Anderom ben ik het nog nooit tegengekomen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 20:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
"Mits" gebruiken terwijl het "tenzij" moet zijn en anderom.
Het is idd vooral "mits" gebruiken als "tenzij" van toepassing isquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 23:39 schreef Dastan het volgende:
[..]
Anderom ben ik het nog nooit tegengekomen.
Wat is daar fout aan dan?quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 23:42 schreef Dastan het volgende:
Ik zie overigens steeds vaker (vooral in ondertiteling op de televisie) `ik mankeer niets`, `hij mankeert niets`, etc. Kan ik me ook aan storen.
Mij mankeert niets, hem mankeert niets, etc. Net als mij past die jas (*ik pas die jas) in de zin van die past mij (klinkt mij heel gebrekkig in de oren, maar allang geaccepteerd geloof ik).quote:
Snap er geen hol van en het is gewoon goed nLquote:Op zaterdag 20 oktober 2012 23:46 schreef Dastan het volgende:
[..]
Mij mankeert niets, hem mankeert niets, etc. Net als mij past die jas (*ik pas die jas) in de zin van die past mij (klinkt mij heel gebrekkig in de oren, maar allang geaccepteerd geloof ik).
Tot zover het gezeur.
Ik ga er niet te lang op door, omdat ik dan als zo'n zeurpiet overkom, maar vergelijk:quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 23:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Snap er geen hol van en het is gewoon goed nL
Het is gewoon goed Nederlands. Serieus. Kun je wel niet ter zake doende voorbeelden gaan geven...quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 23:51 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ik ga er niet te lang op door, omdat ik dan als zo'n zeurpiet overkom, maar vergelijk:
Mij bevalt deze muziek.
*Ik beval deze muziek.
Mij mankeert niets.
*Ik mankeer niets.
Neem aan dat je de tweede zin afkeurt. Zo ook de vierde.
"Ik beval deze muziek" is fout ja, maar "Ik mankeer niets." is gewoon goed.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 23:51 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ik ga er niet te lang op door, omdat ik dan als zo'n zeurpiet overkom, maar vergelijk:
Mij bevalt deze muziek.
*Ik beval deze muziek.
Mij mankeert niets.
*Ik mankeer niets.
Neem aan dat je de tweede zin afkeurt. Zo ook de vierde.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/516/quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 23:46 schreef Dastan het volgende:
[..]
Mij mankeert niets, hem mankeert niets, etc. Net als mij past die jas (*ik pas die jas) in de zin van die past mij (klinkt mij heel gebrekkig in de oren, maar allang geaccepteerd geloof ik).
Tot zover het gezeur.
Hm.quote:Op zondag 21 oktober 2012 17:28 schreef Bart het volgende:
[..]
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/516/
Ach daar erger ik mij nooit aan...quote:Op zondag 21 oktober 2012 18:28 schreef Phone het volgende:
Van de week in een winkel waar ze ook speelgoed verkopen, twee ukkies, een witte en een zwarte die net niet meer onzindelijk waren en lopend door de winkel vanalles 'chill' vonden
'Mooi' is uit bij de jeugd want het heeft schijnbaar niet het stoerheids-gehalte van het woord 'chill'
Triest... (helemaal omdat het niet eens grote-stads kids waren maar uit een dom provinciestadje)
Ik mag hopen dat dat een opa van '36 is. Anders beginnen ze in je familie wel heel vroeg met kinderen...quote:Op zondag 21 oktober 2012 19:58 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ach daar erger ik mij nooit aan...
Vind wel grappig hoe dat verandert per generatie..
Wat ik in de loop der tijden heb gehoord (opa van 36 spreekt):
-tof! (alle tijden)
-gaaf! (de Brabanders: keigaaf!) (jaren '80)
-kicken! (jaren '90)
-ziek! ( '00)
-vet! ( '00)
-helemaal de Bom! ('05)
-chill! (blijkbaar heden)
opa van 36 kinderen misschien?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat dat een opa van '36 is. Anders beginnen ze in je familie wel heel vroeg met kinderen...
Helemaal mee eens hoor! Ik blijf dan ook steevast 'mij droomt' en 'mij lust' zeggenquote:Op zondag 21 oktober 2012 17:31 schreef Dastan het volgende:
[..]
Hm.
Desalniettemin een ergernis, ook al wordt het door veelvuldig gebruik dan blijkbaar getolereerd. Ik ben het er niet mee eens.
Van heel andere orde dan mankeren. Weet jij ook wel.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:11 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Helemaal mee eens hoor! Ik blijf dan ook steevast 'mij droomt' en 'mij lust' zeggen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |