Kun je uitleggen waarom dat zo is? Je hebt toch gewoon 3 jaar lang vakken die je moet afronden. Is het de norm dat je vakken niet haalt? En zo ja, is dat dan niet gewoon je eigen schuld?quote:Op zaterdag 13 november 2010 14:59 schreef ScottTracy het volgende:
[..]
Zoals ik aangaf weet ik ook wel dat er studies zijn waarbij die studievertraging normaal is.
1 studiejaar is 60 EC = 1680 uur. Bij de ene studie worden deze vol benut en misschien nog wel meer, terwijl bij de andere studie je maar de helft van het aantal uur er hoeft in te steken.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:04 schreef twaalf het volgende:
[..]
Kun je uitleggen waarom dat zo is? Je hebt toch gewoon 3 jaar lang vakken die je moet afronden. Is het de norm dat je vakken niet haalt? En zo ja, is dat dan niet gewoon je eigen schuld?
Als je iedere week zakgeld krijgt en je ouders geven het een keer niet omdat je je kamer niet op tijd hebt opgeruimd, dan is het ook straf. Ook al moet je er blij mee zijn dat je het anders wel krijgt.quote:Op zaterdag 13 november 2010 13:45 schreef SH. het volgende:
[..]
Ik ben het verder met je eens, maar deze zin stoort me. Het stopzetten van de stufi is geen straf, je moet juist blij zijn met het feit dat je überhaupt stufi krijgt.
(Petitie ondertekend trouwens)
Omdat niet iedereen 40uur/week wiskunde kan doen en de meeste meer oefening (dus meer tijd) nodig hebben voor hetzelfde resultaat. Als je het dan uitsmeert over 4 jaar ipv 3, heb je ook tijd voor sociale activiteiten en af en toe een dag uitslapen. Er zijn mensen die de studie in drie jaar afronden, maar dat zijn uitzonderingen. Als het door de boete min of meer verplicht wordt de studie in 3 jaar af te ronden, dan studeren er echt nog maar 3 studenten per jaar af.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:07 schreef Gestiech het volgende:
Ik vind het ook maar een vreemd verhaal dat studievertraging normaal zou zijn... Het is nooit normaal, en volgens mij ook nooit veelvoorkomend. Wel komt het bij de ene studie meer voor dan bij de andere.
Daar ben ik het mee eens. Dat hele studiekredietensysteem is grote onzin. Maar het is wel zo dat studies werken met vakken en dat je er toch gewoon vanuit mag gaan dat je een vak kunt halen. Dat hoeft niet met een 8, maar als je voor een vak geen 6 kunt halen doe je toch iets fout.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:22 schreef DaDude1987 het volgende:
[..]
1 studiejaar is 60 EC = 1680 uur. Bij de ene studie worden deze vol benut en misschien nog wel meer, terwijl bij de andere studie je maar de helft van het aantal uur er hoeft in te steken.
Dan betekent dus dat er bij sommige studies, studenten langer over doen. Dus die hele accreditatie klopt van geen kant...
Als de resultaten tegenvallen, moet je dat ook vermelden. Als er rare effecten zijn, ook vermelden. Dat is nu wetenschap. Waarom zou dat vertraging moeten opleveren? En over dat zinnetje 'je wilt natuurlijk verder', nogal wiedes, maar moet de overheid daar dan nog voor betalen? Je kunt nog meer kwijt in je master en je promovendustraject.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:22 schreef DaDude1987 het volgende:
[..]
Verder is het bv bij een bacheloropdracht of thesis zo (bij beta studies) dat je heel snel tegen vertraging aanloopt omdat bijvoorbeeld de resultaten tegenvallen of rare effecten optreden, dat betekent dat je langer door moet (en wilt natuurlijk omdat je het hartstikke interessant vindt) maar om daar nou 3000 euro boete voor te betalen?
Dat zou ik graag onder de noemer 'eigen schuld' willen vatten. Je weet dat je 40 uur/week voor je studie mag rekenen. Als je dan een wiskundige studie doet, betekent dat dat je 40 uur/week aan wiskunde bezig kunt zijn. Verder mag je ervan uitgaan dat mensen minimaal een 6 moeten kunnen halen.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:28 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Omdat niet iedereen 40uur/week wiskunde kan doen en de meeste meer oefening (dus meer tijd) nodig hebben voor hetzelfde resultaat. Als je het dan uitsmeert over 4 jaar ipv 3, heb je ook tijd voor sociale activiteiten en af en toe een dag uitslapen. Er zijn mensen die de studie in drie jaar afronden, maar dat zijn uitzonderingen. Als het door de boete min of meer verplicht wordt de studie in 3 jaar af te ronden, dan studeren er echt nog maar 3 studenten per jaar af.
En je vindt dat je het dan nog verdient om af te studeren? Het is lastig, dus gaan we maar door met herkansen tot het een keer je geluksdag is en het je lukt!? Daar heeft niemand toch iets aan. Dan loop je met je WO-diploma op zak, terwijl je weet dat je een deel van je studie gewoon echt niet kunt.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:28 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Daarnaast heeft bijna iedereen 3 of 4 vakken die minstens 3 keer herkanst moeten worden, omdat het heel lastige vakken zijn.
Interessant... Hoe is de bachelor theoretisch ingedeeld?quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:41 schreef Ascendancy het volgende:
Even ter indicatie waarom die voor TU's een ramp is. Bij een studie als elektrotechniek zit je 32-36 uur per week op de universiteit aan contacturen. Daarnaast moet je bij een dergelijke meer thuis doen dan bij een studie als economie als biologie, waardoor je eigenlijk minimaal 2x zoveel doet als een reguliere student. Je kan van deze studenten niet verwachten dat ze in 3 jaar hun bachelor halen. Doe je dat wel, dan trap je de volledige kenniseconomie kapot, want TU's leveren feitelijk de meest rendabele afgestudeerden op de lange termijn.
Bij wiskunde moet je het vak volledig begrijpen om een tentamen te kunnen maken, daar komt geen geluk bij kijken. Je kunt ook geen hoofdstukken overslaan, want dan haal je het tentamen gewoon niet. Dat je bij de meeste studies de helft leert en een 6 haalt is leuk, maar dat gaat voor wiskunde niet op.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:40 schreef twaalf het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens. Dat hele studiekredietensysteem is grote onzin. Maar het is wel zo dat studies werken met vakken en dat je er toch gewoon vanuit mag gaan dat je een vak kunt halen. Dat hoeft niet met een 8, maar als je voor een vak geen 6 kunt halen doe je toch iets fout.
[..]
Als de resultaten tegenvallen, moet je dat ook vermelden. Als er rare effecten zijn, ook vermelden. Dat is nu wetenschap. Waarom zou dat vertraging moeten opleveren? En over dat zinnetje 'je wilt natuurlijk verder', nogal wiedes, maar moet de overheid daar dan nog voor betalen? Je kunt nog meer kwijt in je master en je promovendustraject.
[..]
Dat zou ik graag onder de noemer 'eigen schuld' willen vatten. Je weet dat je 40 uur/week voor je studie mag rekenen. Als je dan een wiskundige studie doet, betekent dat dat je 40 uur/week aan wiskunde bezig kunt zijn. Verder mag je ervan uitgaan dat mensen minimaal een 6 moeten kunnen halen.
[..]
En je vindt dat je het dan nog verdient om af te studeren? Het is lastig, dus gaan we maar door met herkansen tot het een keer je geluksdag is en het je lukt!? Daar heeft niemand toch iets aan. Dan loop je met je WO-diploma op zak, terwijl je weet dat je een deel van je studie gewoon echt niet kunt.
Wat is er dan toch mis met die mensen die het niet binnen de voorgeschreven tijd begrijpen?quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:47 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Bij wiskunde moet je het vak volledig begrijpen om een tentamen te kunnen maken, daar komt geen geluk bij kijken. Je kunt ook geen hoofdstukken overslaan, want dan haal je het tentamen gewoon niet. Dat je bij de meeste studies de helft leert en een 6 haalt is leuk, maar dat gaat voor wiskunde niet op.
een sociaal leven!quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:50 schreef twaalf het volgende:
[..]
Wat is er dan toch mis met die mensen die het niet binnen de voorgeschreven tijd begrijpen?
Hoe bedoel je theoretisch?quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:46 schreef twaalf het volgende:
[..]
Interessant... Hoe is de bachelor theoretisch ingedeeld?
Een sociaal leven hoeft echter niet gesubsidieerd te worden. De studiefinanciering is er alleen voor de studie.quote:
In de praktijk kun je dus een studiejaar niet halen in een kalenderjaar. Waar ligt daarvoor de oorzaak? Bij de universiteit of bij de studenten?quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:51 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ik spreek nog een aantal van mijn oude groepsgenoten van elektro en de enigen die hun eerste jaar volledig hebben gehaald hadden een ernstig sociaal defect.
Sla eens een willekeurig tweede- of derdejaars boek open van natuurkunde/wiskunde/..., dan praat je wel anders.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:53 schreef twaalf het volgende:
[..]
Een sociaal leven hoeft echter niet gesubsidieerd te worden. De studiefinanciering is er alleen voor de studie.
Leuk he trollen?quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:53 schreef twaalf het volgende:
[..]
Een sociaal leven hoeft echter niet gesubsidieerd te worden. De studiefinanciering is er alleen voor de studie.
Nu speel je het weer over een andere boeg! Eerst ging het over een sociaal leven, nu zeg je dat de beste studenten het wel halen. Er is niets mis met het subsidiëren van alleen de beste studenten.quote:Op zaterdag 13 november 2010 16:07 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
Sla eens een willekeurig tweede- of derdejaars boek open van natuurkunde/wiskunde/..., dan praat je wel anders.
De basis moet worden aangeleerd, dat kan in theorie in 3 jaar, maar omdat je niet alleen de allerbeste studenten een kans wil geven doen de meesten er 4 jaar over.
ckersquote:
Het is geen boete, maar een subsidiekorting. Nogmaals: niets mis met het subsidiëren van alleen de beste studenten. Dat werkt stimulerend.quote:Op zaterdag 13 november 2010 16:10 schreef DaDude1987 het volgende:
Je haalt twee dingen door elkaar:
- Studiefinanciering voor studieduur.
- Boete bij vertraging.
Punt 1 is iedereen met je eens, studiefinanciering krijg je alleen maar voor de duur van je studie no matter what.
Maar bij punt 2 tellen nog veel meer factoren mee waardoor een student vertraging kan oplopen en dus zou een boete totaal ongepast zijn.
Wat een slechte analogie... Als je geen zakgeld meer krijgt, dan heb je wat fout gedaan. Echter, van stufi weet je van tevoren dat je het maar x aantal jaar krijgt. Normaal gesproken 4, nu dan met de nieuwe regel alleen je bachelor (soms 4, soms 3). Je bent je er volledig van bewust dat dit niet eeuwig doorloopt. Er is dus geen straf voor te langzaam zijn. Ze hadden je net zo goed in 1 keer al het geld kunnen geven. Ze hebben gewoon ervoor gekozen om het geld te verspreiden over de nominale periode.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:22 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Als je iedere week zakgeld krijgt en je ouders geven het een keer niet omdat je je kamer niet op tijd hebt opgeruimd, dan is het ook straf. Ook al moet je er blij mee zijn dat je het anders wel krijgt.
Waanzinnig slecht argument. Volgende maar.quote:
Studenten worden niet per definitie beter als ze sneller moeten studeren of meer financieel gecompenseerd worden.quote:Op zaterdag 13 november 2010 16:16 schreef twaalf het volgende:
Het is geen boete, maar een subsidiekorting. Nogmaals: niets mis met het subsidiëren van alleen de beste studenten. Dat werkt stimulerend.
Dat is ook weer waar. Maar het huidige systeem is een drama.quote:Op zaterdag 13 november 2010 17:10 schreef DaDude1987 het volgende:
[..]
Studenten worden niet per definitie beter als ze sneller moeten studeren of meer financieel gecompenseerd worden.
Een privilege? De maatschappij mag blij zijn dat mensen willen studeren, financieel heb je als student bij veel studies niets te winnen.quote:Op donderdag 11 november 2010 15:11 schreef ScottTracy het volgende:
Goede maatregel. Het kan voor sommige studenten even pijn doen, maar het is belangrijk dat wij studenten beseffen dat het een privilege is om te kunnen studeren. Een jaar studievertraging lijkt me voor de meeste opleidingen heel redelijk en haalbaar. Ik denk (en hoop) dat er nog wel een clausule komt voor studenten die een verkeerde studiekeuze hebbengemaakt en zich binnen een halfjaar uitschrijven.
Dit vroeg ik me dus ook af, lijkt me eigenlijk dat ze dit niet kunnen maken. De meesten zijn begonnen met het oog op 4 jaar studiefinanciering en als er ineens in gehakt wordt dan zullen velen moeten afhaken of gaan werken.quote:Op zaterdag 13 november 2010 13:53 schreef JoPiDo het volgende:
geldt dit ook voor mensen die al ingeschreven staan en achterlopen? dat zou een mooie boel worden, want dat betekent dat ik mijn studie niet kan afronden...
Het huidige systeem is helemaal geen drama, al is het in onze buurlanden natuurlijk nog wel een stukje beter.quote:Op zaterdag 13 november 2010 17:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is ook weer waar. Maar het huidige systeem is een drama.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |