abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88827787
Tijdje terug al een topic over vol geschreven....
vandaag weer gesprek gehad, en de bom is nu gebarsten...

Het verhaal is kort als volgt:
Ik had samen met iemand een bedrijf (VOF)....ik deed het technische werk, hij de commerciele kant.... dat ging goed en hij vond dat we een BV moesten worden. Hij had nog een oude pensioen bv 'over', en dat is onze gezamenlijke BV geworden.

Hij deed alle administratie, boekhouding, belasting, etc, en ik ging er vanuit dat alles gewoon goed verliep qua beloningen enz. Nu komt ie 6 jaar later opeens met het verhaal dat ik nooit heb afgerekend voor het starten van de BV. Dat wist hij al die tijd niet, maar hij werd er nu op gewezen door zijn boekhouder.

Die pensioen BV had 18000 eigen vermogen op de balans van die BV (met daartegenover zijn 100% aandelen) en ik kreeg de helft van die BV in handen , dus zou er volgens zij boekhouder een vordering van 9000 euro (50% van de aandelen) van hem op mij prive zijn ontstaan.

Maar die 18000 euro zat niet in die BV in de vorm van geld! We hielden gewoon onze bestaande bankrekening en daar is niks op gestort ofzo. Maar hij beweert dus : tja, op die balans van die bv stond 18000 , en jij werd voor 50% aandeelhouder, dus krijg ik 9000 euro van je....

Buiten het feit dat ik er 6 jaar lang niks van geweten heb (in de veronderstelling dat alles allang rechtgetrokken was, enz) , is mijn vraag of het uberhaupt wel klopt wat hij zegt.... Die bv was 'leeg' , is mij altijd verteld...Deze constructie kost mij 9000 euro, terwijl het hem niks kost. Als we van scratch af waren begonnen met een hele nieuwe bv, had het mij ook 9000 euro gekost, en hem ook....maar dan had er ook 18000 op de BANK bijgekomen.... en die had je er direct weer uit kunnen halen, waarbij het niemand dus iets gekost had (behalve de notariskosten, die we nu ook nog gewoon kwijt waren, hetzij iets minder dan bij een nieuwe bv).

Mensen aan wie ik het vraag, geven allemaal een ander antwoord, de een vindt het bezopen om hier na 6 jaar nog op terug te komen, terwijl je die 'schuld' nooit kenbaar gemaakt hebt en de ander geeft hem gelijk.. en weer een ander zegt, dat een vordering nooit zomaar kan blijken uit een boekhouding, maar dat daarvoor een schuldbekentenis noodzakelijk is.....

Wat het allemaal nog ingewikkelder maakt is dat ik vorig jaar (na ruzie) zijn overige 50% heb overgenomen en we toen een streep onder alles gezet hebben....en nu komt ie opeens hier nog mee.... (gaat over die EERSTE 50%, en die aandelenoverdracht van vorig jaar heeft er dus niks mee te maken volgens hem)

Kan iemand me nu nog eens goed uitleggen, waarom dit geen verschil uitmaakt (zoals hij beweert) of dat hij misschien toch fout zit.... ik heb helaas te weinig verstand van boekhouden om helemaal te snappen hoe het zit met die geldstromen....

Ik weet dat dit hetzelfde verhaal is als een paar maanden geleden, maar ik wilde het gewoon graag nog een keer van me afschrijven, en misschien iets duidelijker uitleggen.... Zonet was het hoogoplopende ruzie, waarbij hij de deur uitliep, dus ik zit nogal ermee in mijn maag nu...

Hij beweerde ook nog dat indien hij het mij nu zou 'kwijtschelden', dat hem 4000 euro zou kosten.... dat snapte ik ook niet helemaal (en interesseerde me ook eigenlijk niet.... ik ben van mening dat we vorig jaar een streep eronder gezet hebben en hij niet zo kinderachtig moet doen over iets waar ie helemaal geen weet van had... als ik dit vorig jaar geweten had, had dat namelijk natuurlijk invloed gehad op de prijs die ik voor zijn aandelen had betaald!...)
  woensdag 17 november 2010 @ 18:40:13 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_88830026
Ik neem aan dat de aandelenoverdracht(en) notarieel is gebeurd. In zowel de koopovereenkomst van de eerste 50% als de tweede 50% is dus een koopprijs genoemd. Als je die hebt voldaan, valt er voor de verkopende partij niets meer te vorderen bij de kopende partij (jij in privé of jouw Holding BV) Mocht er nog een rekening courant verhouding of een andere schuld aan de (ex) aandeelhouder op de balans van de pensioen-BV (of de werkmaatschappij staan), dan dient de BV deze nog voldoen.
Het laatste had je dan kunnen weten en zou duidelijk uit de cijfers van de BV(s) blijken.

Let wel goed op dat je de vorderingen/schulden tussen de juiste partijen duidelijk hebt. Laat de tegenpartij dus duidelijk maken welke vordering hij denkt te hebben en op basis waarvan.
(Daarnaast: de werkelijke waarde van de BV hoeft (en is lang niet altijd) gelijk te zijn aan de nominale waarde van de aandelen!)

(Als je niet alle cijfers publiekelijk op het forum wilt zetten, mag het ook per PM.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_88833196
alles is via de notaris verlopen ja.... in de aandelen-transactie staat ook dat het bedrag 'voldaan' is...maar ja, dat kan dus ook door een schuld te laten ontstaan, denk ik... alleen had ik dat dan wel graag geweten!

Het moeilijke is dat het niet uit de cijfers van de bv die ik gekocht heb blijkt. Ze hebben in plaats van het in die bv te regelen, d.m.v. rekening courant ofzo, het zo geregeld dat ik voor het overnemen van die 50% aandelen een schuld kreeg aan zijn ANDERE bv, namelijk de eigenaar van die aandelen. De grote vraag is alleen of die aandelen nou 18.000 euro waard waren, of dat ze alleen maar voor dat bedrag op zijn balans stonden, maar in werkelijkheid eigenlijk NIETS meer waard waren....
  woensdag 17 november 2010 @ 20:02:18 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_88833906
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 19:48 schreef Highway61 het volgende:
alles is via de notaris verlopen ja.... in de aandelen-transactie staat ook dat het bedrag 'voldaan' is...maar ja, dat kan dus ook door een schuld te laten ontstaan, denk ik... alleen had ik dat dan wel graag geweten!
Als er staat dat de schuld is voldaan, moet er ook uit blijken op welke wijze deze is voldaan. En ook lijkt het me dat je weet op welke wijze je een bedrag van enkele duizenden euro's zal moeten voldoen. Anders zal een notaris de transactie niet als voldaan bestempelen. Dus wat was de koopsom van de aandelen volgens de koopakte?
quote:
Het moeilijke is dat het niet uit de cijfers van de bv die ik gekocht heb blijkt.
Dat is logisch. De BV die je hebt gekocht heeft er namelijk niks mee te maken.
quote:
Ze hebben in plaats van het in die bv te regelen, d.m.v. rekening courant ofzo, het zo geregeld dat ik voor het overnemen van die 50% aandelen een schuld kreeg aan zijn ANDERE bv, namelijk de eigenaar van die aandelen.
Uiteraard heb je een schuld aan de andere aandeelhouder.
quote:
De grote vraag is alleen of die aandelen nou 18.000 euro waard waren, of dat ze alleen maar voor dat bedrag op zijn balans stonden, maar in werkelijkheid eigenlijk NIETS meer waard waren....
Hoe moet deze grote vraag beantwoord worden als de inhoud van de balans of de overeengekomen koopprijs niet worden vermeld?
Een BV kan veel meer of veel minder waard zijn dan het nominale aandelenkapitaal dat op de balans staat. In je andere topic noem je dat er verrekenbare verliezen zijn. Als dat bijv. ¤ 100.000 is, is het eigen vermogen (en dus de waarde van de aandelen) ook negatief en zou je dus eigenlijk geld toe moeten krijgen. (Feitelijk koop je goodwill als je de aandelen voor nihil over neemt.)

Samenvattend: in de koopakte staat de koopprijs genoemd. Je boekhouder zal deze koopprijs ook in jouw cijfers moeten verwerken zodat een eventuele schuld uit jouw balans hoort te blijken.
Als er in de koopakte een prijs van ¤ 1 staat (wat vaker voorkomt) en je hebt deze voldaan, heeft de tegenpartij dus niks meer te vorderen.

Ten slotte: wat is het antwoord van je boekhouder als je hem vraagt naar de administratieve/financiële verwerking van de transactie?
pi_88835419
nee ik zei dat er GEEN verrekenbare verliezen waren....

in de koopakte staat dat ik 9000 (afgerond) aandelen van 1 euro gekocht heb , en dat het bedrag hiervoor is voldaan... maar dat bedrag heb ik dus nooit betaald aan hem... maar was dat ook wel een goede gang van zaken? waren die aandelen dat wel waard ?! (nominaal gezien misschien wel, maar was dat ook de ECHTE waarde??)

probleem is dat mijn boekhouder dezelfde is als zijn boekhouder... en hij er in 2004 nog helemaal niet bij betrokken was...

De boekhouder die ik in 2004 had is nu met pensioen... die 9000 euro 'schuld' is nooit aan mij gecommuniceerd, en dus uberhaupt ook nooit op mijn prive-aangifte ofzo terecht gekomen!
  woensdag 17 november 2010 @ 20:47:13 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_88836398
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 20:29 schreef Highway61 het volgende:
nee ik zei dat er GEEN verrekenbare verliezen waren....
OK, dan heb ik dit verkeerd gelezen. Maar wat was dan wel wel het totale eigen vermogen? Dus inclusief de winstreserves e.d.
quote:
in de koopakte staat dat ik 9000 (afgerond) aandelen van 1 euro gekocht heb , en dat het bedrag hiervoor is voldaan... maar dat bedrag heb ik dus nooit betaald aan hem... maar was dat ook wel een goede gang van zaken?
Waarom zou dat niet de goede gang van zaken zijn. Twee partijen komen overeen wat de koopsom is. Blijkbaar zijn jullie dat overeengekomen.
quote:
waren die aandelen dat wel waard ?!
Dat blijkt onder andere uit de balans. En als het goed is is er een berekening gemaakt van de stille reserves e.d. (Al ben ik, gezien je antwoorden) bang dat er niets is opgesteld van de waarde van de aandelen.)
quote:
(nominaal gezien misschien wel, maar was dat ook de ECHTE waarde??)
Hoe moeten wij weten wat de werkelijke waarde van de BV is als we geen inzicht hebben in de cijfers van de BV (lees: de balans)?
quote:
probleem is dat mijn boekhouder dezelfde is als zijn boekhouder... en hij er in 2004 nog helemaal niet bij betrokken was...
Eenzelfde boekhouder hoeft geen probleem te zijn. Naar beide partijen zal hij immers dezelfde berekening en informatie moeten verstrekken. De BV is namelijk dezelfde rechtspersoon met maar één waarde.
quote:
De boekhouder die ik in 2004 had is nu met pensioen... die 9000 euro 'schuld' is nooit aan mij gecommuniceerd, en dus uberhaupt ook nooit op mijn prive-aangifte ofzo terecht gekomen!
Er is dan ook geen schuld als de koopsom ¤ 1 is. De ¤ 9.000 is de nominale waarde van de aandelen. Ook voor de fiscus is de (fiscale) koopsom ¤ 1 waar je rekening mee moet houden bij eventuele verkoop.
pi_88837091
er was helemaal nog nooit enige activiteit in die bv geweest. het was een ongebruikte pensioen bv... geen stille reserves enz dus... en geen bankrekening ...

volgens mij is de fout die gemaakt is, dat die aandelen nooit voor 9000 euro verkocht hadden moeten worden, aangezien ze dat helemaal niet echt WAARD waren....er was immers geen GELD meer aanwezig in die bv, alleen een balans met links een aandelenkapitaal van 18k en rechts een eigen vermogen van 18k....

op een ander forum waar ik dit probleem gepost heb, beweert iemand dat zo'n vordering na 5 jaar verjaart, als het niet in de tussentijd is opgeeist.... maar ja :)
pi_88838266
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 20:58 schreef Highway61 het volgende:
alleen een balans met links een aandelenkapitaal van 18k en rechts een eigen vermogen van 18k....
Huh? Dat kan niet, die staan alletwee aan de rechterkant....
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  woensdag 17 november 2010 @ 21:58:15 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_88840833
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 20:58 schreef Highway61 het volgende:
er was helemaal nog nooit enige activiteit in die bv geweest. het was een ongebruikte pensioen bv... geen stille reserves enz dus... en geen bankrekening ...

volgens mij is de fout die gemaakt is, dat die aandelen nooit voor 9000 euro verkocht hadden moeten worden, aangezien ze dat helemaal niet echt WAARD waren....er was immers geen GELD meer aanwezig in die bv, alleen een balans met links een aandelenkapitaal van 18k en rechts een eigen vermogen van 18k....
Maar er stond wel een deelneming op de balans,... En als er niks in de BV is gebeurd, zal er geld op de bank hebben gestaan of er zal een vordering op de DGA staan.
Dus de waarde zit er wel zeker in als er verder niks is gebeurd.

En nogmaals het aandelenkapitaal is een onderdeel van het eigen vermogen wat rechts (credit) op de balans staat.
quote:
op een ander forum waar ik dit probleem gepost heb, beweert iemand dat zo'n vordering na 5 jaar verjaart, als het niet in de tussentijd is opgeeist.... maar ja :)
Een vordering verjaart maar zo niet. Zeker niet als het een vordering op de DGA is. Maar volgens jou is die er helemaal niet.

Aangezien de informatie die je verstrekt, alleen nog maar meer vragen oproept, raad ik je aan om eens met alle stukken in de hand bij iemand langs te gaan die wel weet hoe je dergelijke dingen moet lezen en hoe dit financieel en fiscaal werkt.
pi_88842938
Ik kan de concrete vraag niet echt uit je OP destilleren, maar als je vraag is of jij kennelijk de ¤9.000 euro hebt kunnen betalen door een schuld aan te gaan bij zijn BV (schuldigerkenning), dan is het antwoord ja.

Overigens hoeft er niet per sé geld in een B.V. te zitten om het "waarde" te laten hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')