Hm, mijn opa is ook een gastarbeider. Zou dit zorgen voor verbondenheid tussen ons (twee)?quote:Op woensdag 3 november 2010 03:45 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Mijn opa was een gastarbeider, familie ging terug en mijn vader blijf achter in Nederland omdat hij getrouwd is met mijn moeder.
Misschienquote:Op woensdag 3 november 2010 04:02 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hm, mijn opa is ook een gastarbeider. Zou dit zorgen voor verbondenheid tussen ons (twee)?
Heb jij ook het gevoel dat je niet past hier (in Nederland), ondanks alles wat je doet? Er mist iets, zeg maar.quote:
Totaal niet. Ik voel mij gewoon 100% Nederlander en ik heb nog nooit problemen gehad over mijn ethische afkomst.quote:Op woensdag 3 november 2010 04:09 schreef zarGon het volgende:
[..]
Heb jij ook het gevoel dat je niet past hier (in Nederland), ondanks alles wat je doet? Er mist iets, zeg maar.
Hm. Je bent 100% Nederlander, toch? Je bent Nederlander en je bent Nederlands opgevoed. Dan is het inderdaad anders, vergeleken met mij/'ons'. Je bent niet tussen twee culturen in opgegroeid, right? Dan is het inderdaad een ander verhaal.quote:Op woensdag 3 november 2010 04:18 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Totaal niet. Ik voel mij gewoon 100% Nederlander en ik heb nog nooit problemen gehad over mijn ethische afkomst.
Ja dat klopt, dan is het inderdaad een ander verhaal ja. Ik spreek zelfs geen Spaansquote:Op woensdag 3 november 2010 04:22 schreef zarGon het volgende:
[..]
Hm. Je bent 100% Nederlander, toch? Je bent Nederlander en je bent Nederlands opgevoed. Dan is het inderdaad anders, vergeleken met mij/'ons'. Je bent niet tussen twee culturen in opgegroeid, right? Dan is het inderdaad een ander verhaal.
Jij wel?quote:Op woensdag 3 november 2010 04:09 schreef zarGon het volgende:
Heb jij ook het gevoel dat je niet past hier (in Nederland), ondanks alles wat je doet? Er mist iets, zeg maar.
Jawel. Ik vraag mij weleens af hoe het zou zijn als ik in Turkije was geboren en opgegroeid en daar zou leven. Er zijn cultuurverschillen. Aan een Nederlander is het bijvoorbeeld moeilijk uit te leggen waarom na je 18de nog thuis wonen normaal is. Of waarom je niet drinkt. En de vriendschappen zijn toch net wat anders. Maar ja, aan de andere kant pas ik ook niet in Turkije, hoor. Ik erger mij aan een aantal dingen, dingen die in Nederland heel erg normaal zijn. Onder andere dat Nederlanders direct zijn in communicatie, terwijl het bij de Turken niet zo is. Of meningen over seks en onderlinge communicatie tussen jongens en meiden, bijvoorbeeld. In Turkije zijn ze daar veel terughoudender over.quote:
Ook nooit interesse gehad om het te leren, al heb je er maar heel weinig mee te maken?quote:Op woensdag 3 november 2010 04:27 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Ja dat klopt, dan is het inderdaad een ander verhaal ja. Ik spreek zelfs geen Spaans
Klopt, ik heb ook het gevoel nooit volledig geaccepteerd te worden. Verschil is enkel dat ik daar ook niet naar hunker; het maakt mij eerlijk gezegd niet uit. Ik doe waar ik mij goed bij voel en om meningen van andere geef ik vrij weinig. Het hele integratiedebat en de discussie over immigranten boeit mij totaal niet meer.quote:Op woensdag 3 november 2010 04:35 schreef zarGon het volgende:
Jawel. Ik vraag mij weleens af hoe het zou zijn als ik in Turkije was geboren en opgegroeid en daar zou leven. Er zijn cultuurverschillen. Aan een Nederlander is het bijvoorbeeld moeilijk uit te leggen waarom na je 18de nog thuis wonen normaal is. Of waarom je niet drinkt. En de vriendschappen zijn toch net wat anders. Maar ja, aan de andere kant pas ik ook niet in Turkije, hoor. Ik erger mij aan een aantal dingen, dingen die in Nederland heel erg normaal zijn. Onder andere dat Nederlanders direct zijn in communicatie, terwijl het bij de Turken niet zo is. Of meningen over seks en onderlinge communicatie tussen jongens en meiden, bijvoorbeeld. In Turkije zijn ze daar veel terughoudender over.
Dat zeker.quote:Maar goed, ik ben blij dat ik hier woon. Sociale controle is niet mijn ding noh.
Dat dus, volledige acceptatie... En, hunkeren is ietwat te sterk uitgedrukt. Soms sta je daar wel bij stil en dan doet het toch wel wat met je. Maar ja, er rest niets anders dan accepteren dat het gewoon zo is. Wees trouwens blij dat je Iraans bent, het is veel kutter om Marokkaan te zijn in Nederland. Al doe jij als individu je best, je wordt toch afgerekend op je afkomst.quote:Op woensdag 3 november 2010 04:44 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, ik heb ook het gevoel nooit volledig geaccepteerd te worden. Verschil is enkel dat ik daar ook niet naar hunker; het maakt mij eerlijk gezegd niet uit. Ik doe waar ik mij goed bij voel en om meningen van andere geef ik vrij weinig. Het hele integratiedebat en de discussie over immigranten boeit mij totaal niet meer.
[..]
Dat zeker.
Klopt, het verschil is enkel dat ik voor de doorsnee bekrompen Nederland net zo goed een 'Marokkaan' ben omdat men ten eerste het uiterlijke verschil nauwelijks uit elkaar kan houden en ten tweede omdat elke 'buitenlander hetzelfde is'. De doorsnee bekrompen Nederland weet qua integratie de verschillen tussen Marokkanen, Turken en Iraniers echt niet hoor. En discriminatie is mij niet vreemd. Soms roept het een vlaag van woede op, wanneer je bijvoorbeeld voor de zoveelste keer geweigerd wordft bij de discotheek omdat jij en je vrienden geen autochtonen zijn. Maar voor de rest boeit het hele integratiedebat mij nauwelijks meer. Wat men als Marokkaan hier wel of niet doet zal mij eerlijk gezegd een zorg zijn. Een deel van de Nederlanders zijn altijd al enigszins wereldvreemd en racistisch geweest; in de jaren '60 toen de gastarbeiders net in Nederland waren en er van enig onrust geen sprake was, werden gebouwen waarin gastarbeiders vertoefden al in brand gestoken. Ik zal mij nooit 'echt' een Nederland voelen en daarmee ben ik hartstikke tevreden.quote:Op woensdag 3 november 2010 04:53 schreef zarGon het volgende:
Wees trouwens blij dat je Iraans bent, het is veel kutter om Marokkaan te zijn in Nederland. Al doe jij als individu je best, je wordt toch afgerekend op je afkomst.
Ik voel mij eerlijk gezegd Iranier noch Nederlander. Toch heb ik om verscheidene redenen binding met beide landen. De één om het feit dat de geschiedenis van mijn ouders, voorouders en 'volk' in het gebied liggen dat onder de naam 'Iran' bekend staat. Qua mentaliteit ben ik overigens eerder Nederlander. Het ontbreken van een religie, liberalistische overtuiging, etc. acht ik eerder toe aan een westerse gedachtegoed. Toch voel ik mij onder de Iraniers meer 'thuis' dan onder de Nederlanders. We delen dezelfde humor, warmte, etc.quote:Op woensdag 3 november 2010 05:14 schreef zarGon het volgende:
AryaMehr en ik hoeven elkaar maar aan te kijken en we weten wat er gaande is en hoe het voelt.
Arya, wat voel jij je? Ikzelf twijfel tussen Nederlandse Turk en noch Nederlander, noch Turk. Hm. En ik kan de Nederlanders wel begrijpen hoor. Er is een reden waarom Wilders zoveel aanhangers heeft. In zwakke tijden is er altijd wel een groep de lul, Wilders maakt daar handig gebruik van. En ik denk dat de integratiedebat alleen maar mensen uit elkaar trekt en steeds harder en harder wordt. Misschien omdat het hiervoor te zacht is geweest, who knows.
Klopt, ik voel mij onder de Turken, Marokkanen, Irakezen, Afghanen, etc ook meer thuis dan onder de Nederlanders.quote:Op woensdag 3 november 2010 05:35 schreef zarGon het volgende:
Dit is trouwens ook de reden dat ik veel beter kan opschieten met allochtonen dan Nederlanders. We begrijpen elkaar op een heel ander level.
Nee, wij kennen geen lidwoorden.quote:Op woensdag 3 november 2010 05:38 schreef zarGon het volgende:
Ken het Perzisch lidwoorden? Ik vind het maar nutteloze dingen.
Het, dacht ik.quote:Op woensdag 3 november 2010 05:37 schreef zarGon het volgende:
Is het "de level" of "het level"? Van Dale geeft het lidwoord niet weer en woordenlijst.org herkent het woord niet.
Raar is dat, hè. Op zich heb je er geen behoefte aan, maar het is toch een fijner gevoel. En het gaat geheel automatisch. We verlangen stiekem naar 'onze' eigen mensen.quote:Op woensdag 3 november 2010 05:38 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, ik voel mij onder de Turken, Marokkanen, Irakezen, Afghanen, etc ook meer thuis dan onder de Nederlanders.
Klopt, voornamelijk ook omdat men in zekere zin als één soort groep wordt weergeven; allochtonen. We weten onderling ook de worstelingen die het allochtoon zijn met zich meebrengt. Een gevoel dat men als autochtone Nederland nooit daadwerkelijk zal begrijpen. Heb je overigens ook weleens in je leven een moment gehad dat je het gevoel dat je jezelf continu moet bewijzen?quote:Op woensdag 3 november 2010 05:43 schreef zarGon het volgende:
Raar is dat, hè. Op zich heb je er geen behoefte aan, maar het is toch een fijner gevoel. En het gaat geheel automatisch. We verlangen stiekem naar 'onze' eigen mensen.
Tof. Ook moeite gehad met lidwoorden?quote:Op woensdag 3 november 2010 05:40 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, wij kennen geen lidwoorden.
Ik denk dat het zowel 'de' als 'het' is. Engels leenwoord (toch?), dus 'de'. Al zegt gevoel 'het level'.quote:
Ja, vooral op de middelbare school. Nu niet meer.quote:Op woensdag 3 november 2010 05:47 schreef zarGon het volgende:
Tof. Ook moeite gehad met lidwoorden?
Hoe bedoel je precies?quote:Lezen jullie ook letterlijk wat er staat en schrijven jullie ook letterlijk wat jullie zeggen?
Jij was er dan vroeg bij. Mijn Nederlands is pas de laatste jaren sterk ontwikkeld, onder andere door dit forum. Vooral tijdens het spreken heb ik er soms nog last van, 'de' komt er makkelijker uit dan 'het'.quote:Op woensdag 3 november 2010 05:48 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ja, vooral op de middelbare school. Nu niet meer.
[..]
Klemtonen en dergelijke. Schrijven jullie wat je hoort, dus komt de uitspraak van woorden/zinnen exact overeen met datgene wat geschreven is? En andersom, schrijven jullie exact datgene wat jullie zeggen?quote:Hoe bedoel je precies?
Klopt, dit forum heeft mij inderdaad ook een hoop geleerd.quote:Op woensdag 3 november 2010 05:54 schreef zarGon het volgende:
Jij was er dan vroeg bij. Mijn Nederlands is pas de laatste jaren sterk ontwikkeld, onder andere door dit forum. Vooral tijdens het spreken heb ik er soms nog last van, 'de' komt er makkelijker uit dan 'het'.
Op de eerste vraag: ja. Tweede vraag volgens mij een nee.quote:Klemtonen en dergelijke. Schrijven jullie wat je hoort, dus komt de uitspraak van woorden/zinnen exact overeen met datgene wat geschreven is? En andersom, schrijven jullie exact datgene wat jullie zeggen?
quote:Op woensdag 3 november 2010 05:48 schreef zarGon het volgende:
[..]
Ik denk dat het zowel 'de' als 'het' is. Engels leenwoord (toch?), dus 'de'. Al zegt gevoel 'het level'.
Even registeren op Van Dale. Ik moet het nu weten.
Moet bewijzen omdat je beter dan anderen wil zijn of moeten bewijzen omdat je anders (allochtoon) bent?quote:Op woensdag 3 november 2010 05:45 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, voornamelijk ook omdat men in zekere zin als één soort groep wordt weergeven; allochtonen. We weten onderling ook de worstelingen die het allochtoon zijn met zich meebrengt. Een gevoel dat men als autochtone Nederland nooit daadwerkelijk zal begrijpen. Heb je overigens ook weleens in je leven een moment gehad dat je het gevoel dat je jezelf continu moet bewijzen?
Meer in de zin van dat je tijdens elke nieuwe ontmoeting op de één of andere manier snelt wilt benadrukken dat je 'goed' geïntegreerd bent. Toen ik net niet volwassen was, had ik dit erg sterk.quote:Op woensdag 3 november 2010 06:05 schreef zarGon het volgende:
Moet bewijzen omdat je beter dan anderen wil zijn of moeten bewijzen omdat je anders (allochtoon) bent?
Hm. Ik kan momenteel even niet zo snel een herinnering tevoorschijn halen, maar ik begrijp wat je bedoelt. Je wil dat ze als individu/persoon beoordelen, niet dat ze afkomst erbij halen. Vast en zeker wel gehad.
Het geeft stiekem voldoening om het taalgebruik van Nederlanders te verbeteren.quote:Op woensdag 3 november 2010 05:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Klopt, dit forum heeft mij inderdaad ook een hoop geleerd.
[..]
Op de eerste vraag: ja. Tweede vraag volgens mij een nee.
Ik zat er even over na te denken en volgens mij heb ik dat niet echt gehad. "Niet echt" zegt niet veel en impliceert dat ik het wel had tot een bepaalde mate, dus ik maak er 'niet' van. Volgens mij had ik die behoefte niet.quote:Op woensdag 3 november 2010 06:09 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Meer in de zin van dat je tijdens elke nieuwe ontmoeting op de één of andere manier snelt wilt benadrukken dat je 'goed' geïntegreerd bent. Toen ik net niet volwassen was, had ik dit erg sterk.
Waarom ik het had is mij volkomen onbekend. Waarom ik het niet meer heb is omdat het zinloos is. Het schiet niet op.quote:Op woensdag 3 november 2010 06:16 schreef zarGon het volgende:
Waarom had jij het? En wat heeft ervoor gezorgd dat je het niet meer hebt?
Werd je anders behandeld door je omgeving dan dat je behandeld wou worden? Een zorg minder, dat maakt het leven een stukje draaglijker.quote:Op woensdag 3 november 2010 06:19 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Waarom ik het had is mij volkomen onbekend. Waarom ik het niet meer heb is omdat het zinloos is. Het schiet niet op.
Ik kijk eerlijk gezegd weinig naar Iraanse zenders, maar mijn moeder wel. Er zijn Iraanse zenders die vanuit Iran opereren en Iraanse zenders die voornamelijk vanuit de VS opereren. Bij de eerste heeft de verwestering niet toegeslagen, aangezien ze onder controle van het regime staan, en bij de laatste ook niet echt. Er worden bijvoorbeeld geen Iraanse soaps vanuit het buitenland uitgezonden. Het gaat voornamelijk om nieuws, actualiteiten en historische programma's; daar is de verwestering niet echt te merken. Ik heb overigens niets tegen het westen, maar ik moet hierbij denken aan de verklaring van een vrouw die deelnam aan de Iraanse revolutie destijds. Ze zei dat ze niets tegen het westen had, maar dat ze in opstand kwam tegen de oppervlakkigheden die het westen ze gebracht had. Volgens haar werd er niets versteld over de pracht van de westerse cultuur, maar werden ze enkel overspoeld door de negatieve en oppervlakkige kanten ervan.quote:Op woensdag 3 november 2010 06:29 schreef zarGon het volgende:
Kijk jij naar Iraanse zenders? Ik had vandaag een gesprekje over de verwestering van Turkse zenders. Je ziet bijvoorbeeld veel meer open en bloot, in Turkse series zie je her en der wijntjes/biertjes gedronken worden, raken de vrouwen zwanger zonder gehuwd te zijn en wordt Europa geïdealiseerd. Heeft Iran dit ook?
quote:Op woensdag 3 november 2010 06:49 schreef zarGon het volgende:
[ afbeelding ]
Wat vind je van haar? Ik vind haar wel cute.
Hm, oppervlakkig klinkt een beetje denigrerend. Maar zo voelt het wel, vooral als je de Amerikanen erbij betrekt. Ik begrijp in ieder geval wat die mevrouw ermee bedoelt/bedoelde. Iran heeft zo zijn eigen problemen, hm? Hoe is het trouwens met de 'revolutie' (kan ik het zo noemen?) die aan de gang was vorig jaar?quote:Op woensdag 3 november 2010 06:38 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik kijk eerlijk gezegd weinig naar Iraanse zenders, maar mijn moeder wel. Er zijn Iraanse zenders die vanuit Iran opereren en Iraanse zenders die voornamelijk vanuit de VS opereren. Bij de eerste heeft de verwestering niet toegeslagen, aangezien ze onder controle van het regime staan, en bij de laatste ook niet echt. Er worden bijvoorbeeld geen Iraanse soaps vanuit het buitenland uitgezonden. Het gaat voornamelijk om nieuws, actualiteiten en historische programma's; daar is de verwestering niet echt te merken. Ik heb overigens niets tegen het westen, maar ik moet hierbij denken aan de verklaring van een vrouw die deelnam aan de Iraanse revolutie destijds. Ze zei dat ze niets tegen het westen had, maar dat ze in opstand kwam tegen de oppervlakkigheden die het westen ze gebracht had. Volgens haar werd er niets versteld over de pracht van de westerse cultuur, maar werden ze enkel overspoeld door de negatieve en oppervlakkige kanten ervan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |