http://www.trouw.nl/nieuw(...)kost_miljarden_.htmlquote:'Verhogen maximumsnelheid kost miljarden'
Het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen naar 130 kilometer per uur kost 'enkele miljarden' vanwege de maatregelen die nodig zijn om de geluidshinder en het verlies aan luchtkwaliteit te compenseren. Dat staat in een analyse van het regeerakkoord door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Het bureau heeft onderzocht of het regeerakkoord van VVD en CDA problemen kan opleveren met Europese milieuafspraken. Op een aantal gebieden is dat het geval, bijvoorbeeld als het gaat om een hogere maximumsnelheid. Rond steden worden dan de Europese luchtkwaliteitseisen waarschijnlijk overschreden. Ook krijgen meer mensen last van geluidshinder.
Uit het onderzoek blijkt verder dat het kabinet niet kan voldoen aan de Europese verplichtingen voor het opwekken van hernieuwbare energie. Ook is de bescherming van de Europese natuurgebieden Natura 2000 in het geding.
De oppositiepartijen GroenLinks en D66 reageren onthutst op het rapport. Liesbeth van Tongeren (GL) vindt de 'apathische houding' van het kabinet ten aanzien van milieu 'ernstig'. Het gemak waarmee Europese afspraken genegeerd worden doet het ergste vrezen voor andere beleidsterreinen, zegt zij.
Stientje van Veldhoven (D66) concludeert opnieuw dat het kabinet slecht is voor het milieu. "De kwaliteit van onze leefomgeving holt achteruit met deze regering."
Lekker kunnen racen is ook wat waard....dan hoeven we niet op een miljard of wat te kijken.quote:Een verhoging die ook nergens over gaat, het is niet alsof je dan sneller thuis bent.
Instant gratification, heerlijk.quote:Op zaterdag 20 november 2010 13:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Lekker kunnen racen is ook wat waard....dan hoeven we niet op een miljard of wat te kijken.
Oh, waarom?quote:Op zaterdag 20 november 2010 13:23 schreef michaelmoore het volgende:
Planbureau voor de Leefomgeving
maar weer snel opheffen deze tent
Ja, zo werkt dat in de grote mensen wereld.quote:Op zaterdag 20 november 2010 13:23 schreef michaelmoore het volgende:
Planbureau voor de Leefomgeving
maar weer snel opheffen deze tent
Het gaat vooral om geluidsoverlast en files. En die neemt wel flink toe. Daarnaast neemt de luchtweerstand exponentieel toe, waardoor het verbruik meer dan lineair stijgt.quote:Op zaterdag 20 november 2010 13:31 schreef BaraCuda het volgende:
Veel mensen doen al 130 of 140. Dus de huidige luchtkwaliteit zal echt niet gigantisch verslechteren.
Het gaat ze miljarden kosten omdat ze niet zo snel meer boetes uit kunnen schrijven
Prachtig he, die vrijheid van meningsuiting. Maar wel alleen als de mening positief is over rechtse ideëen.quote:Op zaterdag 20 november 2010 13:30 schreef waht het volgende:
[..]
Ja, zo werkt dat in de grote mensen wereld.
Aan kortzichtig gelul geen gebrek.
Je hebt zijn post niet echt gelezen he, mensen rijden dat nu al standaard.quote:Op zaterdag 20 november 2010 13:32 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Het gaat vooral om geluidsoverlast en files. En die neemt wel flink toe. Daarnaast neemt de luchtweerstand exponentieel toe, waardoor het verbruik meer dan lineair stijgt.
Maar niet iedereen rijdt zo hard. Dat verandert een hoop.quote:Op zaterdag 20 november 2010 13:33 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Je hebt zijn post niet echt gelezen he, mensen rijden dat nu al standaard.
Auto's worden zuiniger + schoner en als ik netjes 120km/h op de rechterbaan rij om m'n slurpende Alfa nog een beetje in bedwang te houden qua verbruik lijkt het net alsof ik stil sta somsquote:Op zaterdag 20 november 2010 13:34 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Maar niet iedereen rijdt zo hard. Dat verandert een hoop.
Wat heeft zo'n minimale snelheidsverhoging te maken met 'lekker kunnen racen'?quote:Op zaterdag 20 november 2010 13:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Lekker kunnen racen is ook wat waard....dan hoeven we niet op een miljard of wat te kijken.
Niet veel, maar als ik 130 mag rijden dan rijd ik 150 en dat schiet best op.quote:Op zaterdag 20 november 2010 13:39 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Wat heeft zo'n minimale snelheidsverhoging te maken met 'lekker kunnen racen'?
Waarschijnlijk is dat omdat je dan 10km/h 'korting' krijgt op een eventuele snelheidsbekeuring. Hoewel ik moet toegeven dat ik er precies zo over denk, blijft het verschil op 10km/h steken, aangezien je nu waarschijnlijk liever 140 rijdt op datzelfde stukquote:Op zaterdag 20 november 2010 13:40 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Niet veel, maar als ik 130 mag rijden dan rijd ik 150 en dat schiet best op.
Het geluid komt voornamelijk van de banden dus wat heeft de zuinigheid met geluidsoverlast te maken.quote:Op zaterdag 20 november 2010 13:39 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Auto's worden zuiniger + schoner en als ik netjes 120km/h op de rechterbaan rij om m'n slurpende Alfa nog een beetje in bedwang te houden qua verbruik lijkt het net alsof ik stil sta soms
Maar in grote steden zijn mensen gewend aan het geluid. Mijn zorg is meer de kleine dorpen. Als ik in Hoogblokland zou wonen, dan zou ik me best genaaid voelen als er nog meer geluid zou komen.quote:Op zaterdag 20 november 2010 14:06 schreef Fred_B het volgende:
Er zijn een paar plaatsen rond grote steden met veel bebouwing rond de snelweg. Daar is het inderdaad heel duur om de maximumsnelheid te verhogen. Als je die paar plaatsen de huidige snelheid laat houden, is het grootste deel van het probleem al opgelost.
Je denkt niet dat de mensen die nu al 130 of 140 rijden dan gewoon 140 of 150 gaan rijden?quote:Op zaterdag 20 november 2010 13:31 schreef BaraCuda het volgende:
Veel mensen doen al 130 of 140. Dus de huidige luchtkwaliteit zal echt niet gigantisch verslechteren.
Het gaat ze miljarden kosten omdat ze niet zo snel meer boetes uit kunnen schrijven
Je bent vergeten dat het aantal ongevallen (en het aantal doden) daalde toen de Vmax van 100 naar 120 ging?quote:Op zaterdag 20 november 2010 14:02 schreef Elfletterig het volgende:
Los van de aandacht voor milieu en luchtkwaliteit is er nog wel een andere reden waarom het onverstandig is. Verhoging van de maximumsnelheid leidt tot meer doden en gewonden in het verkeer. Dat zijn niet alleen persoonlijke drama's, maar wat onderbelicht is, zijn de financiële consequenties. Ik las laatst dat Nederland jaarlijks zo'n 12 miljard euro kwijt is aan de gevolgen van verkeersongelukken. Denk daarbij aan (zwaar)gewonden die ziekenhuiszorg nodig hebben, deels of volledig arbeidsongeschikt raken en die allerlei aanpassingen in hun huis nodig hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |