Niet zo heel verkeerd denk ik.quote:Beste XXX,
We hebben uw deelname goed geregistreerd. U behaalt in totaal 18 /29.
De winnaars worden persoonlijk verwittigd en gepubliceerd in de krant van zaterdag 4 december.
Met vriendelijke groeten,
de Volkskrant & De Morgen
De enige waarbij ik dat had was de laatste en dat heb ik opgelost door gewoon op bevestig te drukken.quote:Op zondag 14 november 2010 13:03 schreef Dastan het volgende:
[..]
Dacht jij ook dat er in bepaalde zinnen geen fouten zaten? En hoe heb je dat opgelost?
Vreemdquote:
Waar?quote:Op zondag 14 november 2010 13:44 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Vreemd, maar in die zin zitten sowieso fouten
.
Welke fout(en) zitten er dan in deze zin? Zomers mag volgens het woordenboek als 's zomers óf zomers geschreven worden.quote:Op zondag 14 november 2010 13:44 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Vreemd, maar in die zin zitten sowieso fouten
.
Zomers betekent: 'Het is het een lekker zomers weertje.'quote:Op dinsdag 16 november 2010 10:32 schreef knorretje123 het volgende:
[..]
Welke fout(en) zitten er dan in deze zin? Zomers mag volgens het woordenboek als 's zomers óf zomers geschreven worden.
Ik had 26/29... maar snap niet wat ik fout heb
Nee:quote:Op dinsdag 16 november 2010 14:51 schreef Bleie het volgende:
Maar volgens Van Dale betekent 'zomers' ook 'in de zomer'. Vreemd.
Ja, van mistluiers dacht ik eigenlijk ook dat het misschien wel een typefout was haha.quote:Op dinsdag 16 november 2010 16:14 schreef Biancavia het volgende:
Ja, ochtendgloren sowieso. En dan die mistluiers. Ik nam aan dat dat mistsluiers moest zijn, maar dat leek meer een typefout dan een spelfout.
En ik dacht 'gestres', omdat het ook gestrest is, maar daar twijfel ik nu wel heel erg over...
Het is dus wel goed.quote:II bijw. van tijd
1 in de zomer
1 zomers gaan we naar zee
Vreemd! Ik zou het echt nooit zo gebruikt hebben.quote:Op woensdag 17 november 2010 10:44 schreef Bleie het volgende:
Zomers in Van Dale (2005):
[..]
Het is dus wel goed.
http://www.onzetaal.nl/advies/zomers.phpquote:Zomers?
[?]Wat is juist: 'Hij gaat zomers altijd naar het strand' of 'Hij gaat 's zomers altijd naar het strand'?
[!]Bij zomers geven de woordenboeken twee betekenissen: 'in de zomer (= 's zomers)' en 'van de aard van, als in de zomer'. De 's in 's zomers kon gemakkelijk verdwijnen doordat de s voor een z niet hoorbaar is. Het Prisma Stijlboek keurt 's zomers om deze reden af, maar dat lijkt ons wat al te streng; de meeste woordenboeken vermelden naast zomers ook 's zomers.
De zin Hij gaat zomers naar het strand kan op twee manieren geïnterpreteerd worden: Hij gaat in de zomer naar het strand én Hij gaat zomers gekleed naar het strand. Meestal zal uit de context wel blijken welke interpretatie bedoeld is. Maar als u bang bent voor verwarring, kunt u het best de 's schrijven als u `in de zomer' bedoelt. Dus: 'Hij gaat 's zomers altijd naar het strand', en 'Jij ziet er zomers uit vandaag!'
In 's winters, 's morgens en 's nachts blijft de 's staan; in dinsdags, donderdags en vrijdags is hij verdwenen, omdat de klankcombinaties s-d en s-v niet goed uitspreekbaar zijn.
Zal wel zijn om verspreiding van de goede antwoorden te voorkomen. Zo hou je de wedstrijd nog enigzins zuiver (voor hoever dat mogelijk is, natuurlijk, als iedereen vanalles op kan zoeken bij Van Dale en Onze Taal).quote:Op woensdag 17 november 2010 11:15 schreef Bleie het volgende:
Wel jammer dat ze na het invullen op de site niet aangeven wat je fout had.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |