abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 november 2010 @ 21:24:15 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88879488
Deel 22 alweer van ons gezellige docententopic. Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige deel is hier te vinden.

Aan het einde van het vorige deel hadden we het over lesbezoeken in het kader van beoordelings- en functioneringsgesprekken.
.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:18:03 #2
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_88882003
:W Ik meld me ook weer eens!

Dit jaar drukker dan ooit met 5 (!) verschillende vakken. Ik heb pas uit één methode eerder gewerkt, dus ik word helemaal ramgek van al het voorbereidende werk.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:22:59 #3
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88882244
Welkom terug :W
Dat is wel heftig he, vijf vakken :o Wat zijn dat dan voor vakken?
.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:24:23 #4
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_88882328
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Welkom terug :W
Dat is wel heftig he, vijf vakken :o Wat zijn dat dan voor vakken?
Engels, Nederlands, Praktische Sector Orientatie Nederlands, Taal, Rekenen...
  donderdag 18 november 2010 @ 22:28:31 #5
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88882538
PSO heb ik zelf ook gegeven, was op zich wel interessant. Wel een variatie aan vakken, kan me voorstellen dat dat heftig is..
.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:32:37 #6
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_88882736
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
PSO heb ik zelf ook gegeven, was op zich wel interessant. Wel een variatie aan vakken, kan me voorstellen dat dat heftig is..
Dit wel anders dan PSO. Dit is Nederlands gericht op de sectoren, a.d.h.v. de methode 'Nederlands in uitvoering'. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo kapot van...
  donderdag 18 november 2010 @ 23:21:01 #7
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88884783
Oh okee. Het PSO was ik gaf was meer een oriëntatie op de sectoren, maar niet vanuit een specifiek vak.
.
  vrijdag 19 november 2010 @ 08:05:22 #8
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88890733
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:18 schreef TheSilentEnigma het volgende:
:W Ik meld me ook weer eens!

Dit jaar drukker dan ooit met 5 (!) verschillende vakken. Ik heb pas uit één methode eerder gewerkt, dus ik word helemaal ramgek van al het voorbereidende werk.
Ik werk dit jaar ook met een nieuwe methode, dus ik heb ook veel voorbereidingswerk. Maar flink wat back-ups maken want het is niet tof als ik dat volgend jaar allemaal weer kan doen! :% .
Niet meer actief op Fok!
pi_88900995
Ik zie door de bomen het bos weer een beetje. :) .

Lesbezoek blijft toch een beetje spannend. Vorige week had ik een nieuwe collega op bezoek die gewoon eens wilde kijken hoe het bij mij in de les is met een stel vijfdeklassers. Bij de nabespreking is het toch aardig om te zien welke zaken haar opvielen aan de les. Als je achter in de klas meekijkt, ervaar je het allemaal heel anders en dat is altijd interessant om te horen.

We hadden daarop aansluitend ook een goed gesprek over verschillende soorten lessen en wat je aan 'ruis' toelaat onder welke omstandigheden. De les die zij bijwoonde, was een les maatschappijleer, een eerste les van een nieuwe periode. Het doel was de leerlingen te prikkelen voor het onderwerp: in vogelvlucht wilde ik ze, aan de hand van fragmenten van televisie, kennis laten nemen van de uiteenlopende standpunten die leven bij dat onderwerp. Tussendoor liet ik ze hun eigen reactie opschrijven en lichtte ik soms wat toe.

Dat prikkelen lukte heel goed, de leerlingen waren zo enthousiast dat ze onderling ook al discussietjes gingen voeren. Soms kapte ik dat af, maar vaak liet ik ze een beetje omdat het doel van de les immers was ze te prikkelen. Bij een ander soort les zou ik dat niet toelaten, i.v.m. de concentratie e.d. Die afwegingen maak je eigenlijk onbewust, maar door er bewust over te praten besef je dat je als docent voortdurend afwegingen maakt en dat alles in het teken staat van het lesdoel: zolang die voor jezelf ook duidelijk is, weet je wat je van de leerlingen wilt/niet wilt.

Leuke gesprekken zijn dat. :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_88938301
Ik heb een stageplek. *O*
En een hele leuke ook nog, mijn stagebegeleider is heel aardig en staat heel erg open voor wat ik wil leren.
pi_89013276
* susannetilburg meldt zich
  dinsdag 23 november 2010 @ 18:55:41 #12
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_89061964
Ik meld me ook weer, en ik moet gewoon even zeggen dat ik vandaag mijn eerste les heb gegeven *O* .
Ik was gisteren (avond en nacht }:| ) al bloednerveus, maar gek genoeg was dat vandaag wel gereduceerd naar een gezonde spanning vooraf.
Van te voren dacht ik dat ik tijd over zou hebben, maar al met al heb ik het hele lesuur nodig gehad, maar heb ik wel alles gedaan wat ik wilde doen, zonder te haasten. Ik had wel een hele droge mond haha, nou ja, ik vond het in ieder geval leuk.
Volgende week mag ik weer een lesje doen, en dan is het echt helemaal van mezelf (vandaag gaf ik een les met als basis de aantekeningen van mijn begeleider, op zich ook wel fijn hoor!).
klerkje
  dinsdag 23 november 2010 @ 22:14:28 #13
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89072793
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 18:55 schreef Spiegelei het volgende:
Ik meld me ook weer, en ik moet gewoon even zeggen dat ik vandaag mijn eerste les heb gegeven *O* .
Gefeliciteerd! ;)

quote:
Van te voren dacht ik dat ik tijd over zou hebben, maar al met al heb ik het hele lesuur nodig gehad, maar heb ik wel alles gedaan wat ik wilde doen, zonder te haasten.
Dat is wel fijn ja, als je je niet hoeft te haasten. En tijd over hebben is geen probleem, je moet alleen denken: wat ga ik doen áls ik tijd over heb? :P

quote:
ik vond het in ieder geval leuk.
Dat is het belangrijkste!
.
pi_89088189
Ik kan ook melden dat ik eindelijk een klas tot mijn beschikking heb. Ze zijn druk, chaotisch en de dienstdoend docent wil 100% stilte, iets dat mij niet aanstaat. Maar goed, over een paar weken is ze weg uit mijn lessen en dan kan ik mijn eigen ding doen :)

Met klas gepraat trouwens toen ze even weg was.. Ze vinden haar heel vervelend en racistisch (ze heeft de pik op een Turkse en Afrikaanse leerling).. Ik ga proberen deze klas zo snel mogelijk onder mijn hoede te nemen, want er hangt gewoon een sfeer van onveiligheid. Leerlingen zijn bang en reageren dat af door druk te doen. Het gevoel van vertrouwen moet omhoog!
  woensdag 24 november 2010 @ 16:19:24 #15
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89098940
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:46 schreef susannetilburg het volgende:
Ze zijn druk, chaotisch en de dienstdoend docent wil 100% stilte, iets dat mij niet aanstaat.
Elke docent heeft natuurlijk z'n eigen manier van lesgeven.

quote:
Met klas gepraat trouwens toen ze even weg was.. Ze vinden haar heel vervelend en racistisch (ze heeft de pik op een Turkse en Afrikaanse leerling)..
Of de klas is jullie tegen elkaar aan het uitspelen. Waaruit blijkt bijvoorbeeld dat ze de pik op die leerlingen heeft? Heb je het zelf gemerkt? Ik zou daar wel even mee oppassen.

Want straks doe je verkeerde uitspraken, of de klas denkt dat je "hun kant" kiest, en dan zeggen ze, waar je collega bij is: "Oh, weet u, zij vond u ook racistisch". Dan sta je er wel mooi bij, denk ik....

[ Bericht 5% gewijzigd door Baba-O-Riley op 24-11-2010 16:48:33 ]
.
pi_89099469
Ik zou inderdaad niet te snel conclusies trekken. En niet meegaan in de gevoelens/interpretatie van de leerlingen. Blijf daar boven staan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 24 november 2010 @ 17:07:09 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89101056
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:46 schreef susannetilburg het volgende:
Ik kan ook melden dat ik eindelijk een klas tot mijn beschikking heb. Ze zijn druk, chaotisch en de dienstdoend docent wil 100% stilte, iets dat mij niet aanstaat. Maar goed, over een paar weken is ze weg uit mijn lessen en dan kan ik mijn eigen ding doen :)

Met klas gepraat trouwens toen ze even weg was.. Ze vinden haar heel vervelend en racistisch (ze heeft de pik op een Turkse en Afrikaanse leerling).. Ik ga proberen deze klas zo snel mogelijk onder mijn hoede te nemen, want er hangt gewoon een sfeer van onveiligheid. Leerlingen zijn bang en reageren dat af door druk te doen. Het gevoel van vertrouwen moet omhoog!
Ik vind dit niet echt een leuke post om te lezen. Kan er niet echt de vinger op leggen, maar het komt heel erg over als 'ik zal het allemaal wel even beter doen dan de oude rot in het vak'.

Verder eens met baba en mane. Oppassen. Ik weet inmiddels dat leerlingen nogal kunnen exaggereren.
Niet meer actief op Fok!
pi_89104504
Docente spreekt (tegen collega's) over 'die ene Turk uit die klas', refereert aan hen in termen van 'dom', 'achterlijk en irritant' en dat soort dingen. In de klas zijn zij de enige twee die constant gecorrigeerd worden. Maar dit houd ik natuurlijk wel voor me, duh..

Ik hoop gewoon een nieuwe start te kunnen maken met deze klas. Oren en ogen open houden en zo snel mogelijk vertrouwen krijgen zodat we met de examenvoorbereidingen kunnen beginnen!
pi_89120336
Dat laatste lijkt me een mooi doel :). Ik zou het 'vertrouwen krijgen' inderdaad op alle manieren doen, BEHALVE door in te gaan op hun klachten over de andere lerares. Met de klas negatief gaan praten over iemand zodra die even weg is geeft niet de sfeer van veiligheid die je juist graag wilt creeren.

Wij hebben deze week rapportvergaderingen en pffffff.... het komt bijna altijd neer op 'op de lange baan schuiven': "hij krijgt binnenkort huiswerkbegeleiding/er komt begeleiding in de thuissituatie/hij gaat met z'n drie bijbaantjes stoppen en hopelijk gaat dat effect hebben". Om dan vervolgens in maart te constateren dat het niet heeft geholpen en dan is het te laat. Wanneer iemand dat aankaart is het (op zich terecht): "tja, maar we willen het wel even de kans geven".

Het systeem van 3x per jaar vergaderingen is gewoon niet goed, denk ik. Het is nu nog te vroeg voor ingrijpende actie, en bij de volgende vergadering te laat. Beter zou zijn een fanatieke mentor die frequent overleg heeft met teamleider en/of team, en afschaffing van dit viermaandelijks ritueel.

Nog deprimerender aan rapportvergaderingen vind ik de waardeloze thuissituaties die dan aan het licht komen. Ik heb vandaag meerdere keren gedacht: "neem dan geen kinderen zeg".

Negatief verhaal dit, dat besef ik, maar het is nog wel dolle pret op het werk hoor :). Alleen die thuissituaties, ik kan er soms met m'n pet niet bij.
  woensdag 24 november 2010 @ 23:27:50 #20
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89120657
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:18 schreef ShadyLane het volgende:
Dat laatste lijkt me een mooi doel :). Ik zou het 'vertrouwen krijgen' inderdaad op alle manieren doen, BEHALVE door in te gaan op hun klachten over de andere lerares. Met de klas negatief gaan praten over iemand zodra die even weg is geeft niet de sfeer van veiligheid die je juist graag wilt creeren.
Inderdaad.

quote:
Nog deprimerender aan rapportvergaderingen vind ik de waardeloze thuissituaties die dan aan het licht komen. Ik kan er soms met m'n pet niet bij.
Ja, ik heb vaak hetzelfde gevoel. Ik ben mezelf aan het leren om me hier voor af te gaan sluiten, want ik ken mezelf. Ik ga daar teveel over nadenken. Klinkt misschien hard, maar ik kan de problemen toch niet voor die kinderen oplossen. Ik kan alleen een luisterend oor bieden en het duwtje in de goeie richting geven. Maar 't grijpt wel aan.
.
pi_89120773
En dan zijn er, naast de leerlingen die er begrijpelijkerwijs slechtere cijfers door gaan halen of ander gedrag gaan vertonen, ook een stel aan wie je niets merkt. Niets! Dezelfde goede cijfers als altijd, opgewekt als altijd. Bewonderenswaardig, maar niet minder treurig.
pi_89125027
Ik heb gisteren anderhalf uur met een (gescheiden) ouderpaar gepraat over een mentorleerling, met later de leerling er zelf bij. Dat voelt vrij absurd: ik zat afwisselend in de rol van relatietherapeut, coach, leraar en maatschappelijk werker. Ik moest de ouders ook gewoon vertellen wat ze moeten doen. Dat voelt zo vreemd, alsof ik alle wijsheid in pacht heb. Maar het zijn open deuren die de ouders zelf niet (meer) zien. Zoals: uw kind heeft structuur en duidelijkheid nodig. Uw kind heeft het nodig te weten dat u op een lijn zit en wie de regie heeft. Etc. Dat doe je dan voor een mentorleerling, maar het gaat natuurlijk wel heel ver. Te ver? Ik weet het niet zo goed. Het is zo lastig soms om grenzen te trekken: hoe ver gaat je verantwoordelijkheid?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_89139343
ik word door mn twee mavo klas een beetje als ad-hoc mentor gebruikt. wel fijn dat ze me in vertrouwen nemen, maar ik voel me niet echt capabel om die dingen op te lossen, en ik zit er wel erg mee in mn hoofd.

t gaat overigens nog steeds ruk met die klas, ook al heeft de investering in de relatie duidelijk wel íets teweeg gebracht. alleen niet wat betreft het orde houden.

verder last-minute portfolio en rapportstress, ben dus ook nauwelijks op FOK
Kwak
  donderdag 25 november 2010 @ 17:32:31 #24
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89142930
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 16:11 schreef kwakz0r het volgende:
ik word door mn twee mavo klas een beetje als ad-hoc mentor gebruikt. wel fijn dat ze me in vertrouwen nemen, maar ik voel me niet echt capabel om die dingen op te lossen, en ik zit er wel erg mee in mn hoofd.
Dan kun je ze dat het beste gewoon zeggen. Zo van: "ik wil best naar jullie luisteren, maar het lijkt me toch beter dan met jullie afdelingsleider of mentor te gaan praten". Luisterend oor bieden, en doorverwijzen.
.
pi_89143246
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dan kun je ze dat het beste gewoon zeggen. Zo van: "ik wil best naar jullie luisteren, maar het lijkt me toch beter dan met jullie afdelingsleider of mentor te gaan praten". Luisterend oor bieden, en doorverwijzen.
hm, in t kader van relatie verbeteren vind ik t niet zó erg. vind t vooral erg dat de mentor geen actie onderneemt. ik mail alles wat ik hoor door naar de mentor.

meestal vertellen ze dingen als ze bij me nablijven (straf) of extra uitleg krijgen (vrijwillig)
Kwak
  vrijdag 26 november 2010 @ 09:10:18 #26
294520 Frummeltje86
It's me, Frummeltje
pi_89167362
Ik zit toch al een tijdje op Fok, maar heb nog dit topic pas zojuist ontdekt... Hallo allemaal! Ik ben docente Nederlands en mentor op een middelbare school. Zes klassen van tweede en derde leerjaar en mentor van een tweede klas. In mei 2009 pas afgestudeerd, dus nog niet extreem veel ervaring.
  vrijdag 26 november 2010 @ 15:24:02 #27
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89181762
Ik heb ontslag gekregen. Wegens bezuinigingen is er geen plek meer voor mij binnen de formatie. Dus ik ben nu per direct op zoek naar iets nieuws (opnieuw particulier onderwijs).
Niet meer actief op Fok!
pi_89184281
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 15:24 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb ontslag gekregen. Wegens bezuinigingen is er geen plek meer voor mij binnen de formatie. Dus ik ben nu per direct op zoek naar iets nieuws (opnieuw particulier onderwijs).
Jezus, dat is mooi balen.
Had je het zien aankomen?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 26 november 2010 @ 16:18:35 #29
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89184453
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:15 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Jezus, dat is mooi balen.
Had je het zien aankomen?
Nee, want we zijn min of meer voorgelogen over de financiële situatie. Dus tot deze week leek er geen vuiltje aan de lucht te zijn.
Niet meer actief op Fok!
pi_89184604
Bah bah, dat is niet te geloven.
Je bent dus niet op zoek naar een baan in het regulier onderwijs. Bevalt particulier onderwijs zo goed?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 26 november 2010 @ 16:23:43 #31
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89184692
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:22 schreef -J-D- het volgende:
Bah bah, dat is niet te geloven.
Je bent dus niet op zoek naar een baan in het regulier onderwijs. Bevalt particulier onderwijs zo goed?
Particuliere scholen hebben kleine klassen en dat is prettig voor mij, want ik ben slechthorend. Bovendien zou ik niet eens weten hoe ik les moet geven op een school met grote klassen, ben zó gewend aan kleine klassen (hiervoor op het VSO gewerkt). Bovendien heb je een veel hechter contact met leerlingen dan op een reguliere school mogelijk is.
Niet meer actief op Fok!
pi_89186610
Vreselijk, sterkte met het zoeken naar een nieuwe baan! Hopelijk kan je weer iets vinden in kleinschalig onderwijs. Had je een tijdelijk contract?

Ik ben vandaag het voorbeeld geweest van de docent-die-eigenlijk-onder-de-wol-moet-liggen-om-uit-te-zieken-maar-toch-naar-school-is-gegaan-omdat-ik-niet-wil-dat-mijn-klassen-te-veel-achter-gaan-lopen.... :{
  vrijdag 26 november 2010 @ 17:26:10 #33
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89187510
He bah, wat een naar nieuws. :{
Kan dat zo maar dan? Of had je nog geen vaste aanstelling?

In elk geval sterkte met de zoektocht naar een nieuwe baan.
.
  vrijdag 26 november 2010 @ 20:04:34 #34
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89194591
Ik had een jaarcontract. En het schijnt dus niet zomaar te kunnen, zoals het nu gegaan is, zodat ik ws kan rekenen op een extra maandsalaris (ook al kan de school dat niet betalen: pech!) en de OR wil er nog meer uit slepen. Heftig.
Niet meer actief op Fok!
pi_89220919
Oud-deelnemer aan dit topic meldt zich onder andere naam :)
Viking: wat een rot-nieuws! Wat een vervelende streek van de school ook.
pi_89222256
Dat is erg vervelend, Viking. Ik hoop dat je snel iets anders zal vinden.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_89223580
Wat naar. Mooi dat de OR voor je opkomt, hopelijk levert dat je een paar maanden doorbetaling op, voor in de overbruggingsperiode tot je wat nieuws gevonden hebt.

Volgens mij hebben huiswerkinstituten ook vaak wel kleine groepjes, misschien kun je daar ook eens kijken. Je hebt daar alleen wel andere werktijden natuurlijk.
pi_89304965
_O- 7 extra mentorleerlingen erbij krijgen maar er geen cent extra voor krijgen... :Y ik begin een beetje over te koken...
pi_89391890
bij ons heeft standaard elke docent een mentorklas, of een duomentorklas... ik niet omdat ik nog in opleiding ben.
Kwak
pi_89394856
Het zit krom in onderwijsland: iemand die 17 mentorleerlingen heeft (bovenbouw) krijgt hetzelfde aantal uren mentoraat (dus salaris) als iemand die er 27 heeft of 33. Dat is erg krom, maar we zijn achter de schermen ermee bezig.
  woensdag 1 december 2010 @ 23:30:15 #41
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89412353
quote:
7s.gif Op woensdag 1 december 2010 18:09 schreef Hippos het volgende:
aantal uren mentoraat (dus salaris)
Zit toch gewoon in je taakbelasting? Iedereen moet toch 1659 uur besteden. Als het niet in je mentoraat zit, duwen ze je wel een andere taak in de schoenen.

Het is een vreemde zaak ja, dat mijn collega met haar 20 leerlingen 2 atheneum waar nooit iets gebeurt evenveel uren krijgt als ik met mijn 30 leerlingen VMBO waar elke dag wel wat aan de hand is. Maar wat kun je er tegen doen? Ik denk vrij weinig.. Dan zal dat hele systeem van taakbelasting herzien moeten worden.
.
pi_89417115
Ik heb in de bovenbouw volle klassen (tegen de 30 leerlingen) voor het vak maatschappijleer, omdat het een verplicht vak is. Dat betekent dus ook heel veel nakijkwerk. Terwijl ik collega's heb die in de bovenbouw clustergroepen hebben van 15 leerlingen. Daar wordt ook geen onderscheid in gemaakt. Ik vind dat op zich ook geen punt hoor, omdat het wel heel ingewikkeld wordt, als je daar allemaal verschil in moet gaan maken. Maar duidelijk is wel dat het een veel meer werk inhoudt dan het andere.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_89439836
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Zit toch gewoon in je taakbelasting? Iedereen moet toch 1659 uur besteden. Als het niet in je mentoraat zit, duwen ze je wel een andere taak in de schoenen.

Het is een vreemde zaak ja, dat mijn collega met haar 20 leerlingen 2 atheneum waar nooit iets gebeurt evenveel uren krijgt als ik met mijn 30 leerlingen VMBO waar elke dag wel wat aan de hand is. Maar wat kun je er tegen doen? Ik denk vrij weinig.. Dan zal dat hele systeem van taakbelasting herzien moeten worden.
Helemaal goed, dat is ook zo. Het zit in mijn takenpakket, maar ik bedoelde eigenlijk hoe krom het is. Door taakbelasting is er geen onderscheid meer in bijvoorbeeld een mentoraat van 17 kindjes of een mentoraat van 27 kindjes. Dat voel oneerlijk aan, dat vind ik wel eens jammer van dit soort systemen
pi_89439883
bij een voorlichting over schoolorganisatie die wij hadden rekende en schooldirecteur ons voor hoe t zit met uren en taakuren. kwam er op neer dat het échte aantal taakuren vaak niet gehaald wordt, bijvoorbeeld omdat mensen echt niet van 8 tot 17 op school zijn elke dag met een fulltime aanstelling. de piekbelasting is wel degelijk erg hoog gaf hij toe.

kort gezegd, zulke "scheve" verhoudingen zouden eerder betekenen dat degene met de "lichtere" taken op salaris gekort zouden moeten worden als je het narekent, en de rest gewoon doen wat ze horen te doen.
Kwak
  zondag 5 december 2010 @ 12:33:31 #45
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_89546224
Lerarenvakbond kondigt staking aan
quote:
Leraren in het voortgezet onderwijs leggen woensdagmiddag hun werk neer. De vakbond Leraren in Actie roept leraren op dan naar het Plein in Den Haag te komen. Voorzitter van de vakbond Peter Althuizen was zondagochtend niet bereikbaar om toe te lichten hoeveel leraren aan de actie meedoen.

De actie zou worden gesteund door vicefractievoorzitter van de PvdA Mariëtte Hamer. In een vorig jaar door de Tweede Kamer aangenomen motie van Hamer stond dat het Nederlands onderwijs in de wereldwijde top vijf moet komen. De vakbond heeft Hamer als naamgever voor de actie gekozen, omdat de bond erop wil 'hameren' dat leraren de 'valse beloftes' zat zijn. Van de beloften die voor de verkiezingen zijn gedaan, is volgens de vakbond niets terechtgekomen. In plaats van in onderwijs te investeren zou er vooral worden bezuinigd. Ondanks een motie waarin de Kamer zegt dat het salaris van leraren moet meegroeien met de marktsector heeft het voortgezet onderwijs sinds 1 augustus geen lopende cao meer.

Ook zou de hoge werkdruk moeten worden aangepast. Dat zou onder meer kunnen door het maximum aantal leerlingen per klas te verlagen naar 24. De lerarenvakbond presenteert woensdag een voorbeeld-cao waarin de leraren per 1 augustus 2 procent loonsverhoging krijgen
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 5 december 2010 @ 14:29:14 #46
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89550130
En terecht. Van sommige reacties op bovenstaand artikel op de FP moet ik echt kotsen. Wat denkt men het toch allemaal goed te weten....
.
pi_89559010
Ik ben erbij woensdag in Den Haag. Als er nog meer van jullie komen PM me dan even, dan kunnen we 'n minimeet doen :).

Ik vind zelf dat ik een prima baan heb, ik kom goed rond en vermaak me uitstekend, dus voor mezelf hoef ik er niet te gaan staan, maar wel voor de leerlingen die nu als ze pech hebben met z'n 33-en in een klas zitten, die soms maanden geen natuurkunde hebben omdat er geen leraar te vinden is etc.

Niet voor alle leerlingen zal het een wereldramp zijn om in een grote klas te zitten, maar leerlingen die moeite hebben met de lesstof zouden gebaat zijn bij meer aandacht, verlegen leerlingen sneeuwen onder, voor leerlingen met een stoornis waardoor ze snel afgeleid raken is het verre van ideaal. En als dan ook nog eens veel van hun lessen uitvallen of gegeven worden door iemand die er vakinhoudelijk of qua orde (of allebei) weinig van bakt, dan krijgen ze gewoon niet het onderwijs waar ze recht op hebben.

Ik heb me vaak afgevraagd waarom ik zo bezig ben met die onderwijskwaliteit, als het eigenlijk mijn probleem niet is en de kans groot is dat het alleen maar verder zal verslechteren (want kabinetten bezuinigen er graag op en veel leraren komen niet in actie en houden het bij klagen). Maar ik weet nu hoe het komt: ik heb zelf gigantisch veel gehad aan het goede onderwijs dat ik kreeg. Ik kom uit een arm gezin waar veel problemen waren. Het had heel anders met me kunnen aflopen als ik niet zulk goed onderwijs had gehad van zulke fijne en inspirerende leraren. (Uitzonderingen daargelaten :P)
pi_89564155
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:21 schreef kwakz0r het volgende:
bij een voorlichting over schoolorganisatie die wij hadden rekende en schooldirecteur ons voor hoe t zit met uren en taakuren. kwam er op neer dat het échte aantal taakuren vaak niet gehaald wordt, bijvoorbeeld omdat mensen echt niet van 8 tot 17 op school zijn elke dag met een fulltime aanstelling.
Die man denkt zeker dat leraren 's avonds en in het weekend niet werken omdat hij dat zelf ook niet doet? ;)
pi_89568500
Ik heb nog niets van de AOB gehoord...

Merk idd wel dat veel mensen niet beseffen hoeveel tijd je buiten de lessen bezig bent, wordt erg onderschat.
pi_89569339
De AOB heeft ook plannen voor acties maar of die er ook daadwerkelijk zullen komen is nog niet bekend. Ik ga er vanuit van wel, zeker als ze zien dat er woensdag een aardige opkomst is. Ze zijn niet officieel mede-organisator van de actie van woensdag maar steunen 'm wel: er komt woensdag een hoge heer van de AOB spreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')