quote:
Op donderdag 11 november 2010 18:27 schreef Beelzebufo het volgende:Dirigent
Alexander Vakoulsky is vele jaren lang chef geweest van
Het Orkest uit Amsterdam. Ik ben indirect betrokken bij dit orkest en heb daar Alex wel eens aan het werk gezien. Die man kon zeer beeldend vertellen hoe hij wilde dat de muziek klonk.
Ter gelegenheid van zijn afscheid van Het Orkest is er een klein boekje gemaakt met een aantal van zijn zeer, zeer , zéér typerende uitspraken, waaruit ik hier (mogelijk illegaal, sorry in dat geval) een stukje wil aanhalen:
[..]
Dáárom dus een dirigent.
Vakoulsky
Goede dirigent, maar wat een lul zeg.
Ik ging mee op tournee naar China en had mijn muziek na de tweede repetitie nog niet geplakt. (De bladmuziek wordt vaak als losse blaadjes aangeleverd en er wordt - terecht overigens - van je verwacht dat je die tot een boekje plakt, omdat je anders niks meer terug kunt vinden met 200 blaadjes op je lessenaar.) Hij viel keihard tegen me uit, tegenover het hele orkest, even negerende dat vrijwel NIEMAND zijn muziek al geplakt had.
Iedere repetitie vond hij het nodig om verschillende mensen persoonlijk aan te vallen tegenover het hele orkest. Dan ben je in mijn ogen niet geschikt voor je vak.