abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 november 2010 @ 12:02:01 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_88281798
quote:
DNA-spray voor alle ondernemers in Amsterdam
Winkeliers in heel Amsterdam kunnen de komende twee maanden subsidie aanvragen voor het plaatsen van een DNA-spray-installatie.

Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten, zo maakte het woensdag bekend. De maatregel volgt op een succesvol verlopen proef in het stadsdeel Zuid.

Het apparaat hangt boven de deur. Overvallers krijgen bij het verlaten van de zaak ongemerkt een lading van het onzichtbare goedje over zich heen. Dit kan de politie later helpen met het bewijzen dat een bepaalde persoon een zaak heeft overvallen.

De maatregel moet helpen het aantal overvallen in Amsterdam terug te dringen. Het is niet de eerste maatregel die de hoofdstad daarvoor neemt. Zo kunnen ondernemers al enkele jaren subsidie krijgen voor andere veiligheidsmaatregelen, zoals cameratoezicht.
bron
Wat nu als er dus geknoeid is met DNA-database? Dat is leuk sta je verkeerd gekoppeld.
Bewijs maar eens dat je het niet hebt gedaan. Met die 300.000 ambtenaren zit er zo een onherstelbare fout in het systeem.

Langzamerhand wordt de omgekeerde bewijslast ingevoerd.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  woensdag 3 november 2010 @ 12:04:00 #2
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_88281855
quote:
1.gif Op woensdag 3 november 2010 12:02 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Wat nu als er dus geknoeid is met DNA-database? Dat is leuk sta je verkeerd gekoppeld.

Je eigen DNA heeft hier niets mee te maken.
pi_88281891
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 12:02 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Bewijs maar eens dat je het niet hebt gedaan. Met die 300.000 ambtenaren zit er zo een onherstelbare fout in het systeem.

Langzamerhand wordt de omgekeerde bewijslast ingevoerd.
Ben je nou dom of ben je nou dom? :|W
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  woensdag 3 november 2010 @ 12:07:26 #4
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_88281977
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 12:04 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Je eigen DNA heeft hier niets mee te maken.
Dat dus.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  woensdag 3 november 2010 @ 12:07:30 #5
52357 Lambiekje
pi_88281980
quote:
15s.gif Op woensdag 3 november 2010 12:04 schreef MouzurX het volgende:
ah. Je hebt vorige week dus niet naar VPRO's themaavond Privacy gekeken. Als je eenmaal in de overheids monsterdatabase zit en er sluipt een fout bewust of onbewust in dan is het onherstelbaar.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_88281981
Oh dacht dat ze van dat dna spray voor op spullen bedoelden, zou ook wel handig zijn. Dit is denk ik wel een goed hulpmiddel, maar ja, moet je natuurlijk wel die persoon uberhaupt vinden voor je het kan checken...
pi_88282036
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 12:07 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

ah. Je hebt vorige week dus niet naar VPRO's themaavond Privacy gekeken. Als je eenmaal in de overheids monsterdatabase zit en er sluipt een fout bewust of onbewust in dan is het onherstelbaar.
:|W
Oke troll.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_88282151
Dat spul sproeit toch alleen maar in geval van een overval? Dat zou betekenen dat de winkelier ergens op een knopje moet drukken, een beetje slimme overvaller zal er dus voor zorgen dat de winkelier dat niet kan.
  † In Memoriam † woensdag 3 november 2010 @ 12:13:54 #9
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88282175
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 12:07 schreef mango_cream het volgende:
Oh dacht dat ze van dat dna spray voor op spullen bedoelden, zou ook wel handig zijn. Dit is denk ik wel een goed hulpmiddel, maar ja, moet je natuurlijk wel die persoon uberhaupt vinden voor je het kan checken...
Het gaat over een spray die op de overvallers gespoten kan worden (handmatig of automagisch via een 'douche') en dan kan later, als diegene ergens onderweg gepakt wordt gekeken worden of er sporen van dat spul op zitten.

En ja, je moet diegene wel vinden. Als diegene naar huis is gegaan, gedouched heeft en kleren weggemieterd heb je er niets meer aan. Het is dan ook meer voor achtervolgingen.
Carpe Libertatem
pi_88282180
godsallemachtig lambiekje :')
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 3 november 2010 @ 12:17:49 #11
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_88282280
Lambiek. :')

Er komt hier helemaal geen DNA bij kijken. Wat dacht jij dat dit was dan?
  woensdag 3 november 2010 @ 12:19:01 #12
68638 Zwansen
pi_88282312
quote:
Op woensdag 3 november 2010 12:13 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het gaat over een spray die op de overvallers gespoten kan worden (handmatig of automagisch via een 'douche') en dan kan later, als diegene ergens onderweg gepakt wordt gekeken worden of er sporen van dat spul op zitten.

En ja, je moet diegene wel vinden. Als diegene naar huis is gegaan, gedouched heeft en kleren weggemieterd heb je er niets meer aan. Het is dan ook meer voor achtervolgingen.
Het is niet af te wassen. :P

quote:
DNA-spray

Het sproeisysteem wordt op een plek gehangen waar eventuele overvallers langs moeten om uit de zaak te komen. Het spul is volgens Franken niet af te wassen en blijft enkele dagen op de huid of kleding van de verdachten zitten. De politie kan de DNA-spray met een speciale lamp zichtbaar maken. De samenstelling is uniek zodat te herleiden is waar de spray vandaan komt.
http://www.depers.nl/econ(...)t-overvaller-af.html
  † In Memoriam † woensdag 3 november 2010 @ 12:20:20 #13
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88282338
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 12:19 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Het is niet af te wassen. :P
[..]

http://www.depers.nl/econ(...)t-overvaller-af.html
Als het na een paar dagen 'slijt' dan lijkt het mij wel afwasbaar, als je maar hard genoeg wast. :P
Carpe Libertatem
pi_88282373
DNA spray betekent hier een unieke spray per winkel of wat dan ook. Heeft niks met menselijk DNA en een database te maken.
Dit is alleen net als DNA en vingerafdrukken kunnen bewijzen dat die unieke persoon op de plek was.
  woensdag 3 november 2010 @ 12:21:52 #15
68638 Zwansen
pi_88282378
quote:
Op woensdag 3 november 2010 12:20 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Als het na een paar dagen 'slijt' dan lijkt het mij wel afwasbaar, als je maar hard genoeg wast. :P
Zou goed kunnen.

Belangrijkste is dat Lambiek opnieuw zichzelf belachelijk maakt. Dit heeft ie helaas al veel te vaak gedaan.
pi_88282399
Lambiekje ziet 'DNA' en raakt meteen van slag. Volgende keer beter lezen :')
  † In Memoriam † woensdag 3 november 2010 @ 12:51:50 #17
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88283319
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 12:21 schreef Adames het volgende:
DNA spray betekent hier een unieke spray per winkel of wat dan ook. Heeft niks met menselijk DNA en een database te maken.
Dit is alleen net als DNA en vingerafdrukken kunnen bewijzen dat die unieke persoon op de plek was.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet misbruikt kan worden. Als die winkelier de spray bezit kan hij dat natuurlijk op iedereen spuiten die hij wil.
Carpe Libertatem
  woensdag 3 november 2010 @ 13:32:57 #18
68638 Zwansen
pi_88284656
quote:
Op woensdag 3 november 2010 12:51 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet misbruikt kan worden. Als die winkelier de spray bezit kan hij dat natuurlijk op iedereen spuiten die hij wil.
Tja, hij kan nu ook de politie bellen en zeggen dat iemand iets gestolen heeft. Dat hou je altijd.
  woensdag 3 november 2010 @ 13:38:16 #19
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_88284855
Ik hoopte dat dit een keer geen diarree topic zou zijn. Ik vergiste me.
  woensdag 3 november 2010 @ 13:46:36 #20
52357 Lambiekje
pi_88285156
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 12:21 schreef Adames het volgende:
Dat is dus juist het probleem. Het bewijst geheel niet dat een persoon daar is geweest. Tel daar boven op dat de foutmarge op 0,5% ligt. Op onze inwonersaantal is de match 75.
pi_88285277
quote:
Op woensdag 3 november 2010 13:46 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Dat is dus juist het probleem. Het bewijst geheel niet dat een persoon daar is geweest. Tel daar boven op dat de foutmarge op 0,5% ligt. Op onze inwonersaantal is de match 75.
Het geeft een extra bewijs. Natuurlijk is dit ook niet 100%, maar als ik een goedje op een dief spuit en de politie vind daarna een man die aan de signalementen voldoet, ook dat (unieke!) goedje op zijn kleren heeft en bovendien nog eens geen alibi heeft. Ja dan is het een veilige manier om aan te tonen dat diegene het was.

En ja, in rechtspraak kunnen fouten worden gemaakt. Maar ik zie niet in hoe dat hiermee verslechterd kan worden. Als het iets is, is het alleen verbetering.

En met die database is natuurlijk onzin.
  woensdag 3 november 2010 @ 14:01:33 #22
68638 Zwansen
pi_88285743
quote:
Op woensdag 3 november 2010 13:46 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Jawel, de spray is per winkel verschillend dus als een persoon die spray op zijn gezicht heeft zitten dan is hij bij die winkel geweest.

En geef nu maar toe dat je fout zat, dat je dacht dat het echt iets met DNA te maken had. :P
pi_88286102
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 13:46 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

We hebben het niet over menselijk DNA hoor? Wat dit goedje doet, is bewijzen dat persoon X in winkel Y is geweest.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_88286992
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 12:07 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

En jij weet duidelijk niet waar je het over hebt met betrekking tot die spray.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  woensdag 3 november 2010 @ 19:18:13 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_88297777
ik ben het grotendeels eens met lambiekje. een toevallig passant kan ook besproeit raken. toch denk ik dat met alle cameratoezicht de foutmarge nihil is. in dit geval is het middel veel beter dan de kwaal. maar er is nog volop ruimte om over andere beveiligingsvormen na te denken.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')