abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 november 2010 @ 14:07:23 #1
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_88973574
Weer eens wat anders dan geleuter over winterbanden. :P

quote:
Dure premium benzine rijdt niet zuiniger
Trefwoorden: benzine, premium benzine
Datum: za 20 november 2010, 18:55
Categorie: Auto & Vervoer
Reacties:0

Automobilisten die kiezen voor zogenaamde premium benzines zijn een dief van hun portemonnee. Een in opdracht van Vara’s Kassa uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat auto’s met premium benzine niet verder rijden dan met merkloze benzine. Ook blijkt dat een auto met premium benzine niet minder vervuilende stoffen uitstoot.

Veel beloftes in de reclame
Benzine met namen als Total Excellium, BP Ultimate en Shell V-power zijn gemiddeld vier procent duurder dan merkloze benzine. Oliemaatschappijen claimen in alle reclame-uitingen dat auto’s zuiniger en schoner rijden dankzij deze ‘premium benzine’.

Premiums houden uw motor schoon?
De oliemaatschappijen zeggen zich op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek te baseren, maar de onderzoeksmethodes en resultaten worden angstvallig geheimgehouden. Ook aan Kassa wilden de maatschappijen geen openheid over de tests geven. Alle oliemaatschappijen scheppen enorm op over alle onderzoeken die ze naar hun benzine doen. Maar hoe die onderzoeken precies in z’n werk gaan, houden ze geheim. Shell schermt wel met een testje, dat het schoonmaakmiddel in de benzine moet promoten. En vieze kleppen in je motor zou leiden tot veel benzineverbruik. In het filmpje wordt vervolgens getoond dat Shell benzine een beter schoonmaakmiddel bevat dan andere benzines.

Kassa herhaalt de test in een Hilversumse garage. We nemen kleppen van een motor die zo smerig zijn dat ze branden als een fakkel, als ze even in de benzine gedoopt zijn. Welke benzine werkt het beste als poetsmiddel? De merkloze benzine, BP Ultimate, Shell FuelSave of Total Excellium? Net als de man van Shell in het reclamefilmpje brengen we de benzines een beetje op temperatuur. Dat doen we om de situatie in een motor na te bootsen. Dan mogen de zwartgeblakerde motoronderdelen een paar uur stoven om lekker schoon te worden. Het resultaat is teleurstellend. Alle benzines hebben een beetje vuil van de kleppen opgenomen, maar er is er geen één bij die er uitspringt. Misschien hadden we het gewoon met warm water moeten proberen.

Bestaat geen unieke merkbenzine
Kassa ontdekte dat er géén unieke merkbenzine bestaat. En waarom? De brandstof krijgt pas nadat het wordt gedistribueerd vanuit het distributiecentrum naar het pompstation een toevoeging waardoor het een merkbenzine wordt. Dit ontdekte Kassa nadat we gingen kijken bij zo’n distributiecentrum. Bij het distributiecentrum vullen tankwagens van verschillende maatschappijen bij dezelfde pomp hun tank. Alle benzine die in Noordwest Nederland wordt verkocht komt van één distributiepunt, dit is de BP terminal in de Amsterdamse haven. Wij ontdekten dat er niet alleen vrachtwagens van BP maar ook tankwagens van Shell en van andere merken zoals Total af en aan rijden om benzine op te halen. Zodra er pottenkijkers worden gesignaleerd verschijnt direct de politie, want BP vind het niet fijn dat we voor de poort rondsnuffelen. We zeggen dat we niks verkeerd doen en weggaan als dat moet, maar we krijgen toch een bekeuring. De tankauto’s mogen we van BP niet op tv laten zien, maar later bevestigt het bedrijf wel dat Shell en Total hier hun benzine komen halen. Bij het laden van de tankwagens wordt op deze plek een middeltje toegevoegd die algemene benzine verandert in – volgens de maatschappijen - unieke merkbenzine. FuelSave, Ultimate, Excellium: het is tot het laatste moment gewone benzine, met een kleine toevoeging en dan is het opeens een merk.

Onze eigen test
De afdeling Autotechniek van de Hogeschool Arnhem Nijmegen testte in opdracht van Kassa drie ‘premiums’ en vergeleek deze met een merkloze benzine van de witte pomp. Getest werden Shell FuelSave, Total Excellium en BP Ultimate. Onder gelijke condities werd een testauto in het laboratorium met de verschillende brandstoffen aangedreven. De auto werd blootgesteld aan een vooraf vastgelegde realistische ritcyclus. Deze werd in het laboratorium nagebootst. Ook werden er verschillende duurtesten (rijden met een vaste snelheid) gedaan. De HTS autotechniek in Arnhem heeft een reputatie op het gebied van alternatieve aandrijvingen. Maar ze hebben ook de kennis en de spullen in huis om onderzoek te doen naar gewone benzine. Ze hebben ook een rollerbank waarmee je in het laboratorium kunt simuleren dat een auto op de weg rijdt. Eén van de testauto’s van de hogeschool rijdt voor ons een echte route die door de computer wordt geregistreerd. Tijdens een rit van een half uur rijden we met het verkeer mee. Ongeveer een derde op de snelweg, en de rest in stoppend en rijdend stadsverkeer. De computer registreert alles wat in de motor gebeurt. Onderweg kopen we de premium brandstoffen in die we gaan testen. We kopen: BP Ultimate, Total Excellium en Shell FuelSave. We vergelijken de premium brandstoffen niet met elkaar, maar met een merkloze brandstof die we bij de witte pomp halen. Terug in het lab wordt de auto aangesloten op de gekochte brandstof en dan kunnen we beginnen met het testrijden van de route die in de computer staat. Uit alle tests kwam geen enkele benzine er beter of slechter uit dan de merkloze referentiebrandstof. Ook in de uitstoot werden geen verschillen gevonden.

Conclusie: 'Geen verschil met gewone benzine'
‘Hiermee is voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat premium benzine niet werkt’, zegt Bram Veenhuizen, leider van het onderzoek in Kassa. Veenhuizen erkent dat sommige chauffeurs de ervaring hebben zuiniger en prettiger te rijden met premium benzine. ‘Als je meer betaalt voor je benzine ga je misschien rustiger rijden en dat kan al snel een besparing van 10 tot 15 procent opleveren. Maar dat is dan wel een placebo-effect. ‘Een analyse van miljoenen tankbeurten door tankpasbedrijf Travelcard wees eveneens uit dat ‘premium rijders’ niet verder komen op een tank. Steeds meer leasemaatschappijen, grote bedrijven als de FNV, Getronics, Arcadis en de KLPD verbieden hun medewerkers inmiddels om premium benzine te tanken. Het is voor het eerst dat deze nieuwe benzines onafhankelijk en wetenschappelijk zijn getest. Behalve ons eigen onderzoek, hebben we ook geïnformeerd bij alle grote auto-importeurs. Geen van allen adviseert premium benzines. Gewone benzine is namelijk net zo goed.

Gemiddelde prijs van benzines over eerste tien maanden van 2010:

Diesel

Diesel
¤ 1,12

Shell FuelSave
¤ 1,12

Shell V-Power
¤ 1,28

Total Excellium
¤ 1,27

BP Ultimate
¤ 1,25

Benzine

Euro 95
¤ 1,45

Shell FuelSave
¤ 1,45

Shell V-Power
¤ 1,60

Total Excellium
¤ 1,61

BP Ultimate
¤ 1,61

(Bron: Travelcard/United Consumers)
http://kassa.vara.nl/tv/a(...)et-zuiniger/speel/1/

Uitzending ook te zien via deze link. (vanaf 4.43)

Keuringsdienst van Waarde over benzine: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1002232-benzine

Zelf gooi ik altijd "goedkope" merkloze benzine in mijn BMW; nog nooit last van gehad. Alleen bij jakkeren in Duitsland en de bergjes gooi ik er wel eens 98 in. Maar dan wel in een land met fatsoenlijke prijzen; A/CH O+

Duitse (bij gebrek aan fatsoenlijke NL pagina) Wiki link; oa. over DIN/EN norm 228:
http://de.wikipedia.org/wiki/Motorenbenzin

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 21-11-2010 14:21:48 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_88973846
Dus het is eigenlijk oplichterij. :Y
  zondag 21 november 2010 @ 14:17:43 #3
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_88973883
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:16 schreef DemonRage het volgende:
Dus het is eigenlijk oplichterij. :Y
Nee, slimme marketing.

Het verschil op normale benzine is misschien 0,01%. Maar werk het dus.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_88973936
Tsja... 4% extra marge pakken op benzine is natuurlijk gewoon dikke winst...
pi_88973952
Trok de Keuringsdienst van Waarde een paar weken geleden al niet dezelfde conclusie?
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_88973984
quote:
7s.gif Op zondag 21 november 2010 14:19 schreef Jesse_ het volgende:
Trok de Keuringsdienst van Waarde een paar weken geleden al niet dezelfde conclusie?
Niet gezien. Staat wel op uitzendinggemist dan, denk ik.
Ga ff zoeken :)

Edit: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1002232-benzine
pi_88973993
quote:
Klopt, leuke uitzending :Y
  zondag 21 november 2010 @ 14:23:24 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_88974077
quote:
Ik kijk niet zoveel TV. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_88974154
Compleet mee eens.

Wat voor mij het het meest zuinig is, is het volgende.

Snel optrekken naar het juiste toerental en dan doorschakeleen. Bij 3000 toeren.
Dus niet wat ze bij het nieuwe rijden beweren.

Constant 50 in zijn 3 met 2500 toeren.

Niet harder rijden dan 100 kilometer, i.p.v 120 km.

Heb een handchoke, die ik alleen gebruik om te starten en de choke meteen alweer uit zet.

Zou bespaar ik tussen de 15 a 20% brandstof per tank.

Af en toe een stukje 140km rijden, om te zorgen dat de auto niet lui wordt.

En wil je zuinig rijden op de snelweg, ga dan op 25 meter achter een vrachtwagen rijden. Zit je lekker in de slipstream.

Het enige wat bij mij werkt zijn brandstof addictieven. Maar die laten je auto niet zuiniger rijden.

Wel zelf geexperimenteerd met aceton bij de benzine en daardoor rijd je auto iets zuiniger.
Dit kun je echter niet bij iedere auto doen, aangezien aceton nogel een bijtend goedje is en dus bepaalde leidingen kan oplossen.
pi_88974468
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:23 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik kijk niet zoveel TV. :)
Niks tegen jou, meer tegen Kassa :s)
pi_88974486
Een handchoke? Hoe oud is die bak van jou? :D
pi_88974641
@ TimMer1981

Uit jou geboortejaar 1981 dus 30 jaar oud.

Sta sinds gisteren in de autoweek :-)

http://www.autoweek.nl/autoreview/28978/Suzuki-SC-100-GX
pi_88974704
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:25 schreef silenthill het volgende:
En wil je zuinig rijden op de snelweg, ga dan op 25 meter achter een vrachtwagen rijden. Zit je lekker in de slipstream.
Ja. En als die vrachtwagen plotseling moet remmen zit je ook in z'n achterbumper. Of je schuift er gewoon doorheen en eindigt je leven onder de laadbak. Nee, niet overdreven, als je plaatjes wilt zoek ik die er graag even bij :|W
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_88974821
Ik rij al meer dan 10 jaar en nog nooit een ongeluk of schade gehad.

Het was ook meer een tip. Doe het zelf als op de andere banen het verkeer ook niet doorrijd.
En mocht ie vol in de remmen gaan dan sta je echt wel op tijd stil. Zit 3 seconden tussen.
1 seconde voor je reactie, 2 seconden voor je remweg.
pi_88974883
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:41 schreef Bartholomeus het volgende:

Ja. En als die vrachtwagen plotseling moet remmen zit je ook in z'n achterbumper. Of je schuift er gewoon doorheen en eindigt je leven onder de laadbak. Nee, niet overdreven, als je plaatjes wilt zoek ik die er graag even bij :|W
Bij 25 meter?
pi_88974919
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:39 schreef silenthill het volgende:
@ TimMer1981

Uit jou geboortejaar 1981 dus 30 jaar oud.

Sta sinds gisteren in de autoweek :-)

http://www.autoweek.nl/autoreview/28978/Suzuki-SC-100-GX
Het is nog geen 2011
pi_88975014
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:46 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Bij 25 meter?
Stel:

Achter een vrachtwagen die 100km per uur rijdt, leg je 100.000 meter af per uur.
Dat is 1666,67 meter per minuut.
Dat is 27,78 meter per seconde.

Je remweg is bij 100km/u al 50 meter en dan is de afstand die je aflegt gedurende je reactiesnelheid nog niet er bij opgeteld.

Als je 1 seconde niet oplet terwijl de vrachtwagen flink moet remmen dan zit je er 100% zeker onder.

Niet voor niets is het minimaal 2 seconden (ruim 50 meter) afstand houden bij die snelheid.
pi_88975067
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:25 schreef silenthill het volgende:
Compleet mee eens.

Wat voor mij het het meest zuinig is, is het volgende.

Snel optrekken naar het juiste toerental en dan doorschakeleen. Bij 3000 toeren.
Dus niet wat ze bij het nieuwe rijden beweren.

Constant 50 in zijn 3 met 2500 toeren.

Niet harder rijden dan 100 kilometer, i.p.v 120 km.

Heb een handchoke, die ik alleen gebruik om te starten en de choke meteen alweer uit zet.

Zou bespaar ik tussen de 15 a 20% brandstof per tank.

Af en toe een stukje 140km rijden, om te zorgen dat de auto niet lui wordt.

Het enige wat bij mij werkt zijn brandstof addictieven. Maar die laten je auto niet zuiniger rijden.

Wel zelf geexperimenteerd met aceton bij de benzine en daardoor rijd je auto iets zuiniger.
Dit kun je echter niet bij iedere auto doen, aangezien aceton nogel een bijtend goedje is en dus bepaalde leidingen kan oplossen.
Een hoop gedoe hoor en wat bespaar je nou eigenlijk per jaar.
Ik rekende even en ga er dan vanuit dat iemand 10.000 km rijdt met een auto die 1 op 10 verbruikt.
Als je dan 20% zou besparen dan praat je over hoogstens 300 euro per jaar dus waar hebbenw e het over?
pi_88975124
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:50 schreef MaGNeT het volgende:

Stel:

Achter een vrachtwagen die 100km per uur rijdt, leg je 100.000 meter af per uur.

Je remweg is bij 100km/u al 50 meter en dan is de afstand die je aflegt gedurende je reactiesnelheid nog niet er bij opgeteld.

Ik weet niet of je weet wat je remweg is bij die snelheid maar als je 1 seconde niet oplet terwijl de vrachtwagen flink moet remmen dan zit je er 100% zeker onder.
Je praat over een lengte waar 2 vrachtwagens tussen passen en ik denk dat de remweg van zo'n vrachtwagen nog wel wat langer is dan een auto, ook al is die 30 jaar oud.
  † In Memoriam † zondag 21 november 2010 @ 14:54:08 #20
230491 Zith
pls tip
pi_88975127
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Stel:

Als je 1 seconde niet oplet terwijl de vrachtwagen flink moet remmen dan zit je er 100% zeker onder.

Niet voor niets is het 2 seconden afstand houden bij die snelheid.
Vrachtwagens remmen echter langzamer door de massa. :)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zondag 21 november 2010 @ 14:56:32 #22
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_88975190
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:41 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Ja, want een vrachtwagen vertraagd sneller dan een auto :')
Ik denk dat je je meer zorgen moet maken op een achteropkomende vrachtwagen bij een noodstop tussen het vrachtverkeer in. Maar daarnaast zie ik nut ook niet van 80 rijden op de snelweg, autorijden kost nou eenmaal geld en zie ik ook als hobby. Boeien of je dan 1:15 of 1:10 rijdt, ik laat alleen op tjid gas los bij het naderen van rode stoplichten, verder let ik totaal niet op verbruik en rij ik gewoon zoals ik wil.
pi_88975212
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:54 schreef Zith het volgende:

[..]

Vrachtwagens remmen echter langzamer door de massa. :)
Maar het is niet verstandig, vind je wel? Kort op een vrachtwagen rijden zodat je zuiniger rijdt, is gewoon dom. Ik rij dan liever gewoon 120 zodat ik mooi met de rest van het verkeer mee kan komen.
En 2500 toeren in z'n drie terwijl je 50 rijdt is niet echt zuinig. Kun je beter in de vierde versnelling rijden en sommige auto's redden het zelfs in de vijfde versnelling. Stuk minder toeren: dus zuiniger.
pi_88975226
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:44 schreef silenthill het volgende:
Ik rij al meer dan 10 jaar en nog nooit een ongeluk of schade gehad.

Het was ook meer een tip. Doe het zelf als op de andere banen het verkeer ook niet doorrijd.
En mocht ie vol in de remmen gaan dan sta je echt wel op tijd stil. Zit 3 seconden tussen.
1 seconde voor je reactie, 2 seconden voor je remweg.
Een vrachtwagen rijdt tegen de begrenzer hooguit 90 kilometer per uur (even uitgaand van een exemplaar waar niet mee gerommeld is, de uitzonderingen blijven er altijd). Dat is dus 90.000 meter per uur, dus 25 meter per seconde. Als jij er dus 25 meter achter rijdt, is dat één seconde. Zoals je zelf zegt heb je 1 seconde nodig voor je reactie, dus tegen de tijd dat jij met je voet bij je rempedaal bent sta je gewoon al tegen die achterbumper aan. :|W
Trouwens, wist je dat een moderne vrachtwagen met zaken als ABS en ESP op zowel trekker als getrokken materieel minstens net zo hard remt als een moderne auto? En leeg zelfs veel harder? Heeft jouw teergeliefde beestje van '81 ABS?
Kan ook zijn dat je de afstand behoorlijk verkeerd inschat natuurlijk, en dat je er wel degelijk 3 seconden achter zit. Maar dat is dan wel een meter of 75 ;) Kijk maar eens in de berm, naar die paaltjes waar die reflectortjes in zitten. Die staan 50 meter uit elkaar. Die groene bordjes, ook wel hectometerpaaltjes genoemd, staan 1 hectometer c.q. 100 meter uit elkaar :)

En dat je al 10 jaar lang geluk hebt gehad wil niet zeggen dat het dús veilig is ;) Wel een sjiek karretje trouwens, jammer haast dat je hem voor dagelijks gebruik hebt :)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_88975256
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:57 schreef Peter1612 het volgende:

[..]

Maar het is niet verstandig, vind je wel? Kort op een vrachtwagen rijden zodat je zuiniger rijdt, is gewoon dom. Ik rij dan liever gewoon 120 zodat ik mooi met de rest van het verkeer mee kan komen.
En 2500 toeren in z'n drie terwijl je 50 rijdt is niet echt zuinig. Kun je beter in de vierde versnelling rijden en sommige auto's redden het zelfs in de vijfde versnelling. Stuk minder toeren: dus zuiniger.
Minder toeren is niet per definitie zuiniger toch :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')