vordering na 6 jaarquote:Op woensdag 17 november 2010 18:56 schreef FredvZ het volgende:
Heb je nou een BV gekocht?
Of had je al 50% van de aandelen en heb je nu de rest erbij gekocht?
Wees eens wat duidelijker.
Hoe kan het dat er wel een eigen vermogen van ¤ 18.000 op de balans staat terwijl er een verrekenbaar verlies aanwezig is?quote:Op woensdag 17 november 2010 18:47 schreef Highway61 het volgende:
Aangezien niemand reageert op mijn lange moeilijke verhaal 'Oude vordering aandelenoverdracht' maar even hier een korte vraag, zodat ik misschien wat meer helderheid krijg over de materie
Het gaat om het overnemen van de aandelen van een lege pensioen-BV. Die BV is weliswaar qua banksaldo leeg, en ook schuldenvrij (en ook geen verrekenbaar verlies), maar herbergt op de balans wel 18000 euro aan eigen vermogen. Hier tegenover staat voor zover ik het begrijp eenzelfde bedrag aan aandelenkapitaal. Ooit is namelijk 18000 euro gestort om die BV te kunnen oprichten.
Nee, er MOET geen ¤ 18.000 betaald worden. Het gaat erom wat de BV waard is. Inclusief eventuele goodwill van bijv. de deelnemingen van de vennootschap.quote:Klopt het nu dat voor het overnemen van die aandelen 18000 euro betaald zou moeten worden aan de huidige aandeelhouder ?? Of is, omdat er verder helemaal geen GELD in die BV zit de BV eigenlijk helemaal NIETS waard ?
Dit kan hij wel beweren maar dat wil niet zeggen dat het klopt.quote:Degene van wie ik die BV gekocht heb, beweert dat omdat er 18000 euro aan eigen vermogen op de balans van die BV stond toen ik hem kocht, ik hem dus dat geld schuldig ben, toen ik hem overnam. (in werkelijkheid ging het om 50% van de aandelen, maar ik wil het even niet ingewikkelder maken dan nodig...)
Een BV met eventuele vorderingen en schulden zoals het op de balans is vermeld.quote:Maar wat KREEG ik nou voor de geld ?!
Klopt.quote:als ik dat geld bij elkaar had gebracht voor een NIEUWE BV had ik in ieder geval dat geld nog gehad, toch ??!
Dat is met alleen deze gegevens niet te zeggen.quote:Wie heeft er nou gelijk ?
Hij wil toch geld van jou hebben? Laat hem dan maar procederen. Kleine kans dat hij dat doet, om de zelfde reden als jij aangeeft.quote:Op woensdag 17 november 2010 19:04 schreef Highway61 het volgende:
Tja...advocaten...rechters.... daar zit je toch niet op te wachten natuurlijk, rechtszaken enz.... ik dacht vorig jaar toen ik de rest van zijn aandelen kocht van al het gezeik af te zijn...
bovendien is het ook nog eens familie van me.... dus dan ga je toch niet zo snel procederen enz, maar ja, als het niet anders kan...
Er kan credit ook nul staan.quote:Op woensdag 17 november 2010 20:30 schreef Fokski het volgende:
Als er credit 18.000,- staat moet er debet ook 18.000,- staan. Wat is dat?
Geplaatst aandelekapitaal staat rechts (credit) op de balans, niet links (debet).quote:Op woensdag 17 november 2010 20:36 schreef Highway61 het volgende:
tja, debet credit, boekhouden was nooit mijn sterkste vak op school.... maar voor zover ik het kan overzien stond er links 'geplaatst aandelenkapitaal' of iets dergelijks, en rechts 'eigen vermogen'.....
maar ik heb de beginbalans van de bv niet bij de hand....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |