abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88520257
Wat een klungel is die Donner toch ! Zie persbericht hieronder. Dan verander je toch de wet ? Eenvoudig genoeg, als de Kamer dat wil. Trouwens, als het een "maatregel" is (wat me plausibel lijkt), is het nog eenvoudiger. Ik vrees dat de hardnekkigheid van de man en zijn ambtenaren geen goed doen in deze.

Donner is dezelfde man die, politiek veraontwoordelijk, na de schipholbrand nog een jaar bleef zitten, voordat hij begreep dat hij had moeten opstappen, en dat toen ook deed. Als de politiek verantwoordelijke, laat je toch niet iemand verbranden, die je hebt laten opsluiten ? Moet je Marianne Thieme horen als dat een paard overkomt.

En dan : denkt Donner dat hij de Marokkansde wet krijgt aangepast ? Wat een sufferd, hij weet wel beter, hij liegt. Komt in politieke kringen vaker voor. Zou Petrus (die van de hemelpoort) een entry van deze affaire hebben in zijn computer ?

(cit. persbericht, vandaag) :
Registratie dubbele nationaliteit blijft

(Novum) - Gemeenten blijven de tweede nationaliteit van pasgeboren kinderen registreren. Minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner (CDA) is niet van plan de wet te wijzigen, zo bleek dinsdag tijdens het wekelijkse vragenuurtje.

De bewindsman was naar de Kamer geroepen door Tofik Dibi (GroenLinks) die zich kwaad maakte over de registratie van bijvoorbeeld een tweede, Marokkaanse nationaliteit, terwijl ouders dat helemaal niet willen. Hij riep Donner op om snel een eind te maken aan deze praktijk. De 'keuzevrijheid' van ouders moet voorop staan, aldus Dibi.

Donner wees er op dat gemeenteambtenaren slechts de wet uitvoeren. "Zij zijn gehouden de nationaliteit te registreren, ook die eventueel naast de Nederlandse bestaat." Van keuzevrijheid kan geen sprake zijn, dat is de essentie van de Gemeentelijke Basisadministratie, stelde hij. "Wat daar in staat is niet ter vrije keuze van degene die geregistreerd wordt."

Daarnaast leidt afschaffing van de registratie niet tot het verlies van de Marokkaanse nationaliteit. Daarvoor moet de Marokkaanse wet worden aangepast. Hij gaat zich inspannen op de Marokkaanse overheid zo ver te krijgen, beloofde hij.

Veel fracties waren niet tevreden met het antwoord van Donner. Zij vinden dat ouders wel degelijk de keuze moeten krijgen om de tweede nationaliteit niet te laten registreren. Gerard Schouw (D66) vroeg daarom een spoeddebat aan met de minister, waarvoor hij voldoende steun kreeg. Onder meer van regeringspartij VVD.
pi_88524812
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Erg grappig allemaal, hij zet dat domme blonde wicht van de VVD mooi te kakken in het vragenuurtje over de dubbele nationaliteitskwestie in relatie tot de GBA.

Die Jeanine Hennis-Plasschaert beweerde dat hij een juridische mist optrok, omdat ze zelf gewoon niet snapt. Donner legt het dan nog een keer uit en dat heet dan een debat. Maar eigenlijk is het een docent-moeilijke leerlingverhouding.

Wordt het niet eens tijd dat de kamerleden zorgen dat ze:
A. Goede wetten maken, die dus voor de rechter overeind blijven.
B. De mogelijke gevolgen van te maken en reeds gemaakte wetten overzien en dus niet verontwaardigd gaan doen wanneer de gevolgen van hun wet in de krant komen.
C. Zorgen dat ze eerst de wet snappen, om dan op basis van begrip met de minister in debat te gaan. Dus eerst uitleg vragen aan een derde (zelf slimmer worden zit er niet in), ipv de minister leraartje te laten spelen en dan nog een chagrijnige kop te trekken omdat je de les gelezen wordt ook.
D. De wet die zelf gemaakt hebben of in stand hebben gelaten in eerste instantie verdedigen ipv aanvallen.

Het wordt wel genant zo, wordt het niet eens tijd dat de kamerleden zichzelf wat serieuzer gaan nemen als wetgever en wat minder als krantenlezer?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  dinsdag 9 november 2010 @ 19:30:29 #3
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_88527369
Moet je aan Donner vragen of zijn kinderen ook de keuze hadden om gedoopt te worden.... en zo in god zijn armen werden ontvangen gegooid.....
pi_88527967
2e kamer gaat nu zelf een nieuwe wet er voor maken war kan rekenen op een meerderheid
pi_88528114
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 16:31 schreef quirigua het volgende:
Wat een klungel is die Donner toch ! Zie persbericht hieronder. Dan verander je toch de wet ? Eenvoudig genoeg, als de Kamer dat wil. Trouwens, als het een "maatregel" is (wat me plausibel lijkt), is het nog eenvoudiger. Ik vrees dat de hardnekkigheid van de man en zijn ambtenaren geen goed doen in deze.
Ik vraag me af of je het wel helemaal snapt. Je kunt de wet wel veranderen en de dubbele nationaliteit niet registreren, maar de betrokkene houdt dan desondanks gewoon zijn dubbele nationaliteit. Alleen staat die tweede nationaliteit dan dus niet meer geregistreerd.
pi_88528184
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 19:41 schreef Evertjan het volgende:
2e kamer gaat nu zelf een nieuwe wet er voor maken war kan rekenen op een meerderheid
En wat gaat die wet dan inhouden?
  dinsdag 9 november 2010 @ 19:50:16 #7
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_88528475
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 19:43 schreef petertje2 het volgende:

[..]

Ik vraag me af of je het wel helemaal snapt. Je kunt de wet wel veranderen en de dubbele nationaliteit niet registreren, maar de betrokkene houdt dan desondanks gewoon zijn dubbele nationaliteit. Alleen staat die tweede nationaliteit dan dus niet meer geregistreerd.
Dan heeft de betrokkene later als hij/zij groot is zelf de keus om hun tweede nationaliteit te laten registreren.En laat landen zoals Marokko maar zelf uitzoeken of dat betrokkene twee nationaliteiten heeft.
pi_88529014
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 19:50 schreef betyar het volgende:
Dan heeft de betrokkene later als hij/zij groot is zelf de keus om hun tweede nationaliteit te laten registreren.En laat landen zoals Marokko maar zelf uitzoeken of dat betrokkene twee nationaliteiten heeft.
Dan zie ik die wet er nog niet doorkomen. PVV en VVD willen toch juist weten wie er een dubbele nationaliteit heeft om eventuele criminelen te kunnen uitzetten?

Anders gezegd: weet de politiek nu eigenlijk zelf wel wat ze wil?
  dinsdag 9 november 2010 @ 20:08:47 #9
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_88529314
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:00 schreef petertje2 het volgende:

[..]

Dan zie ik die wet er nog niet doorkomen. PVV en VVD willen toch juist weten wie er een dubbele nationaliteit heeft om eventuele criminelen te kunnen uitzetten?

Daarom dat Donner nu de schuld verantwoordelijkheid bij Marokko legt, die kunnen geen kant op.
Daar had ik nog niet aan gedacht.. een goeie zeg ^O^
pi_88529951
quote:
'Daarnaast leidt afschaffing van de registratie niet tot het verlies van de Marokkaanse nationaliteit. Daarvoor moet de Marokkaanse wet worden aangepast. Hij gaat zich inspannen op de Marokkaanse overheid zo ver te krijgen, beloofde hij.
Helaas kunnen wij de Marokkaanse wet niet veranderen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:00 schreef petertje2 het volgende:

[..]

De regering wil waarschijnlijk dat Marokko ervoor zorgt dat mensen met een dubbel paspoort het Marokkaanse op kunnen zeggen, en dat kinderen uit Marokkaans Nederlandse ouders niet automatisch recht krijgen op een Marokkaans paspoort.

Dit zodat onze regering mensen de keuze kan geven; of je zegt je tweede paspoort op, of we sturen je het land uit en nemen je het Nederlands paspoort af. Zolang ze de keuze niet hebben om afstand te doen van hun Marokkaanse paspoort is het niet etisch om in Nederlandse Marokkanen uit te zetten omdat je ze dan zwaarder straft dan mensen die dezelfde misdaad hebben begaan maar geen Marokkaans paspoort hebben.
pi_88531603
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 19:43 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Prachtig toch ! Weet jij iets van de arier-wetten van de nazi's ? En fok die marrokaanse overheid, niks mee te maken hier. Wie dubbel paspoortig is, kan (mits niet geregistreerd door ambtenaren) dan zelf "verdwijnen" als ie (m/v) dat wil.

De burgemeester van Utrecht was net op radio 1, en zei dat hij/zijn ambtenaren "gehouden" de nederlandse wet te "handhaven".

Sukkel nummer twee in dit drama : de burgemeester van Utrecht. Die heeft geen weet van wat zijn voormalige ambtsgenoten in het hiervoormaals (1940 tot 1945) allemaal hebben veroorzaakt door wetten te handhaven die niet gedeugd hebben.
Die wet die Donner aanroept, deugt niet. Sterker nog : zolang Donner die wet ongemoeid laat, deugt deze minister niet - nou jah, dat deed ie toch al niet (Schiphol weet waarom).
pi_88531959
Nog deze : over die burgemeester van Utrecht en andere ambtsgenoten. Ik ken tenminste 10 mensen die, met dubbel paspoort, niet als zodanig geregistreerd staan in de GBA. Lijkt me dat dat soort burgemeesters hun functie niet naar behoren hebben uitgeoefend.
pi_88532383
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:06 schreef quirigua het volgende:
Nog deze : over die burgemeester van Utrecht en andere ambtsgenoten. Ik ken tenminste 10 mensen die, met dubbel paspoort, niet als zodanig geregistreerd staan in de GBA. Lijkt me dat dat soort burgemeesters hun functie niet naar behoren hebben uitgeoefend.
Er zijn naar schatting vele duizenden Nederlanders die in Amerika vrijwillig de Amerikaanse nationaliteit hebben aangenomen en dat bewust nooit hebben gemeld aan de Nederlandse ambassade. Volgens de Nederlandse wet zijn deze mensen geen Nederlander meer, maar zo lang ze dat zelf niet melden komt de Nederlandse overheid daar niet achter en kunnen ze om de vijf jaar keurig hun Nederlandse paspoort verlengen en zelfs doodleuk terug verhuizen naar Nederland.

Het toont wel aan dat registratie tamelijk nutteloos is omdat hij niet betrouwbaar is omdat mensen hun dubbele nationaliteit in veel gevallen gewoon verzwijgen. Anderzijds is het logisch dat de burgemeester zich gewoon aan de wet houdt, en de nutteloze registratie voortzet zo lang de Haagse politiek dat eist.
pi_88532511
Donner is een van de betere ministers die Nederland kent. Ik ben verdomde blij dat hij niet als een hysterische schreeuwlelijk mee gaat in de waan van de dag.
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 20:58 schreef quirigua het volgende:
Prachtig toch ! Weet jij iets van de arier-wetten van de nazi's ? En fok die marrokaanse overheid, niks mee te maken hier. Wie dubbel paspoortig is, kan (mits niet geregistreerd door ambtenaren) dan zelf "verdwijnen" als ie (m/v) dat wil.

De burgemeester van Utrecht was net op radio 1, en zei dat hij/zijn ambtenaren "gehouden" de nederlandse wet te "handhaven".

Sukkel nummer twee in dit drama : de burgemeester van Utrecht. Die heeft geen weet van wat zijn voormalige ambtsgenoten in het hiervoormaals (1940 tot 1945) allemaal hebben veroorzaakt door wetten te handhaven die niet gedeugd hebben.
Die wet die Donner aanroept, deugt niet. Sterker nog : zolang Donner die wet ongemoeid laat, deugt deze minister niet - nou jah, dat deed ie toch al niet (Schiphol weet waarom).
De nazi's en schiphol hebben niets te maken met dit topic.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_88533662
quote:
13s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:19 schreef waht het volgende:
Donner is een van de betere ministers die Nederland kent. Ik ben verdomde blij dat hij niet als een hysterische schreeuwlelijk mee gaat in de waan van de dag.
[..]

De nazi's en schiphol hebben niets te maken met dit topic.
Kijk kijk, hier hebben iemand die niet ziet dat de nazi-wetten (voor en na Wannsee, Berlijn, 1942, Heydrich, inzake de Endlösung) simpel konden worden uitgevoerd, en gebaseerd op eerdere racistische zowel als nationaliteits-registratie. Gewillige ambtenaren genoeg.

Donner is niet een van de betere ministers die Nederland kent. Hij was, onder meer, de politiek verantwoordelijke minister toen de schiphol-brand zich voltrok. Toegegeven : het is niet een super-brillant gezelschap in den Haag, en dat was het vroeger ook zelden.
pi_88534019
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 19:44 schreef petertje2 het volgende:

[..]

En wat gaat die wet dan inhouden?
dat als de ouders dat willen er nog maar 1 nationaliteit wordt opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie
pi_88535414
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:49 schreef Evertjan het volgende:

[..]

dat als de ouders dat willen er nog maar 1 nationaliteit wordt opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie
Beter nog : laat er uit wat de ouders wel of niet willen.
Kind hier geboren ? Registreren. Klaar. Niks geneuzel. w/
pi_88535521
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 21:42 schreef quirigua het volgende:
Kijk kijk, hier hebben iemand die niet ziet dat de nazi-wetten (voor en na Wannsee, Berlijn, 1942, Heydrich, inzake de Endlösung) simpel konden worden uitgevoerd, en gebaseerd op eerdere racistische zowel als nationaliteits-registratie. Gewillige ambtenaren genoeg.
Oh nu snap ik pas waar je heen wilt. Je vindt dat we het de toekomstige machthebbers niet te makkelijk moeten maken om groepen op basis van (dubbele) nationaliteit te vinden.

En wat betreft die schipholbrand: die is irrelevant inzake dit onderwerp. Sowieso is die hele affaire geen teken van Donners vermeende incompetentie.
pi_88536536
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 22:18 schreef waht het volgende:

[..]

Oh nu snap ik pas waar je heen wilt. Je vindt dat we het de toekomstige machthebbers niet te makkelijk moeten maken om groepen op basis van (dubbele) nationaliteit te vinden.

En wat betreft die schipholbrand: die is irrelevant inzake dit onderwerp. Sowieso is die hele affaire geen teken van Donners vermeende incompetentie.
Welnu, te langen leste. Wat, anders dan wat ik al heb gezegd, moet ik over Donner denken ? Hij is politiek verantwoordelijk op het moment van de schiphol-brand, waar statenloze of anderspaspoortige mensen gedwongen zitten opgesloten, cit. hieronder. De opsluiting is gebeurd onder zijn politieke verantwoordelijkheid. Er zijn 11 dodelijke slachtoffers, opgesloten !
Een jaar na de brand stapt de minister op, "wegens de brand". Is dat (een jaar later ?) nog uit te leggen ? Mogelijk in oud-testamentische bewoordingen, of anders in het politiek-morele geblaat van nu. Beide onaanvaardbaar. Daarom dus wat ik over Donner heb gezegd. Ben het halverwege met je eens : dit is niet een kwestie van competentie. Het is doortrapt.

(cit. wiki) >
De Schipholbrand was een brand die op donderdag 27 oktober 2005 in het cellencomplex op Schiphol-Oost bij Oude Meer woedde. Door de brand kwamen elf gedetineerde illegalen om het leven en vielen er vijftien gewonden, onder wie ook enkele bewaarders. De brand woedde in de K-vleugel, waar in 24 tweepersoonscellen in totaal 43 gevangenen vastzaten. Het brandalarm ging op 26 oktober om 23:55 uur af in cel 11 van de K-vleugel. Op dat moment zat er één persoon in deze cel. Aangenomen werd dat de brand in deze cel ontstond, en dat de gedetineerde in deze cel de brand had doen ontstaan. Het cellencomplex was een detentie- en uitzetcentrum voor illegaal in Nederland verblijvende personen gelegen in Schiphol-Oost.
pi_88539093
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 22:36 schreef quirigua het volgende:
Welnu, te langen leste. Wat, anders dan wat ik al heb gezegd, moet ik over Donner denken ? Hij is politiek verantwoordelijk op het moment van de schiphol-brand, waar statenloze of anderspaspoortige mensen gedwongen zitten opgesloten, cit. hieronder. De opsluiting is gebeurd onder zijn politieke verantwoordelijkheid. Er zijn 11 dodelijke slachtoffers, opgesloten !
Ze zaten opgesloten ja, op basis van Nederlandse wetgeving neem ik aan. De minister is dan wel politiek verantwoordelijk maar niet verantwoordelijk te houden voor de specifieke uitvoering van de taken zoals iedereen van het ministerie (en van alles waar het ministerie verantwoordelijk voor is) dat doet. Althans, ik vind niet dat je iemand met die mate van verantwoordelijkheid kan opzadelen. Dat zou een onmogelijke inspanning vergen om naar behoren mee om te gaan.
quote:
Een jaar na de brand stapt de minister op, "wegens de brand". Is dat (een jaar later ?) nog uit te leggen ? Mogelijk in oud-testamentische bewoordingen, of anders in het politiek-morele geblaat van nu. Beide onaanvaardbaar. Daarom dus wat ik over Donner heb gezegd. Ben het halverwege met je eens : dit is niet een kwestie van competentie. Het is doortrapt.
Tsja dat is politiek. Soms wat traag, soms wat vaag.

Maar we gaan offtopic. Piet Hein Donner is niet van plan de wet te wijzigen die ertoe leidt dat nationaliteit geregistreerd moet worden, is het onderwerp. :)
pi_88540270
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 23:20 schreef waht het volgende:

Maar we gaan offtopic. Piet Hein Donner is niet van plan de wet te wijzigen die ertoe leidt dat nationaliteit geregistreerd moet worden, is het onderwerp. :)
En precies daarom is PHD wat ik al eerder heb gezegd. De Tweede Kamer wil best, maar Donner is als een blok beton, beton van de verkeerde soort. Bovendien liegt hij (lijkt het), hij "gaat hij proberen de Marokkanse wetgeving te doen veranderen". Iemand van de intelligentie van Donner weet allang dat dat onzin is, ergo - -
  dinsdag 9 november 2010 @ 23:52:22 #22
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_88540443
Een blok beton die elke zondag vooraan in de kerk wuivend 10 euro in het schaaltje legt.

Een politicus van helemaal niks:

Op 6 november, vier dagen na de moord op Van Gogh, pleitte minister Donner op een CDA-congres voor het aanscherpen van naleving van de Wet inzake smalende godslastering (art. 147 Sr). Zijn grootvader had de wet in 1932 ingevoerd. Omdat een groot deel van de samenleving vond dat met de moord de vrijheid van meningsuiting in het geding was, diende Lousewies van der Laan een motie in voor afschaffing van deze wet. Dit voorstel werd behalve door de christelijke partijen ook verworpen door VVD'er Frans Weisglas en de PvdA. Op 6 november 2009 dienden de oppositiepartijen SP, VVD en D66 een initiatiefwetsvoorstel in om het verbod in zijn geheel af te schaffen[1].

Op 17 juni 2005 overleefde Donner een motie van wantrouwen die ingediend was door de Lijst Pim Fortuyn naar aanleiding van wanbeleid rondom het proefverlof van TBS'ers. Eerder overleefde Donner een politiek debat over een wegens ontucht veroordeelde TBS'er die tijdens zijn proefverlof een meisje uit Eibergen ontvoerde en misbruikte.

Op 5 september 2005 kwam Donner onder vuur te liggen nadat in de zaak van de Schiedammer parkmoord bleek dat Justitie willens en wetens bewijsmateriaal achterhield waardoor een onschuldige man tot achttien jaar cel en TBS was veroordeeld wegens verkrachting van en moord op de tienjarige Nienke Kleiss. Ook in hoger beroep werd het bewijsmateriaal achtergehouden, terwijl het Nederlands Forensisch Instituut, dat ook onder Donners verantwoordelijkheid viel, aan meer dan honderd medewerkers van Justitie een presentatie had vertoond waarin werd aangetoond dat de veroordeelde onschuldig was - een feit dat zij niet in hun officiële rapport in de zaak hadden vermeld. Mede hierdoor kon de later veroordeelde dader Wik H. doorgaan met het plegen van zedendelicten. Minister Donner ontkende de ernst van de situatie. Op 6 september 2005 gaf de Tweede Kamer Donner een week de tijd om per brief opheldering te geven over het mogelijke verzwijgen van belangrijke feiten door Justitie in de Schiedammer parkmoord. In het daaropvolgende debat overleefde Donner een motie van wantrouwen.
[bewerken] Aftreden

Op 21 september 2006 trad Donner af na de presentatie van het eindrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid met betrekking tot de Schipholbrand. De hoofdverantwoordelijke voor de brandveiligheid was volgens de raad de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), welke onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Justitie viel. In zijn verklaring aan de Tweede Kamer zei Donner dat hij het debat over het eindrapport niet wilde belasten met een discussie over het aftreden van bewindslieden. Daar was volgens hem het onderwerp te belangrijk voor. Hij liet daarbij doorschemeren dat hij de conclusies van het rapport niet volledig onderschreef.
[bewerken] Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Donner in 2008 als minister van Sociale Zaken

Op 22 februari 2007 werd Donner beëdigd tot Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het vierde kabinet van Jan-Peter Balkenende.

Hij kreeg scherpe kritiek op zijn plannen het ontslagrecht te versoepelen. Deze werden na rijp beraad uitgesteld. In juli 2008 lekte uit dat Donner in een interview in de Telegraaf op zondag zou opperen te willen laten onderzoeken of de pensioenleeftijd naar 70 jaar zou kunnen worden opgetrokken. Hij riep hiermee de woede van de PvdA over zich af. Ook zijn eigen partij, het CDA, zag niets in dit proefballonnetje, omdat toen zelfs het ophogen van de pensioenleeftijd naar 67 jaar (nog) niet aan de orde was.[2][3]

Bron WIKI
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')