat foto's van de Filipijnen gepost.

Je moet niet kiezen maar gewoon naar al die landen gaan :P, één voor één en genoeg tijd voor uittrekken. What's the hurry?
Tijd.
Ik kan tussen twee banen door wel een maand of twee weg. Maar zodra ik een vaste baan aanneem, heeft de ervaring geleerd dat ik niet meer dan 2, 3 weekjes vakantie opneem.
Ieder jaar één of twee keer twee maanden weg, zou ik ook prefereren.

Oh, en Thailand 'interesseert' me niet echt, ik ga alleen iemand opzoeken in die twee weken en dan naar een land wat iets avontuurlijker is :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 26 november 2010 @ 19:01:33 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_89191101
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 18:49 schreef Lemans24 het volgende:

Oh, en Thailand 'interesseert' me niet echt, ik ga alleen iemand opzoeken in die twee weken en dan naar een land wat iets avontuurlijker is :)
In Thailand zijn Khao Yai national park en Khao Sok national park ook schitterend, dus daar zou ik zeker naartoe gaan!
Hier een korte beschrijving + picca's van m'n Thailand reis, die met slechts één maand eigenlijk te kort was.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 26 november 2010 @ 19:42:34 #24
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_89193267
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 19:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

In Thailand zijn Khao Yai national park en Khao Sok national park ook schitterend, dus daar zou ik zeker naartoe gaan!
Hier een korte beschrijving + picca's van m'n Thailand reis, die met slechts één maand eigenlijk te kort was.
Khao Sok ligt in ieder geval binnen bereik, want ik zal vooral rond Krabi zitten. Ik noteer hem bij deze!
  vrijdag 26 november 2010 @ 22:57:44 #25
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_89206524
In Tanah Rata was mijn eerste indruk ook niet bijster positief: ik hoorde 'Daar aan dat kleine café aan de haven' van een groep Nederlanders uit één of andere karaokebar. :')
Gelukkig waren er inderdaad de prachtige trails om te vluchten!
When all things seem to end, the future still remains..
  zondag 30 oktober 2011 @ 21:15:01 #26
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_103760664
Mooi verslag! Goedkoop gedaan zeg!
Doe je vaker van die mooie lange reizen, of was dit eenmalig?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_144515995
Tof.
pi_144624804
@ SeLang: Mooi verslag. Dank!
pi_159040138
Jij hebt echt een sicke reis gemaakt man! Ik ga in augustus 2 weken naar Malesië, als ik op internet naar het klimaat kijk word ik niet veel wijzer.. er staat dat het ongeveer 19 dagen regent in augustus. Kan dat de hele dag zijn of is dat maar een uurtje? Sorry voor de kick maar was benieuwd.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 12 januari 2016 @ 17:55:20 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_159045945
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 14:09 schreef Glasbak5 het volgende:
Jij hebt echt een sicke reis gemaakt man! Ik ga in augustus 2 weken naar Malesië, als ik op internet naar het klimaat kijk word ik niet veel wijzer.. er staat dat het ongeveer 19 dagen regent in augustus. Kan dat de hele dag zijn of is dat maar een uurtje? Sorry voor de kick maar was benieuwd.
Weet ik niet zeker want ik was er mid sept- mid november. Het einde van mijn reis zat op de rand van de regentijd en ik vond dat ideaal want niet zo druk. Het begon dan meestal droog en s'middags kreeg je een stortbui van een paar uur en daarna was het weer droog.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_159046004
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 17:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Weet ik niet zeker want ik was er mid sept- mid november. Het einde van mijn reis zat op de rand van de regentijd en ik vond dat ideaal want niet zo druk. Het begon dan meestal droog en s'middags kreeg je een stortbui van een paar uur en daarna was het weer droog.
Dank voor je reactie, ik ga het wel merken! Jammer dat het nu zo onveilig is in het oosten van Borneo, dus moet veel mooie dingen helaas overslaan.
pi_159047358
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 17:57 schreef Glasbak5 het volgende:

[..]

Dank voor je reactie, ik ga het wel merken! Jammer dat het nu zo onveilig is in het oosten van Borneo, dus moet veel mooie dingen helaas overslaan.
Kan allebei. Ik ben twee keer in Maleisië geweest in Augustus. De ene keer alleen maar zon gehad zo ongeveer. De tweede keer een mix van zon en regen. Vooral Taman Negara was toen bij vlagen erg nat, meestal van ~16:00-18:00 en van 06:00-07:00 toen.

In Kuala Lumpur vooral veel smog en weinig regen, maar voor de rest vond ik alles prima te doen! ^^
pi_159083394
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 14:09 schreef Glasbak5 het volgende:
Jij hebt echt een sicke reis gemaakt man! Ik ga in augustus 2 weken naar Malesië, als ik op internet naar het klimaat kijk word ik niet veel wijzer.. er staat dat het ongeveer 19 dagen regent in augustus. Kan dat de hele dag zijn of is dat maar een uurtje? Sorry voor de kick maar was benieuwd.
Ik ben afgelopen zomer van half augustus tot half september geweest en heb in Kuala Lumpur en delen van Borneo (met name in Mulu, Kinabatangangebied, Kota Kinabalu) iedere dag een of twee uurtjes regen gehad. In Mulu kon je er zelfs je klok op gelijk zetten: om half 4 regende het anderhalf uur keihard en daarna was het droog. Ik zou me er niet door laten afschrikken! Van West-Maleisië overigens niets gezien behalve Kuala Lumpur, dus daar kan ik niet over spreken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 17:57 schreef Glasbak5 het volgende:

[..]

Dank voor je reactie, ik ga het wel merken! Jammer dat het nu zo onveilig is in het oosten van Borneo, dus moet veel mooie dingen helaas overslaan.
Zo onveilig is relatief denk ik. Ik ben van West naar Oost gereisd, door Sarawak en Sabah, inclusief 3 dagen in het gebied rondom de Kinabatanganrivier en daarna met het openbaar vervoer (minibusje) via Lahad Datu naar Semporna om vervolgens 5 dagen te duiken op Mabul en Sipadan. Hetgeen ik het meest gemerkt heb, is een verhoogde aanwezigheid van politie en leger. Rondom de eilanden heerst een avondklok, d.w.z. niet meer op het water na zonsondergang; op de eilanden zelf mag je doen wat je wilt.

Slim idee om daarheen te reizen? Dat moet iedereen uiteraard voor zichzelf inschatten, maar ik heb me persoonlijk geen enkel moment onveilig gevoeld. Het gebied is schitterend en ik vond het zeker de moeite waard.

Succes met plannen!
pi_165036487
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 17:57 schreef Glasbak5 het volgende:

[..]

Dank voor je reactie, ik ga het wel merken! Jammer dat het nu zo onveilig is in het oosten van Borneo, dus moet veel mooie dingen helaas overslaan.
Wat is er op Borneo in het oosten aan de hand dan?
pi_165594744
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 14:58 schreef MCH het volgende:

[..]

Wat is er op Borneo in het oosten aan de hand dan?
Dit gebied grenst aan het zuidelijke eilanden gebied van de Philipijnen, waar een aantal islamitische groepen een gewapende strijd voeren tegen de katholieke regering van de Philipijnen.

Maleisie, Indonesie en de Philipijnen hebben te weinig geld en middelen om de onderlinge grenzen effectief te bewaken. Daardoor hebben Borneo/Sabah te maken met geweldadige uitvloeiselen van dit philipijnse conflict. Philipijnse guerilla strijders ontvoeren zo nu en dan toeristen in Sabah voor losgeld. Daar komt nog bij dat Sabah deel uitmaakt van de islamitische staat waar deze strijders naar streven. In 2013 vond er een invasie plaats met een groot aantal doden: https://en.wikipedia.org/wiki/2013_Lahad_Datu_standoff

https://www.rijksoverheid(...)ezen/inhoud/maleisie

De Nederlandse overheid heeft een deel van Sabah aangemerkt als 'alleen noodzakelijke reizen' qua reisadvies. Dit heeft misschien ook consequenties voor je reisverzekering? Ik zou het veiligheidsrisico in ieder geval serieus nemen en me daar in verdiepen voor je vertrekt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')