quote:
Oorspronkelijk heb ik de wagen voor 3 jaar geleased, met 15.000km per jaar. Nu wist ik wel dat ik ongeveer 16.000 kilometer per jaar zou rijden, echter kan je alleen kiezen tussen 15k of 20k per jaar (en steeds verder in stapjes van 5k). Nagerekend blijkt het echter goedkoper te zijn om aan het einde van het leasecontract die paar kilometers extra te betalen, i.p.v. elk jaar 5k extra te betalen omdat je het contract op 20k per jaar zet.
Qua "normaal" gebruik zat ik perfect met mijn schatting, echter zijn er dit jaar een reeks zakelijke afspraken & evenementen geweest, waar zowel mijn vennoot als ik met die auto naar toe zijn geweest (is immers een auto van de zaak). Die waren echter in geheel Duitsland en zelf in Italië, gevolg, er zijn een sloot aan kilometers extra bijgekomen die mijn hele planning overhoop gooiden.
Normaalgesproken had ik nu pas (na 20 maanden) aan de 25.000 kilometer moeten zitten, echter staat de teller nu op 43.000. Als je weet dat ik in totaal 45.000 kilometer mag rijden (2000 / 3000 meer is geen probleem), maar daarvoor nog 16 maanden heb staan, dan voel je op je klompen al wel aan dat dit nooit genoeg gaat zijn.
Per kilometer die ik boven de 45.000 (+ coulance) uitkomt, betaal ik 0,10 cent extra. Als ik ervan uitga dat het seizoen over is, en ik niet meer gek verre afstanden ga rijden, dan zou ik aan het einde van de leaseperiode nog eens ¤2500 extra moeten aftikken. Op zich geen probleem, maar als het kan wil ik dat graag vermijden.
Dus zit ik erover te denken om de wagen aan mijn vennoot te geven (die rijdt meestal toch alleen in de stad), en zelf dan eventueel iets op shortlease (elke maand contract verlengen, max. 6 maanden) te regelen. Maar daar ben ik verder nog niet helemaal over uit.
[ Bericht 0% gewijzigd door von_Preussen op 17-11-2010 18:35:37 ]