abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 18 november 2010 @ 21:24:15 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88879488
Deel 22 alweer van ons gezellige docententopic. Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige deel is hier te vinden.

Aan het einde van het vorige deel hadden we het over lesbezoeken in het kader van beoordelings- en functioneringsgesprekken.
.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:18:03 #2
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_88882003
:W Ik meld me ook weer eens!

Dit jaar drukker dan ooit met 5 (!) verschillende vakken. Ik heb pas uit één methode eerder gewerkt, dus ik word helemaal ramgek van al het voorbereidende werk.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:22:59 #3
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88882244
Welkom terug :W
Dat is wel heftig he, vijf vakken :o Wat zijn dat dan voor vakken?
.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:24:23 #4
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_88882328
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Welkom terug :W
Dat is wel heftig he, vijf vakken :o Wat zijn dat dan voor vakken?
Engels, Nederlands, Praktische Sector Orientatie Nederlands, Taal, Rekenen...
  donderdag 18 november 2010 @ 22:28:31 #5
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88882538
PSO heb ik zelf ook gegeven, was op zich wel interessant. Wel een variatie aan vakken, kan me voorstellen dat dat heftig is..
.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:32:37 #6
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_88882736
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
PSO heb ik zelf ook gegeven, was op zich wel interessant. Wel een variatie aan vakken, kan me voorstellen dat dat heftig is..
Dit wel anders dan PSO. Dit is Nederlands gericht op de sectoren, a.d.h.v. de methode 'Nederlands in uitvoering'. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo kapot van...
  donderdag 18 november 2010 @ 23:21:01 #7
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88884783
Oh okee. Het PSO was ik gaf was meer een oriëntatie op de sectoren, maar niet vanuit een specifiek vak.
.
  vrijdag 19 november 2010 @ 08:05:22 #8
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88890733
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:18 schreef TheSilentEnigma het volgende:
:W Ik meld me ook weer eens!

Dit jaar drukker dan ooit met 5 (!) verschillende vakken. Ik heb pas uit één methode eerder gewerkt, dus ik word helemaal ramgek van al het voorbereidende werk.
Ik werk dit jaar ook met een nieuwe methode, dus ik heb ook veel voorbereidingswerk. Maar flink wat back-ups maken want het is niet tof als ik dat volgend jaar allemaal weer kan doen! :% .
Niet meer actief op Fok!
pi_88900995
Ik zie door de bomen het bos weer een beetje. :) .

Lesbezoek blijft toch een beetje spannend. Vorige week had ik een nieuwe collega op bezoek die gewoon eens wilde kijken hoe het bij mij in de les is met een stel vijfdeklassers. Bij de nabespreking is het toch aardig om te zien welke zaken haar opvielen aan de les. Als je achter in de klas meekijkt, ervaar je het allemaal heel anders en dat is altijd interessant om te horen.

We hadden daarop aansluitend ook een goed gesprek over verschillende soorten lessen en wat je aan 'ruis' toelaat onder welke omstandigheden. De les die zij bijwoonde, was een les maatschappijleer, een eerste les van een nieuwe periode. Het doel was de leerlingen te prikkelen voor het onderwerp: in vogelvlucht wilde ik ze, aan de hand van fragmenten van televisie, kennis laten nemen van de uiteenlopende standpunten die leven bij dat onderwerp. Tussendoor liet ik ze hun eigen reactie opschrijven en lichtte ik soms wat toe.

Dat prikkelen lukte heel goed, de leerlingen waren zo enthousiast dat ze onderling ook al discussietjes gingen voeren. Soms kapte ik dat af, maar vaak liet ik ze een beetje omdat het doel van de les immers was ze te prikkelen. Bij een ander soort les zou ik dat niet toelaten, i.v.m. de concentratie e.d. Die afwegingen maak je eigenlijk onbewust, maar door er bewust over te praten besef je dat je als docent voortdurend afwegingen maakt en dat alles in het teken staat van het lesdoel: zolang die voor jezelf ook duidelijk is, weet je wat je van de leerlingen wilt/niet wilt.

Leuke gesprekken zijn dat. :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_88938301
Ik heb een stageplek. *O*
En een hele leuke ook nog, mijn stagebegeleider is heel aardig en staat heel erg open voor wat ik wil leren.
pi_89013276
* susannetilburg meldt zich
  dinsdag 23 november 2010 @ 18:55:41 #12
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_89061964
Ik meld me ook weer, en ik moet gewoon even zeggen dat ik vandaag mijn eerste les heb gegeven *O* .
Ik was gisteren (avond en nacht }:| ) al bloednerveus, maar gek genoeg was dat vandaag wel gereduceerd naar een gezonde spanning vooraf.
Van te voren dacht ik dat ik tijd over zou hebben, maar al met al heb ik het hele lesuur nodig gehad, maar heb ik wel alles gedaan wat ik wilde doen, zonder te haasten. Ik had wel een hele droge mond haha, nou ja, ik vond het in ieder geval leuk.
Volgende week mag ik weer een lesje doen, en dan is het echt helemaal van mezelf (vandaag gaf ik een les met als basis de aantekeningen van mijn begeleider, op zich ook wel fijn hoor!).
klerkje
  dinsdag 23 november 2010 @ 22:14:28 #13
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89072793
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 18:55 schreef Spiegelei het volgende:
Ik meld me ook weer, en ik moet gewoon even zeggen dat ik vandaag mijn eerste les heb gegeven *O* .
Gefeliciteerd! ;)

quote:
Van te voren dacht ik dat ik tijd over zou hebben, maar al met al heb ik het hele lesuur nodig gehad, maar heb ik wel alles gedaan wat ik wilde doen, zonder te haasten.
Dat is wel fijn ja, als je je niet hoeft te haasten. En tijd over hebben is geen probleem, je moet alleen denken: wat ga ik doen áls ik tijd over heb? :P

quote:
ik vond het in ieder geval leuk.
Dat is het belangrijkste!
.
pi_89088189
Ik kan ook melden dat ik eindelijk een klas tot mijn beschikking heb. Ze zijn druk, chaotisch en de dienstdoend docent wil 100% stilte, iets dat mij niet aanstaat. Maar goed, over een paar weken is ze weg uit mijn lessen en dan kan ik mijn eigen ding doen :)

Met klas gepraat trouwens toen ze even weg was.. Ze vinden haar heel vervelend en racistisch (ze heeft de pik op een Turkse en Afrikaanse leerling).. Ik ga proberen deze klas zo snel mogelijk onder mijn hoede te nemen, want er hangt gewoon een sfeer van onveiligheid. Leerlingen zijn bang en reageren dat af door druk te doen. Het gevoel van vertrouwen moet omhoog!
  woensdag 24 november 2010 @ 16:19:24 #15
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89098940
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:46 schreef susannetilburg het volgende:
Ze zijn druk, chaotisch en de dienstdoend docent wil 100% stilte, iets dat mij niet aanstaat.
Elke docent heeft natuurlijk z'n eigen manier van lesgeven.

quote:
Met klas gepraat trouwens toen ze even weg was.. Ze vinden haar heel vervelend en racistisch (ze heeft de pik op een Turkse en Afrikaanse leerling)..
Of de klas is jullie tegen elkaar aan het uitspelen. Waaruit blijkt bijvoorbeeld dat ze de pik op die leerlingen heeft? Heb je het zelf gemerkt? Ik zou daar wel even mee oppassen.

Want straks doe je verkeerde uitspraken, of de klas denkt dat je "hun kant" kiest, en dan zeggen ze, waar je collega bij is: "Oh, weet u, zij vond u ook racistisch". Dan sta je er wel mooi bij, denk ik....

[ Bericht 5% gewijzigd door Baba-O-Riley op 24-11-2010 16:48:33 ]
.
pi_89099469
Ik zou inderdaad niet te snel conclusies trekken. En niet meegaan in de gevoelens/interpretatie van de leerlingen. Blijf daar boven staan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 24 november 2010 @ 17:07:09 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89101056
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:46 schreef susannetilburg het volgende:
Ik kan ook melden dat ik eindelijk een klas tot mijn beschikking heb. Ze zijn druk, chaotisch en de dienstdoend docent wil 100% stilte, iets dat mij niet aanstaat. Maar goed, over een paar weken is ze weg uit mijn lessen en dan kan ik mijn eigen ding doen :)

Met klas gepraat trouwens toen ze even weg was.. Ze vinden haar heel vervelend en racistisch (ze heeft de pik op een Turkse en Afrikaanse leerling).. Ik ga proberen deze klas zo snel mogelijk onder mijn hoede te nemen, want er hangt gewoon een sfeer van onveiligheid. Leerlingen zijn bang en reageren dat af door druk te doen. Het gevoel van vertrouwen moet omhoog!
Ik vind dit niet echt een leuke post om te lezen. Kan er niet echt de vinger op leggen, maar het komt heel erg over als 'ik zal het allemaal wel even beter doen dan de oude rot in het vak'.

Verder eens met baba en mane. Oppassen. Ik weet inmiddels dat leerlingen nogal kunnen exaggereren.
Niet meer actief op Fok!
pi_89104504
Docente spreekt (tegen collega's) over 'die ene Turk uit die klas', refereert aan hen in termen van 'dom', 'achterlijk en irritant' en dat soort dingen. In de klas zijn zij de enige twee die constant gecorrigeerd worden. Maar dit houd ik natuurlijk wel voor me, duh..

Ik hoop gewoon een nieuwe start te kunnen maken met deze klas. Oren en ogen open houden en zo snel mogelijk vertrouwen krijgen zodat we met de examenvoorbereidingen kunnen beginnen!
pi_89120336
Dat laatste lijkt me een mooi doel :). Ik zou het 'vertrouwen krijgen' inderdaad op alle manieren doen, BEHALVE door in te gaan op hun klachten over de andere lerares. Met de klas negatief gaan praten over iemand zodra die even weg is geeft niet de sfeer van veiligheid die je juist graag wilt creeren.

Wij hebben deze week rapportvergaderingen en pffffff.... het komt bijna altijd neer op 'op de lange baan schuiven': "hij krijgt binnenkort huiswerkbegeleiding/er komt begeleiding in de thuissituatie/hij gaat met z'n drie bijbaantjes stoppen en hopelijk gaat dat effect hebben". Om dan vervolgens in maart te constateren dat het niet heeft geholpen en dan is het te laat. Wanneer iemand dat aankaart is het (op zich terecht): "tja, maar we willen het wel even de kans geven".

Het systeem van 3x per jaar vergaderingen is gewoon niet goed, denk ik. Het is nu nog te vroeg voor ingrijpende actie, en bij de volgende vergadering te laat. Beter zou zijn een fanatieke mentor die frequent overleg heeft met teamleider en/of team, en afschaffing van dit viermaandelijks ritueel.

Nog deprimerender aan rapportvergaderingen vind ik de waardeloze thuissituaties die dan aan het licht komen. Ik heb vandaag meerdere keren gedacht: "neem dan geen kinderen zeg".

Negatief verhaal dit, dat besef ik, maar het is nog wel dolle pret op het werk hoor :). Alleen die thuissituaties, ik kan er soms met m'n pet niet bij.
  woensdag 24 november 2010 @ 23:27:50 #20
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89120657
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:18 schreef ShadyLane het volgende:
Dat laatste lijkt me een mooi doel :). Ik zou het 'vertrouwen krijgen' inderdaad op alle manieren doen, BEHALVE door in te gaan op hun klachten over de andere lerares. Met de klas negatief gaan praten over iemand zodra die even weg is geeft niet de sfeer van veiligheid die je juist graag wilt creeren.
Inderdaad.

quote:
Nog deprimerender aan rapportvergaderingen vind ik de waardeloze thuissituaties die dan aan het licht komen. Ik kan er soms met m'n pet niet bij.
Ja, ik heb vaak hetzelfde gevoel. Ik ben mezelf aan het leren om me hier voor af te gaan sluiten, want ik ken mezelf. Ik ga daar teveel over nadenken. Klinkt misschien hard, maar ik kan de problemen toch niet voor die kinderen oplossen. Ik kan alleen een luisterend oor bieden en het duwtje in de goeie richting geven. Maar 't grijpt wel aan.
.
pi_89120773
En dan zijn er, naast de leerlingen die er begrijpelijkerwijs slechtere cijfers door gaan halen of ander gedrag gaan vertonen, ook een stel aan wie je niets merkt. Niets! Dezelfde goede cijfers als altijd, opgewekt als altijd. Bewonderenswaardig, maar niet minder treurig.
pi_89125027
Ik heb gisteren anderhalf uur met een (gescheiden) ouderpaar gepraat over een mentorleerling, met later de leerling er zelf bij. Dat voelt vrij absurd: ik zat afwisselend in de rol van relatietherapeut, coach, leraar en maatschappelijk werker. Ik moest de ouders ook gewoon vertellen wat ze moeten doen. Dat voelt zo vreemd, alsof ik alle wijsheid in pacht heb. Maar het zijn open deuren die de ouders zelf niet (meer) zien. Zoals: uw kind heeft structuur en duidelijkheid nodig. Uw kind heeft het nodig te weten dat u op een lijn zit en wie de regie heeft. Etc. Dat doe je dan voor een mentorleerling, maar het gaat natuurlijk wel heel ver. Te ver? Ik weet het niet zo goed. Het is zo lastig soms om grenzen te trekken: hoe ver gaat je verantwoordelijkheid?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_89139343
ik word door mn twee mavo klas een beetje als ad-hoc mentor gebruikt. wel fijn dat ze me in vertrouwen nemen, maar ik voel me niet echt capabel om die dingen op te lossen, en ik zit er wel erg mee in mn hoofd.

t gaat overigens nog steeds ruk met die klas, ook al heeft de investering in de relatie duidelijk wel íets teweeg gebracht. alleen niet wat betreft het orde houden.

verder last-minute portfolio en rapportstress, ben dus ook nauwelijks op FOK
Kwak
  donderdag 25 november 2010 @ 17:32:31 #24
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89142930
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 16:11 schreef kwakz0r het volgende:
ik word door mn twee mavo klas een beetje als ad-hoc mentor gebruikt. wel fijn dat ze me in vertrouwen nemen, maar ik voel me niet echt capabel om die dingen op te lossen, en ik zit er wel erg mee in mn hoofd.
Dan kun je ze dat het beste gewoon zeggen. Zo van: "ik wil best naar jullie luisteren, maar het lijkt me toch beter dan met jullie afdelingsleider of mentor te gaan praten". Luisterend oor bieden, en doorverwijzen.
.
pi_89143246
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dan kun je ze dat het beste gewoon zeggen. Zo van: "ik wil best naar jullie luisteren, maar het lijkt me toch beter dan met jullie afdelingsleider of mentor te gaan praten". Luisterend oor bieden, en doorverwijzen.
hm, in t kader van relatie verbeteren vind ik t niet zó erg. vind t vooral erg dat de mentor geen actie onderneemt. ik mail alles wat ik hoor door naar de mentor.

meestal vertellen ze dingen als ze bij me nablijven (straf) of extra uitleg krijgen (vrijwillig)
Kwak
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')