Wat hebben wij daarmee te schaften. Politieke partijen regeren ons land, het is dus zaak dat zij openheid van zaken geven wat betreft hun inkomsten. Hoe zou jij het vinden wanneer er een moslimpartij bestond die allerlei giften ontvangt uit Arabische landen? Dat moet toch ook inzichtelijk zijn?quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:21 schreef Holograph het volgende:
Nee, want veel mensen die de PVV met geld steunen willen helemaal niet dat hun namen openbaar worden gemaakt. Dat lijkt me ook volledig terecht als je hier de reacties leest over PVV'ers, en wat er is gebeurd met http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)tml]de Friese PVV'er.
Scherp!quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat hebben wij daarmee te schaften. Politieke partijen regeren ons land, het is dus zaak dat zij openheid van zaken geven wat betreft hun inkomsten. Hoe zou jij het vinden wanneer er een moslimpartij bestond die allerlei giften ontvangt uit Arabische landen? Dat moet toch ook inzichtelijk zijn?
Wat wil je met die informatie doen? Een partij verbieden?quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat hebben wij daarmee te schaften. Politieke partijen regeren ons land, het is dus zaak dat zij openheid van zaken geven wat betreft hun inkomsten. Hoe zou jij het vinden wanneer er een moslimpartij bestond die allerlei giften ontvangt uit Arabische landen? Dat moet toch ook inzichtelijk zijn?
Daar zit iets in, natuurlijk...quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:27 schreef Jud1th het volgende:
Ik ben ook voor, volledige openheid van zaken. Als mensen denken invloed te kunnen kopen in onze politiek, dan hebben we ook het recht om dat te weten als burger.
Dat lijkt me niet.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:28 schreef Holograph het volgende:
[..]
Wat wil je met die informatie doen? Een partij verbieden?
Natuurlijk niet. Maar het is goed om te weten welke organisaties of instanties een partij steunen. Dan kunnen we bepaalde standpunten ook in beter licht plaatsen. Maar jij vindt het dus prima wanneer een moslimpartij wordt gesteund door een Arabisch land? Het is in ieder geval geen reden om de partij te verbieden, toch?quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:28 schreef Holograph het volgende:
[..]
Wat wil je met die informatie doen? Een partij verbieden?
Volgens mij is het verschijnsel van grote donoren ook vrij nieuw in de Nederlandse politiek. Vroeger hadden partijen veel meer leden en kwam het geld vooral binnen via de contributies. Ik kan me nog herinneren dat een jaar of 10, 15 geleden of zo er nog een rel was toen de VVD het idee van sponsoring in de politiek opperde.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:33 schreef Napalm het volgende:
Dit was nooit een probleem totdat er opeens nieuwe partijen opkwamen die de gevestigde Haagse kliek niet bevielen. Nu moet er opeens openheid zijn. Dit riekt naar schijnheilig eigen belang en concurrentie pootje te lichten.
1. Wilders (want ik denk dat je daar op doelt) is zelf gevestigde Haagse kliek (de PVV niet, ok).quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:33 schreef Napalm het volgende:
Dit was nooit een probleem totdat er opeens nieuwe partijen opkwamen die de gevestigde Haagse kliek niet bevielen. Nu moet er opeens openheid zijn. Dit riekt naar schijnheilig eigen belang en concurrentie pootje te lichten.
Aangezien PVV aanhangers hun huizen dan besmeurd worden etc.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
1. Wilders (want ik denk dat je daar op doelt) is zelf gevestigde Haagse kliek (de PVV niet, ok).
2. Waarom is er iets tegen transparantie mbt geldstromen van de PVV? Hebben ze soms iets te verbergen wat het daglicht niet kan verdragen? En áls dat zo, is het dan niet beter dat de kiezer dat weet? Als dat niet zo is, wat is er dan tegen op transparantie in deze?
Punt 2 geldt overigens voor álle partijen...
Niet alle aanhangers van een partij steunen die partij ook geldelijk. En bovendien ligt het er maar aan hoe het bekend wordt gemaakt. Je zou de uitsplitsing ook zo kunnen doen:quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:38 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Aangezien PVV aanhangers hun huizen dan besmeurd worden etc.
Niet alle giften hoeven openbaar te zijn, alleen alles boven een drempelbedrag. Het interesseert me niet zo of een individu wat geld geeft aan een politieke partij, maar als belangengroeperingen of bedrijven dat gaan doen wil ik dat wel graag weten als kiezer. Zodat ik er op kan vertrouwen dat de politicus waar ik op stem wel mijn belangen voorop stelt, en niet die van zijn financiers.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:38 schreef MouzurX het volgende:
Boehoequote:Op zaterdag 6 november 2010 15:38 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ben je boos vandaag Koos???quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
BoehoeIk vind dat niet kunnen overigens, maar stel je niet zo aan.
quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:33 schreef Napalm het volgende:
Nee hoorquote:Op zaterdag 6 november 2010 15:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ben je boos vandaag Koos???
Dit zou wel goed zijn ja.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niet alle aanhangers van een partij steunen die partij ook geldelijk. En bovendien ligt het er maar aan hoe het bekend wordt gemaakt. Je zou de uitsplitsing ook zo kunnen doen:
1. particuliere "kleine" giften (tot bijv. ¤ 10.000,-): anoniem, totaalbedrag
2. particuliere "grote" giften (vanaf ¤ 10.000,-): bij naam + vermelding bedrag
3. giften van organisaties, lobbyclubs etc.: bij naam + vermelding bedrag
Dan heeft de "gewone" aanhanger van welke partij echt niets te vrezen hoor..
Gelukkig, maar!!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |