abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88939790
quote:
'Verhogen maximumsnelheid kost miljarden'

Het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen naar 130 kilometer per uur kost 'enkele miljarden' vanwege de maatregelen die nodig zijn om de geluidshinder en het verlies aan luchtkwaliteit te compenseren. Dat staat in een analyse van het regeerakkoord door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Het bureau heeft onderzocht of het regeerakkoord van VVD en CDA problemen kan opleveren met Europese milieuafspraken. Op een aantal gebieden is dat het geval, bijvoorbeeld als het gaat om een hogere maximumsnelheid. Rond steden worden dan de Europese luchtkwaliteitseisen waarschijnlijk overschreden. Ook krijgen meer mensen last van geluidshinder.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het kabinet niet kan voldoen aan de Europese verplichtingen voor het opwekken van hernieuwbare energie. Ook is de bescherming van de Europese natuurgebieden Natura 2000 in het geding.

De oppositiepartijen GroenLinks en D66 reageren onthutst op het rapport. Liesbeth van Tongeren (GL) vindt de 'apathische houding' van het kabinet ten aanzien van milieu 'ernstig'. Het gemak waarmee Europese afspraken genegeerd worden doet het ergste vrezen voor andere beleidsterreinen, zegt zij.

Stientje van Veldhoven (D66) concludeert opnieuw dat het kabinet slecht is voor het milieu. "De kwaliteit van onze leefomgeving holt achteruit met deze regering."
http://www.trouw.nl/nieuw(...)kost_miljarden_.html

Overal moet bezuinigd worden en wordt geld weggeharkt, maar voor een niet primaire levensbehoefte (10 km harder rijden) kunnen we wel een paar miljard gaan dokken.
pi_88939818
Dit lijkt me zulke onzin hè
  zaterdag 20 november 2010 @ 13:22:16 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_88939831
Een verhoging die ook nergens over gaat, het is niet alsof je dan sneller thuis bent.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 20 november 2010 @ 13:23:58 #4
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_88939879
Planbureau voor de Leefomgeving

maar weer snel opheffen deze tent
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_88939980
quote:
Een verhoging die ook nergens over gaat, het is niet alsof je dan sneller thuis bent.
Lekker kunnen racen is ook wat waard....dan hoeven we niet op een miljard of wat te kijken.
pi_88939999
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:26 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Lekker kunnen racen is ook wat waard....dan hoeven we niet op een miljard of wat te kijken.
Instant gratification, heerlijk.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_88940075
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:23 schreef michaelmoore het volgende:
Planbureau voor de Leefomgeving

maar weer snel opheffen deze tent
Oh, waarom?
Als jij in de buurt van een snelweg woont en deze heeft overlastwaarden binnen bepaalde grenzen en opeens gaan ze daar zomaar overheen, dan zou je daar ook een probleem mee hebben. Zeker als het vervolgens ook nog voor meer files en een langere reistijd zorgt.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_88940125
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:23 schreef michaelmoore het volgende:
Planbureau voor de Leefomgeving

maar weer snel opheffen deze tent
Ja, zo werkt dat in de grote mensen wereld. :')

Aan kortzichtig gelul geen gebrek.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_88940140
Veel mensen doen al 130 of 140. Dus de huidige luchtkwaliteit zal echt niet gigantisch verslechteren.

Het gaat ze miljarden kosten omdat ze niet zo snel meer boetes uit kunnen schrijven :')
pi_88940179
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:31 schreef BaraCuda het volgende:
Veel mensen doen al 130 of 140. Dus de huidige luchtkwaliteit zal echt niet gigantisch verslechteren.

Het gaat ze miljarden kosten omdat ze niet zo snel meer boetes uit kunnen schrijven :')
Het gaat vooral om geluidsoverlast en files. En die neemt wel flink toe. Daarnaast neemt de luchtweerstand exponentieel toe, waardoor het verbruik meer dan lineair stijgt.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_88940200
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:30 schreef waht het volgende:

[..]


Ja, zo werkt dat in de grote mensen wereld. :')

Aan kortzichtig gelul geen gebrek.
Prachtig he, die vrijheid van meningsuiting. Maar wel alleen als de mening positief is over rechtse ideëen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_88940220
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:32 schreef Ascendancy het volgende:

[..]


Het gaat vooral om geluidsoverlast en files. En die neemt wel flink toe. Daarnaast neemt de luchtweerstand exponentieel toe, waardoor het verbruik meer dan lineair stijgt.
Je hebt zijn post niet echt gelezen he, mensen rijden dat nu al standaard.
pi_88940266
quote:
9s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:33 schreef Poepoog het volgende:

[..]



Je hebt zijn post niet echt gelezen he, mensen rijden dat nu al standaard.
Maar niet iedereen rijdt zo hard. Dat verandert een hoop.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_88940394
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:34 schreef Ascendancy het volgende:

[..]


Maar niet iedereen rijdt zo hard. Dat verandert een hoop.
Auto's worden zuiniger + schoner en als ik netjes 120km/h op de rechterbaan rij om m'n slurpende Alfa nog een beetje in bedwang te houden qua verbruik lijkt het net alsof ik stil sta soms :')
pi_88940418
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:26 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Lekker kunnen racen is ook wat waard....dan hoeven we niet op een miljard of wat te kijken.
Wat heeft zo'n minimale snelheidsverhoging te maken met 'lekker kunnen racen'? :')
pi_88940460
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:39 schreef Sm0keZ het volgende:

[..]



Wat heeft zo'n minimale snelheidsverhoging te maken met 'lekker kunnen racen'? :')
Niet veel, maar als ik 130 mag rijden dan rijd ik 150 en dat schiet best op.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_88940635
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:40 schreef junkiexp het volgende:

[..]



Niet veel, maar als ik 130 mag rijden dan rijd ik 150 en dat schiet best op.
Waarschijnlijk is dat omdat je dan 10km/h 'korting' krijgt op een eventuele snelheidsbekeuring. Hoewel ik moet toegeven dat ik er precies zo over denk, blijft het verschil op 10km/h steken, aangezien je nu waarschijnlijk liever 140 rijdt op datzelfde stuk ;)
pi_88940662
Gewoon die normen (van niks) wat ruimer stellen en hopla.

Mensen moeten altijd wat te zeuren hebben lijkt het wel. Ga je in de buurt van een weg wonen heb je ineens last van geluid, ga je in de buurt van een vliegveld wonen heb je ineens last van geluid...

WATJES zijn het, allemaal.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_88940873
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:39 schreef BaraCuda het volgende:

[..]



Auto's worden zuiniger + schoner en als ik netjes 120km/h op de rechterbaan rij om m'n slurpende Alfa nog een beetje in bedwang te houden qua verbruik lijkt het net alsof ik stil sta soms :')
Het geluid komt voornamelijk van de banden dus wat heeft de zuinigheid met geluidsoverlast te maken.
Daarnaast is het echt geen paar miljard waard om 10 kilometer harder te mogen rijden waardoor je netto langzamer gaat rijden. Dat is namelijk slecht voor de economie, waardoor het verlies nog hoger uitvalt.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_88941175
Los van de aandacht voor milieu en luchtkwaliteit is er nog wel een andere reden waarom het onverstandig is. Verhoging van de maximumsnelheid leidt tot meer doden en gewonden in het verkeer. Dat zijn niet alleen persoonlijke drama's, maar wat onderbelicht is, zijn de financiële consequenties. Ik las laatst dat Nederland jaarlijks zo'n 12 miljard euro kwijt is aan de gevolgen van verkeersongelukken. Denk daarbij aan (zwaar)gewonden die ziekenhuiszorg nodig hebben, deels of volledig arbeidsongeschikt raken en die allerlei aanpassingen in hun huis nodig hebben.
pi_88941325
Er zijn een paar plaatsen rond grote steden met veel bebouwing rond de snelweg. Daar is het inderdaad heel duur om de maximumsnelheid te verhogen. Als je die paar plaatsen de huidige snelheid laat houden, is het grootste deel van het probleem al opgelost.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_88941451
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 14:06 schreef Fred_B het volgende:
Er zijn een paar plaatsen rond grote steden met veel bebouwing rond de snelweg. Daar is het inderdaad heel duur om de maximumsnelheid te verhogen. Als je die paar plaatsen de huidige snelheid laat houden, is het grootste deel van het probleem al opgelost.
Maar in grote steden zijn mensen gewend aan het geluid. Mijn zorg is meer de kleine dorpen. Als ik in Hoogblokland zou wonen, dan zou ik me best genaaid voelen als er nog meer geluid zou komen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_88941563
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 13:31 schreef BaraCuda het volgende:
Veel mensen doen al 130 of 140. Dus de huidige luchtkwaliteit zal echt niet gigantisch verslechteren.

Het gaat ze miljarden kosten omdat ze niet zo snel meer boetes uit kunnen schrijven :')
Je denkt niet dat de mensen die nu al 130 of 140 rijden dan gewoon 140 of 150 gaan rijden?
  zaterdag 20 november 2010 @ 14:15:55 #24
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_88941670
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_88941687
quote:
15s.gif Op zaterdag 20 november 2010 14:02 schreef Elfletterig het volgende:
Los van de aandacht voor milieu en luchtkwaliteit is er nog wel een andere reden waarom het onverstandig is. Verhoging van de maximumsnelheid leidt tot meer doden en gewonden in het verkeer. Dat zijn niet alleen persoonlijke drama's, maar wat onderbelicht is, zijn de financiële consequenties. Ik las laatst dat Nederland jaarlijks zo'n 12 miljard euro kwijt is aan de gevolgen van verkeersongelukken. Denk daarbij aan (zwaar)gewonden die ziekenhuiszorg nodig hebben, deels of volledig arbeidsongeschikt raken en die allerlei aanpassingen in hun huis nodig hebben.
Je bent vergeten dat het aantal ongevallen (en het aantal doden) daalde toen de Vmax van 100 naar 120 ging?

Los daarvan: Als je met een fatsoenlijke snelheid een klapper maakt, zul je niet meer (zwaar)gewond zijn, maar dood; dat scheelt weer ziekenhuisopnames.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')