quote:Ingrijpende gevolgen bevolkingskrimp
De Nederlandse bevolking zal de komende jaren ingrijpend veranderen. Sommige regio's in het land zullen daardoor krimpen, of doen dat nu al.
Ha laat me niet lachenquote:Op zaterdag 6 november 2010 19:44 schreef ShadyLane het volgende:
Prima. Onze bevolkingsdichtheid is nl. nogal hoog.
nee realiteit , ontkennen heeft geen zinquote:
Honderdduizenden jongeren zelfsquote:Op zaterdag 6 november 2010 19:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat heeft natuurlijk niets te maken met de honderdduizenden jongeren die over de grens zijn gaan wonen, omdat het hier onmogelijk is als starter een huis te kopen zonder krom te liggen of in een kippehok te wonen...
Je duim moet echt gigantisch zijn...quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat heeft natuurlijk niets te maken met de honderdduizenden jongeren die over de grens zijn gaan wonen, omdat het hier onmogelijk is als starter een huis te kopen zonder krom te liggen of in een kippehok te wonen...
Nou, ik ken er in ieder geval heel wat. Hoeveel het er precies zijn weet ik niet, en ook niet of ze allemaal jong zijn. Maar dorpen als Kranenburg etc, zijn tegenwoordig eerder Nederlands dan Duits te noemen. En dat is pas iets van de laatste jaren.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Honderdduizenden jongeren zelfs? Daar heb je dan vast een goede bron van?
Dat klopt wel maar het gaat niet om echt grote aantallenquote:Op zaterdag 6 november 2010 19:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, ik ken er in ieder geval heel wat. Hoeveel het er precies zijn weet ik niet, en ook niet of ze allemaal jong zijn. Maar dorpen als Kranenburg etc, zijn tegenwoordig eerder Nederlands dan Duits te noemen. En dat is pas iets van de laatste jaren.
Voor de prijs van het goedkoopste afbraakrijtjeshuis uit de jaren 70 koop je daar een vrijstaand huis met een mooie tuin.
Als je toch daar woont (grensstreek) is voor velen de keuze zo gemaakt. Die 10 minuten de andere kant op rijden stelt niks voor.
Ze vallen in het niet bij de aantallen immigranten die Nederland binnenkomen. Maar het komt toch best veel voor hoor, zeker in de grensgebieden.quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:02 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat klopt wel maar het gaat niet om echt grote aantallen
Het grote verschil is dat degenen die vertrekken niet degenen zijn die de Staat geld kosten...quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze vallen in het niet bij de aantallen immigranten die Nederland binnenkomen. Maar het komt toch best veel voor hoor, zeker in de grensgebieden.
Nog een bron beschikbaar voor die honderdduizenden?quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat degenen die vertrekken niet degenen zijn die de Staat geld kosten...
Al jaren lees ik regelmatig dat er zo'n 100.000 per jaar vertrekken. Tel maar opquote:Op zaterdag 6 november 2010 20:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nog een bron beschikbaar voor die honderdduizenden?
Aha en je bent je er van bewust dat ook de mensen die in het buitenland stage lopen tussen zitten?quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Al jaren lees ik regelmatig dat er zo'n 100.000 per jaar vertrekken. Tel maar op
Gerekend naar de bewoonbare oppervlakte is Nederland niet uitzonderlijk dicht bevolkt.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:54 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Vergeleken met Monaco valt het inderdaad erg mee.
En van hen keert het overgrote deel ook weer terug naar Nederland ben jij je daarvan bewust?quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:38 schreef RemcoDelft het volgende:
Ben jij je er van bewust dat 25% van de studenten na een stage in het buitenland ook naar het buitenland vertrekken?
Sinds 2000 zijn er gemiddeld jaarlijks meer mensen uit Nederland vertrokken dan er naar Nederland toegekomen zijn, die tsunami van immigranten bestaat alleen in de fantasie van de PVV.quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:03 schreef LXIV het volgende:
Ze vallen in het niet bij de aantallen immigranten die Nederland binnenkomen. Maar het komt toch best veel voor hoor, zeker in de grensgebieden.
Ik werk bij een multinational in Centraal Europa, en daar stikt het van de nederlanders die na hun stage blijven plakken zijn ; en geen enkele heeft plannen om terug te keren. Hebben het daar helemaal naar hun zin. En gelijk hebben zequote:Op zaterdag 6 november 2010 20:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
En van hen keert het overgrote deel ook weer terug naar Nederland ben jij je daarvan bewust?
zou me er niet in vergissen hoor.quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:02 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat klopt wel maar het gaat niet om echt grote aantallen
Als ik me goed herinner is het aantal vertrekkende grensgangers iets van een kleine 10.000 per jaar, in tien jaar jaar zijn dat er natuurlijk wel zo'n 100.000. Dat moet je echter afzetten tegen de totale emigratie van zo'n 130.000 man per jaar ofwel 1.300.000 in tien jaar. En dan is het slechts zo'n 7,5%.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:24 schreef karinaatje1 het volgende:
zou me er niet in vergissen hoor.
ik woon aan de duitse grens en ook wij hebben een landhuis in duitsland erbij.
we rijden auto's op duits kenteken en spreken gewoon vloeiend duits![]()
hier in de buurt heb je complete dorpen die zo goed als "nederlands" zijn.
Ik denk dat de bevolkingsdichtheid niet de reden is dat de PVV een probleem maakt van immigratie.quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:44 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Sinds 2000 zijn er gemiddeld jaarlijks meer mensen uit Nederland vertrokken dan er naar Nederland toegekomen zijn, die tsunami van immigranten bestaat alleen in de fantasie van de PVV.
Precies, zodra banken dit geen roepen zijn de rapen gaarquote:Op zaterdag 6 november 2010 19:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee realiteit , ontkennen heeft geen zin
De RABO bank wil al koopwoningen laten slopen
http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/binnenland/krimpbarometer.xml
Ja,dusquote:14s.gif Op zaterdag 6 november 2010 19:44 schreef ShadyLane het volgende:
Prima. Onze bevolkingsdichtheid is nl. nogal hoog.
Ha laat me niet lachen![]()
Ja en op kosten van de overheidquote:Op zaterdag 6 november 2010 23:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Precies, zodra banken dit geen roepen zijn de rapen gaar
Klopt! Een collega heeft kort geleden in haar eentje (!!!) een vrijstaand huis met een leuk stuk grond er om heen gekocht in Kranenburg. Kost haar een kleine 150.000 euro. Voor datzelfde geld koop je hier in Nijmegen net een appartement in een kutbuurt. Appartementen staan daar trouwens al vanaf 70.000 euro (!!!) te koop.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, ik ken er in ieder geval heel wat. Hoeveel het er precies zijn weet ik niet, en ook niet of ze allemaal jong zijn. Maar dorpen als Kranenburg etc, zijn tegenwoordig eerder Nederlands dan Duits te noemen. En dat is pas iets van de laatste jaren.
Voor de prijs van het goedkoopste afbraakrijtjeshuis uit de jaren 70 koop je daar een vrijstaand huis met een mooie tuin.
Als je toch daar woont (grensstreek) is voor velen de keuze zo gemaakt. Die 10 minuten de andere kant op rijden stelt niks voor.
Inderdaad.quote:Op zondag 7 november 2010 04:46 schreef Elfletterig het volgende:
Het verbaast mij al langere tijd dat de regering niet een actief beleid heeft om bevolkingskrimp in bepaalde gebieden tegen te gaan. En het verbaast me ook dat het helemaal geen issue was tijdens de verkiezingen.
Volgens mij is het nodig om particulieren en bedrijven te stimuleren door zich in bepaalde gebieden te huisvesten.
Ja, heel veel 1-persoonshuishoudens.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:47 schreef LXIV het volgende:
het aantal huishoudens neemt helemaal sterk toe.
Nee, daar heeft het inderdaad niks mee te maken.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Als het kabinet Rutte echter de immigratie gaat halveren, dan ontstaat er plotseling een jaarlijks vertrekoverschot van 65.000 man. Als je dat 10 jaar volhoudt is dat 650.000 man en dat ga je wel merken, te meer daar het bij immigratie en emigratie vooral gaat om mensen tussen de 20 en de 45, de leeftijdscategorie die ook het geboortecijfer bepaalt.quote:Op zondag 7 november 2010 10:57 schreef Igen het volgende:
Netto migratiesaldo is een paar duizend man per jaar, dus tel maar uit hoe veel invloed dat heeft op een bevolking van 16,6 miljoen.
1 persoonshuishoudens op kamersquote:Op zondag 7 november 2010 10:19 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ja, heel veel 1-persoonshuishoudens.
Dat verschil is te danken aan de Nederlandse hypotheekrenteaftrek. Daarnaast is de regio Niederrhein zelf ook een grote krimpregio en dat houdt de prijzen ook voor Duitse begrippen erg laag.quote:Op zondag 7 november 2010 00:54 schreef StateOfMind het volgende:
Klopt! Een collega heeft kort geleden in haar eentje (!!!) een vrijstaand huis met een leuk stuk grond er om heen gekocht in Kranenburg. Kost haar een kleine 150.000 euro. Voor datzelfde geld koop je hier in Nijmegen net een appartement in een kutbuurt. Appartementen staan daar trouwens al vanaf 70.000 euro (!!!) te koop.
Nee, gewoon eenpersoonshuishoudens die in huizen/flats/etc wonen. Het is de grootstgroeiende groep van huishoudens.quote:Op zondag 7 november 2010 11:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
1 persoonshuishoudens op kamers
Ik denk dat er de komende jaren grote spanningen gaan komen tussen de krimpregio's en politiek Den Haag over het immigratie/emigratie beleid.quote:Op zondag 7 november 2010 04:46 schreef Elfletterig het volgende:
Het verbaast mij al langere tijd dat de regering niet een actief beleid heeft om bevolkingskrimp in bepaalde gebieden tegen te gaan. En het verbaast me ook dat het helemaal geen issue was tijdens de verkiezingen.
Logisch gevolg van de verwaarlozing door Den Haagquote:Op zondag 7 november 2010 11:56 schreef petertje2 het volgende:
[..]De gemeente Venraij (Noord-Limburg, ook zo'n krimpregio) deelde vorige al mee dat ze veel meer immigranten wil gaan aantrekken uit Oost-Europa, andere regio's zullen noodgedwongen hetzelfde gaan doen. Dezelfde week vertelde Rutte dat hij de immigratie wil halveren en zodoende een enorm emigratieoverschot wil gaan creeren.
Universiteiten hebben weinig te maken met de regionale demografie.quote:Op zondag 7 november 2010 12:21 schreef michaelmoore het volgende:
Zou me niets verbazen als de overheid, de universiteit van Groningen en Maastricht laat sluiten, als de studenten zelf de studie moeten gaan betalen
Maar het zijn wel de grootste werkgevers in die regio'squote:Op zondag 7 november 2010 12:53 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Universiteiten hebben weinig te maken met de regionale demografie.
In Maastricht komt sowieso de helft van de studenten uit Belgie en Duitsland.
Volgens mij is het aantal studenten dat na afloop blijft hangen minimaal.quote:Op zondag 7 november 2010 12:59 schreef michaelmoore het volgende:
En het geeft de steden wel veel jong publiek, die soms ook blijven hangen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |