abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88975297
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:58 schreef Piles het volgende:

[..]


Minder toeren is niet per definitie zuiniger toch :)
Klopt, maar in mijn voorbeeld wel, toch?
pi_88975300
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:57 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]



Een vrachtwagen rijdt tegen de begrenzer hooguit 90 kilometer per uur (even uitgaand van een exemplaar waar niet mee gerommeld is, de uitzonderingen blijven er altijd). Dat is dus 90.000 meter per uur, dus 25 meter per seconde. Als jij er dus 25 meter achter rijdt, is dat één seconde. Zoals je zelf zegt heb je 1 seconde nodig voor je reactie, dus tegen de tijd dat jij met je voet bij je rempedaal bent sta je gewoon al tegen die achterbumper aan. :|W
Trouwens, wist je dat een moderne vrachtwagen met zaken als ABS en ESP op zowel trekker als getrokken materieel minstens net zo hard remt als een moderne auto? En leeg zelfs veel harder? Heeft jouw teergeliefde beestje van '81 ABS?
Kan ook zijn dat je de afstand behoorlijk verkeerd inschat natuurlijk, en dat je er wel degelijk 3 seconden achter zit. Maar dat is dan wel een meter of 75 ;) Kijk maar eens in de berm, naar die paaltjes waar die reflectortjes in zitten. Die staan 50 meter uit elkaar. Die groene bordjes, ook wel hectometerpaaltjes genoemd, staan 1 hectometer c.q. 100 meter uit elkaar :)

En dat je al 10 jaar lang geluk hebt gehad wil niet zeggen dat het dús veilig is ;) Wel een sjiek karretje trouwens, jammer haast dat je hem voor dagelijks gebruik hebt :)
Daarnaast is "slipstreamen" achter een vrachtwagen niet zuiniger.
Je hebt juist extra wervelingen die het brandstofverbruik verhogen, tenzij je er 1 meter achter gaat rijden.
pi_88975317
@thumbnail

Gelukkig rij ik nu al meer dan 1 jaar op lpg, dus zit gewoon weer lekker door te rijden.

Was een beetje onduidelijk post van mij, was meer als tip bedoelt, want zo heb ik niet altijd gereden.

Dan zou het autorijden helemaal zo saai zijn.
pi_88975357
Bovendien is het nog bloedirritant voor de chauffeur ook, en ik spreek uit ervaring :P
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_88975358
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:57 schreef Bartholomeus het volgende:



Een vrachtwagen rijdt tegen de begrenzer hooguit 90 kilometer per uur (even uitgaand van een exemplaar waar niet mee gerommeld is, de uitzonderingen blijven er altijd). Dat is dus 90.000 meter per uur, dus 25 meter per seconde. Als jij er dus 25 meter achter rijdt, is dat één seconde. Zoals je zelf zegt heb je 1 seconde nodig voor je reactie, dus tegen de tijd dat jij met je voet bij je rempedaal bent sta je gewoon al tegen die achterbumper aan. :|W
Dan ga jij er vanuit dat die vrachtauto ineens stil staat maar dat is natuurlijk niet het geval.
pi_88975361
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:00 schreef Peter1612 het volgende:

[..]



Klopt, maar in mijn voorbeeld wel, toch?
Weet ik niet, een auto heeft een optimaal toerental (tussen 2 punten in). Hangt van de auto af waar dat ligt. Maar 2500 toeren is aan de hoge kant vermoed ik ja.
pi_88975362
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:54 schreef Zith het volgende:

[..]



Vrachtwagens remmen echter langzamer door de massa. :)
Dat is helaas niet meer zo.
Tegen een lege vrachtwagencombinatie rem je het met vrijwel geen enkele auto voor, zeker niet als het nat is.
Vol misschien wel maar zie jij het aan de buitenkant?

pi_88975401
Plus dat er grote kans bestaat dat er áchter je ook een vrachtwagen rijdt. Tussen 2 vrachtwagens in is helemaal dom om te doen :P
pi_88975443
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:00 schreef silenthill het volgende:
@thumbnail

Gelukkig rij ik nu al meer dan 1 jaar op lpg, dus zit gewoon weer lekker door te rijden.

