abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88966366
Deel 1: Nieuwbouw in Amsterdam-Noord: voorpret en -zorgen

1,5 jaar geleden hadden we onze droomwoning gevonden: Mijn White Lodge in Amsterdam-Oost Maar het leven is veranderd met een tweede op komst. We willen een begane grond met tuin waar de koters in kunnen scharrelen, een zolder met verborgen hoekjes waar ze verstoppertje kunnen spelen en een groene omgeving om hutten te bouwen. Kortom: de versuffing is ingetreden. Wel zouden we graag in de buurt blijven wonen van het centrum (in verband met werk) en Oost (in verband met de sociale contacten). We hebben een eengezinswoning gekocht in het nieuwbouwproject Marjolein in De Banne. Dat ligt hier:

Artist impressions van het project (het gaat om een reguliere tussenwoning):

Begin december wordt er begonnen met de bouw en de opleverdatum zal ergens eind 2011 of begin 2012 zijn. Twee belangrijke deadlines voor het aangeven van meer- en minderwerkopties zijn 1 december en 1 maart. Omdat we in januari ons tweede kindje verwachten proberen we voor die tijd alle beslissingen te hebben genomen.

De laatste plannen voor de keuken (grove schets):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88966379
Gooi ik er meteen een vraag over de zolder in. Ik geloof dat het mefke was die zei dat het handig is om een wastafel op zolder te hebben. We hebben een droger waar ik het reservoir na elke droogbeurt van moet legen, dus dat lijkt me inderdaad iets om over na te denken. Is zoiets nu makkelijk zelf te maken op zolder of zou er ook actie van de aannemer voor nodig/wenselijk zijn?

Plattegrond van de zolderruimte (met rechtsbovenin de aansluitingen voor wasmachine en droger):

pi_88966428
Lijkt mij interessant, ik werk er vlakbij :{

Alleen ik zou zelf niet daar willen wonen ivm oa af en toe stankoverlast van een fabriek uit Zaandam

Maar ik wil graag TVP 'en..
pi_88966952
Ik kijk weer mee!

Zo'n kast met oven hebben wij ook, dat is wel heel handig. Zit er bij jullie een koelkast in?
Heb je wel het idee dat je voldoende kastruimte hebt? Als je een beetje van koken houdt en allerlei apparaten hebt, kom je al gauw ruimte te kort, is mijn idee. Ik vind iig in onze keuken dat we echt te weinig opbergruimte hebben.

Het lijkt me dat je op zolder redelijk gemakkelijk zelf een wastafel kunt maken of laten maken door een klusjesman als je er eenmaal zit. Die is vast een stuk goedkoper dan je aannemer en aangezien de wasmachine-aansluiting er al zit, moet dat niet zo moeilijk zijn.
Kun je op je droger trouwens geen slangetje monteren om het water direct in de afvoer te laten lopen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 21 november 2010 @ 09:35:10 #5
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_88966999
quote:
5s.gif Op zondag 21 november 2010 06:49 schreef Claudia_x het volgende:
Gooi ik er meteen een vraag over de zolder in. Ik geloof dat het mefke was die zei dat het handig is om een wastafel op zolder te hebben. We hebben een droger waar ik het reservoir na elke droogbeurt van moet legen, dus dat lijkt me inderdaad iets om over na te denken. Is zoiets nu makkelijk zelf te maken op zolder of zou er ook actie van de aannemer voor nodig/wenselijk zijn?

Plattegrond van de zolderruimte (met rechtsbovenin de aansluitingen voor wasmachine en droger):

[ afbeelding ]
Aangezien je al een koudwateraansluiting hebt en ook al een afvoer is een wasbak wel te maken na oplevering :)
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_88967088
Volgens de keukenboer zit er meer dan genoeg opbergruimte in de keuken, maar ik maak me wel wat zorgen over een goede plek voor servies, glazen en zo.

In de huidige opstelling zitten de volgende kasten:
- twee ladekasten van 90cm breed (willen we waarschijnlijk 100cm van laten maken)
- een carrouselkast in de hoek (of hoe zo'n ding ook heet)
- twee onderkasten van 60cm waarvan één onder de spoelbak

In de lage kasten zitten een combimagnetron en vriezer aan de ene kant en een grote koelkast aan de andere kant. Kortom: we hebben volgens mij maar één kastje met schappen voor borden en glazen en dat lijkt me aan de krappe kant. Dat zou toch weer pleiten voor de oude opstelling met hogere kasten en bovenkastjes.

Zo'n afvoerslang op de droger monteren kan volgens mij niet. Dat heb ik wel eens opgezocht, maar ik heb niet naar de achterkant van de droger zelf gekeken. Het telkens legen van het reservoir is behoorlijk irritant!

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 21-11-2010 10:46:07 ]
pi_88967131
Ik heb ook zo'n droger waarbij het volgens mij zou moeten kunnen, maar heb het ook niet kunnen ontdekken :D

Ik vind de kastruimte in je eerste tekening echt te weinig, persoonlijk. Wij hebben 4 laden van 90 breed, twee laden onder de gootsteen en dan zo'n zelfde kast als die jullie in de tekening hebben met oven, alleen is dat bij ons kastruimte, omdat wij een aparte koelkast hebben. En ik vind echt dat we te weinig ruimte hebben. Dat is een van de redenen dat we of willen verhuizen, of een grote kast bij willen kopen ipv dat lage koffiekastje dat we hebben staan.
pi_88967228
Hoeveel kastruimte heb je dan in de aparte kast? Is dat net zoveel als bij ons vriezer/koelkast/combimagnetron tezamen?

Het voordeel van deze woning is wel dat we een inbouwkast onder de trap hebben. Daar kun je bijvoorbeeld voorraden neerzetten, schoonmaakspullen en/of spul dat je niet zo vaak gebruikt zoals een fondueset. Maar toch: het fijne van bovenkastjes is wel dat je er borden en glazen makkelijker uitpakt en ik zou niet zo gauw weten waar wij het serviesgoed nu moeten laten. We kunnen eventueel een Billykast aan de andere kant van de eettafel daarvoor gebruiken, maar ideaal vind ik dat niet.
  Moderator zondag 21 november 2010 @ 10:16:27 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_88967348
Topictitel op verzoek verbeterd ;)

Een wastafel is achteraf denk ik prima zelf te realiseren; er is al een afvoer en een waterleiding voorhanden. Ik zou daar geen duur meerwerk van laten maken ! maar achteraf zelf gewoon doen.
pi_88967425
Wij hebben nog minder opbergruimte in de keuken en een gangkast en we redden het allemaal heel goed, en wij hebben best wel wat troep. Maar wij hebben wel nog planken in onze keuken.

Ik vind het een mooi keuken ontwerp trouwens. Rustig, open en overzichtelijk.

De droger, wat raar dat jullie droger dat niet kan, we hebben m bij ons nu ook op de afvoor zitten, echt heerlijk is dat. Wij hadden er een speciaal klein afvoerslangetje bijgeleverd gekregen toen me 'm kochten. Misschien anders even op internet nazoeken of het echt niet kan voor jullie droger.
Het zal wel standaard zijn in nieuwbouwhuizen, maar hebben jullie straks 2 apparte groepen voor de droger en de wasmachine? Dat is echt fantastisch namelijk, kan je ze gewoon tegelijkertijd aanzetten.

En wat vonkenboer zegt, wastafel lekker zelf doen of laten doen, is veel goedkoper.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
  Moderator zondag 21 november 2010 @ 10:35:51 #11
5428 crew  miss_sly
pi_88967593
Wij hebben natuurlijk geen trapkast, dat scheelt wel veel denk ik. Daar staat tegenover dat wij dus ook vrijwel geen voorraad hebben. Een extra pak pasta en een blikje tonijn en diverse kruiden reken ik daar dus niet onder. Bij ons is idd jullie koel- en vriesgedeelte gewoon kastruimte. Wij hebben echter geen carouselkast. Misschien speelt het ook wel mee dat we sowieso natuurlijk vrij weinig opbergruimte hebben in huis en de keukenkastjes ook oneigenlijk gebruikt worden voor de voorraad wijn/sterke drank, toiletpapier enzo.
pi_88967658
Claudia, het begint steeds meer vorm te krijgen he? O+

Wat betreft keuken, zou je niet liever een buffet-achtige kast hebben naast je keuken voor je servies? Ik zou zelf niet zo gauw voor die hoge kastjes in die hoek gaan. Het maakt erg massief.
Ik vind die hoek sowieso best lastig. :@
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_88967750
Vonkenboer, ben ik een zeikerd als ik geen streepje tussen 'nieuwbouw' en 'woning' wil? O-)

Duidelijk, dat wordt een klusjesman voor een extra spoelbak! Bedankt voor de goede raad!

Wickie, we waren zo enthousiast over het oude keukenontwerp maar zijn nu ook om voor het rustigere, ruimtelijkere ontwerp. Ik vind vooral de lage kasten wel tof, want daar kun je een grote schaal en wat kookboeken opzetten of zo.

We denken er nog een dagje over na, de keukenindeling. Ik vind het wel heel fijn om jullie (uiteenlopende) ervaringen te lezen. Wij hebben in onze huidige keuken heel weinig opbergruimte en redden het wel door elders in huis creatief met de ruimte om te gaan. Maar toch, ik zou in een nieuwe woning graag gewoon eens genoeg opbergruimte hebben. Ik vind het nu wel lastig in te schatten hoeveel er in de lades en in de carrouselkast gaat.
  zondag 21 november 2010 @ 10:48:18 #14
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_88967809
In die carrouselkast in de hoek kun je ook 2 van die niervormige plateau's nemen, dat vind ik praktischer dan een carrousel.

En hier staat een soortgelijke keukenopstelling als op de laatste afbeelding, met een vaste kast in de opening tussen aanrecht en koelkast/magnetron opstelling, maar dan heb je volgens mij meer dan genoeg opbergruimte.
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_88967886
Claudia, heb je nagedacht over een zgn. apothekerskast? Dat lijkt mij echt zo ideaal. Is maar twintig centimeter breed maar er kan zoveel in!
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_88968055
Oh, ik wist niet dat die zo smal waren, innepin! Ga ik over nadenken. Ik heb begrepen dat apothekerskasten duur zijn, maar misschien is zo'n kast ook wel het geld waard.

oeke, op de tekening zien de kasten er massiever uit dan ze in het echt zijn. Ik vond juist die 'lage' hoge kasten best knus en een aardige doorbreking van het patroon dat alles op werkbladhoogte zit. We hebben nu een buffetkast die helaas net niet naast de eettafel past straks, dat is wel jammer.

wickie, ik weet eigenlijk niet precies hoe dat met de groepen zit. In onze huidige nieuwbouwappartement heb ik heel vaak wasmachine en droger tegelijkertijd aan staan. Ik heb er niet eens bij stilgestaan dat dat ook wel eens niet zou kunnen. :o
  Moderator zondag 21 november 2010 @ 10:58:58 #17
5428 crew  miss_sly
pi_88968060
Zo'n apothekerskast lijkt mij ook zo ideaal!
Ik ben toevallig mijn keuken een beetje aan het opruimen en reorganiseren. Als dat klaar is mag je best eens bij mij in de kastjes en laden komen kijken, Claudia :+
pi_88968301
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 10:58 schreef Claudia_x het volgende:
oeke, op de tekening zien de kasten er massiever uit dan ze in het echt zijn. Ik vond juist die 'lage' hoge kasten best knus en een aardige doorbreking van het patroon dat alles op werkbladhoogte zit. We hebben nu een buffetkast die helaas net niet naast de eettafel past straks, dat is wel jammer.
In de eerste tekening waarin de combimagnetron het hoogste punt is, vind ik dat ook, hoor.
Maar die tekening die je daarna post met de hoge kastjes die doorlopen naar de raamkant, daar vind ik het erg massief uitzien.
Plus dat ik die hoek dan gek vind. Zou je onder die kastjes kunnen staan?
Waarschijnlijk niet, en dat zou mij dan tegen gaan staan. Dat je je hoofd stoot of dat het gek aanvoelt, dat gat onder de kastjes. Lege ruimte onder en volle ruimte erboven.

Het past denk ik niet echt bij jullie smaak, maar je zou ook een bordenkast kunnen overwegen naast je afzuigkap. Die zijn vrij plat en nemen dus niet zoveel ruimte in.

Is een apothekerskast zo'n uitschuifla/kast? Ik dacht namelijk dat het zo'n laadjeskast was. En die zijn toch best groot?
Bedoelen jullie deze?

Of de ouderwetse variant?

[ Bericht 12% gewijzigd door oeke op 21-11-2010 11:15:05 ]
pi_88968505
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 11:09 schreef oeke het volgende:

In de eerste tekening waarin de combimagnetron het hoogste punt is, vind ik dat ook, hoor.
Maar die tekening die je daarna post met de hoge kastjes die doorlopen naar de raamkant, daar vind ik het erg massief uitzien.
Plus dat ik die hoek dan gek vind. Zou je onder die kastjes kunnen staan?
Waarschijnlijk niet, en dat zou mij dan tegen gaan staan. Dat je je hoofd stoot of dat het gek aanvoelt, dat gat onder de kastjes. Lege ruimte onder en volle ruimte erboven.
Oh ja, dat vinden wij bij nader inzien ook, dat die opstelling wel erg massief is. Met de bovenkastjes is er niet echt een probleem, want je staat daar niet onder maar naast. Ik vind het tweede ontwerp gewoon fijner omdat het zoveel rustiger oogt. Dan kan ik de muur nog een (al dan niet subtiel) kleurtje geven of iets leuks ophangen of zo. Ik wil het liefst een héél rustige basis, maar ik houd wel van knusse keukenkeukens. O+

quote:
Het past denk ik niet echt bij jullie smaak, maar je zou ook een bordenkast kunnen overwegen naast je afzuigkap. Die zijn vrij plat en nemen dus niet zoveel ruimte in.
Ik weet niet wat een bordenkast is. Ik ga googelen!

quote:
Is een apothekerskast zo'n uitschuifla/kast? Ik dacht namelijk dat het zo'n laadjeskast was. En die zijn toch best groot?
Een apothekerskast is volgens mij dit:

Dat lijkt me ontzettend handig voor levensmiddelen!

En ja, het begint nu echt vorm te krijgen! En ik ben heel blij met de keuzes die we maken, ookal zijn het vrij conservatieve keuzes waar een hoop gekke ideeen aan voorafgaan. Het is gewoon voor het eerst dat we een huis naar onze smaak in kunnen richten. Hiervoor moesten we het altijd maar doen met wat we toevallig van de verhuurder 'kregen'.
pi_88968596
De laatste keuken lijkt trouwens erg op de keuken die wij nu voor ogen hebben.
pi_88968635
Grappig, ik heb nog de ouderwetse apothekerskast in mijn hoofd, terwijl apotheken nu inderdaad dat soort kasten gebruiken! Mooi staaltje van verandering in taal.

Moeilijk een bordenkast te vinden die in jullie smaak valt. Deze zijn het niet echt absoluut niet, maar goed, voor een poging:

pi_88968676
Ah, dat is een bordenkast! Mijn lief houdt niet zo van open kasten, maar ik denk dat ik zelf zoiets in een modernere uitvoering wel gezellig zou vinden!

Ik vind die laatste foto trouwens grappig. Die mensen hebben ook een 'help mijn raam is te laag voor mijn keuken'-probleem en hebben daar een creatieve oplossing voor bedacht. :o
pi_88968737
Wat raar eigenlijk dat jullie raam te laag is. Is dat bij al die huizen zo? Zet niet iedereen zijn keuken daar? Eigenlijk vind ik dat dan heel klantonvriendelijk.
Alhoewel je er wel creatief van kan worden. :7
pi_88968771
De aannemer wilde het raam iets verhogen, maar dat mocht niet van de architect of gemeente in verband met het aangezicht. Als de ramen verhoogd worden liggen ze niet meer op één lijn met de erkers van de hoekwoningen. Heel suf, maarja. :{

Nou ja, volgens beide keukenboeren is het geen probleem en gaat het er gewoon goed uitzien. Het enige probleem is dus dat het raam niet helemaal opengedraaid kan worden.
pi_88968799
Nu lijdt mijn topictitel aan de Engelse ziekte. ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')