abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89794299
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 01:14 schreef popolon het volgende:
Ik drink 't gewoon op. :')
Dat is inderdaad een van de cruciale vereisten bij het aanleggen van een wijnvoorraad: meer kopen dan je op drinkt.
  zaterdag 11 december 2010 @ 07:42:35 #152
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89794584
quote:
12s.gif Op zaterdag 11 december 2010 04:29 schreef devzero het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een van de cruciale vereisten bij het aanleggen van een wijnvoorraad: meer kopen dan je op drinkt.
LOL het is natuurlijk helemaal een kunst om een jonge wijn te kopen voor een koopje en daar de potentie van in te zien,zodat je er na 10 jaar een prachtige fles wijn aan over hebt gehouden.... die gave heb ik zelf nog niet
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 11 december 2010 @ 08:57:35 #153
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89794826
het is vooral een kwestie van willen investeren, koop wijn met potentie met dozen tegelijk en leg ze in de kelder, en koop drinkwijn met dozen en leg ze ook in de kelder, drink alleen de drinkwijn.
Vergeet dat je het in huis hebt.
Loop na jaren weer eens de kelder in
:+
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_89795199
Ik wil graag een goede fles wijn in een winkel uit de schappen kunnen pakken of een lekkere fles van een wijnkaart in een restaurant kunnen uitkiezen zonder hulp. Nu zat ik te denken of een wijncursus misschien niet wat is. Iemand hier ervaring mee?
  zaterdag 11 december 2010 @ 10:04:49 #155
45206 Pietverdriet
pi_89795357
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 09:50 schreef FigureBirdStars het volgende:
Ik wil graag een goede fles wijn in een winkel uit de schappen kunnen pakken of een lekkere fles van een wijnkaart in een restaurant kunnen uitkiezen zonder hulp. Nu zat ik te denken of een wijncursus misschien niet wat is. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb het zelf gedaan door veel boeken er over te lezen, en vooral veel wijn te drinken en te proeven. Een cursus is geen slecht idee, dan leer je waarschijnlijk veel sneller van de cursusgever dat wat je anders jaren over doet zelf achter te komen. Veel toprestaurants geven wijncursussen, zou zelf voor zoiets kiezen ipv een slijter die een cursus geeft als een soort verkooppresentatie.
pi_89809052
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 07:42 schreef rechtsedirecte het volgende:
LOL het is natuurlijk helemaal een kunst om een jonge wijn te kopen voor een koopje en daar de potentie van in te zien,zodat je er na 10 jaar een prachtige fles wijn aan over hebt gehouden.... die gave heb ik zelf nog niet
Na verloop van tijd proef je wel een beetje of een wijn de tand der tijd kan doorstaan. Overmatige fruitbommen zijn na een paar jaar hun kracht wel kwijt. En daarnaast heb je nog het probleem met goede opslag en als die niet optimaal is, dan kun je het na 10 jaar ook wel schudden (zeker als je het als investering gaat doen). Mijn keldertje schommelt tussen de 18C in de zomer en 10C in de winter, dus ik houd het bij die 10 jaar.
pi_89812277
Gebruikt er hier iemand cellartracker voor het bijhouden van zijn collectie?
  zondag 12 december 2010 @ 09:45:41 #158
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89825716
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 december 2010 20:02 schreef devzero het volgende:
Gebruikt er hier iemand cellartracker voor het bijhouden van zijn collectie?
Nee, vertel....
Zijn er hier ook mensen die bijhouden wat ze gedronken hebben op een of ander manier voor een herhalingsaankoop?
  zondag 12 december 2010 @ 09:50:20 #159
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89825758
Vandaag met mijn broer, die hier op vakantie is, een wijngaard , Chard Farm, bezocht en na een proeverij een heerlijke Sauvignon Blanc en Pinot Noir gekocht.
Piet had me ook een andere boutique wijngaard aangeraden in de buurt van Queenstown maar deze is echter alleen te bezoeken op afspraak en daardoor gesloten maar "wat in een goed vat zit...."
  zondag 12 december 2010 @ 10:42:20 #160
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_89826409
Ik ben een grote fan van Italiaanse dessertwijnen. Heb net een doosje Barolo uit 2000 binnengekregen en ook een doosje Passito di Pantelleria uit 2004. Iemand bekend met deze twee?
No bad soldiers under a good leader
  zondag 12 december 2010 @ 11:13:47 #161
45206 Pietverdriet
pi_89826822
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 10:42 schreef Rbhp het volgende:
Ik ben een grote fan van Italiaanse dessertwijnen. Heb net een doosje Barolo uit 2000 binnengekregen en ook een doosje Passito di Pantelleria uit 2004. Iemand bekend met deze twee?
Barolo is een wijnbouw gebied met een grote naam. Wordt van de Nebbiolo druif gemaakt. Veel tannine dus moet lang rijpen. 2000 is een uitzonderlijk goed jaar. Is geen desertwijn, maar een zware rode wijn.
Passito di Pantelleria is een zoete wijn, behorend tot de stro wijnen, worden van gedroogde druiven gemaakt. Hij wordt echter vaak met extra alcohol bijgevuld en dan is het een likeurwijn (net als bv port). Pantelleria is een klein eilandje in de middellandse zee. Heb daar hele goede van gedronken.
Wat heb je er voor betaald?
  zondag 12 december 2010 @ 13:06:25 #162
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_89830016
Barolo is wel erg zoet.
Dus beide zijn geen desertwijnen? Ik dronk ze pas bij het desert. Waarbij kan je ze nog meer drinken?

Anyway, heb ze beide ooit in een restaurant gedronken, werd voor 18 euro per glas verkocht. Vriend van me die uit Sinalunga komt en goed bekend is in de wereld der wijnen regelt elke keer cases voor me. Deze keer werd het weer tijd voor deze twee wijnen.

Heb voor de Barolo 350 euro betaald voor 12 en voor de Pantelleria 290 euro per case.
pi_89830419
Is die Barolo wit of rood?

Ik heb gister bij een proeverij een Barolo van 10 piek geproefd. Dat was niet eens een drama, gewen grote wijn maar nog behoorlijk wat smaak.
Aldus.
  zondag 12 december 2010 @ 13:51:08 #164
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_89831522
Rood, Barolo Chinato.
pi_89836188
Kende het niet. Lijkt wel een soort van Glühwein. Lijkt me erg lekker overigens:

Barolo Chinato
In the Piedmont region, old Barolo wine is used to make an after-dinner digestif known as Barolo Chinato. The bark from the local cinchona tree is steeped in Barolo and then flavored with a variety of ingredients, depending on the producer's unique recipe. Some common ingredients of Barolo Chinato include cinnamon, coriander, iris flowers, mint and vanilla. The result beverage is very aromatic and smooth
Aldus.
  zondag 12 december 2010 @ 16:59:14 #166
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_89838206
En elke fles is verschillend omdat de ingredienten anders zijn, er worden ook maar een beperkt aantal flessen geproduceerd per jaar.
  zondag 12 december 2010 @ 19:35:10 #167
45206 Pietverdriet
pi_89843797
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:51 schreef Rbhp het volgende:
Rood, Barolo Chinato.
Aha.
Das heel wat anders dan wat ik dacht
  zondag 12 december 2010 @ 20:31:39 #168
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89846212
Tijdens mijn bezoek aan Chard Farm gister werd me ook verteld door de cellar door manager dat er Rieslings zijn die je met gemak zo'n 25 jaar kunt bewaren...weer wat geleerd, ik was altijd van mening dat ze na zo'n jaar of 6 toch wel minder werden maar hij had het er over dat hij kort geleden nog een Riesling had gehad van 20 jaar oud die nog niet eens aan zijn top was.
pi_89846405
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:31 schreef rechtsedirecte het volgende:
Tijdens mijn bezoek aan Chard Farm gister werd me ook verteld door de cellar door manager dat er Rieslings zijn die je met gemak zo'n 25 jaar kunt bewaren...weer wat geleerd, ik was altijd van mening dat ze na zo'n jaar of 6 toch wel minder werden maar hij had het er over dat hij kort geleden nog een Riesling had gehad van 20 jaar oud die nog niet eens aan zijn top was.
mag je mij vertellen welke, want ik heb ze nog nooit gezien :P

vandaag flesje poully fuisse van Merlin gekocht, voor onder de kerstboom :P

mooie ronde volle fuisse :9

/edit deze dus

[ Bericht 9% gewijzigd door Ferdii op 12-12-2010 20:43:15 ]
hardcoholic
  zondag 12 december 2010 @ 20:41:18 #170
45206 Pietverdriet
pi_89846762
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:31 schreef rechtsedirecte het volgende:
Ik heb in NZ ook flink wat Rieslings gedronken, maar ze maken er in NZ nooit schuimwijn van, en dat vind ik nu juist de lekkerste bewerking van Riesling. Vertelde dat aan een aantal wijnboeren die daar idd wel wat in zagen.
Ook op het idee van trester of pomance (Grappa is bv een trester) waren ze nog niet gekomen, hun vertellende dat het in Europa ondertussen een trend aan het worden is en er steeds betere kwaliteit komt uit italie de laatste 10 jaar zag ik ze begonnen na te denken.
Een Trester of Pomace is de resten van het wijnmaken (schillen, pitten) waar een rest alcohol in zit te branden en dat in houten vaten laten rijpen.
Dan krijg je een, als je het goed maakt, erg lekkere sterke drank. Tresterbrand (Duitsland), Grappa (Italie) en Marc (Frankrijk) zijn intussen van een niveau wat de beste cognacs naar de kroon steekt. Persoonlijk drink ik het liever dan Cognac.
Als jij nog een markt zoekt, dan zou ik me daar eens in verdiepen.
  zondag 12 december 2010 @ 20:43:34 #171
45206 Pietverdriet
pi_89846881
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:35 schreef Ferdii het volgende:

[..]

mag je mij vertellen welke, want ik heb ze nog nooit gezien :P

vandaag flesje poully fuisse van Merlin gekocht, voor onder de kerstboom :P

mooie ronde volle fuisse :9
Pouilly-Fuissé bedoel je denk ik?
pi_89849627
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pouilly-Fuissé bedoel je denk ik?
typotje ja :P
hardcoholic
  maandag 13 december 2010 @ 17:02:01 #173
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_89879886
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 19:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Aha.
Das heel wat anders dan wat ik dacht
My bad, had wat duidelijker moeten zijn. Gisteren nog wat wijn gehaald, vertel er later over.
pi_89882673
Barolo (met Barbaresco) is imo de beste italiaanse wijn die er is en dan maken ze er een veredelde gluhwein van? Neem dan gewoon de restanten nebbiolo druiven en brouw daar een prutje van. Het zal vast wel goed smaken, maar het klinkt als de truffel hamburger van Bouloud.
  maandag 13 december 2010 @ 18:40:18 #175
45206 Pietverdriet
pi_89883412
quote:
5s.gif Op maandag 13 december 2010 18:20 schreef devzero het volgende:
Barolo (met Barbaresco) is imo de beste italiaanse wijn die er is en dan maken ze er een veredelde gluhwein van? Neem dan gewoon de restanten nebbiolo druiven en brouw daar een prutje van. Het zal vast wel goed smaken, maar het klinkt als de truffel hamburger van Bouloud.
Het (Barolo) is een streek waar de beste Italiaanse wijn vandaan komt, maar dat betekend niet dat er geen mindere wijn vandaan komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')