quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:52 schreef xelium het volgende:
Trekker
Een trekker kan zijn:
een landbouwwerktuig, zie tractor
Wikipedia has spoken.
bron:http://nds-nl.wikipedia.org/wiki/Trekkerquote:Nen trekker is 'n voertuig woarmet wagens en landbouwmachines veplaatst en an-edreaven kunt wordn. 't Woord trekker wordt in de regel ok wal ebroekt veur vrachtwagen, angezeen denne ok mot trekken, en in sommige gevallen net zo veur andrieving zorgt, moar oaver 't algemeen geet 't oaver nen landbouwtrekker. 't Woord trekker of tractor (formelere benaming) kump van 't Latiense woord "trahere", woarmet trekken bedoeld wordt.
Trekkers heb ie in völle soorten, en doarmet ok moaten. Zo is dat dinge in speciale tuinbouwmoaten te verkriegen, moar zölfs nen zitgresmeier wordt as trekker ezene. Ook bunt de eenassige machines oet volkstuinen, woarmet ze de grond loskrabt en keert, een soortement trekkers.
Ik rij niet op een trekker. Klasgenoten wel.quote:Op zaterdag 20 november 2010 01:08 schreef Karzai het volgende:
Hoeveel kilometers heb je met de trekker getrokken? Ben je een beginner of een veteraan?
Wat voor taal is dat?quote:Op zaterdag 20 november 2010 00:58 schreef TheKC het volgende:
[..]
[..]
bron:http://nds-nl.wikipedia.org/wiki/Trekker
Het is inderdaad trekker ja.
Welkom, moi!quote:
Vieze stadse.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bi-j mien achter 't huus steet een Amerikaanse slee,
Bi-j de aanschaf mos ik erg diep in de portomonee.
't Is een 8-cilinder met veel chroom en een linnen kap,
Ik hol 'm moeilijk in toom as ik 'm op zien donder trap.
Trekker. Stoppen maar, dank u.quote:
Ik dacht andersom, het is een trekker als je er enkel dingen achter kunt hangen (zoals een 'vrachtwagen zonder oplegger'), als er mechanica aanwezig is voor de aansturing van wat je er achter hangt, dan is het een tractor.quote:Op vrijdag 19 november 2010 16:55 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Tractor, friet
Het is alleen een trekker als er iets achter hangt, het is ALTIJD een tractor.
Silly hillbillies
Zo klopt het. Tractor is een westere uitspraak.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik dacht andersom, het is een trekker als je er enkel dingen achter kunt hangen (zoals een 'vrachtwagen zonder oplegger'), als er mechanica aanwezig is voor de aansturing van wat je er achter hangt, dan is het een tractor.
andersom, trekker is een oosterse uitspraak. Tractor is gewoon de naam die die dingen internationaal en bij de invoering hadden.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:43 schreef cvboer het volgende:
[..]
Zo klopt het. Tractor is een westere uitspraak.
Het is allebei goed. Als ik bij google afbeeldingen zowel tractor als trekker invul, zie in beide gevallen dezelfde plaatjes.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:54 schreef speknek het volgende:
[..]
andersom, trekker is een oosterse uitspraak. Tractor is gewoon de naam die die dingen internationaal en bij de invoering hadden.
Ejaculeren is ook netter dan spuiten, komt beide op hetzelfde neer...quote:Op donderdag 25 november 2010 21:04 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Puur taalfascisme, denken tot een superieure klasse te behoren enkel omdat je het woord trekker gebruikt, terwijl je meer met stront hebt te maken dan met welk ander beroep in de wereld. Ergo tractor is hygiënischer.
trekker is informeel, want het is dialect. Het is dus goed, maar geen ABN.quote:Op donderdag 25 november 2010 21:01 schreef cvboer het volgende:
[..]
Het is allebei goed. Als ik bij google afbeeldingen zowel tractor als trekker invul, zie in beide gevallen dezelfde plaatjes.
Ik vind wel prima zoquote:Op donderdag 25 november 2010 21:22 schreef speknek het volgende:
[..]
trekker is informeel, want het is dialect. Het is dus goed, maar geen ABN.
http://nl.wiktionary.org/wiki/tractor
Goeiedag 'evm, ááns ik wel. Enne: ZW-Drenthe hoog.quote:Op donderdag 25 november 2010 22:18 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik vind wel prima zoIk woon in Drenthe en zeg al tijden "trekker".
IK laat het erbij.
'evm? Wij zeggen hier gewoon eem'quote:Op donderdag 25 november 2010 22:56 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Goeiedag 'evm, ááns ik wel. Enne: ZW-Drenthe hoog.
quote:Op donderdag 25 november 2010 23:19 schreef voederbietel het volgende:
En wie zullen het beter weten? De mannen die de hele dag achter de computer zitten en leven om te werken, of de mannen die de hele dag op de boerderij bezig zijn en werken om te leven?
Niks niet, trekker is gewoon Nederlands. Tractor is bloazerie.quote:Op donderdag 25 november 2010 23:08 schreef Guanabana het volgende:
Je schrijft tractor, maar die boeren kunnen dat niet uitspreken en denken daarom dat het trekker is.
tractor is ook gewoon nederlands hoor onderontwikkelde troglodietquote:Op donderdag 25 november 2010 23:30 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Niks niet, trekker is gewoon Nederlands. Tractor is bloazerie.
Zeggen jullie ook "roeg zat"? Dat vond ik wel een mooie uitspraak onder een 80km bord in groningenquote:Op donderdag 25 november 2010 23:07 schreef Xantalien het volgende:
[..]
'evm? Wij zeggen hier gewoon eem'Enne, ZW-Drenthe hoog ja.
Als in 'Die ziet er roeg zat uut.'? Of in een andere vorm.quote:Op donderdag 25 november 2010 23:45 schreef pisnicht het volgende:
[..]
Zeggen jullie ook "roeg zat"? Dat vond ik wel een mooie uitspraak onder een 80km bord in groningen
Ik wou dat dat mijn trekker was, op de onderste foto.quote:Op donderdag 18 november 2010 20:09 schreef Xantalien het volgende:
Daar kan ik me aan ergeren. Hier in dit dorpje zeggen we allemaal trekker, en dan komt zo'n stadse ertussendoor; 'Wie is er met die tractor naar school gegaan?'
Klacht: Mensen die tractor zeggen in plaats van trekker.
Ter illustratie:
[ afbeelding ]
Tevens voor de kerels:
[ afbeelding ]
Dan gaat het erom wie het gebruiksrecht heeft hè, stadsproleet. En aangezien de gemiddelde wieze puutte uit de Randstad nog nooit een akker van dichtbij heeft gezien, laat staan weet wat je er moet met een trekker, beroep ik mij -namens mijn streekgenoten- op dat gebruiksrecht.quote:Op donderdag 25 november 2010 23:32 schreef PeZu het volgende:
[..]
tractor is ook gewoon nederlands hoor onderontwikkelde troglodiet_!
Gezien de context kan zelfs ik als stedeling nog wel bedenken dat dat 'snel zat' moet betekenen.quote:Op vrijdag 26 november 2010 07:24 schreef Xantalien het volgende:
[..]
Als in 'Die ziet er roeg zat uut.'? Of in een andere vorm.Normaal praat ik niet echt veel Drents maar betrap me er de laatste tijd toch wel steeds vaker op. Ook tegen docenten, en dat valt niet altijd even goed.
wat een faal redenatie omdat je uitgebokt bentquote:Op vrijdag 26 november 2010 09:24 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dan gaat het erom wie het gebruiksrecht heeft hè, stadsproleet. En aangezien de gemiddelde wieze puutte uit de Randstad nog nooit een akker van dichtbij heeft gezien, laat staan weet wat je er moet met een trekker, beroep ik mij -namens mijn streekgenoten- op dat gebruiksrecht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |