abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88369369
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 14:42 schreef Re het volgende:

[..]

het klinkt misschien ultra suf in je ogen maar een aspect verlies je natuurlijk uit het oog, de behoefte om alles het spits op te drijven zodat je in een isoleer zou komen kan ook gewoon uit je psychische denken voortkomen of juist het gebrek om de situatie goed in te schatten en door het lint te gaan... Iemand met een "gezond" verstand zal natuurlijk in zo'n situatie de confrontatie uit de weg gaan omdat deze weet dat het alleen averechts zal werken
Ja sorry ik bedoel ook niet dat een patient altijd gelijk heeft in een ruzie. Dat zou ook een onwaarheid zijn. Echter beheerders van inrichtingen blijven ook mensen met hun zwakheden..Zaken als afgunst ( en een stukje macht over een patient ) of jalouzie of genderhaat waar de beheerder "fout" is.....kunnen voorkomen in een gesloten inrichting.
  vrijdag 5 november 2010 @ 16:34:32 #77
262 Re
Kiss & Swallow
pi_88369500
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 16:31 schreef dandybleu het volgende:

[..]

Ja sorry ik bedoel ook niet dat een patient altijd gelijk heeft in een ruzie. Dat zou ook een onwaarheid zijn. Echter beheerders van inrichtingen blijven ook mensen met hun zwakheden..Zaken als afgunst ( en een stukje macht over een patient ) of jalouzie of genderhaat waar de beheerder "fout" is.....kunnen voorkomen in een gesloten inrichting.
tuurlijk maar dat komt overal wel voor natuurlijk want in zo'n situatie verwacht je ook enige objectieve professionaliteit, maar dan moet je zo verstandig zijn je rust te blijven houden en het op een andere manier proberen aan te pakken
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_88372400
Je hebt gelijk, Re.
Toch is het voor veel mensen een hele lastige situatie om tegen hun zin opgenomen te zijn en zeer lastig daar niet boos over te worden. VOORAL als je bij je volle verstand bent, is het een menselijke reactie om kwaad te worden. Het dubbele hierbij is dat woede vaak geïnterpreteerd wordt als een symptoom van je ziekte in plaats van een normale reactie.

Daarbij is het een vaststaand feit dat in Nederland de meeste dwangmiddelen (gedwongen injecties, separeercel) gebruikt worden vergeleken met alle andere Europese landen.

Het zou mooi zijn als daar ook eens naar gekeken werd, vind je niet?
  vrijdag 5 november 2010 @ 18:10:27 #79
262 Re
Kiss & Swallow
pi_88372526
ik ben nog op zoek naar de bron over aantal verplichte opnames, maar als je die ergens hebt zou dat hulpvol zijn, dan kan ik daar een mening over geven :)
pi_88372561
Om gewoon even op de OP in te gaan (heb niet alle reacties gelezen dus als ik iets dubbel post, mijn excuses). Wij bestaan gewoon uit materie, onze geest is eigenlijk gewoon het resultaat van chemicaliën in ons brein die wordt gestructureerd door het genetisch patroon dat het heeft. Het is zo dat dingen zoals stress een fysieke uitwerking kunnen hebben, omdat het brein dan ook stress gerelateerde stoffen loslaat die ons rot kunnen doen voelen over een bepaalde duur.

Daarom dat ze ook pillen geven om de stof/hormoonwisseling in onze hersenen te balanseren en aanraden om ontspanningsoefeningen doen.

Bij deze geloof ik ook niet in zoiets als een ziel, ons bewustzijn en ons karakter is het product van ons lichaam en onze ervaringen/herinneringen/attituden e.d die zijn opgeslaan in ons brein.

Wat wel een leuke film was, was "21 grams" die over deze thematiek ging, wel in de richting dat de ziel wel degelijk zou bewezen kunnen worden door het gewicht van de persoon te wegen (vlak voor de dood en dan vlak na de dood en 21 gram is dan het gewicht van de ziel 8)7 ). Entertaining though :)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 5 november 2010 @ 18:17:26 #81
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_88372697
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 16:31 schreef dandybleu het volgende:

[..]
Zaken als afgunst ( en een stukje macht over een patient ) of jalouzie of genderhaat waar de beheerder "fout" is.....kunnen voorkomen in een gesloten inrichting.
Dit komt ook voor bij een gewoon bedrijf in de normale wereld en is zeker niet voorbehouden aan een psychiatrische instelling.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 5 november 2010 @ 18:17:29 #82
262 Re
Kiss & Swallow
pi_88372698
Abma T, Widdershoven G, Lendemeijer B (2005) Restraint in
psychiatric hospitals. The quality of interventions restricting
patient’s freedom (Dwang en drang in de psychiatrie; kwaliteit
van vrijheidsbeperkende interventies). Lemma (Dutch), Utrecht

http://www.springerlink.com/content/m6346618w7171215/fulltext.pdf
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 5 november 2010 @ 18:19:06 #83
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_88372754
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 18:05 schreef Dubbes het volgende:
Je hebt gelijk, Re.
Toch is het voor veel mensen een hele lastige situatie om tegen hun zin opgenomen te zijn en zeer lastig daar niet boos over te worden. VOORAL als je bij je volle verstand bent, is het een menselijke reactie om kwaad te worden. Het dubbele hierbij is dat woede vaak geïnterpreteerd wordt als een symptoom van je ziekte in plaats van een normale reactie.

Daarbij is het een vaststaand feit dat in Nederland de meeste dwangmiddelen (gedwongen injecties, separeercel) gebruikt worden vergeleken met alle andere Europese landen.

Het zou mooi zijn als daar ook eens naar gekeken werd, vind je niet?
Als iemand bij z'n volle verstand is zal die ook niet worden opgenomen.
Dus daarvan zou ik graag rapporten willen zien die het tegendeel bewijzen.
Van horen vertellen telt niet.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 5 november 2010 @ 18:31:15 #84
262 Re
Kiss & Swallow
pi_88373106
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 18:19 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Als iemand bij z'n volle verstand is zal die ook niet worden opgenomen.
Dus daarvan zou ik graag rapporten willen zien die het tegendeel bewijzen.
Van horen vertellen telt niet.
nou ja, het is niet altijd koek en ei geweest in de psychiatrie hoor en er is ondertussen wel veel veranderd maar met beperkte diagnose mogelijkheden kan het idd best nog wel eens voorkomen dat mensen verkeerd worden gediagnoseerd.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 5 november 2010 @ 18:34:51 #85
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_88373218
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 18:31 schreef Re het volgende:

[..]

nou ja, het is niet altijd koek en ei geweest in de psychiatrie hoor en er is ondertussen wel veel veranderd maar met beperkte diagnose mogelijkheden kan het idd best nog wel eens voorkomen dat mensen verkeerd worden gediagnoseerd.
Dat zal ook vast wel, incidenteel.
Niet structureel.
  vrijdag 5 november 2010 @ 18:42:52 #86
262 Re
Kiss & Swallow
pi_88373459
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 18:34 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dat zal ook vast wel, incidenteel.
Niet structureel.
daar heb ik het dan ook niet over, het kan gebeuren en diagnoses worden steeds beter maar zijn nog steeds voornamelijk gebaseerd op de mening van iemand om hoe bepaald gedrag te categoriseren en te toetsen

http://www.wrongdiagnosis.com/s/schizophrenia/misdiag.htm
pi_88373908
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 18:10 schreef Re het volgende:
ik ben nog op zoek naar de bron over aantal verplichte opnames, maar als je die ergens hebt zou dat hulpvol zijn, dan kan ik daar een mening over geven :)
Als je even terug kijkt op de vorige pagina, zie je daar duidelijk de bronnen m.b.t. het feit dat Nederland veruit op kop loopt met het gebruik van dwangmiddelen in de psychiatrie. (staat ook gewoon op Wikipedia ;-)

Zoals gezegd gaat dit NIET over het aantal gedwongen opnamen maar zodra ik daar een link van vind, zal ik deze zeker hier plaatsen. Het werd in ieder geval genoemd in een uitzending van Zembla
  vrijdag 5 november 2010 @ 18:59:10 #88
262 Re
Kiss & Swallow
pi_88373991
Ik had hierboven ook al wat cijfers geplaatst op eerste gezicht valt het tov andere landen wel mee
pi_88374047
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 11:13 schreef Dubbes het volgende:

Wanneer je 'nee' antwoord, kun je gedwongen opgenomen worden. Zonder dat er aantoonbaar bewijs is dat je een gevaar vormt voor jezelf en / of je omgeving.

(O ja; ik spreek trouwens uit ervaring. Dit is absoluut geen verhaal van 'horen zeggen'....)
De rechter moet daar over oordelen, mensen kunnen niet zomaar worden opgenomen op een gesloten afdeling. oO<
pi_88374048
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 18:11 schreef Musyn het volgende:
Om gewoon even op de OP in te gaan (heb niet alle reacties gelezen dus als ik iets dubbel post, mijn excuses). Wij bestaan gewoon uit materie, onze geest is eigenlijk gewoon het resultaat van chemicaliën in ons brein die wordt gestructureerd door het genetisch patroon dat het heeft. Het is zo dat dingen zoals stress een fysieke uitwerking kunnen hebben, omdat het brein dan ook stress gerelateerde stoffen loslaat die ons rot kunnen doen voelen over een bepaalde duur.

Daarom dat ze ook pillen geven om de stof/hormoonwisseling in onze hersenen te balanseren en aanraden om ontspanningsoefeningen doen.

Bij deze geloof ik ook niet in zoiets als een ziel, ons bewustzijn en ons karakter is het product van ons lichaam en onze ervaringen/herinneringen/attituden e.d die zijn opgeslaan in ons brein.

Wat wel een leuke film was, was "21 grams" die over deze thematiek ging, wel in de richting dat de ziel wel degelijk zou bewezen kunnen worden door het gewicht van de persoon te wegen (vlak voor de dood en dan vlak na de dood en 21 gram is dan het gewicht van de ziel 8)7 ). Entertaining though :)
Fijn dat je de discussie weer 'on topic' brengt. ;)

Inderdaad bestaat er een hoog 'geloof' gehalte wanneer men spreekt over het bestaan van de ziel. Het boek 'Eindeloos Bewustzijn' van de cardioloog Pim van Lommel is een aanrader. Misschien gaat je geloof enigszins wankelen en anders is het zeker entertaining.
  vrijdag 5 november 2010 @ 19:03:27 #91
262 Re
Kiss & Swallow
pi_88374126
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 19:01 schreef dylany het volgende:

[..]

De rechter moet daar over oordelen, anders wordt het een open afdeling. oO<
Burgermeester
pi_88374192
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 19:01 schreef Dubbes het volgende:

[..]

Fijn dat je de discussie weer 'on topic' brengt. ;)

Inderdaad bestaat er een hoog 'geloof' gehalte wanneer men spreekt over het bestaan van de ziel. Het boek 'Eindeloos Bewustzijn' van de cardioloog Pim van Lommel is een aanrader. Misschien gaat je geloof enigszins wankelen en anders is het zeker entertaining.
Cool, bedankt, zal deze zeker lezen wanneer ik tijd heb :)
pi_88374196
De burgemeester oordeelt niet over een gedwongen opname. Hij zet zijn handtekening wanneer hem dit gevraagd wordt. Het is in de praktijk namelijk slechts een formaliteit.
pi_88374234
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 19:03 schreef Re het volgende:

[..]

Burgermeester
Lees je in........ :'(
pi_88374347
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 19:05 schreef Dubbes het volgende:
De burgemeester oordeelt niet over een gedwongen opname. Hij zet zijn handtekening wanneer hem dit gevraagd wordt. Het is in de praktijk namelijk slechts een formaliteit.
Een inbewaringstelling of IBS is in Nederland een maatregel (Wet Bopz) waarbij iemand gedwongen in een psychiatrische instelling geplaatst wordt. De maatregel kan alleen door de burgemeester, zonder de patiënt te zien, afgegeven worden. Alleen als de burgemeester een inbewaringstelling afgeeft kan de patiënt meteen worden opgenomen.
quote:
Binnen 3 dagen na de opname komt de rechter kijken of er een acute reden bestaat om de IBS voor de duur van 3 weken te activeren.
  vrijdag 5 november 2010 @ 19:14:02 #96
262 Re
Kiss & Swallow
pi_88374557
burgermeerster dus voor IBS :)
pi_88374605
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 19:01 schreef dylany het volgende:

[..]

De rechter moet daar over oordelen, mensen kunnen niet zomaar worden opgenomen op een gesloten afdeling. oO<
De rechter luistert naar de psychiater. Zo'n 'hoorzitting' is echt een farce. De patiënt wordt niet gehoord. Toen ik mijn casus trachtte te bepleiten bij de rechter, onderbrak de psychiater mij zelfs en zei dat de rechter zich vooral niet moest laten MISLEIDEN door het feit dat ik me behoorlijk vaardig mondeling kon uitdrukken.

Enfin: je trekt echt aan het kortste eind wanneer je je eenmaal in een gekkenhuis bevindt. (dit is puur mijn eigen ervaring.)
pi_88374809
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 november 2010 19:14 schreef Re het volgende:
burgermeerster dus voor IBS :)
Je had het toch over behandeling? Of verschuif je nu ineens, omdat je niet tegen je ongelijk kunt, de discussie naar situaties waarin mensen door de politie van straat worden geplukt?

En nee, mensen kunnen niet in een gesloten inrichting worden behandeld zonder toestemming van een rechter. :N :W
pi_88374948
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 19:15 schreef Dubbes het volgende:

[..]

De rechter luistert naar de psychiater. Zo'n 'hoorzitting' is echt een farce. De patiënt wordt niet gehoord.
De patient heeft recht op een advocaat en de patient heeft er recht op gehoord te worden.

Maar ik ben het wel met je eens, als je daar eenmaal opgenomen bent, ben je aan de mensen die daar werken overgeleverd. De behandeling van psychiatrisch patienten kan veel beter, dat is waar. Criminelen worden vaak beter behandeld. ;(
  vrijdag 5 november 2010 @ 19:29:44 #100
262 Re
Kiss & Swallow
pi_88375117
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 19:20 schreef dylany het volgende:

Je had het toch over behandeling? Of verschuif je nu ineens, omdat je niet tegen je ongelijk kunt, de discussie naar situaties waarin mensen door de politie van straat worden geplukt?

En nee, mensen kunnen niet in een gesloten inrichting worden behandeld zonder toestemming van een rechter. :N :W
nee ik had het over de situatie van TS en zijn familie. Maakt verder niet uit, je wordt niet zomaar opgenomen, daar gaat het om maar je wilde weer even het betwetertje spelen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')