Was een beetje onduidelijk post van mij, was meer als tip bedoelt, want zo heb ik niet altijd gereden.

Dan zou het autorijden helemaal zo saai zijn.
Dat vind ik ook.
Ik rij niet zo wild maar ik kijk verder ook nergens naar.
pi_88975460
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:02 schreef thumbnail het volgende:

[..]



Dan ga jij er vanuit dat die vrachtauto ineens stil staat maar dat is natuurlijk niet het geval.
Klopt, maar zoals gezegd is de remweg van een vrachtwagen hooguit net zo lang als van een auto, dus als de vrachtwagen 1 seconde eerder gaat remmen dan de auto, is de tussenliggende afstand evengoed zowat tot 0 gereduceerd.
Maar je hoeft het niet te geloven hoor, doe vooral je ding. Alleen al bij het bedrijf waar ik werk zijn er al 3 van dergelijke ongelukken gebeurd, allen met dodelijke afloop. Maar dat lag uiteraard aan de vrachtwagenchauffeur, de automobilist treft geen blaam :')
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  zondag 21 november 2010 @ 15:06:18 #36
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_88975501
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:04 schreef thumbnail het volgende:

[..]
Ik rij niet zo wild maar ik kijk verder ook nergens naar.
Zulke mensen heb je heel veel in het verkeer, zelf rij ik wild maar let wél op het verkeer.
pi_88975546
Okay zal nooit meer langdurig achter een vrachtwagen rijden. Ben overtuigd van de juiste feedback van jullie. :P

Mijn verhoudingen van mijn bak liggen anders. 50 in zijn 3 met 2500 toeren.
Als ik hem dan in zijn 4 zet dan zit ik op 1700 toeren. Niet zo lekker voor de lagers.

Dus bij mij pas vanaf 60 in zijn 4, vandaar dat ik meestal 60 rij in zijn 4.
pi_88975548
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:06 schreef Microtubuli het volgende:


Zulke mensen heb je heel veel in het verkeer, zelf rij ik wild maar let wél op het verkeer.
Het gaat hier over het brandstof gebruik dombo.
pi_88975584
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:05 schreef Bartholomeus het volgende:

Klopt, maar zoals gezegd is de remweg van een vrachtwagen hooguit net zo lang als van een auto, dus als de vrachtwagen 1 seconde eerder gaat remmen dan de auto, is de tussenliggende afstand evengoed zowat tot 0 gereduceerd.
Maar je hoeft het niet te geloven hoor, doe vooral je ding. Alleen al bij het bedrijf waar ik werk zijn er al 3 van dergelijke ongelukken gebeurd, allen met dodelijke afloop. Maar dat lag uiteraard aan de vrachtwagenchauffeur, de automobilist treft geen blaam :')
Ik ben buschauffeur en ik kan je vertellen dat de remweg van voertuigen van 10 ton en meer toch wel wat langer is.
  zondag 21 november 2010 @ 15:08:57 #40
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_88975589
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:05 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]
Alleen al bij het bedrijf waar ik werk zijn er al 3 van dergelijke ongelukken gebeurd, allen met dodelijke afloop. Maar dat lag uiteraard aan de vrachtwagenchauffeur, de automobilist treft geen blaam :')
Imo hoort een vrachtwagen niet eens op de snelweg, het is niet voor niets een snelweg. En dan gaan ze soms ook nog lekker het verkeer ophouden door 90 te rijden op de linkerbaan.
  zondag 21 november 2010 @ 15:13:36 #41
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_88975768
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:08 schreef Microtubuli het volgende:

[..]


Imo hoort een vrachtwagen niet eens op de snelweg, het is niet voor niets een snelweg. En dan gaan ze soms ook nog lekker het verkeer ophouden door 90 te rijden op de linkerbaan.
Da's een andere heel oude discussie en nogal offtopic :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 21 november 2010 @ 15:16:44 #42
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_88975885
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:13 schreef Sounddragon het volgende:

[..]



Da's een andere heel oude discussie en nogal offtopic :)
In dat geval is heel de vrachtwagen remwegdiscussie hier offtopic want het ging om de benzineprijs en vrachtwagens hebben niets met bezine te maken.
pi_88975895
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:08 schreef thumbnail het volgende:

[..]



Ik ben buschauffeur en ik kan je vertellen dat de remweg van voertuigen van 10 ton en meer toch wel wat langer is.
Ik ben vrachtwagenchauffeur (nouja, parttime dan, maar toch) en mijn ervaring met een moderne trekker en moderne 3-assige opleggers met in totaal tot 50 ton zijn echt anders. Als je dat pedaal op de grond stampt is een achterliggende auto bij die afstand domweg kansloos, vooral op de droge weg.
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  zondag 21 november 2010 @ 15:19:12 #44
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_88975986
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:16 schreef Microtubuli het volgende:

[..]


In dat geval is heel de vrachtwagen remwegdiscussie hier offtopic want het ging om de benzineprijs en vrachtwagens hebben niets met bezine te maken.
Het ging over het achter vrachtwagens hangen om brandstof te besparen, en dat dat minder slim is.. dat is gerelateerd aan het brandstofverbruik, inhalende vrachtwagens dus niet..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_88976191
Doe het vaak, heb 1 op 20 gehaald met een Golf 3 GTI 2.0 16v de hele weg van Roermond tot Venlo achter een vrachtwagen kleven :@
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 21 november 2010 @ 15:30:40 #46
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_88976398
quote:
14s.gif Op zondag 21 november 2010 15:24 schreef Turquaz52 het volgende:
Doe het vaak, heb 1 op 20 gehaald met een Golf 3 GTI 2.0 16v de hele weg van Roermond tot Venlo achter een vrachtwagen kleven :@
Waarom koop je dan geen 1.4 Golf als je verbruik belangrijker vindt dan snelheid?
  zondag 21 november 2010 @ 15:34:03 #47
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_88976508
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]
Tegen een lege vrachtwagencombinatie rem je het met vrijwel geen enkele auto voor, zeker niet als het nat is.
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:16 schreef Bartholomeus het volgende:
Als je dat pedaal op de grond stampt is een achterliggende auto bij die afstand domweg kansloos, vooral op de droge weg.
Een tegenstrijdigheid, wie praat hier nu poep?
  zondag 21 november 2010 @ 15:35:39 #48
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_88976562
Ik ben geneigd om te zeggen dat vrachtverkeer bij nat weer relatief meer grip houdt vanwege meer rubber en meer gewicht erop.

[ Bericht 32% gewijzigd door Microtubuli op 21-11-2010 15:52:24 ]
pi_88976681
Hoe het met Magnet zit weet ik niet, maar ik spreek uit eigen ervaring. Op de natte weg heeft de ABS meer werk, dus rem je minder effectief. Maar omdat vrachtwagenwielen een stuk groter zijn en de remmen op luchtdruk werken, gaat dat niet snel en schokkerig zoals in een personenwagen, maar een stuk langzamer en dus minder effectief. Daarom heeft bij nat weer een auto meer voordeel van z'n lagere gewicht, of andersom gezegd, wordt de remweg van de vrachtwagen relatief langer door het grotere gewicht. Op droog wegdek trap je met een volgeladen vrachtwagen dat pedaal gewoon onderin, en komt de ABS amper tot werking. Probeer dat in een personenwagen eens ;)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_88978734
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:16 schreef Bartholomeus het volgende:



Ik ben vrachtwagenchauffeur (nouja, parttime dan, maar toch) en mijn ervaring met een moderne trekker en moderne 3-assige opleggers met in totaal tot 50 ton zijn echt anders. Als je dat pedaal op de grond stampt is een achterliggende auto bij die afstand domweg kansloos, vooral op de droge weg.
Ik dacht ook dat ik altijd snel stilstond totdat ik ooit een keer een slipcursus deed met de bus.
Het was dan wel een nat wegdek en er zat geen ABS op die bus maar ik schrok van de remweg.
Je moest namelijk een pion neerzetten waar jij dacht stil te staan en die was ik ver voorbij.

Nu hebben we dan ABS maar ondanks een hoop getik blijft die bus gewoon glijden als vanouds als er bladeren of sneeuw op een halte ligt dus of dat nou zoveel uitmaakt vraag ik me af.
Ik zie wel vaak dat vrachtwagens snel scharen bij een noodstop.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')