bronquote:DEN HAAG - Een beoogde inperking van het aantal koopzondagen is niet helemaal zeker. Omdat de VVD in de Eerste Kamer tegen dit wetsvoorstel zal stemmen, lijken de stemverhoudingen in de senaat op scherp te worden gezet.
Een woordvoerder van de VVD bevestigde woensdag dat de partij in de senaat tegen het voorstel gaat stemmen. Er zou sprake zijn van 'juridische onvolkomenheden' in het wetsvoorstel, zei hij.
Voorstanders
De veertien VVD-senaatszetels wegen zwaar bij dit onderwerp. Niko Koffeman, senator voor de Partij voor de Dieren, denkt dat het er bij stemmingen om gaat spannen. 'De voorstanders zullen op papier nog wel een kleine meerderheid hebben. Maar in het geval van een hoofdelijke stemming kan afwezigheid van leden, door bijvoorbeeld ziekte, de doorslag gaan geven. Het wordt een dubbeltje op z'n kant.'
Toeristische gebied
Met de wet wil het huidige kabinet van VVD en CDA dat er voortaan scherper moet worden gekeken of een gebied wel een toeristisch gebied is. In toeristische gebieden mogen winkels nu vaker dan twaalf zondagen per jaar open.
Aanscherping
De plannen met de koopzondag werden gesmeed in het vorige kabinet. De aanscherping werd toen gezien als een handreiking van de PvdA en het CDA aan de ChristenUnie. Vorige week zei minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) dat het voorstel ook 'past binnen hetgeen in het regeerakkoord is afgesproken'.
Tegenstander
Dat de VVD de regels rond koopzondagen wil aanscherpen lijkt opmerkelijk. Eerder toonde de partij zich een fel tegenstander hiervan. Maar premier Mark Rutte gaf tijdens de formatie aan de inperking te steunen als geste naar de SGP. Deze partij zei eerder alleen steun te willen geven aan het minderheidskabinet als de regels voor de koopzondag in de ogen van de gereformeerden niet verslechteren.
Afwegingen
Dat de VVD in de senaat zich niets aantrekt van toezeggingen van Rutte aan de SGP, is volgens de zegsman van de VVD normaal omdat de Eerste Kamer haar eigen afwegingen maakt. De Eerste Kamer behandelt het wetsvoorstel volgende week dinsdag. Naar verwachting is de stemming erover een week later.
Koffeman is voor vrije koopzondagen voor zover ik wat kan vindenquote:Op donderdag 11 november 2010 18:48 schreef freako het volgende:
Wat gaat die Koffeman eigenlijk stemmen? Als Zevendedagsadventist zal hij niet zoveel met zondagen hebben. Zou hij alleen tegen koopzaterdagen zijn? Of een verbod op koopzondagen voor slagerijen?
Dat zullen zijn beide collega's uit de Tweede Kamer zijn, de Eerste Kamer heeft niet zoveel van doen met amendementen.quote:Op donderdag 11 november 2010 18:58 schreef du_ke het volgende:
Hij heeft diverse amendementen tegen het wetsvoorstel wat nu weer voorligt gesteund. Waaronder 1 die gemeenten zelf wil laten beslissen over dit onderwerp.
Ja, het is aangenomen door de Tweede Kamer. Het staat voor dinsdag a.s. op het programma om plenair behandeld te worden in de Eerste Kamer, dus dan zal de stemming daar een week later op de 23e zijn.quote:Op donderdag 11 november 2010 19:11 schreef Holograph het volgende:
Is het wetsvoorstel al door de TK dan? Als dat niet het geval is, is er voor de EK weinig te stemmen..
VVD en de kleine ondernemers... VVD en de 24/7 ratrace... stelletje gekkies.quote:Op donderdag 11 november 2010 18:40 schreef Mylene het volgende:
Een beoogde inperking van het aantal koopzondagen is niet helemaal zeker. Omdat de VVD in de Eerste Kamer tegen dit wetsvoorstel zal stemmen, lijken de stemverhoudingen in de senaat op scherp te worden gezet.
dus dom en niet alles overziende.quote:Op donderdag 11 november 2010 21:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
Mooi zo! (Is vóór koopzondagen.. Uit vies eigenbelang)
In theorie wil ik het ook wel, maar in de praktijk is het erg slecht in vele opzichten. Dus niet doen , zou ik stemmen. Tevens laat de pvv zien voor de grootwinkelbedrijven te zijn hiermee, en de laatste middenstanders mogen nu wel eens 'kapot'. Zelf ken ik er -3- die altijd vvd stemden want ondernemers en welke naar eigen zeggen geen tijd hadden zich er in te verdiepen. Nu weten ze beter en stemmen geen vvd meer.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:32 schreef Seam het volgende:
Gvd ik wil ook meer koopzondagen inderdaad
Nee, dan het verhogen van de maximumsnelheid.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
Die hype en het fanatisme rondom die koopzondagen iedere keer. Is dat nou werkelijk het belangrijkste dat je in de politiek bezig houdt?
Precies.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:53 schreef Xa1pt het volgende:
Nee, dan het verhogen van de maximumsnelheid.
Met je 'subsidiariteitsbeginsel hoog in het vaandel', als het je zo uit komt ben je er groot voorstander van om zaken via de hogere overheden te regelen. Het was al een hol begrip, maar jij doet er nog een schepje bovenop.quote:Op donderdag 11 november 2010 18:44 schreef du_ke het volgende:
De gedoogsteun van de mannenbroeders komt met een prijs. Dat is wel duidelijk.
Onmogelijke conclusie op basis van mijn post. Ik steun in deze kwestie gewoon de lijn van het amendement van ondermeer D66, GL en PvdD dat de gemeenten hier zelf over wil laten beslissen.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Met je 'subsidiariteitsbeginsel hoog in het vaandel', als het je zo uit komt ben je er groot voorstander van om zaken via de hogere overheden te regelen. Het was al een hol begrip, maar jij doet er nog een schepje bovenop.
Niet eens zozeer. Maar ik sta wel sympathiek tegenover het standpunt dat de VVD normaliter bezigt: ondernemers moeten de vrijheid hebben om zelf te bepalen of zij hun deuren op zondag openstellen. En ja, dat vind ik best een belangrijk punt. Temeer omdat regelingen met betrekking tot de zondagsrust ook gevolgen hebben voor de burger.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
Die hype en het fanatisme rondom die koopzondagen iedere keer. Is dat nou werkelijk het belangrijkste dat je in de politiek bezig houdt? Winkelopeningstijden lijken mij vooral een lokale aangelegenheid. Dan kan Urk zijn zondagsrust houden en kan men in Rotterdam winkelen op zondag.
Exact, bovendien is het sowieso al onzin om een zondag aan te houden als rustdag, waarom zou een personeelslid zelf niet kunnen beslissen of ze op een maandag een vrije dag willen. Ik heb in genoeg andere landen gewoond waar ditzelfde principe werkt, en een zondag niet anders is dan 'any other day'. Het werkt perfect, je hoeft totaal niet meer te letten op dagen van de week, en mensen zijn er totaal niet ontevreden mee.quote:Op vrijdag 12 november 2010 08:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niet eens zozeer. Maar ik sta wel sympathiek tegenover het standpunt dat de VVD normaliter bezigt: ondernemers moeten de vrijheid hebben om zelf te bepalen of zij hun deuren op zondag openstellen. En ja, dat vind ik best een belangrijk punt. Temeer omdat regelingen met betrekking tot de zondagsrust ook gevolgen hebben voor de burger.
Meer koopzondagen betekent verder niet dat in het hele land de winkel op zondag openvliegen. De overheid kan gemeenten niet dwingen zondagopenstelling toe te staan. Goede zaak overigens, vind ik. Maar door meer koopzondagen toe te staan krijg gemeenten die dat wel willen de mogelijkheid om vaker de boel open te gooien op zondag. Prima.
Snap ook niet wat er zo bijzonder is aan de zondag. Het argument dat personeelsleden teveel zouden moeten werken, slaat inderdaad ook nergens op. De werknemer kan jou in wezen niet verplichten om op zondag te werken. Verder creert zondagopenstelling in theorie ook nog eens werkgelegenheid.quote:Op vrijdag 12 november 2010 09:10 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Exact, bovendien is het sowieso al onzin om een zondag aan te houden als rustdag, waarom zou een personeelslid zelf niet kunnen beslissen of ze op een maandag een vrije dag willen. Ik heb in genoeg andere landen gewoond waar ditzelfde principe werkt, en een zondag niet anders is dan 'any other day'. Het werkt perfect, je hoeft totaal niet meer te letten op dagen van de week, en mensen zijn er totaal niet ontevreden mee.
Het lijkt mij dat vooral één persoon aangaat, de winkeleigenaar. Niet de klant, niet de ambtenaar van die gemeente, maar de eigenaar zou moeten bepalen wanneer zijn winkel opengaat, of dat op zondag, midden in de nacht op maandag, of vrijdag is.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
Die hype en het fanatisme rondom die koopzondagen iedere keer. Is dat nou werkelijk het belangrijkste dat je in de politiek bezig houdt? Winkelopeningstijden lijken mij vooral een lokale aangelegenheid. Dan kan Urk zijn zondagsrust houden en kan men in Rotterdam winkelen op zondag.
Ik vraag me af of eigenaren hier baat bij hebben. De consumptie gaat denk ik niet toenemen, maar het verspreid zich nu over de zaterdag en zondag. Echter maken de eigen de winkels wel kosten op elke dag dat ze open zijn zoals energie en personeel. Vooral het personeel neemt veel kosten met zich mee. De klant zal op een zaterdag of zondag rustiger kunnen winkelen, maar de eigenaar zal er naar mijn verwachting financieel wel op achteruit gaan. Vanwege de concurrentie zullen ze wel mee moeten doen, waardoor ze min of meer gedwongen worden.quote:Op vrijdag 12 november 2010 09:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat vooral één persoon aangaat, de winkeleigenaar. Niet de klant, niet de ambtenaar van die gemeente, maar de eigenaar zou moeten bepalen wanneer zijn winkel opengaat, of dat op zondag, midden in de nacht op maandag, of vrijdag is.
De kleine ondernemer kan prima op een andere dag dicht en als hij dat niet wil dan doet hij dat niet.
Dan gaan ze op maandag dicht, als de meeste winkels al de helft van de dag dicht zijn.quote:Op vrijdag 12 november 2010 10:06 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik vraag me af of eigenaren hier baat bij hebben. De consumptie gaat denk ik niet toenemen, maar het verspreid zich nu over de zaterdag en zondag. Echter maken de eigen de winkels wel kosten op elke dag dat ze open zijn zoals energie en personeel. Vooral het personeel neemt veel kosten met zich mee. De klant zal op een zaterdag of zondag rustiger kunnen winkelen, maar de eigenaar zal er naar mijn verwachting financieel wel op achteruit gaan. Vanwege de concurrentie zullen ze wel mee moeten doen, waardoor ze min of meer gedwongen worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |