Beauty and the Beast (1991, VS, Gary Trousdale & Kirk Wise)Deze film niet meer gezien sinds dat die uitkwam voor het eerst in de bioscoop. Omdat je als tienjarig jongetje films toch wel anders beoordeeld dan als 28 jarige man is de nieuwe blu ray uitgave een goede aanleiding om de film her te bezoeken.
Het zou wel nooit tot mijn favoriete Disney tekefilms gaan horen, daarvoor blijf ik het te veel een romantische meisjes film vinden. Maar de kwaliteit die de film bevat is niet te ontkennen. De opbouw van het verhaal is goed gedaan. Zodat de film nooit inzakt en vaart blijft houden. De karakters ontwikkelen zich op het juiste tempo. Belle en het beest groeien naar elkaar toe. Natuurlijk voel je dat aankomen, maar ook dat gebeurt op het juiste tempo. Zodat je nooit te lang hoeft te wachten op de volgende voorspelde ontwikkeling. Ik ben nooit fan van de liedjes geweest. Hoewel het niet mijn soort muziek is, kan ik ook hiervan de kwaliteit niet ontkennen. Ten eerste zijn ze wel mooi gezongen. Ten tweede stuwen ze het verhaal goed voort. Het zijn geen herhaling van wat we al gezien hebben of irritante intermezzo's die de vaart uit het verhaal halen. De film wordt dan ook terecht niet alleen gezien als de heropleving van de tekenfilm, maar ook als de comeback van de musical.
Dat de film er prachtig uit ziet in de nieuwe blu ray versie is bijna overbodig om te zeggen. Maar ik doe het toch.
cijfer: 7.5
Hei yan quan (I Don't Want to Sleep Alone) (2006, Maleisië, Ming-liang Tsai) De film heeft nog niet het niveau van Goodbye, Dragon Inn of the Hole. Daarvoor keek ik iets te vaak op de klok, merkte ik bij mezelf. Maar na de misser The Wayward Cloud is dit weer een grote stap voorwaarts (of beter gezegd terug) in de goede richting. Al met al weer een mooie film van Tsai over z'n bekende thema's van eenzaamheid en het verlangen naar contact.
cijfer: 7.5
De laatste dagen van Emma Blank (2009, NL, Alex van Warmerdam)Een schijnbaar doodzieke vrouw is een ware tiran voor haar personeel en familie in haar laatste weken. Emma Blank is echt één van de grootste bitches die ik ooit heb gezien. Iemand die je vanaf het begin tot in het diepst haat en geen enkele compenserende eigenschappen heeft. Het probleem is dat ik heel moeilijk kon geloven dat de rest haar perikelen zo lang tolereerden. Maar tja als ze na een kwartier al in opstand komen dan heb je natuurlijk maar een hele korte film. Dat er te weinig materiaal voor een goede film is, blijkt helemaal als de film nog doorgaat na de onvermijdelijke rebellie. De film zakt dan helemaal in.
Absurd grappig was wel Alex van Warmerdam als iemand die de hond speelt. Eva van de Wijdeven zorgt ook nog voor wat kijkgenot.
cijfer: 5.5