Toen kwamen er allemaal hele zinvolle antwoorden.quote:Op maandag 1 november 2010 22:49 schreef Crientj het volgende:
Wauw. wat een enorm toffe foto's.
Dat brengt mij tot de volgende vraag.. Wat doe ik verkeerd met mn instellingen om van die harde foto's te maken. Bij jullie zie ik zoveel rust, scherpte, en bij mij bewogen harde foto's.
Iemand een tip zodat mijn foto's beter kunnen worden?
quote:Op dinsdag 2 november 2010 11:01 schreef PdeHoog het volgende:
Volgens mij gebruik je je kitlens. Het merendeel van de concertfotografen gebruikt lichtsterke primes of zoomobjectieven. Dus diafragma 2.8 of 1.8. Verder kun je je iso nog een stuk verder opschroeven. Ga eens naar 1600 of 3200 (ken de grens niet van de 450D).
En er was een oplossing!quote:Op dinsdag 2 november 2010 11:56 schreef Omniej het volgende:
Max. is ISO 1600, en nee, dat is geen aanrader.
Tot ISO 800 is het op de 450D best te doen qua ruis, maar op ISO 1600 is het niet echt een pretje meer. Is zo'n beetje het grootste minpunt van deze body als je het mij vraagt.
quote:
Ach je kunt inprincipe met alle lenzen ook buiten het concertfotograferen uit de voeten. Wat vaak wordt voorgedragen zijn licht sterke lenzen denk aan 2.8 - 1.8. Die heb je in allerlei ranges van vaste primes tot zoom lenzenquote:Op dinsdag 2 november 2010 17:23 schreef AceHighHugo het volgende:
Respect. Mooie foto's. Ik wil zelf ook gaan beginnen met concertfotografie (heb een Nikon D80 in bruikleen en ga binnenkort voor de Canon 500D).
Welke lens kunnen jullie aanraden voor de Canon? Het liefst eentje die buiten concertfotografie nog best te gebruiken is!
Zoals door DA gezegd inderdaad een lichtsterke lens. Je kan dan beter alleen de body kopen en een Sigma/Tamron 17/18-50 2.8 halen en die gebruiken als kitlens, door 2.8 over het hele bereik is die best goed te gebruiken bij concertfotografie.quote:Op dinsdag 2 november 2010 17:23 schreef AceHighHugo het volgende:
Respect. Mooie foto's. Ik wil zelf ook gaan beginnen met concertfotografie (heb een Nikon D80 in bruikleen en ga binnenkort voor de Canon 500D).
Welke lens kunnen jullie aanraden voor de Canon? Het liefst eentje die buiten concertfotografie nog best te gebruiken is!
Subtiel hè?quote:Op dinsdag 2 november 2010 16:31 schreef Andyy het volgende:
[..]
Zit je nou indirect Nikon gebruikers buiten te sluiten?
Oh, nice. Goede tip.quote:Op woensdag 3 november 2010 01:39 schreef PdeHoog het volgende:
Ik vond net een uitermate coole featureComplete Flickr-sets
![]()
[ Flickr Photoset ]
Jaquote:Op woensdag 3 november 2010 01:43 schreef Omniej het volgende:
[..]
Oh, nice. Goede tip.
Zelfs in een quote linkt 'ie netjes naar Flickr zie ik.
Concertfotografie deel 2quote:Op woensdag 3 november 2010 09:41 schreef Ener-G het volgende:
Dark_Angelus, nice startpost, jij kon deel 2 ook niet vinden?
Ik heb onderstaande link erbij gezetquote:Op woensdag 3 november 2010 09:41 schreef Ener-G het volgende:
Wow, niceDie ga ik even verkennen
Dark_Angelus, nice startpost, jij kon deel 2 ook niet vinden?
Da's ook wel de stervende gitarist. Stukje hapklare poëzie.quote:Op donderdag 11 november 2010 16:37 schreef Siegfried het volgende:
Gave pics Bart!
Behalve die van Kensington. Daar ligt duidelijk iemand op de grond, maar ik kan er te weinig op zien.
Ja maar dan wil ik zijn lijkbleke gezicht zien, en dat laatste zuchtje lucht dat over zijn lippen komtquote:Op donderdag 11 november 2010 16:41 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Da's ook wel de stervende gitarist. Stukje hapklare poëzie.
Moeten we hem even de andere kant op rollenquote:Op donderdag 11 november 2010 16:51 schreef Siegfried het volgende:
[..]
Ja maar dan wil ik zijn lijkbleke gezicht zien, en dat laatste zuchtje lucht dat over zijn lippen komt
Schieten is de helft van het verhaal.. Ontwikkelen de andere. Ga je dat ook zelf doen?quote:Op maandag 15 november 2010 13:38 schreef Daantke het volgende:
Iemand ervaring met analoog concerten schieten? Zojuist werd ik door een vriendin gevraagd haar bandje te fotograferen. Het is een heel rustig bandje, maar er zal natuurlijk niet veel licht zijn. Ik heb wel een D70s, maar alleen een kitlens erbij, en ik heb momenteel geen geld voor een lichtsterke lens. Nu wil het feit dat ik wel wat analoge camera's heb en zelfs een 55mm 1.7 lensmaar ik vroeg me dus concreet twee dingen af:
- welke iso moet ik pakken, 800 lijkt mij een goeie?
- kan ik afgaan op de lichtmeting van de camera, of moet ik onder- of overbelichten? Zo ja, hoeveel stappen?
Ik kan natuurlijk ook de iso op mijn Nikon opschroeven, maar het lijkt me ook gewoon gaaf om analoog een concert te fotograferen. Vroeger deden ze tenslotte niets anders.
Naja, ik kan je daarin geen tips geven. Want ik heb nooit analoog concerten geschoten. Maar het is nogal moeilijk als je een groot deel van de bepaling van je uiteindelijke beeld laat afhangen van een ander. Dat soort dingen hou je toch liever zelf in de hand.quote:Op maandag 15 november 2010 15:36 schreef Daantke het volgende:
Nee, ben eigenlijk een beginner in analoge fotografie. Dus dat wordt gewoon hema of fotozaak.
En standaard plaatjes afleveren.quote:Op maandag 15 november 2010 17:45 schreef ACT-F het volgende:
Ik fotografeer niet zo vaak bij concerten, maar het is wel erg leuk om te doen, zeker als je goed licht hebt. En i.c.m. de 70-200 kun je rustig op je krent zitten en schieten![]()
[ afbeelding ]
Een camera die presteert met hoge ISO waarden is geen vereiste hoor. Ik schiet het meeste op 800 en kom overal aardig uit te voeten daarmee.quote:Op zondag 21 november 2010 19:59 schreef Daantke het volgende:
Altijd als ik weer eens in dit topic kijk, zakt de moed me weer in de schoenen en wil ik ook een nieuwe camera die wél goed presteert op hoge isowaarden.
Toch wilde ik deze jullie niet onthouden:
[ afbeelding ]
Die is bewust scherp op de hand gemaakt?quote:
Okquote:Op maandag 22 november 2010 15:02 schreef Daantke het volgende:
Ik heb geen correctielens bij mijn adapter dus dit was het maximale scherpstelpuntmaar desondanks heb ik hem bewust niet verwijderd omdat het bij een gitarist gaat om wat hij doet, en niet om hoe hij kijkt (wat bij een zanger bijvoorbeeld weer anders is, daar stel je wel scherp op zijn hoofd en niet de microfoon).
Dus eigenlijk: bewust scherp op de hand, ja.
Oh yeahquote:
Merk jij ook dat steeds meer licht van achter komt ipv de voorkant? Zo irritant vind ik dat af en toequote:
Ja gisteren bij Interpol had ik me er op ingesteld maar het gebeurt inderdaad steeds meer. Soms kan je er erg fraaie platen uit krijgen maar soms is het echt helemaal rukquote:Op maandag 22 november 2010 16:46 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Merk jij ook dat steeds meer licht van achter komt ipv de voorkant? Zo irritant vind ik dat af en toe
Hoogst irritant is datquote:Op maandag 22 november 2010 16:49 schreef Dark_Angelus het volgende:
Ja gisteren bij Interpol had ik me er op ingesteld maar het gebeurt inderdaad steeds meer. Soms kan je er erg fraaie platen uit krijgen maar soms is het echt helemaal ruk
Jep, foto's volgen vanavondquote:Op donderdag 25 november 2010 09:50 schreef Doodkapje het volgende:
Iemand nog naar Coheed and Cambria + Deftones geweest gisteren?
[ afbeelding ]
Hebben mensen nog tips wat betreft deze foto's? (heb nog meer van dit optreden : http://www.flickr.com/photos/primitim_nl/sets/72157625298112632/ )quote:Op woensdag 24 november 2010 14:16 schreef DrD00m het volgende:
Twister of Truth
1.
[ afbeelding ]
2.
[ afbeelding ]
3.
[ afbeelding ]
Jepquote:Op donderdag 25 november 2010 10:48 schreef Pink_Floyd het volgende:
[..]
mocht je Deftones nu ook doen?
#1 zou ik in portrait genomen hebbenquote:Op donderdag 25 november 2010 11:04 schreef DrD00m het volgende:
[..]
Hebben mensen nog tips wat betreft deze foto's? (heb nog meer van dit optreden : http://www.flickr.com/photos/primitim_nl/sets/72157625298112632/ )
Ben pas begonnen met fotograferen/concert-fotografie, dus alle tips/kritiek zijn van harte welkom
Een paar:quote:Op donderdag 25 november 2010 09:50 schreef Doodkapje het volgende:
Iemand nog naar Coheed and Cambria + Deftones geweest gisteren?
[ afbeelding ]
Een ander plaatje is ook wel is leuk ipv in 3 topics dezelfde te zienquote:Op zaterdag 27 november 2010 14:20 schreef Dark_Angelus het volgende:
Oh dan moet ik natuurlijk ook een plaatje posten.
Faithless - Ahoy
[ afbeelding ]
Pfffrt!quote:Op zaterdag 27 november 2010 17:28 schreef Timmos het volgende:
[..]
Een ander plaatje is ook wel is leuk ipv in 3 topics dezelfde te zien.. Of heb je maar 1 foto gemaakt
?
Heb je foto's gezien en veel zijn met een vrij lage sluitertijd geschoten (1/13, 1/15 etc. ), terwijl de diafragma vaak op f/3.5 staat. Kan het mij voorstellen dat je dit nodig hebt omdat het te donker is, maar je krijgt hierdoor veel bewegingsonscherpte. Weinig mis met veel van je foto's alleen ze zijn nu helaas net niets te donker (terwijl je al op iso 1600 zit). Wat Ener-G ook zegt: je zou dit kunnen aanpassen met het nabewerken van de foto's. Verder kun je ook goed op je compositie letten. Veel van je foto's zijn centraal geschoten (hoewel hier weinig verkeerd mee is). Als je interessante standpunten gebruikt, scheelt dat een hoop. Kwestie van blijven oefenen, foto's posten en naar het werk van andere fotografen kijken (heeft voor mij veel geholpen in ieder geval).quote:Op donderdag 25 november 2010 11:04 schreef DrD00m het volgende:
Hebben mensen nog tips wat betreft deze foto's? (heb nog meer van dit optreden : http://www.flickr.com/photos/primitim_nl/sets/72157625298112632/ )
Ben pas begonnen met fotograferen/concert-fotografie, dus alle tips/kritiek zijn van harte welkom
Je foto's zijn een beetje kiekjes. Weinig spannend, geen actie te zien. Maar alleen al door een andere crop, en betere bewerking zouden ze een stuk sterker kunnen worden. Zoals Ener-G ook al zei; onscherpte kan soms mooi zijn, maar foto 2 is té onscherp.quote:Op donderdag 25 november 2010 11:04 schreef DrD00m het volgende:
[..]
i said it before, i say it again, gotta love that Gonjasufiquote:Op zaterdag 11 december 2010 01:25 schreef Dark_Angelus het volgende:
Tijd om weer even een kickje te plaatsen.
Weird Al:
[ afbeelding ]
Gonjasufi:
[ afbeelding ]
En dat is nou precies de meest oncharmante foto die je maar had kunnen nemenquote:
Goed bewijs van smaken verschillenquote:Op zondag 9 januari 2011 17:41 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
En dat is nou precies de meest oncharmante foto die je maar had kunnen nemen
quote:Op zondag 9 januari 2011 17:42 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Goed bewijs van smaken verschillen
quote:Op dinsdag 18 januari 2011 22:15 schreef Neo-Mullen het volgende:
Pinkpop 2011, waar ik foto's wil gaan maken van mijn favoriete band Coldplay.
Ik heb de mogelijkheid om de meeste camera's op de markt op bruikleen te krijgen.
Op Pinkpop zijn geen spiegelreflex camera's toegestaan, dus ik zal het met een hybride/bridge/superzoom camera moeten doen.
Coldplay zal in de avond optreden en dat betekent dat er niet veel licht zal zijn. Het enige licht zal van het podium afkomen.
De vraag die al 10000000 keer eerder is gesteld (kan het alleen niet terugvinden): wat zijn de beste instellingen en aan welke camera heb ik het meest?
Ik twijfel tussen de Canon Powershot SX30 IS, de Panasonic LUMIX FZ45 en de LUMIX FZ100 (CMOS)
quote:Op dinsdag 18 januari 2011 23:03 schreef Andyy het volgende:
Accreditatie fixen, 70-200 2.8 lens op een willekeurige pro body.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |