Via GS werd ik er op gewezen, maar ik dacht in eerste instantie dat het een overdreven dik ingezette grap was. Maar nee dus. De aanbevelingen zoals aangeboden door de commissie gelijke behandeling bevatten letterlijk de volgende punten:
-Ze beklemtoonde dat het rapport ervan uitgaat dat de meerderheid van de bevolking zich moet aanpassen aan de verzuchtingen van de minderheden
- Daarbij zullen bepaalde verworvenheden, die wij als definitief voor onze vrijheid ervaren, moeten worden herbekeken: de neutraliteit van de openbare diensten, het schrappen van religie uit burgerlijke zaken
- De geschiedenis van de kolonisatie, de migratie en de verschillende vormen van discriminatie moeten een deel van het leerplan worden.
Leraars moeten zich voor ons koloniale verleden excuseren. !
- Om meer mensen uit minderheden aan het werk te krijgen moet de overheid werken met tijdelijke quota. Dan worden mensen uit ethnische en culturele minderheden bij voorrang benoemd, als ze dezelfde bekwaamheid hebben als een autochtone kandidaat. Elke onderneming moet jaarlijks, bij het indienen van de jaarrekeningen, een overzicht van zijn personeelsbestand toevoegen
- * "Redelijke aanpassingen" moeten ook voor culturele en etnische minderheden worden uitgevoerd. Momenteel verplicht de wet iedereen tot redelijke aanpassingen voor gehandicapten. Zo is de NMBS verplicht om haar perrons bruikbaar te maken voor blinden en toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Het Verslagcomité wil dat die redelijke aanpassingen ook verplicht worden voor culturele en ethnische minderheden.
- De verplichte feestdagen moeten worden aangepast. Het Verslagcomité wil alleen nog als verplichte feestdag behouden: 1 januari, 1 mei, 21 juli, 11 november en 25 december. Dus: Pasen, tweede Paasdag, Pinksteren en Pinkstermaandag, Hemelvaartsdag, Maria Hemelvaart en Allerheiligen vallen weg. In de plaats komen drie nieuwe verplichte niet-regligeuze feestdagen: de Internationale Vrouwendag (8 maart), de Internationale Dag tegen het Racisme (21 maart) en de Werelddag van de Culturele Diversiteit (21 mei)
- * Vakantiejobs moeten bij voorkeur worden aangeboden aan jongeren in moeilijkheden en dan vooral aan jongeren uit etnische, culturele en religieuze minderheden.
- Ritueel slachten van offerdieren moet onverdoofd kunnen blijven gebeuren. De wet moet blijven zoals ze is, anders wordt de godsdienstvrijheid geschonden.
- De politici moeten zich excuseren voor de betwistbare stukken uit de Belgische geschiedenis.
* Namen van straten die mensen uit de voormalige kolonies kwetsen (zoals bv. de Leopold II-laan) moeten worden verwijderd.
* Er moet een Museum voor de Migratie komen.
- Sociale woningen moeten ruimer worden, zodat gezinnen met veel kinderen er makkelijker in kunnen.
Lees het nog eens na op:
http://www.gva.be/dekrant(...)lturele-dialoog.aspxVoor mij is dit het bewijs dat Belgie gewoon afgeschreven kan worden. Nederland kan nog een asielregeling voor 'echte' Belgen in het leven roepen, heel terecht lijkt me. Verder maar de grenzen dicht voor het Kalifaat uit Brussel. Ik zal mijn voorraad Hoegaarden vanavond nog door de gootsteen spoelen en de CD van K3 in de prullenbak werpen. Belgie is over en uit.