quote:
Op maandag 8 november 2010 22:37 schreef Brighteyes het volgende:[..]
Mss wel voor een deel uit het 'ik klaag je aan' klimaat? Ik kan me voorstellen dat artsen en ziekenhuizen zich aan alle kanten in willen dekken.
Niet alleen dat, maar een keizersnede is uitermate dokter-vriendelijk en ziekenhuis-vriendelijk bijvoorbeeld. Duurt ongeveer 20 minuten, is overdag en je bent op tijd thuis voor het eten. Vrouwen blijven een dagje langer na een keizersnede, maar met zalen met 6 bedden is dat best te doen, terwijl een natuurlijke bevalling, zonder wee-opwekkers en dergelijke ook over 2 dagen uitgesmeerd kan worden, en dan liggen de dames in een 'prive bevallingskamer', waar er maar een paar van zijn.
Er wordt hier juist vaak geklaagd dat vrouwen, en met name diegenen die niet erg vocaal zijn (migranten, tieners ed), niet eens gevraagd wordt of ze wee-opwekkers of andere 'versnellingsmedicatie' willen. Dat krijgen ze gewoon toegediend, terwijl ze daar misschien helemaal nog niet over hadden nagedacht, of misschien nodig vinden.
Het is inderdaad bizar Claudia, alles is voorhanden, maar het wordt hier een beetje tegen de patient/zwangere gebruikt. Ze leiden hier bevallingen standaard al in een week na de uitgerekende datum, ongeacht hoe je je voelt. Ik moet dus een ks 8 dagen na de uitgerekende datum, omdat ik niet ingeleid mag worden, vanwege mijn ks-verleden. Ik vind dat een ontzettende druk, want de vk heeft al meerdere keren aangegeven dat ze denkt dat ik iets later uitgerekend ben dan 16 januari, eerder 20, maar ze kan dit niet 'hard maken' aan de hand van echo's ed, maar dat zou dus kunnen betekenen dat deze baby niet 4 dagen later mag komen dan de 'echte' uitgerekende datum. En nu een ks, betekent nooit meer een natuurlijke bevalling voor mij. Klinkt heel bizar misschien, maar ik zou dat een ontzettende teleurstelling vinden. Met name als het niet had gehoeven.
Alhoewel ik begrijp dat veel dames juist eerder ingeleid zouden willen worden in NL, ik vind het bizar dat er op voorhand hier al besloten is dat ik een ks moet als kind er 24 januari niet is. Wat als ik me nog kiplekker voel op 24 januari? Ik begrijp dat ks ingepland moeten worden ed, maar het voelt gewoon een beetje vreemd.
Er is voor beide kanten wat te zeggen natuurlijk, maar het is hier dus ook zeker niet perfect, en ik heb vernomen dat het in de USA in veel ziekenhuizen nog veel erger is... Iemand vergeleek het een beetje met een legbatterij. Zij had het gevoel dat ze daar een soort streeftijd hadden voor bevallingen, en daar moest je dan maar binnen bevallen, want anders werd je te duur... Toen ze weigerde om haar bevalling kunstmatig te versnellen, want het voelde gewoon fout, en de artsen konden haar ook niet overtuigen van de medische noodzaak (alleen dat het sneller voor haar zou zijn), werd ze vervolgens een beetje door het personeel genegeerd, als zijnde een 'lastige' patient... Zal vast ook niet allemaal en overal zo zijn, maar het geeft wel een beetje aan dat er dus nog niet echt een evenwicht gevonden is tussen de wensen en de aangeboden (medische) ondersteuning