abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89349012
Het feit dat hele landen op een hoop worden gegooid vind ik wel erg generaliserend. "Frankrijk als wijnland", alsof er geen verschil is tussen wijnen uit de Loire, Alsace of de Languadoc. Mijn probleem met veel 'new world' wijnen is dat eikenhout vaak als panacee wordt gebruikt en je te veel een eenheidsworst krijgt met "vanille, kersen, rood fruit en krachtige bite". Gelukkig zijn er uitzonderingen. Mijn probleem met een hoop 'old world' wijnen is dat veel mensen dat juist lekker vinden en men daarom dat zelfde concept is gaan toepassen. Maar goed, dit is fok en discussies gaan vaak alleen over uitersten.
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:08:16 #77
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89353449
Iemand bekend met dit product?
Het is een spuitbusje met argon (een edel gas) wat je in een aangebroken fles wijn spuit om hem zo langdurig te kunnen bewaren.
Ik heb het net besteld om het eens te proberen.
Mijn vrouw drinkt sowieso weinig alcohol en heeft niet altijd zin in een glas wijn, maar om nu op een doordeweekse dag een fles alleen op te drinken vind ik ook weer iets te...
Mijn stelregel is dat als ik een glas wijn drink ik ook iets lekkers wil hebben en koop dan ook nagenoeg alleen wijnen uit het iets duurdere (soms niet altijd beter... maar ja ik ben dan ook een liefhebber en geen connaisseur ;) ) sigment en vind het daarom zonde om een halve fles wijn door de gootsteen te kieperen.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:14:31 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89353664
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:08 schreef rechtsedirecte het volgende:
Iemand bekend met dit product?
Het is een spuitbusje met argon (een edel gas) wat je in een aangebroken fles wijn spuit om hem zo langdurig te kunnen bewaren.
Ik heb het net besteld om het eens te proberen.
Mijn vrouw drinkt sowieso weinig alcohol en heeft niet altijd zin in een glas wijn, maar om nu op een doordeweekse dag een fles alleen op te drinken vind ik ook weer iets te...
Mijn stelregel is dat als ik een glas wijn drink ik ook iets lekkers wil hebben en koop dan ook nagenoeg alleen wijnen uit het iets duurdere (soms niet altijd beter... maar ja ik ben dan ook een liefhebber en geen connaisseur ;) ) sigment en vind het daarom zonde om een halve fles wijn door de gootsteen te kieperen.
Je zou ook koolzuur of stikstof kunnen gebruiken, het gaat erom dat de zuurstof verdreven wordt uit de fles.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_89356496
Ik heb een vacuum pompje, wat op zich ook prima werkt. Met gas krijg je meer zuurstof uit de fles, maar om te bewaren voor de volgende dag voldoet het. Zolang je de fles maar goed bewaard (dus niet te warm) denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt.
pi_89358462
Ben er wel benieuwd naar of het werkt? Je hebt in restaurants wel eens van de apparaten waarmee ze meerdere flessen op stikstof zetten, zo kan je vaak voor een redelijke prijs goede wijnen drinken. In Amsterdam hebben ze zo'n ding in Bodega Brasserie Keyzer.

Hier hadden ze er ook een muur vol (de 'Bordeauxtheque' in Lafayette in Parijs).

http://www.sudouest.fr/20(...)rdeaux-86043-788.php
Aldus.
pi_89358588
Jaren geleden, toen ik nog een pubertje met een zaterdagbaantje bij een wijnhandel was, toen had ik ook zo'n stikstofbusje. Werkte goed ja.
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:11 schreef devzero het volgende:
Ik heb een vacuum pompje, wat op zich ook prima werkt. Met gas krijg je meer zuurstof uit de fles, maar om te bewaren voor de volgende dag voldoet het. Zolang je de fles maar goed bewaard (dus niet te warm) denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt.
Stikstof is zwaarder dan zuurstof dus een klein laagje sluit heel de wijn luchtdicht af. Je kan het dan veel langer bewaren dan met een pompje.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_89359688
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je zou ook koolzuur of stikstof kunnen gebruiken, het gaat erom dat de zuurstof verdreven wordt uit de fles.
Ik gebruik zelf: http://www.provinum.com/nl/oxxi-wineprotector.html . Werkt echt top om een fles tot zeker 1 week in perfecte staat te houden. Beter dan de optie van Piet. Het gas in dit product is namelijk zwaarder dan zuurstof. Op deze manier blijft er een laagje op de wijn liggen. De kurk hoeft er in principe niet eens op.
  dinsdag 30 november 2010 @ 21:26:45 #83
45206 Pietverdriet
pi_89360277
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 21:15 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ik gebruik zelf: http://www.provinum.com/nl/oxxi-wineprotector.html . Werkt echt top om een fles tot zeker 1 week in perfecte staat te houden. Beter dan de optie van Piet. Het gas in dit product is namelijk zwaarder dan zuurstof. Op deze manier blijft er een laagje op de wijn liggen. De kurk hoeft er in principe niet eens op.
Koolzuur is ook zwaarder dan lucht, maar jammer dat er bij de wineprotector niet bijstaat wat voor een gas ze gebruiken.
pi_89360482
Thuis en op het werk gebruik ik gewoon het vacuvin systeem. Goed ontluchten, kan het prima een tijd mee :)

Busje gas is mij te duur :P 8 eurie voor 80 keer ontluchten.

net trouwens een fles Yume gehaald. Briljante wijn, had de laatste fles, komen er ook waarschijnelijk niet meer aan dit jaar :P

Extra van genieten dus :+
hardcoholic
pi_89360936
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 04:15 schreef rechtsedirecte het volgende:
net online besteld online, voor bij de kerstmaaltijd (alhoewel dit een zwak excuus is, ik heb genoeg wijn liggen om een paar kerstdagen achter elkaar te vieren.., maar ben nu eenmaal en sucker for bargains, van 20 euro voor 10 euro omgerekend)
[ afbeelding ]
dit is wat de website er over zegt:

[..]

vooral het feit dat deze wijn bewaard spreekt me aan, gewoon een paar jaar laten liggen en als je hem dan open.... O+
Als je een leuke bewaarwijn wilt, koop een pesquera, crianza of reserva. (15 om 22 euro ongeveer)

kunnen een jaar of 20 mee, zonder problemen :9
hardcoholic
  woensdag 1 december 2010 @ 06:35:13 #86
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89372479
vandaag de eerste sales rep. over de vloer gehad met een kerstgeschenk....oogst van vandaag:

alleen 2009 i.p.v. 2008
2 flessen, niet slecht..
dit is wat de maker er over zegt
  woensdag 1 december 2010 @ 16:45:09 #87
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_89391047
quote:
7s.gif Op maandag 29 november 2010 21:22 schreef devzero het volgende:

Als ik ergens niet had verwacht dat ze wijnen maken dan is het wel Michigan.
Waarom niet? :o Het klimaat in de zomer is prima te doen, ik heb zelf ook wat druiven, meer voor de grap, in de achtertuin.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  Moderator woensdag 1 december 2010 @ 16:48:10 #88
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_89391210
Zo kwam ik er laatst achter dat ze in Canada naast ijswijn ook best aardige gewone wijnen produceren.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_89391499
En in Washington moeten ze er ook wat van kunnen. Nog niet in NL gevonden alleen. Daar vind je alleen Californiërs.
Aldus.
  Moderator woensdag 1 december 2010 @ 17:06:56 #90
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_89392259
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:53 schreef Z het volgende:
En in Washington moeten ze er ook wat van kunnen. Nog niet in NL gevonden alleen. Daar vind je alleen Californiërs.
Mijn wijnleverancier hier in Amsterdam (Kerkstraat, nabij Utrechtsestraat) raadt altijd een wijnboer uit Oregon aan als we het over Noord-Amerikaanse wijnen hebben. Nu ben ik natuurlijk weer de naam vergeten. Weet alleen nog dat het een zwart etiket was met witte letters.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_89392688
Zwart etiket, witte letters. Dan vind ik het wel!
:P
Aldus.
  Moderator woensdag 1 december 2010 @ 17:26:27 #92
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_89393143
quote:
10s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:16 schreef Z het volgende:
Zwart etiket, witte letters. Dan vind ik het wel!
:P
Ja ja, de volgende keer dat ik in die zaak ben, vraag ik het gewoon weer eens.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_89393987
Iemand de Beaujolais 2010 al uitgeprobeerd?
Heb vanmiddag een fles villages meegenomen maar zit nu te twijfelen tussen een biertje of een wijntje.
pi_89394061
Die witte zuid-afrikaanse wijn in zak/pak van de Hema is ook lekker. En goedkoop.
  woensdag 1 december 2010 @ 19:21:58 #95
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89397887
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:48 schreef UIO_AMS het volgende:
Zo kwam ik er laatst achter dat ze in Canada naast ijswijn ook best aardige gewone wijnen produceren.
Ik heb me laten vertellen dat in het gebied rond St.Catherine (niet ver van de Niagara watervallen) veel wijn geproduceert word.
pi_89397994
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:06 schreef UIO_AMS het volgende:
Mijn wijnleverancier hier in Amsterdam (Kerkstraat, nabij Utrechtsestraat) raadt altijd een wijnboer uit Oregon aan als we het over Noord-Amerikaanse wijnen hebben. Nu ben ik natuurlijk weer de naam vergeten. Weet alleen nog dat het een zwart etiket was met witte letters.
Er komt hele goede wijn uit Oregon imo; het klimaat is wat gematigder als California waar heel veel "fruitbommen" vandaan komen.
pi_89398188
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:45 schreef popolon het volgende:
Waarom niet? :o Het klimaat in de zomer is prima te doen, ik heb zelf ook wat druiven, meer voor de grap, in de achtertuin.
Tsja, ik leef nog steeds met de gedachte dat jullie op de noordpool wonen, maar ik vergeet altijd dat het best warm kan zijn in jullie zomer.
  woensdag 1 december 2010 @ 23:43:08 #98
45206 Pietverdriet
pi_89412871

Gekocht bij de sligro. Las op het etiket klassieke smaken van Kruisbessen, tomatenstelen en citroengras.
Nu, forget it but. Hij is niet vies, maar hij smaakt absoluut niet in die richting
  woensdag 1 december 2010 @ 23:44:13 #99
45206 Pietverdriet
pi_89412902
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:48 schreef UIO_AMS het volgende:
Canadese ijswijn is al een tijdje een tip onder wijnliefhebbers.
pi_89412935
Hoe smaakt een tomatensteel? :?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')