Nee kleiner of gelijk aan 0.quote:Op woensdag 3 november 2010 14:54 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
de definitie van concaaf is 'deze is kleiner dan 0'?
staat er 'deze' in de definitie, of staat er wat anders? Het gaat trouwens om een stelling, maar ook de stelling zal wel iets nauwkeuriger geformuleerd zijn.quote:
Hint 1: Kijk naar de eerste afgeleide om te zien of de functie stijgend of dalend is op een gegeven interval.quote:Op woensdag 3 november 2010 15:03 schreef algebra010 het volgende:
Het is geen Nederlands boek en dus vrij en gesimplificeerd vertaald. Dat de functie xe^x concaaf is bij x ≤ -2 klopt in ieder geval volgens het antwoord, ik begrijp alleen niet hoe je kunt zien dat de functie stijgend is bij x ≥ -1
3x4 + 5x3 + 2x2 = 0 wordtquote:Op woensdag 3 november 2010 18:38 schreef Flows het volgende:
Weet iemand hoe je functies zoals:
3x4 + 5x3 + 2x2 = 0
Oplost?
Alleen van '3x = -2' moet je nog 'x = ... ' maken!quote:Op woensdag 3 november 2010 18:46 schreef Flows het volgende:
Dus dat is het uiteindelijk?
Kheb morgen namelijk pw in het so had ik zon soort vraag fout:P
Wist niet wat ik moest doen
Edit:
Is het dan 3x = -2 V X = -1 V X = 0?
je kan -2 toch hopelijk wel zelf delen door 3 he?quote:Op woensdag 3 november 2010 18:56 schreef Flows het volgende:
Ja dat weet ik maar ik had mijn GR niet bij de hand
Mja Thx fok!
in jouw geval zou ik gewoon de abc formule gebruiken, die zit in je GR vermoed ik.quote:Op woensdag 3 november 2010 18:56 schreef Flows het volgende:
Ja dat weet ik maar ik had mijn GR niet bij de hand
Mja Thx fok!
Edit:
Ik zat nog ff te kijken maar hoe ontbind je dat nou opeens
(3x + 2)(x + 1)
Je zegt het zelf al. Je hebt in ieder geval één oplossing, x = 0, dus de kwadratische veelterm die je tussen haakjes hebt staan moet dan nog twee (reële) nulpunten hebben. En wanneer is dat het geval?quote:Op woensdag 3 november 2010 21:28 schreef Flows het volgende:
Bereken voor welke p de vergelijking px3 + p2x2 - 16x = 0 drie oplossingen heeft.
Ik heb nu x (px2 + p2x - 16) = 0
De eerste opl is dus al x = 0
Maar de andere 2 kom ik niet uit
Nee, F7[sqrt{2}] is isomorf met F7 x F7.quote:Op woensdag 3 november 2010 21:49 schreef Hanneke12345 het volgende:
Oh, F is een handigere notatie, ja. ;x
F7[sqrt{2}] = {a+b*sqrt{2} | a, b in F7} = {a + b*3 | a, b in F7}, en omdat 7 priem is en dus geen nuldelers heeft (en F7 een eindige groep is) is b*3 met b in F7 hetzelfde als F7, dus F7[sqrt{2}] = F7?
Weet ik eigenlijk niet ;x Ik had eerder een vraag gemaakt waar je een isomorfisme kreeg met Z[\sqrt{7}]. Maar daar hadden we op een andere manier al gezien dat het geen maximaal ideaal was, en omdat Z[sqrt{7}] een deelverzameling van R is, is het in ieder geval een domein. Het gaat volgens mij puur om elementen {a + b * wortel{2} | a, b in F7}, en niet de uitkomst daarvan ook in F7.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:08 schreef thabit het volgende:
Misschien is het handig om eerst te definiëren wat er met de notatie F7[sqrt{2}] wordt bedoeld. Is het een verzameling formele uitdrukkingen a + b * sqrt{2} met a, b in F7 of kies je ook echt een wortel uit 2 in een algebraïsche afsluiting van F7 die je aan F7 adjugeert?
Je bedoelt is (7, X^2-2) in Z[X] een priem- of maximaal ideaal?quote:Op woensdag 3 november 2010 21:19 schreef Hanneke12345 het volgende:
Klopt dit?
Vraag: is Z[X]/(7, X^2-2) een priem- of maximaal ideaal?
Typfout. x; Inderdaad. Of: "is Z[X]/(7, X^2-2) een domein of lichaam?"quote:Op woensdag 3 november 2010 22:25 schreef Outlined het volgende:
[..]
Je bedoelt is (7, X^2-2) in Z[X] een priem- of maximaal ideaal?
Nee, want 7 is niet onderling ondeelbaar met 7.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:19 schreef Hanneke12345 het volgende:
Oh wacht, chinese reststelling! Dus heb ik een isomorfisme met Z/49Z?
Juist.quote:Op woensdag 3 november 2010 23:02 schreef Hanneke12345 het volgende:
Oh wacht, dan is X^2-2 gewoon onbindbaar, want die heeft een nulpunt. Dus is het geen domein. ;x
wel, gewoon even netjes uitwerkenquote:Op donderdag 4 november 2010 11:46 schreef algebra010 het volgende:
maar dit krijg ik er niet uit als ik f`(0) uitreken met mijn afgeleide.
Ik zat net te rekenen en opeens kom ik er toch op uit inderdaad.quote:Op donderdag 4 november 2010 11:47 schreef Outlined het volgende:
[..]
wel, gewoon even netjes uitwerken
ok. ik blijf het een beetje raar vinden maar ik snap het welquote:Op donderdag 4 november 2010 18:04 schreef Outlined het volgende:
die 1e klopt (A- > B zegt alleen maar iets over B wanneer A waar is, is A onwaar dan maakt B niet meer uit en is de totale bewering gewoon prima)
die 2e is inderdaad fout
False.quote:Op donderdag 4 november 2010 18:31 schreef minibeer het volgende:
[..]
ok. ik blijf het een beetje raar vinden maar ik snap het wel
dankje
Dus, even om te kijken of ik het goed begrijp:
True -> True = True
False -> True = True
False -> False = True
True -> False = False
en:
True <-> True = True