Je zou ook koolzuur of stikstof kunnen gebruiken, het gaat erom dat de zuurstof verdreven wordt uit de fles.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:08 schreef rechtsedirecte het volgende:
Iemand bekend met dit product?
Het is een spuitbusje met argon (een edel gas) wat je in een aangebroken fles wijn spuit om hem zo langdurig te kunnen bewaren.
Ik heb het net besteld om het eens te proberen.
Mijn vrouw drinkt sowieso weinig alcohol en heeft niet altijd zin in een glas wijn, maar om nu op een doordeweekse dag een fles alleen op te drinken vind ik ook weer iets te...
Mijn stelregel is dat als ik een glas wijn drink ik ook iets lekkers wil hebben en koop dan ook nagenoeg alleen wijnen uit het iets duurdere (soms niet altijd beter... maar ja ik ben dan ook een liefhebber en geen connaisseur) sigment en vind het daarom zonde om een halve fles wijn door de gootsteen te kieperen.

Stikstof is zwaarder dan zuurstof dus een klein laagje sluit heel de wijn luchtdicht af. Je kan het dan veel langer bewaren dan met een pompje.quote:Op dinsdag 30 november 2010 20:11 schreef devzero het volgende:
Ik heb een vacuum pompje, wat op zich ook prima werkt. Met gas krijg je meer zuurstof uit de fles, maar om te bewaren voor de volgende dag voldoet het. Zolang je de fles maar goed bewaard (dus niet te warm) denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt.

Ik gebruik zelf: http://www.provinum.com/nl/oxxi-wineprotector.html . Werkt echt top om een fles tot zeker 1 week in perfecte staat te houden. Beter dan de optie van Piet. Het gas in dit product is namelijk zwaarder dan zuurstof. Op deze manier blijft er een laagje op de wijn liggen. De kurk hoeft er in principe niet eens op.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zou ook koolzuur of stikstof kunnen gebruiken, het gaat erom dat de zuurstof verdreven wordt uit de fles.

Koolzuur is ook zwaarder dan lucht, maar jammer dat er bij de wineprotector niet bijstaat wat voor een gas ze gebruiken.quote:Op dinsdag 30 november 2010 21:15 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Ik gebruik zelf: http://www.provinum.com/nl/oxxi-wineprotector.html . Werkt echt top om een fles tot zeker 1 week in perfecte staat te houden. Beter dan de optie van Piet. Het gas in dit product is namelijk zwaarder dan zuurstof. Op deze manier blijft er een laagje op de wijn liggen. De kurk hoeft er in principe niet eens op.

Als je een leuke bewaarwijn wilt, koop een pesquera, crianza of reserva. (15 om 22 euro ongeveer)quote:Op dinsdag 30 november 2010 04:15 schreef rechtsedirecte het volgende:
net online besteld online, voor bij de kerstmaaltijd (alhoewel dit een zwak excuus is, ik heb genoeg wijn liggen om een paar kerstdagen achter elkaar te vieren.., maar ben nu eenmaal en sucker for bargains, van 20 euro voor 10 euro omgerekend)
[ afbeelding ]
dit is wat de website er over zegt:
[..]
vooral het feit dat deze wijn bewaard spreekt me aan, gewoon een paar jaar laten liggen en als je hem dan open....

Waarom niet?quote:Op maandag 29 november 2010 21:22 schreef devzero het volgende:
Als ik ergens niet had verwacht dat ze wijnen maken dan is het wel Michigan.

Mijn wijnleverancier hier in Amsterdam (Kerkstraat, nabij Utrechtsestraat) raadt altijd een wijnboer uit Oregon aan als we het over Noord-Amerikaanse wijnen hebben. Nu ben ik natuurlijk weer de naam vergeten. Weet alleen nog dat het een zwart etiket was met witte letters.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:53 schreef Z het volgende:
En in Washington moeten ze er ook wat van kunnen. Nog niet in NL gevonden alleen. Daar vind je alleen Californiërs.

Ja ja, de volgende keer dat ik in die zaak ben, vraag ik het gewoon weer eens.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:16 schreef Z het volgende:
Zwart etiket, witte letters. Dan vind ik het wel!

Ik heb me laten vertellen dat in het gebied rond St.Catherine (niet ver van de Niagara watervallen) veel wijn geproduceert word.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:48 schreef UIO_AMS het volgende:
Zo kwam ik er laatst achter dat ze in Canada naast ijswijn ook best aardige gewone wijnen produceren.

Er komt hele goede wijn uit Oregon imo; het klimaat is wat gematigder als California waar heel veel "fruitbommen" vandaan komen.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:06 schreef UIO_AMS het volgende:
Mijn wijnleverancier hier in Amsterdam (Kerkstraat, nabij Utrechtsestraat) raadt altijd een wijnboer uit Oregon aan als we het over Noord-Amerikaanse wijnen hebben. Nu ben ik natuurlijk weer de naam vergeten. Weet alleen nog dat het een zwart etiket was met witte letters.

Tsja, ik leef nog steeds met de gedachte dat jullie op de noordpool wonen, maar ik vergeet altijd dat het best warm kan zijn in jullie zomer.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:45 schreef popolon het volgende:
Waarom niet?Het klimaat in de zomer is prima te doen, ik heb zelf ook wat druiven, meer voor de grap, in de achtertuin.

Canadese ijswijn is al een tijdje een tip onder wijnliefhebbers.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:48 schreef UIO_AMS het volgende:
Zo kwam ik er laatst achter dat ze in Canada naast ijswijn ook best aardige gewone wijnen produceren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |