abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89082497
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 22:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wat snap jij niet aan het feit dat preventie niet bij één partij ligt?
omdat in dit geval je als bestuurder van een motorvoertuig de volle verantwoordelijkheid hebt.

als hij nuchter was geweest en niet had zitten racen was dit niet gebeurd
  woensdag 24 november 2010 @ 08:51:21 #102
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_89082932
Ik drink niet, dus rijden met drank op doe ik nooit. Maar ik vind het veel te ver gaan hoe sommigen hier de 100% schuld bij de automobilist leggen en niet eens bereid zijn in overweging te nemen dat er op het rijgedrag van de fietsers wellicht ook iets aan te merken viel. Het ergste nog zijn de mensen die zeggen 'Ja, ik rij zelf ook wel eens met drank op, maar ja, ik merk geen verschil, hoor. Ik rij gewoon net zo goed als anders.'

Bullshit.

Je rijdt niet zo goed als anders, je denkt dat je net zo goed rijdt als anders. Je reactievermogen is wel degelijk aangetast en je inschattingsvermogen ook.

En dat geldt ook voor fietsers. Zoals gezegd: Ik drink zelf niet, maar als ik vrijdag en zaterdagavond (met name) naar huis rij, ben ik altijd blij als ik onbeschadigd aankom en niet onderweg een kudde fietsers op de motorkap heb gehad. En dat is echt niet omdat de fietsers zo keurig rijden, maar omdat ik stuur- en rembekrachtiging heb. Hoe later op de avond, hoe erger het wordt. Fietspaden worden genegeerd ("Ja, de weg is lekker breed en er is toch bijna geen verkeer 's avonds"), van licht aan doen heeft 80% van de fietsers volgens mij nog nooit gehoord ("He, er zit een raar zwart ding bij mijn voorwiel, waar zou dat voor zijn?") en het liefste dragen ze dan nog donkere kleding ook. Zelfs in de stad zie je ze echt pas op het laatste moment, vooral als ze tussen lantaarnpalen inrijden.

Als je dan zulk gedrag even verplaatst naar een weg buiten de bebouwde kom (zoals hier) en je telt die punten bij elkaar op (en ga nou niet roepen dat nou net deze groep tieners tijdens een nachtje (!) uit lelieblank netjes met licht aan reed, keurig achter elkaar, want dat is net zo geloofwaardig als Wilders die een moskee bezoekt) en je kunt echt wel een deel van dit ongeluk bij de fietsersgroep leggen.

De hoofdmoot blijft bij de autobestuurder liggen, natuurlijk, maar we moeten eens af van de opvatting dat fietsers zo zielig zijn in het verkeer. Fietsers (en scooters en zo) kunnen een heleboel doen om situaties als deze te helpen voorkomen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 24 november 2010 @ 09:18:21 #103
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_89083509
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 08:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De hoofdmoot blijft bij de autobestuurder liggen, natuurlijk, maar we moeten eens af van de opvatting dat fietsers zo zielig zijn in het verkeer. Fietsers (en scooters en zo) kunnen een heleboel doen om situaties als deze te helpen voorkomen.
Klopt, maar als je in Schubbekutteveen woont (en ik woon in S'veen) dan weet je dat je op de boerenbinnenweggetjes slingerende fietsers tegenkomt.

En als automobilist en meerderjarige, dien je dan je verantwoordelijkheid te nemen en dan rij je dus niet met drank op.

Overigens is het met drank op rijden in zulke omgevingen helaas vrij "gewoon" en eerlijk gezegd ben ik allang blij met iedereen die niet meer met z'n bezopen kop achter het stuur van de auto stapt, maar gewoon op de fiets naar huis slingert, want als ik midden in de nacht (nuchter) op boerenbinnenweggetjes rijd, maak ik me meer zorgen om een aanrijding met een of andere dronken debiel in z'n auto dan dat ik zelf een fietser mee zou pakken.
Op een fietsende medeweggebruiker is immers makkelijker te anticiperen dan op een autorijdende.

Hoe noodzakelijk het ook is dat ook fietsers hun verantwoording gaan nemen, vind ik de prioriteit op het platteland vooralsnog even liggen bij het zorgen dat men iig niet meer met drank op in de auto stapt, want wat dat betreft is men in de stad (door de veel hogere pakkans) ogenschijnlijk netter.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_89083539
ik irriteer me ook mateloos aan fietsers.
als er een groep is die lak aan de regels heeft dan zijn het fietsers (met wielrenners als toppertjes).

afgelopen periode wel een paar maal geschrokken van fietsers in donkere kleding op fiets zonder verlichting. maar ik kan dan nog wel remmen.
bezopen en racend gaat hem dat niet meer worden en als nederlander weet je dat fietsers een gevaar zijn op de weg.

toch blijf ik erbij dat de automobilist de volle verantwoordelijkheid heeft, je weet het dat de fietsers zo zijn dus zorg dat je alert bent.

ikzelf rij met 2 biertjes ook wel eens, tussen laatste biertje en de auto zit dan minimaal 2 uur.
maar goed, ik rij zelf ook niet als ik ontzettend moe ben.
pi_89083615
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 09:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Klopt, maar als je in Schubbekutteveen woont (en ik woon in S'veen) dan weet je dat je op de boerenbinnenweggetjes slingerende fietsers tegenkomt.

En als automobilist en meerderjarige, dien je dan je verantwoordelijkheid te nemen en dan rij je dus niet met drank op.

Overigens is het met drank op rijden in zulke omgevingen helaas vrij "gewoon" en eerlijk gezegd ben ik allang blij met iedereen die niet meer met z'n bezopen kop achter het stuur van de auto stapt, maar gewoon op de fiets naar huis slingert, want als ik midden in de nacht (nuchter) op boerenbinnenweggetjes rijd, maak ik me meer zorgen om een aanrijding met een of andere dronken debiel in z'n auto dan dat ik zelf een fietser mee zou pakken.
Op een fietsende medeweggebruiker is immers makkelijker te anticiperen dan op een autorijdende.

Hoe noodzakelijk het ook is dat ook fietsers hun verantwoording gaan nemen, vind ik de prioriteit op het platteland vooralsnog even liggen bij het zorgen dat men iig niet meer met drank op in de auto stapt, want wat dat betreft is men in de stad (door de veel hogere pakkans) ogenschijnlijk netter.
hier in de buurt zijn idd vaak ernstige alcohol ongelukken (oost-nederland).
altijd jonge lui die denken dat ze met een slok op nog wel schumacher zijn.

en vriend en vriendin van mij hebben zo een keer een heel ernstig ongeluk gehad waarbij er een dus een tijd in coma heeft gelegen.
zo nodig met een ouwe bak 150 rijden waar nuchter en overdag 80 al moeilijk is in die bocht.

(de bestuurder had niks in dat geval, hoe typisch)
  Moderator woensdag 24 november 2010 @ 09:28:13 #106
8781 crew  Frutsel
pi_89083762
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 09:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je moet überhaupt niet rijden met drank op. :)
  woensdag 24 november 2010 @ 09:41:41 #107
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_89084098
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 09:28 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Je moet überhaupt niet rijden met drank op. :)
Nee, maar als je maar laten we de prioriteit in dat soort gebieden eerst even bij het belangrijkste leggen: zeker niet in de auto stappen met drank op.

We hebben het niet over gebieden waar je als alternatief een taxi kunt nemen...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_89084410
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 09:41 schreef Leandra het volgende:

Waarom zou dat niet kunnen?
pi_89084622
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 09:52 schreef Light het volgende:

[..]

omdat de afstanden te groot zijn, er geen nachtnet is en de taxi's te duur.

vanuit mijn geboortedorp was de eerste leuke stad 10 km.
de rest, disco en andere meuk 20 km.

ben je aangewezen op taxi (fiets) of iemand bob.

voor groepen jongeren onder de 18 dus vaak taxi of fiets, daarboven de bob.

ik wou dat er nachtbussen reden, ideaal
  woensdag 24 november 2010 @ 10:03:58 #110
64792 Mryc
play me one more song
pi_89084775
Alle reacties met 'rijbewijs afpakken'; denken jullie serieus dat dit de oplossing is? Het gros rijdt gewoon door zonder rijbewijs
  woensdag 24 november 2010 @ 10:04:43 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_89084805
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 09:52 schreef Light het volgende:
[..]
Als er maar 1 taxi is op 20 km, dan is het lastig om hem te laten komen, want druk, daarbij gaat hij niet rijden voor een ritje van 7 km...

Ik weet niet hoeveel taxibedrijven jij denkt dat er zeg maar op de Veluwe zijn, maar die uit Ede komen echt niet naar Wekerom om iemand naar Stroe te brengen.
En voor het oosten zal hetzelfde opgaan.

En ja, in sommige gebieden zou het een verademing zijn als er een nachtbusje reed, gewoon door 3 a 4 dorpen een rondje langs 4 kroegen, maar de gemeente(s) willen er niet aan, want het kost geld.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator woensdag 24 november 2010 @ 10:25:45 #112
8781 crew  Frutsel
pi_89085547
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 09:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, maar als je maar laten we de prioriteit in dat soort gebieden eerst even bij het belangrijkste leggen: zeker niet in de auto stappen met drank op.

Dan neem je de fiets
dan Bob je..
dan laat je je halen/brengen
dan drink je niet :P
pi_89085654
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 10:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als er maar 1 taxi is op 20 km, dan is het lastig om hem te laten komen, want druk, daarbij gaat hij niet rijden voor een ritje van 7 km...

Ik weet niet hoeveel taxibedrijven jij denkt dat er zeg maar op de Veluwe zijn, maar die uit Ede komen echt niet naar Wekerom om iemand naar Stroe te brengen.

En ja, in sommige gebieden zou het een verademing zijn als er een nachtbusje reed, gewoon door 3 a 4 dorpen een rondje langs 4 kroegen, maar de gemeente(s) willen er niet aan, want het kost geld.
mooie oplossing zou zijn dat de politie streng controleerd op fietsers zonder licht en beschonken bestuurders en een aardig percentage doneren aan de nachtbusjes ;)
  woensdag 24 november 2010 @ 10:30:35 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_89085733
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 10:25 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dan neem je de fiets
dan Bob je..
dan laat je je halen/brengen
dan drink je niet :P
Over het algemeen hebben 16/17 jarigen geen BOB.... en ja, ze nemen de fiets.

En in een gebied waar nog zoveel met drank op in de auto gezeten wordt, denk ik niet dat het een positieve benadering is als je het met drank op op de fiets zitten ook gelijk keihard gaat afstraffen.... laat ze eerst maar eens uit die auto komen.
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 10:28 schreef hondebrok het volgende:
[..]
mooie oplossing zou zijn dat de politie streng controleerd op fietsers zonder licht en beschonken bestuurders en een aardig percentage doneren aan de nachtbusjes ;)
Een deel van de opbrengsten van de alcoholcontroles (en het rijden zonder licht) mag van mij ook richting oplossingen zoals nachtbussen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator woensdag 24 november 2010 @ 10:33:25 #115
8781 crew  Frutsel
pi_89085825
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 10:28 schreef hondebrok het volgende:

[..]

Prima idee dat van die fietsers zonder licht... _O_ Doorn in het oog van menig automobilist.

Zolang die nachtbussen gemolesteerd worden door dronken jongelui kan ik me het wel voorstellen. Let wel: Niet iedereen doet dat en wederom moeten de goeie onder de slechte lijden, maar ik kan me het wel voorstellen dat je het niet meer doet als taxi/busbedrijf :)
pi_89089902
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 10:33 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Prima idee dat van die fietsers zonder licht... _O_ Doorn in het oog van menig automobilist.

Zolang die nachtbussen gemolesteerd worden door dronken jongelui kan ik me het wel voorstellen. Let wel: Niet iedereen doet dat en wederom moeten de goeie onder de slechte lijden, maar ik kan me het wel voorstellen dat je het niet meer doet als taxi/busbedrijf :)
tja, hier in het oosten valt het dan nog wel mee met geweld tegen buschauffeurs.
meestal worden ze alleen gek van het gezeik van lallende boeren.
(ik mag bijvoorbeeld altijd bier mee nemen in de taxi, probeer dat eens in het westen voor elkaar te krijgen).

we hebben volgensmij ook wel nachtbussen maar ik bob liever 1x per maand of ga in mijn eigen stad uit dan een nachtbus (duurt me te lang)
pi_89091108
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 10:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Bij de grotere uitgaansgelegenheden verwacht ik hier in het oosten niet veel problemen om een taxi te regelen. De vraag is dan nog wel of je zelf in die taxi kunt komen, of dat iemand anders (die ook staat te wachten) je voor is.
  Moderator woensdag 24 november 2010 @ 13:28:49 #118
8781 crew  Frutsel
pi_89092222
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 12:28 schreef hondebrok het volgende:

[..]

tja, hier in het oosten valt het dan nog wel mee met geweld tegen buschauffeurs.
Ik woon in het oosten :) En het is niet zo zeer tegen de buschauffeur, maar tegen de bus. En in dit geval kan ik het weten, heb jarenlang voor een bedrijf gewerkt dat oa bussen inzette voor discovervoer en nachtritjes. Ongelofelijk wat er dan voorbij komt :)
  woensdag 24 november 2010 @ 13:42:54 #119
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_89092841
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 08:29 schreef hondebrok het volgende:
omdat in dit geval je als bestuurder van een motorvoertuig de volle verantwoordelijkheid hebt.

als hij nuchter was geweest en niet had zitten racen was dit niet gebeurd
Ik heb vaak spannende momenten meegemaakt met onverlichte fietsers, terwijl ik stapvoets reed en broodnuchter was. Ik klop iedere keer af dat het goed gaat. Maar mij vertel je niet dat andermans nalatigheid mijn verantwoordelijkheid is.

Overigens staat het volgende artikel in de Tubantia waarin inderdaad bevestigd wordt dat de bestuurder die ik vermoedde het inderdaad is:
quote:
Dronken coureur verloor zelf zijn vader aan drank

woensdag 24 november 2010 | 08:59

VROOMSHOOP - De 27-jarige Bertil L. uit Vroomshoop die zaterdag met drank op de 17-jarige Ton Olsman doodreed, weet als geen ander hoeveel alcoholgebruik kapot kan maken in een familie. Zijn vader had een drankprobleem. Het gezin heeft daar sterk onder geleden, hijzelf ook. Zijn omgeving reageert daarom vol ongeloof op het feit dat L. in het weekeinde betrokken was bij een verkeersdrama.

L. reed in de nacht van zaterdag op zondag op de Kanaalweg Oost in Bergentheim met zijn auto in op een groep fietsers. De 16-jarige Jelte Ringenier raakte daarbij zwaargewond en ligt onder meer met een hersenkneuzing op de intensive care. Hulpverleners bekommerden zich in eerste instantie alleen om hem. Pas later ontdekten zij de 17-jarige Ton Olsman die in het kanaal terecht was gekomen. Reanimatie hielp niet meer. Bertil L. werd ter plekke aangehouden. Uit een blaastest bleek dat hij onder invloed was.

In Bergentheim wordt beweerd dat L. bekend stond als een notoire drinker. De vader van Jelte: Ik weet het niet zeker, want ik ken L. niet. Maar ik hoorde dat hij vaak met aardig wat bier hier uit het café kwam en dan toch ging rijden. In dat bewuste café Veenlust zeggen ze echter van niet. Hij is hier dit jaar volgens mij nog niet één keer geweest. Justitie wil niet zeggen of L. eerder is aangehouden met drank op achter het stuur.

Bekenden van L. in Vroomshoop geloven de beschuldiging niet. Zij zeggen dat hij niet bekend staat als een uitbundige drinker. Juist vanwege de geschiedenis met zijn vader. Hij heeft zijn portie wel gehad. Zijn pa heeft zich letterlijk dood gedronken, dat is wel bekend in het dorp. Maar Bertil was voorzichtig. Hij zei vaak: Ik wil niet zo worden als mijn vader. Hij dronk vaker niet dan wel.

L. was minstens één keer eerder betrokken bij een ongeluk, waarbij zijn wagen naar de schroothoop kon. Het zou niet zijn schuld zijn geweest. Buurtbewoners zeggen dat zij L. niet kennen als een roekeloze rijder. Hooguit als iemand die graag doorreed. Maar snel is wat anders dan roekeloos. De Vroomshoper is in zijn dorp wel een relatief bekende crosser. Hij stond meerdere keren als favoriet aan de start bij de Twente Cross in de standaardklasse, die hij in 2006 won. Daar werd hij de Bliksemschicht van de Blokwegen genoemd. Zijn auto (een Toyota) vernoemde hij naar zijn overleden vader: Lucky Luuk. Ondanks alle ellende, was het wel zijn vader?

Waar in Bergentheim voornamelijk woede heerst over het dodelijk ongeluk, daar hebben buurtbewoners in Vroomshoop vooral met L. en zijn moeder te doen. Een buurman, die verder niets wil zeggen: Het is een schat van een jongen, sociaal. Je hoeft maar een gil te geven en hij staat voor je klaar, dag of nacht. Natuurlijk is hij fout als hij gedronken heeft. Maar dat beeld dat van hem wordt geschetst, dat het een zuiplap was, dat klopt gewoon niet.

Anderen in het dorp die L. goed kennen, zeggen het allemaal verschrikkelijk te vinden voor de ouders van de omgekomen jongen. Maar, zeggen ze over hun dorpsgenoot, Bertil heeft nu levenslang. Met dit drama moet hij nog zijn hele leven verder.

De vader van Jelte Ringenier wil het allemaal liever niet horen. Ik heb er geen boodschap aan. Het levensgevaar is in principe geweken. Maar hij heeft een geweldige opdonder gehad. Het kan zijn dat Jelte helemaal herstelt, maar er is een net zo grote kans dat hij voor altijd invalide blijft. En er is ook nog een dode. Die man heeft heel wat teweeggebracht in ons leven.
http://www.tctubantia.nl/(...)-vader-aan-drank.ece
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 24 november 2010 @ 14:06:28 #120
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_89093725
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 13:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik heb vaak spannende momenten meegemaakt met onverlichte fietsers, terwijl ik stapvoets reed en broodnuchter was. Ik klop iedere keer af dat het goed gaat. Maar mij vertel je niet dat andermans nalatigheid mijn verantwoordelijkheid is.

Overigens staat het volgende artikel in de Tubantia waarin inderdaad bevestigd wordt dat de bestuurder die ik vermoedde het inderdaad is:

[..]

http://www.tctubantia.nl/(...)-vader-aan-drank.ece
Nou, zo is het wel heel gemakkelijk zijn volledige identiteit te achterhalen zeg. Incl zijn telefoonnr! :o :X 't Internet is linke soep om je gegevens bloot te stellen.

Al met al wel vreslijk voor zijn familie ook. De moraal spreekt maar weer; drank maakt meer kapot dan je lief is. (Het www ook overigens :D)
Als kunst volmaakt is, is de wereld overbodig.
Wees wie je bent, maar accepteer ook anderen!
  woensdag 24 november 2010 @ 14:11:42 #121
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_89093914
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 14:06 schreef Qebbel het volgende:
Nou, zo is het wel heel gemakkelijk zijn volledige identiteit te achterhalen zeg. Incl zijn telefoonnr! :o :X 't Internet is linke soep om je gegevens bloot te stellen.
Jacuzzi kopen? ;)
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 24 november 2010 @ 14:14:13 #122
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_89094019
quote:
10s.gif Op woensdag 24 november 2010 14:11 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Jacuzzi kopen? ;)
oO<
Als kunst volmaakt is, is de wereld overbodig.
Wees wie je bent, maar accepteer ook anderen!
pi_89096509
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 14:14 schreef Qebbel het volgende:

[..]

oO<
7 persoons!!
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  woensdag 24 november 2010 @ 15:41:24 #124
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_89097288
;( ik blijf dit soort dingen echt vreselijk vinden ...
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
pi_89097695
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 13:28 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ik woon in het oosten :) En het is niet zo zeer tegen de buschauffeur, maar tegen de bus. En in dit geval kan ik het weten, heb jarenlang voor een bedrijf gewerkt dat oa bussen inzette voor discovervoer en nachtritjes. Ongelofelijk wat er dan voorbij komt :)
ja ik ken ook mindere verhalen.
ik weet ook welke eikels het zijn in mijn geboortedorp.
(laatst is een taxi nog over een van de daders na een sprinttaxi akkefietje heen gereden)
(afloop geen ernstig letsel dus ik vond het wel terecht)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')