Klopt, maar in mijn voorbeeld wel, toch?quote:Op zondag 21 november 2010 14:58 schreef Piles het volgende:
[..]
Minder toeren is niet per definitie zuiniger toch
Daarnaast is "slipstreamen" achter een vrachtwagen niet zuiniger.quote:Op zondag 21 november 2010 14:57 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Een vrachtwagen rijdt tegen de begrenzer hooguit 90 kilometer per uur (even uitgaand van een exemplaar waar niet mee gerommeld is, de uitzonderingen blijven er altijd). Dat is dus 90.000 meter per uur, dus 25 meter per seconde. Als jij er dus 25 meter achter rijdt, is dat één seconde. Zoals je zelf zegt heb je 1 seconde nodig voor je reactie, dus tegen de tijd dat jij met je voet bij je rempedaal bent sta je gewoon al tegen die achterbumper aan.![]()
Trouwens, wist je dat een moderne vrachtwagen met zaken als ABS en ESP op zowel trekker als getrokken materieel minstens net zo hard remt als een moderne auto? En leeg zelfs veel harder? Heeft jouw teergeliefde beestje van '81 ABS?
Kan ook zijn dat je de afstand behoorlijk verkeerd inschat natuurlijk, en dat je er wel degelijk 3 seconden achter zit. Maar dat is dan wel een meter of 75Kijk maar eens in de berm, naar die paaltjes waar die reflectortjes in zitten. Die staan 50 meter uit elkaar. Die groene bordjes, ook wel hectometerpaaltjes genoemd, staan 1 hectometer c.q. 100 meter uit elkaar
En dat je al 10 jaar lang geluk hebt gehad wil niet zeggen dat het dús veilig isWel een sjiek karretje trouwens, jammer haast dat je hem voor dagelijks gebruik hebt
Dan ga jij er vanuit dat die vrachtauto ineens stil staat maar dat is natuurlijk niet het geval.quote:Op zondag 21 november 2010 14:57 schreef Bartholomeus het volgende:
Een vrachtwagen rijdt tegen de begrenzer hooguit 90 kilometer per uur (even uitgaand van een exemplaar waar niet mee gerommeld is, de uitzonderingen blijven er altijd). Dat is dus 90.000 meter per uur, dus 25 meter per seconde. Als jij er dus 25 meter achter rijdt, is dat één seconde. Zoals je zelf zegt heb je 1 seconde nodig voor je reactie, dus tegen de tijd dat jij met je voet bij je rempedaal bent sta je gewoon al tegen die achterbumper aan.![]()
Weet ik niet, een auto heeft een optimaal toerental (tussen 2 punten in). Hangt van de auto af waar dat ligt. Maar 2500 toeren is aan de hoge kant vermoed ik ja.quote:Op zondag 21 november 2010 15:00 schreef Peter1612 het volgende:
[..]
Klopt, maar in mijn voorbeeld wel, toch?
Dat is helaas niet meer zo.quote:Op zondag 21 november 2010 14:54 schreef Zith het volgende:
[..]
Vrachtwagens remmen echter langzamer door de massa.
Dat vind ik ook.quote:Op zondag 21 november 2010 15:00 schreef silenthill het volgende:
@thumbnail
Gelukkig rij ik nu al meer dan 1 jaar op lpg, dus zit gewoon weer lekker door te rijden.
Was een beetje onduidelijk post van mij, was meer als tip bedoelt, want zo heb ik niet altijd gereden.
Dan zou het autorijden helemaal zo saai zijn.
Klopt, maar zoals gezegd is de remweg van een vrachtwagen hooguit net zo lang als van een auto, dus als de vrachtwagen 1 seconde eerder gaat remmen dan de auto, is de tussenliggende afstand evengoed zowat tot 0 gereduceerd.quote:Op zondag 21 november 2010 15:02 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Dan ga jij er vanuit dat die vrachtauto ineens stil staat maar dat is natuurlijk niet het geval.
Zulke mensen heb je heel veel in het verkeer, zelf rij ik wild maar let wél op het verkeer.quote:Op zondag 21 november 2010 15:04 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik rij niet zo wild maar ik kijk verder ook nergens naar.
Het gaat hier over het brandstof gebruik dombo.quote:Op zondag 21 november 2010 15:06 schreef Microtubuli het volgende:
Zulke mensen heb je heel veel in het verkeer, zelf rij ik wild maar let wél op het verkeer.
Ik ben buschauffeur en ik kan je vertellen dat de remweg van voertuigen van 10 ton en meer toch wel wat langer is.quote:Op zondag 21 november 2010 15:05 schreef Bartholomeus het volgende:
Klopt, maar zoals gezegd is de remweg van een vrachtwagen hooguit net zo lang als van een auto, dus als de vrachtwagen 1 seconde eerder gaat remmen dan de auto, is de tussenliggende afstand evengoed zowat tot 0 gereduceerd.
Maar je hoeft het niet te geloven hoor, doe vooral je ding. Alleen al bij het bedrijf waar ik werk zijn er al 3 van dergelijke ongelukken gebeurd, allen met dodelijke afloop. Maar dat lag uiteraard aan de vrachtwagenchauffeur, de automobilist treft geen blaam
Imo hoort een vrachtwagen niet eens op de snelweg, het is niet voor niets een snelweg. En dan gaan ze soms ook nog lekker het verkeer ophouden door 90 te rijden op de linkerbaan.quote:Op zondag 21 november 2010 15:05 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Alleen al bij het bedrijf waar ik werk zijn er al 3 van dergelijke ongelukken gebeurd, allen met dodelijke afloop. Maar dat lag uiteraard aan de vrachtwagenchauffeur, de automobilist treft geen blaam
Da's een andere heel oude discussie en nogal offtopicquote:Op zondag 21 november 2010 15:08 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
Imo hoort een vrachtwagen niet eens op de snelweg, het is niet voor niets een snelweg. En dan gaan ze soms ook nog lekker het verkeer ophouden door 90 te rijden op de linkerbaan.
In dat geval is heel de vrachtwagen remwegdiscussie hier offtopic want het ging om de benzineprijs en vrachtwagens hebben niets met bezine te maken.quote:Op zondag 21 november 2010 15:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Da's een andere heel oude discussie en nogal offtopic
Ik ben vrachtwagenchauffeur (nouja, parttime dan, maar toch) en mijn ervaring met een moderne trekker en moderne 3-assige opleggers met in totaal tot 50 ton zijn echt anders. Als je dat pedaal op de grond stampt is een achterliggende auto bij die afstand domweg kansloos, vooral op de droge weg.quote:Op zondag 21 november 2010 15:08 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik ben buschauffeur en ik kan je vertellen dat de remweg van voertuigen van 10 ton en meer toch wel wat langer is.
Het ging over het achter vrachtwagens hangen om brandstof te besparen, en dat dat minder slim is.. dat is gerelateerd aan het brandstofverbruik, inhalende vrachtwagens dus niet..quote:Op zondag 21 november 2010 15:16 schreef Microtubuli het volgende:
[..]
In dat geval is heel de vrachtwagen remwegdiscussie hier offtopic want het ging om de benzineprijs en vrachtwagens hebben niets met bezine te maken.
Waarom koop je dan geen 1.4 Golf als je verbruik belangrijker vindt dan snelheid?quote:Op zondag 21 november 2010 15:24 schreef Turquaz52 het volgende:
Doe het vaak, heb 1 op 20 gehaald met een Golf 3 GTI 2.0 16v de hele weg van Roermond tot Venlo achter een vrachtwagen kleven
quote:Op zondag 21 november 2010 15:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Tegen een lege vrachtwagencombinatie rem je het met vrijwel geen enkele auto voor, zeker niet als het nat is.
Een tegenstrijdigheid, wie praat hier nu poep?quote:Op zondag 21 november 2010 15:16 schreef Bartholomeus het volgende:
Als je dat pedaal op de grond stampt is een achterliggende auto bij die afstand domweg kansloos, vooral op de droge weg.
Ik dacht ook dat ik altijd snel stilstond totdat ik ooit een keer een slipcursus deed met de bus.quote:Op zondag 21 november 2010 15:16 schreef Bartholomeus het volgende:
Ik ben vrachtwagenchauffeur (nouja, parttime dan, maar toch) en mijn ervaring met een moderne trekker en moderne 3-assige opleggers met in totaal tot 50 ton zijn echt anders. Als je dat pedaal op de grond stampt is een achterliggende auto bij die afstand domweg kansloos, vooral op de droge weg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |