abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88694475
Toen ik vanochtend wakker werd merkte ik dat de aardlek schakelaar er uit was gevlogen en heb ik de hele ochtend gezocht naar de oorzaak hiervan. Uiteindelijk bleek er iets fout te zitten in de schakelaar van de buitenverlichting, hier zal ik van de week eens verder naar kijken, maar tijdens mijn zoektocht ben ik iets behoorlijk zorgwekkend tegen gekomen.

Ik kwam er namelijk achter dat de vorige bewoners van dit huis nogal creatief waren omgesprongen met het aansluiten van de keuken apparatuur. De koelkast, vriezer en combi oven zitten namelijk allemaal op een 3-stekkerblok (van twijfelachtige kwaliteit) wiens stekker verdwijnt naar een enkele WCD achter de vriezer. Dit kan nooit de bedoeling zijn, laat staan veilig zijn met zo'n goedkoop stekker doosje. Naar mijn weten moeten de meeste apparaten in de keuken op een eigen groep worden aangesloten.

Maar naarmate ik verder keek merkte ik ook dat de rest van de woonkamer (alle verlichting, 1 computer, plasma scherm, versterker en de rest van hi-fi installatie) ook samen met dat 3-stekkerblok op 1 groep zaten.

Naar mijn weten is hier iets niet helemaal goed gegaan bij het aanleggen ofzo, want zoveel zware verbruikers op 1 groep lijkt me niet erg veilig of praktisch. Daarbij komt ook dat ik hier niet heel erg lang meer zal wonen, nog een jaartje of anderhalf, en dus niet echt de behoefte heb om nu nog last minute de hele groepenkast uit te gaan (laten) breiden.

Ik ben wel van plan om het kansloze 3-stekkerblokje achter de vriezer snel een keer te gaan vervangen met een wat beter exemplaar. Is het nodig om de groepen zsm uit te laten breiden of voldoet de huidige opstelling wel wat betreft veiligheid? Ik heb er namelijk mijn twijfels over.
No amount of money ever bought a second of time.
  zondag 14 november 2010 @ 11:49:39 #2
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_88694557
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 11:46 schreef TigerXtrm het volgende:
Toen ik vanochtend wakker werd merkte ik dat de aardlek schakelaar er uit was gevlogen en heb ik de hele ochtend gezocht naar de oorzaak hiervan. Uiteindelijk bleek er iets fout te zitten in de schakelaar van de buitenverlichting, hier zal ik van de week eens verder naar kijken, maar tijdens mijn zoektocht ben ik iets behoorlijk zorgwekkend tegen gekomen.

Ik kwam er namelijk achter dat de vorige bewoners van dit huis nogal creatief waren omgesprongen met het aansluiten van de keuken apparatuur. De koelkast, vriezer en combi oven zitten namelijk allemaal op een 3-stekkerblok (van twijfelachtige kwaliteit) wiens stekker verdwijnt naar een enkele WCD achter de vriezer. Dit kan nooit de bedoeling zijn, laat staan veilig zijn met zo'n goedkoop stekker doosje. Naar mijn weten moeten de meeste apparaten in de keuken op een eigen groep worden aangesloten.

Maar naarmate ik verder keek merkte ik ook dat de rest van de woonkamer (alle verlichting, 1 computer, plasma scherm, versterker en de rest van hi-fi installatie) ook samen met dat 3-stekkerblok op 1 groep zaten.

Naar mijn weten is hier iets niet helemaal goed gegaan bij het aanleggen ofzo, want zoveel zware verbruikers op 1 groep lijkt me niet erg veilig of praktisch. Daarbij komt ook dat ik hier niet heel erg lang meer zal wonen, nog een jaartje of anderhalf, en dus niet echt de behoefte heb om nu nog last minute de hele groepenkast uit te gaan (laten) breiden.

Ik ben wel van plan om het kansloze 3-stekkerblokje achter de vriezer snel een keer te gaan vervangen met een wat beter exemplaar. Is het nodig om de groepen zsm uit te laten breiden of voldoet de huidige opstelling wel wat betreft veiligheid? Ik heb er namelijk mijn twijfels over.
de vriezer en koelkast kunnen prima op 1 groep, das samen nog geen 500 watt

Alle apparaten van meer dan 2kW (2000 watt) moeten op een aparte eindgroep aangesloten worden (combimagnetron (afhankelijk van het vermogen) maar zeker vaatwasser, boiler, wasmachine, wasdroger)

Op zich is het dus best veilig, geen reden tot uitbreiding van je meterkast.

alleen die twijfelachtige blokjes zou ik wel vervangen door fatsoenlijke. Let erop dat der minimaal een 3x1mm2 (liever 3x1,5mm2) kabel aan zit
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 14 november 2010 @ 11:51:39 #3
147316 crew  DJMO
#trut
pi_88694608
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 11:49 schreef gateway het volgende:

[..]

de vriezer en koelkast kunnen prima op 1 groep, das samen nog geen 500 watt

Alle apparaten van meer dan 2kW (2000 watt) moeten op een aparte eindgroep aangesloten worden (combimagnetron (afhankelijk van het vermogen) maar zeker vaatwasser, boiler, wasmachine, wasdroger)
ik heb hier twee koelkasten + een diepvriezer en een normale magnetron op één WCD aangesloten staan. is er nog nooit uitgevlogen. En volgens mij staan op diezelfde groep ook mijn televisie, dvd-speler en digitenne kastje aangesloten.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Moderator zondag 14 november 2010 @ 12:04:37 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_88694927
Ik zou die stekkerdoosjes in ieder geval vervangen voor een beter exemplaar; verder zou ik er als je er nog maar een jaar / anderhalf jaar woont niet te veel aan doen. :@

Het is niet direct onveilig; maar mega praktisch is het niet aangelegd
  zondag 14 november 2010 @ 12:35:45 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_88695761
Ik vind het eigenlijk wel meevallen.
Hierhangen de koelkast, vriezer en combioven ook aan hetzelfde stekkerblok.
En zulke grote verbruikers zijn de apparaten die je noemt nou ook weer niet.
So we just called him Fred
pi_88697135
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 12:35 schreef FredvZ het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel meevallen.
Hierhangen de koelkast, vriezer en combioven ook aan hetzelfde stekkerblok.
En zulke grote verbruikers zijn de apparaten die je noemt nou ook weer niet.
zolang je maar geen goedkope stekkerblokjes van 1 euro uit de graaibak bij de Wibra enzo gebruikt ;) maar een kwaliteits product. why not indeed..
pi_88704793
Onderschat de waterkoker en soortgelijke apparaten niet. Zolang de wasmachine los staat van de keuken denk ik dat 1 groep voor je keuken wel voldoende is.
Mijn helden: Mijn dochter Eline, Oprah Winfrey, Obama, Nederlandse hockeyploeg vrouwen.
Mijn favoriete TV programma's: DWDD, ATWT, Netwerk, Show Nieuws, VI.
Mijn favoriete shops: Hema, H&M shop online, Albert Heijn, IKEA.
pi_88707367
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 17:12 schreef jennifermank het volgende:
Onderschat de waterkoker en soortgelijke apparaten niet. Zolang de wasmachine los staat van de keuken denk ik dat 1 groep voor je keuken wel voldoende is.
dacht je ?

wat denk je van je senseo? waterkoker? koffiezet apparaat? dat is toch altijd wel tegen de 1000 watt per apparaat..

en als je ook wel eens je frituurpan gebruikt.. die wil ook wel wat hebben :)

het is hoedan ook altijd opletten!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')