abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156970280
Inmiddels al 1 keer heen en 2 keer terug gelift vanuit mijn vriendin in Colmar (FR) naar Dordrecht. Altijd gemakkelijk. Met de auto doe ik er zo'n 7 uur over (600KM) en met liften een uurtje of 10, of korter. Sowieso zijn het altijd vriendelijke en toffe mensen die je meenemen! Als de kansen goed zijn, prefeer ik om niet rond te vragen maar gewoon met de duim omhoog te wachten. Als je rondvraagt kom je altijd van die bange en schuwe mensen tegen (vaak Nederlanders) en dat maakt me altijd wat triest, dat mensen zo bang kunnen zijn! Maar het helpt zeker om een lift te vinden.

Wel genoeg leuke dingen meegemaakt:
Ik kwam bij een, al niet erg drukbezocht, tankstation in Frankrijk uit waar 2 bloedmooie blonde dames van een jaartje of 20, met blote benen, stonden te liften... 'Just my luck' Toen ben ik eerst maar een tukkie gaan doen in het zonnetje op een bankje. Toen ik wakker werd waren ze gelukkig weg. Toch eigenlijk wel valsspelen, dames...

Ik werd opgepikt door een heel ingetogen belgisch stel die onderweg was naar hun vakantieadresje. Met haar kon ik wel aardig praten (in het Frans) maar hij zei heel weinig. Ik had het gevoel dat hij niet zoveel zin in een lifter had. Maar bijna aan het einde van onze rit, bood hij plotseling aan om mij bij mijn eindadres af te zetten, anderhalf uur verderop. Wat betekende dat zij een omweg zouden maken van 3 uur voor mij. Erg vriendelijk en ontzettend gul (3 uur en een half tank benzine...), maar ik heb het toch afgeslagen. Ik zou dat zelf ook nooit doen voor een lifter (tenzij in nood) en wilde dat daarom ook niet van een ander accepteren. Ze vertelde me dat het geen probleem zou zijn voor hun, ze hadden tenslotte toch vakantie. Nogmaals vriendelijk afgeslagen, want ik wist zeker dat ik hier snel opgepikt zou worden. Er was maar één weg en die ging bijna tot aan mijn eindbestemming. Ik had m'n rugtas nog niet uit de kofferbak en de volgende lift stopte al!

Een andere lifter, vol met tatoeages en 30tal piercings in zijn gezicht. Kalend, maar toch zijn paars geverfde haar, in spikes rechtop overeind. Qua uiterlijk de vreemdste persoon die ik ooit gezien heb. Maar toch opgepikt worden haha!
Pain is temporary, pride is forever
pi_157393068
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 00:39 schreef Konniefeer het volgende:
Niemand ooit op een tankstation of langs de weg moeten maffen omdat er niemand voor de nacht nwas die je kwam ophalen?
Helaas wel, al is dat vooral door wat pech denk ik..

In 2013 ging ik om 13:00u 's middags weg uit Barcelona. De tocht ging vrij soepel tot aan het grootste tankstation van Europa in Luxemburg. Daar rond 1:00u 's nachts aangekomen en toen pas om 8:00u opgepikt en zo was ik rond 12:00u de volgende dag weer thuis in Amsterdam. Die nacht was niet echt relaxt; ik wilde toen wel graag naar huis :/
  maandag 9 november 2015 @ 12:09:26 #253
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_157422170
Mensen hier trouwens ervaring met BlaBlaCar?

Ik heb me sinds vorige week ingeschreven om op die manier "lifters" mee te nemen op mijn dagelijkse woon-werk route en al direct 2 keer mensen mee kunnen nemen. Hartstikke leuk en gezellig!
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
pi_157445669
Ja zelfs wel eens gebruikt om ergens heen te gaan. Werkt wel oké. De kosten van de website zijn echter vrij hoog (5 euro, geloof ik) en de kosten voor een ritje kan de bestuurder vaak alleen aanpassen binnen een bepaalde bandbreedte. Daardoor vind ik het duur als passagier. Daarnaast moet je ook best wel flexibel zijn, ik wilde van een dorpje in NL naar een dorpje in FR op een specifieke datum. Uiteraard is dat niet (altijd) mogelijk en ben je dus afhankelijk van anderen om weggebracht en opgehaald te worden. Dus als passagier vind ik liften wel een stuk makkelijker!

Echter, als bestuurder kun je met 1 of 2 passagiers al de brandstof kosten van je rit dekken. Dan is het zeker interessant en gezelliger dan alleen rijden. Zelf al 2 keer een rit geplaatst maar toen wogen de aanboden niet op tegen de moeite. 2 verschillende personen die beide op verschillende plekken opgehaald wilden worden en ergens, in een stad, afgezet wilden worden. Dat duurt me te lang...
  woensdag 11 november 2015 @ 10:58:46 #255
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_157466115
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 12:20 schreef FreeShooter het volgende:
Ja zelfs wel eens gebruikt om ergens heen te gaan. Werkt wel oké. De kosten van de website zijn echter vrij hoog (5 euro, geloof ik) en de kosten voor een ritje kan de bestuurder vaak alleen aanpassen binnen een bepaalde bandbreedte. Daardoor vind ik het duur als passagier. Daarnaast moet je ook best wel flexibel zijn, ik wilde van een dorpje in NL naar een dorpje in FR op een specifieke datum. Uiteraard is dat niet (altijd) mogelijk en ben je dus afhankelijk van anderen om weggebracht en opgehaald te worden. Dus als passagier vind ik liften wel een stuk makkelijker!

Echter, als bestuurder kun je met 1 of 2 passagiers al de brandstof kosten van je rit dekken. Dan is het zeker interessant en gezelliger dan alleen rijden. Zelf al 2 keer een rit geplaatst maar toen wogen de aanboden niet op tegen de moeite. 2 verschillende personen die beide op verschillende plekken opgehaald wilden worden en ergens, in een stad, afgezet wilden worden. Dat duurt me te lang...
Ow, ik beschouw het als liften, dus ik vraag er geen geld voor. Ik wil verder best een stukje omrijden, maar ik zal nooit een persoonlijke haal en breng-service worden..
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
pi_157467096
Ik vind blabla wel relaxed hoor. Bij twee betalende passagiers heb je de brandstof er vaak al uit en dan ben ik ook niet te beroerd om een stukje om te rijden om iemand ergens af te zetten. Overigens heb ik nog geen enkele keer geld betaald aan blabla zelf.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2015 11:56:26 ]
pi_157598971
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 00:39 schreef Konniefeer het volgende:
Niemand ooit op een tankstation of langs de weg moeten maffen omdat er niemand voor de nacht nwas die je kwam ophalen?
Het hoort erbij, hoewel er vaak omheen te plannen valt. Er zijn maar twee mogelijkheden, doorgaan of stoppen.

Doorgaan: wachten tot je iemand vindt die gaat vertrekken. De beste variant is een lift vinden die 's avonds begint en de hele nacht doorgaat. Een variant is een chauffeur die onderweg een of meerdere uren stopt om in het voertuig te slapen. De langst durende variant is slapen in het tweede bed van een vrachtwagencabine. 's Nachts is het ook prettig liften in vrachtwagens, omdat ze (max.) 4,5 uur aan een stuk doorrijden, omdat de stoelen comfortabel zijn, omdat de rijsnelheid constant is wat rustgevend is en omdat de meeste chauffeurs het niet erg vinden als je in slaap dommelt. De kilometers smelten als sneeuw voor de zon.. eh maan.

Stoppen:
a. en op/bij het tankstation blijven. Overnachten kan o.a. in een tent, in een slaapzak zonder tent, in een hangmat, jezelf opsluiten op het toilet (dan valt niemand je lastig), in het restaurant.
b. van de snelweg af, in een hostel, bij een kennis of couchsurfen

Combinatie van stoppen en doorgaan: bij aankomst laat op een tankstation een paar rondjes maken, vooral als er veel vrachtwagens staan. Internationale vrachtwagenchauffeurs vertrekken vaak tussen 4 en 6 uur 's morgens. Dus vragen wie er 's morgens vertrekt, afspraak maken om mee te mogen en dan uitrusten tot het zover is. In het Europa van nu is het met truckers handig om wat slavisch te kunnen spreken en gebarentaal, niet alleen omdat er veel chauffeurs uit slavische landen zijn, ook omdat ze gemakkelijker lifters mee laten rijden dan hun collega's uit West-Europa.
pi_157948474
Je kunt blablacar ritten in Nederland (en naar Belgie en Frankrijk) nu ook vooraf betalen met ideal en creditcard. ^O^
pi_157948882
Zit er over te denken om in een weekend in m'n eentje naar Berlijn te liften :) Wel zin in een avontuur :P
Moeten zij weten
pi_157961971
Moeten zij weten
pi_158097273
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 11:55 schreef MCH het volgende: Overigens heb ik nog geen enkele keer geld betaald aan blabla zelf.
Blabla is bezig om Europa te veroveren in hun vorm van dienstverlening. Dat betekent dat in veel landen de diensten van Blabla nog gratis zijn. In de toekomst zal dat veranderen. In Frankrijk, waar Blabla genesteld is (voorheen coivoturage.fr) betalen Blabla-ers 10% van de ritprijs aan Blabla. Een online alternatief is er niet meer, die zijn immers eerst door Blabla "light" (gratis) weggeconcurreerd.

Dat er nu online vooruitbetaald kan worden aan chauffeurs lijkt me een duidelijke tussenstap. Hiermee raken gebruikers gewend aan het online betalen, zodat straks de stap naar "niet meer cash" kunnen betalen en een fee aan Blabla betalen logisch wordt.

Ik verwerp deze gang van zaken resoluut.
pi_158413890
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 00:54 schreef Frank_NL het volgende:

[..]

Blabla is bezig om Europa te veroveren in hun vorm van dienstverlening. Dat betekent dat in veel landen de diensten van Blabla nog gratis zijn. In de toekomst zal dat veranderen. In Frankrijk, waar Blabla genesteld is (voorheen coivoturage.fr) betalen Blabla-ers 10% van de ritprijs aan Blabla. Een online alternatief is er niet meer, die zijn immers eerst door Blabla "light" (gratis) weggeconcurreerd.

Dat lijkt me simpelweg een slim marketingplan? Niets mis mee. De markt maakt het ook mogelijk, simpelweg omdat er geen enkel goed alternatief is.

Na het goede commentaar hier, zelf ook weer eens een rit op Blablacar geplaatst. We zijn sowieso al met z'n 2e dus we doen het meer voor het geld dan voor het sociale contact, dus hebben we de prijs al best hoog gezet. De reis is 600KM en we hebben enkele grote steden toegevoegd als tussenpunten. Inmiddels al 7 verzoeken gehad waarvan er maar één fatsoenlijk. Maar die andere 6 met bizarre vragen:

- Ze gaan er vanuit dat wij ze ophalen en afzetten op plaatsen die niet op onze route liggen of midden in de stad
- Of we ze niet 'even' in Amsterdam af kunnen zetten (1.5 verder dan onze eindbestemming)
- Met de vraag of ze opgehaald kunnen worden in Antwerpen CS, om op Breda CS afgezet te worden voor ¤7. Beide zijn alleen steden waar wij alleen langs rijden.
- Vaak ook met een toon alsof ik een taxi chauffeur ben.

Is dat representatief voor de gemiddelde Blablacar gebruiker of ligt het aan mij? Het is het toch niet waard om zowel iemand op te halen en af te zetten midden in een stad, waar je normaal alleen over de rondweg langsgaat, voor een tientje?
pi_158414730
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:12 schreef FreeShooter het volgende:

[..]

Dat lijkt me simpelweg een slim marketingplan? Niets mis mee. De markt maakt het ook mogelijk, simpelweg omdat er geen enkel goed alternatief is.

Na het goede commentaar hier, zelf ook weer eens een rit op Blablacar geplaatst. We zijn sowieso al met z'n 2e dus we doen het meer voor het geld dan voor het sociale contact, dus hebben we de prijs al best hoog gezet. De reis is 600KM en we hebben enkele grote steden toegevoegd als tussenpunten. Inmiddels al 7 verzoeken gehad waarvan er maar één fatsoenlijk. Maar die andere 6 met bizarre vragen:

- Ze gaan er vanuit dat wij ze ophalen en afzetten op plaatsen die niet op onze route liggen of midden in de stad
- Of we ze niet 'even' in Amsterdam af kunnen zetten (1.5 verder dan onze eindbestemming)
- Met de vraag of ze opgehaald kunnen worden in Antwerpen CS, om op Breda CS afgezet te worden voor ¤7. Beide zijn alleen steden waar wij alleen langs rijden.

Is dat representatief voor de gemiddelde Blablacar gebruiker of ligt het aan mij? Het is het toch niet waard om zowel iemand op te halen en af te zetten midden in een stad, waar je normaal alleen over de rondweg langsgaat, voor een tientje?
Ik krijg geen verzoeken om 1,5 uur verder te reizen. Ik doe wel eens kleine omwegen om mensen op te halen want een passagier levert wel geld op natuurlijk en als het gewoon toffe passagiers waren zet ik ze ook wel eens af waar ze moeten zijn. Wat betreft verzoeken voor korte stukjes zoals Ant - Bre dat krijg je gewoon als je ze beide als tussenstop invoert. Vind het zelf ook irritant maar een simpele auto is vol als antwoord volstaat. Ik neem vaak wel iedereen mee maar idiotien die geen fatsoenlijk Engels of Nederlands kunnen schrijven sla ik over. Zijn vaak mensen met Arabische achternamen. Tot zover mijn achterdocht. :@
pi_158414752
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 00:54 schreef Frank_NL het volgende:

[..]

Dat er nu online vooruitbetaald kan worden aan chauffeurs lijkt me een duidelijke tussenstap. Hiermee raken gebruikers gewend aan het online betalen, zodat straks de stap naar "niet meer cash" kunnen betalen en een fee aan Blabla betalen logisch wordt.

Ik begrijp dat het als lifter vervelend is maar als driver is blabla natuurlijk een supersyteem. Die hoeven niks te betalen.
pi_158416031
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:48 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik begrijp dat het als lifter vervelend is maar als driver is blabla natuurlijk een supersyteem. Die hoeven niks te betalen.
Maar die hadden wel 10% meer kunnen ontvangen?
pi_159752064
Word er nog een beetje gelift?
Moeten zij weten
pi_159783363
Sinds ik een auto heb, eigenlijk niet meer... Ook is het winter/regenachtig. Dat is echt klote met liften.

Zag pas ook nog 2 gasten tijdens een stortbui, in het donker, aan het liften. Ben ook niet gestopt, geen zin om een zeiknatte auto te hebben.
pi_160003606
Moeten zij weten
pi_162448743
Nog plannen voor de zomer?
Moeten zij weten
  maandag 23 mei 2016 @ 23:07:34 #270
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162449633
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 november 2010 17:23 schreef Locusta het volgende:
Nou, mij lijkt het niets en ik heb er dan ook geen ervaring mee. Hoewel sommige plekken niet zo onveilig zijn om te liften, zou ik dat tegenwoordig niet meer doen. Couchsurfen heb ik dan weer wat minder moeite mee, maar toch slaap ik liever in hotel o.i.d.

Je kunt als "arme" student natuurlijk ook gewoon gaan sparen om op vakantie gaan, net zoals de meeste mensen dat doen :P
de kans om verkracht te worden op je couchsurfreis is groter dan tijdens liften
  maandag 23 mei 2016 @ 23:09:38 #271
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_162449702
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 17:12 schreef FreeShooter het volgende:

[..]

dat kost het met de trein ook :? :')
pi_162455233
quote:
7s.gif Op maandag 23 mei 2016 22:41 schreef H0D3NPYL het volgende:
Nog plannen voor de zomer?
Ja. Ik denk dat ik maar eens wat ga rondreizen door Europa!
pi_162456451
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 10:02 schreef Opoefiets het volgende:

[..]

Ja. Ik denk dat ik maar eens wat ga rondreizen door Europa!
Cool!
Moeten zij weten
  dinsdag 24 mei 2016 @ 21:16:01 #274
398459 nofxtbr
punk in drublic
pi_162473441
Vrijdag liftwedstrijd
...alleen als ie ijs- en ijskoud is
  One tough cookie dinsdag 24 mei 2016 @ 22:10:59 #275
169210 liesje1979
pi_162475330
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 21:16 schreef nofxtbr het volgende:
Vrijdag liftwedstrijd
Tof! Op FOK hadden we ook eens plannen zo iets te organiseren. Lijkt me nog steeds leuk. :D
Kom je ons na afloop vertellen hoe het was?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')