Dat is inderdaad een van de cruciale vereisten bij het aanleggen van een wijnvoorraad: meer kopen dan je op drinkt.quote:
LOL het is natuurlijk helemaal een kunst om een jonge wijn te kopen voor een koopje en daar de potentie van in te zien,zodat je er na 10 jaar een prachtige fles wijn aan over hebt gehouden.... die gave heb ik zelf nog nietquote:Op zaterdag 11 december 2010 04:29 schreef devzero het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een van de cruciale vereisten bij het aanleggen van een wijnvoorraad: meer kopen dan je op drinkt.
Ik heb het zelf gedaan door veel boeken er over te lezen, en vooral veel wijn te drinken en te proeven. Een cursus is geen slecht idee, dan leer je waarschijnlijk veel sneller van de cursusgever dat wat je anders jaren over doet zelf achter te komen. Veel toprestaurants geven wijncursussen, zou zelf voor zoiets kiezen ipv een slijter die een cursus geeft als een soort verkooppresentatie.quote:Op zaterdag 11 december 2010 09:50 schreef FigureBirdStars het volgende:
Ik wil graag een goede fles wijn in een winkel uit de schappen kunnen pakken of een lekkere fles van een wijnkaart in een restaurant kunnen uitkiezen zonder hulp. Nu zat ik te denken of een wijncursus misschien niet wat is. Iemand hier ervaring mee?
Na verloop van tijd proef je wel een beetje of een wijn de tand der tijd kan doorstaan. Overmatige fruitbommen zijn na een paar jaar hun kracht wel kwijt. En daarnaast heb je nog het probleem met goede opslag en als die niet optimaal is, dan kun je het na 10 jaar ook wel schudden (zeker als je het als investering gaat doen). Mijn keldertje schommelt tussen de 18C in de zomer en 10C in de winter, dus ik houd het bij die 10 jaar.quote:Op zaterdag 11 december 2010 07:42 schreef rechtsedirecte het volgende:
LOL het is natuurlijk helemaal een kunst om een jonge wijn te kopen voor een koopje en daar de potentie van in te zien,zodat je er na 10 jaar een prachtige fles wijn aan over hebt gehouden.... die gave heb ik zelf nog niet
Nee, vertel....quote:Op zaterdag 11 december 2010 20:02 schreef devzero het volgende:
Gebruikt er hier iemand cellartracker voor het bijhouden van zijn collectie?
Barolo is een wijnbouw gebied met een grote naam. Wordt van de Nebbiolo druif gemaakt. Veel tannine dus moet lang rijpen. 2000 is een uitzonderlijk goed jaar. Is geen desertwijn, maar een zware rode wijn.quote:Op zondag 12 december 2010 10:42 schreef Rbhp het volgende:
Ik ben een grote fan van Italiaanse dessertwijnen. Heb net een doosje Barolo uit 2000 binnengekregen en ook een doosje Passito di Pantelleria uit 2004. Iemand bekend met deze twee?
Aha.quote:
mag je mij vertellen welke, want ik heb ze nog nooit gezienquote:Op zondag 12 december 2010 20:31 schreef rechtsedirecte het volgende:
Tijdens mijn bezoek aan Chard Farm gister werd me ook verteld door de cellar door manager dat er Rieslings zijn die je met gemak zo'n 25 jaar kunt bewaren...weer wat geleerd, ik was altijd van mening dat ze na zo'n jaar of 6 toch wel minder werden maar hij had het er over dat hij kort geleden nog een Riesling had gehad van 20 jaar oud die nog niet eens aan zijn top was.
Ik heb in NZ ook flink wat Rieslings gedronken, maar ze maken er in NZ nooit schuimwijn van, en dat vind ik nu juist de lekkerste bewerking van Riesling. Vertelde dat aan een aantal wijnboeren die daar idd wel wat in zagen.quote:Op zondag 12 december 2010 20:31 schreef rechtsedirecte het volgende:
Tijdens mijn bezoek aan Chard Farm gister werd me ook verteld door de cellar door manager dat er Rieslings zijn die je met gemak zo'n 25 jaar kunt bewaren...weer wat geleerd, ik was altijd van mening dat ze na zo'n jaar of 6 toch wel minder werden maar hij had het er over dat hij kort geleden nog een Riesling had gehad van 20 jaar oud die nog niet eens aan zijn top was.
Pouilly-Fuissé bedoel je denk ik?quote:Op zondag 12 december 2010 20:35 schreef Ferdii het volgende:
[..]
mag je mij vertellen welke, want ik heb ze nog nooit gezien
vandaag flesje poully fuisse van Merlin gekocht, voor onder de kerstboom
mooie ronde volle fuisse![]()
typotje jaquote:Op zondag 12 december 2010 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pouilly-Fuissé bedoel je denk ik?
My bad, had wat duidelijker moeten zijn. Gisteren nog wat wijn gehaald, vertel er later over.quote:Op zondag 12 december 2010 19:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aha.
Das heel wat anders dan wat ik dacht
Het (Barolo) is een streek waar de beste Italiaanse wijn vandaan komt, maar dat betekend niet dat er geen mindere wijn vandaan komt.quote:Op maandag 13 december 2010 18:20 schreef devzero het volgende:
Barolo (met Barbaresco) is imo de beste italiaanse wijn die er is en dan maken ze er een veredelde gluhwein van? Neem dan gewoon de restanten nebbiolo druiven en brouw daar een prutje van. Het zal vast wel goed smaken, maar het klinkt als de truffel hamburger van Bouloud.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |