abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88545451
Ik had een hele tijd in mijn hoofd om een vriezer in de berging te zetten. In de keuken hebben we een klein laatje voor ijsblokjes maar meer niet.
Gisteren tijdens de voorschouw eindelijk onze woning helemaal af gezien. En wat blijkt? Geen stopcontacten in de berging!
Nu kan ik kiezen, een kleine losse vriezer in de keuken, maar alles is inbouw dus dat vind ik eigenlijk niet mooi. Of een vriezer in de wasruimte, maar dan komt deze bovenop de wasmachine. Of dat past.. Want de aansluitkraan steekt er bovenuit.
Maar het liefst heb ik gewoon een ruime vriezer in de berging.
Nu hoorde ik via een buurjongen dat je via de lamp stroom kan aftappen om zo toch electriciteit te hebben.
Kan dit inderdaad (heeft overigens niet mijn voorkeur)? Iemand die mij kan uitleggen hoe of wat? En wat zouden de kosten hiervan zijn om dit te regelen?
pi_88545542
Is het een berging in een appartementencomplex? Zo'n kelder met allemaal aparte hokjes?
pi_88545628
Stroom aftappen van je lamp kan, alleen als je het licht uitdoet, gaat je vriezer uit. Je moet dan stroom aftappen vanuit de schakelaar.

Enne, realiseer je, dat als je dit doet, en er breekt brand uit door kortsluiting. Je wel eens niet verzekerd kan zijn.

Vraag de makelaar / vve / woningbouw / uitvoerder om een eventuele oplossing.
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
pi_88545659
Je hebt kans dat de lampen op 60 volt werken in plaats van 230 volt.
Je hebt kans dat de zekering eruit vliegt waardoor de hele kelder geen licht meer heeft.
Je hebt kans dat je vriezer in de fik vliegt en dat de verzekering moeilijk doet.

Je kan beter vragen aan de verhuurder / VVE of zij een oplossing weten.
pi_88545666
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 09:43 schreef Cassandra87 het volgende:
klopt
Dan is er een grote kans dat de verlichting een afwijkende spanning heeft, juist om zulke situaties te voorkomen
pi_88545670
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 09:46 schreef craftyvirus het volgende:
Stroom aftappen van je lamp kan, alleen als je het licht uitdoet, gaat je vriezer uit. Je moet dan stroom aftappen vanuit de schakelaar.
Dat kan dus niet, want die lampen zijn vaak 48V, speciaal om dit soort grapjes te blokkeren.
pi_88545710
Volgens mij is dat niet te doen omdat het verbruik in de bergruimtes gemeenschappelijk is.
Gvd. Toch een andere optie bedenken voor de vriezer :(
Mijn vriend wilt een aparte droger en wasmachine, geen combi. Anders kon de vriezer tegenover de wasmachine
Enige optie is een vriezer die smaller is dan 45 cm zodat deze op de wasmachine kan staan. Of de droger in de badkamer. Of...
Zucht :') Ik vind verhuizen niet leuk meer.

Ik ben zeker met dit soort technische zaken blond, vandaar dat ik het vroeg. Maar ik ga dus zeker niet de stroom aftappen van de lamp.
pi_88546000
Zoals je zegt, de stroom in de bergingen is "gezamenlijk", aftappen mag dus niet.

Maar waarom heb je dan geen fatsoenlijke vriezer in je keuken genomen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_88546158
Omdat de plannen en ideeen vorig jaar anders waren :) Ik wilde sowieso een losse fatsoenlijke vriezer, liefst een grote op 'koelkastformaat'. Maar ik wilde ook een combi-wasmachine of helemaal geen droger zodat de vriezer in de wasruimte kon staan. Alleen plannen wijzigen, en het aantal mensen dat de woning zou betrekken ook ;) Zodoende.
  woensdag 10 november 2010 @ 10:08:40 #11
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_88546276
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 09:59 schreef DroogDok het volgende:
Zoals je zegt, de stroom in de bergingen is "gezamenlijk", aftappen mag dus niet.

Maar waarom heb je dan geen fatsoenlijke vriezer in je keuken genomen?
Wie zegt dat de verlichting niet gewoon op de eigen meter zit aangesloten? Dat is in mijn flat ook zo.

En waarom vervang je niet gewoon je schakelaar voor een schakelaar met stopcontact?
pi_88546760
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 10:08 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Wie zegt dat de verlichting niet gewoon op de eigen meter zit aangesloten? Dat is in mijn flat ook zo.

En waarom vervang je niet gewoon je schakelaar voor een schakelaar met stopcontact?
Ze kan het eventueel navragen maar ik verwacht ook dat die verlichting niet op 230V werkt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Moro op 10-11-2010 10:39:21 ]
Blessed is the mind too small for doubt.
pi_88546971
Ok, ingeving, nog een blonde vraag. Rechts zit de wasmachinekraan waardoor er niets bovenop kan. Maar links in het washok zitten enkel stopcontacten, dus dáár kan wel iets bovenop.
Vriezer bovenop de droger schijnt niet handig te zijn, omdat de warmte van de droger ervoor zorgt dat de vriezer meer verbruikt dan normaal.
Maar bestaat er een soort 'verlengsnoer' voor de kraan zodat ik zowel de wasmachine als de droger aan de linker kant kan zetten?
pi_88547211
quote:
Op woensdag 10 november 2010 10:30 schreef Cassandra87 het volgende:
Ok, ingeving, nog een blonde vraag. Rechts zit de wasmachinekraan waardoor er niets bovenop kan. Maar links in het washok zitten enkel stopcontacten, dus dáár kan wel iets bovenop.
Vriezer bovenop de droger schijnt niet handig te zijn, omdat de warmte van de droger ervoor zorgt dat de vriezer meer verbruikt dan normaal.
Maar bestaat er een soort 'verlengsnoer' voor de kraan zodat ik zowel de wasmachine als de droger aan de linker kant kan zetten?
Je zou de kraan kunnen verplaatsen, vergeet echter niet dat je dan ook de wasmachine afvoer moet verplaatsen.
  woensdag 10 november 2010 @ 11:25:00 #15
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_88548633
Je kan een langere slang gebruiken voor de aanvoer van de wasmachine, die heeft daar geen problemen mee.

Een langere slang als afvoer kan problemen geven, de pomp is berekend op de lengte die bij de wasmachine zit.
[_] <- Sign here
pi_88549594
kan je niet de droger op de wasmachine zetten en dan de vriezer los?
droger op wasmachine geeft geen problemen met warmte enzo. eventueel het kraantje een paar cm laten opschuiven.
pi_88549729
Zou wel kunnen :) Maar ik vermoedde dat het opschuiven van een kraan meer werk kostte, dan moet er weer een stukje muur worden open gebroken en een stukje leiding worden verlegd?

Maar vriezer op de wasmachine of droger op de wasmachine is mij om het even.
pi_88550375
wasmachine kan nogal trillen. ik weet niet of dat goed is voor een vriezer.
pi_88551282
Als je kan kiezen, altijd de zwaarste apparaten zoals wasautomaat en vriezer onder plaatsen en de droger, desnoods met een constructie daar boven op
pi_88568456
Droger op de wasmachine kan in elk geval weinig kwaad.
En die kraan: kan de wasmachine met droger of vriezer er bovenop niet gewoon een ca 10cm naar voren worden geplaatst? Of is daarvoor ook te weinig ruimte?

Wanneer de berging recht onder jullie eigen woning ligt is het eventueel ook nog een optie om gewoon stroom aan te laten leggen. Achter of in de meterkast zijn vaak genoeg mogelijkheden om een kabel door te voeren naar onderliggende verdiepingen. Je moet dan alleen wel ook even je onderburen op de tussenliggende verdiepingen om medewerking vragen, zodat de kabel ook op hun verdiepingen netjes vastgezet kan worden.

Het is trouwens erg simpel om er achter te komen of de stroom (voor de verlichting) in je berging gemeenschappelijk is, of dat die via jullie eigen aansluiting loopt. Gewoon even de hoofdschakelaar in je meterkast uit zetten en dan in de berging kijken of het licht het nog doet of niet. Want als de stroom in de berging via jullie eigen aansluiting loopt is het wel gewoon 230V en kan er eenvoudig een stopcontact worden aangelegd. Indien het een huurwoning is, willen de meeste woningbouwverenigingen dit wel doen voor 50-75 euro, of anders een plaatselijke elektriciën. Pakweg 15 euro voor materiaal en dan nog een beetje uurloon/voorrijkosten.
pi_88570361
1. De stroom in de kelder/berging is gemeenschappelijk, iedereen in het complex betaald ervoor. Dit staat gelijk aan stelen als je het zou doen.

2. Bij brand ben jij verantwoordelijk voor alle schade, dus als het hele complex af fikt kun je jezelf het beste voor een trein gooien.

3. Ik betwijfel of er genoeg spanning staat op dat lullige lampje om een vriezer draaiende te houden :')

In het kort, wees niet zo'n gierige lul en zet dat ding gewoon in je appartement neer.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_88571079
Wees niet zo'n gierige lul? Typisch fok?
Ik krijg een tip, heb hier nog nooit van gehoord en wil weten wat dit inhoudt. Heb in t begin al gezegd dat ik er weinig voor voel om stroom af te tappen als dit van gemeenschappelijk gebruik is.
en volgens mij ben ik na 1 of 2 posts al aan t bedenken wat voor opties er in mijn appartement zijn voor de vriezer.

In het kort, wees niet zo'n kippige idioot en lees eerst voordat je blaat.

En de rest bedankt voor de bruikbare tips :)
Zodra ik mijn sleutel heb zal ik kijken wat toepasbaar is en wat niet
pi_88578853
Ik snap het hele probleem met die kraan niet. Dan zet je de wasmachine toch een paar cm naar voren, zodat de kraan niet uitsteekt?
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_88583285
Kan wel, maar t punt is dat t muurtje 60 of 61 cm breed is dus als ik de droger 5 cm naar voren zet kom ik te kort
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')