abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88652382
En helaas heb ik ook geen tips en trucs voor Troeteltje. Afgezien van wat al gezegd is: duidelijkheid (ga er niet van uit dat je vriend lichaamstaal kan lezen, dat kunnen de meeste autisten namelijk niet of in ieder geval veel minder dan "gewone" mensen), en geen onverwachte dingen (dus als je ergens heen moet dat vantevoren aangeven en even laten bezinken). En structuur is vaak ook wel belangrijk (dus vaste plekken voor dingen hebben, bijvoorbeeld sleutels, maar ook bijvoorbeeld in dagindeling).

Wat ik zelf aan ouders met kinderen met autisme aanraad is om vooral ook oog te hebben voor de dingen die diegene wél goed kan. Dus geen hobby's als raar afdoen (vrijwel iedere autist heeft een "fiep", en zolang dat het dagelijkse leven niet in de weg staat gewoon accepteren dat dat er is), en de talenten die er zijn (of dat nou rekenen, tekenen, klussen (ruimtelijk inzicht) of dansen is bij wijze van spreken) stimuleren.

Autisme is niet alleen maar slecht. Ja, het is onhandig, en vaak zelfs heel erg frustrerend als er weer iets "fout" gaat, maar er zitten ook goede kanten aan.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_88652526
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 21:47 schreef Cassandra87 het volgende:
:* je bent wel lief hoor
Gelukkig :D

Ik heb trouwens gisteren aan gespeeddate :D ik vond het leuk. Het enige wat ik moeilijk vond is aanvoelen waar over te praten.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_88652699
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 22:06 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Denk dat Tijn "noch" bedoelde. ;)
:D
Volgens mij bedoelde ik dit. Ik nog iemand anders hier kan je helpen dit probleem op te lossen.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_88652757
noCH :P nu snap ik m wel ja

Ow spannend tijn! Dat lijkt me nu helemaal pittig! Is er nog iets uitgekomen?
Leuke vrouwen aan tafel gehad?
pi_88653172
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 22:19 schreef Cassandra87 het volgende:
noCH :P nu snap ik m wel ja

Ow spannend tijn! Dat lijkt me nu helemaal pittig! Is er nog iets uitgekomen?
Leuke vrouwen aan tafel gehad?
Nog, noch wat is het verschil? :@

Nee maar dat had ik ook niet verwacht. Dat viel opzich wel mee het viel het ging veel makkelijker dan ik verwachten. Ik ga het zeker vaker doen. Afgezien van een Poolse vrouw :P Volgens mij was die oud genoeg om mijn moeder te zijn.
14 SHADES OF GREY
pi_88653178
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 22:18 schreef tijnbrein het volgende:
:D
Volgens mij bedoelde ik dit. Ik nog iemand anders hier kan je helpen dit probleem op te lossen.
"Noch" dus. ;)

quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 22:27 schreef tijnbrein het volgende:
Nog, noch wat is het verschil? :@
"A noch B" betekent "A niet, en B ook niet"
"Nog" is iets heel anders. Dat is gewoon, euh, nog dus.
Als in "het lukt me nog niet" betekent "nu even niet, maar straks misschien wel" enzo. Of het is nog geen 9 uur, dan is het het nu niet, maar straks wel. Heeft dus met tijd te maken, verschil tussen nu en straks.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_88659548
ik ben een jongen van 16jaar met autisme spectrum stoornis. 1 van de zaken waar ik het meest last mee heb is sociaal contact. nu had ik daar de voorbije jaren niet echt last van, maar de laatste maanden begin ik mij steeds vaker eenzaam te voelen. ik heb een aantal leuke, nieuwe vriendinnen gemaakt op een cursus maar dasr begint het probleem mee: door die mensen te ontmoeten en kennen merk ik pas wat ik mis in mijn leven. ik heb nu bijna last van een lichte chronische depressie door (wordt vervolgd)
pi_88659773
(vervolg) door samenhangende gebeurtenissen.
soms wordt het me allemaal teveel en wil ik weg van deze wereld.
zijn er oudere mensen met autisme, of kenners die me kunnen vertellen of dit bij veel jongeren zoals mij een zeer moeilijke periode is?
misschien wat eigen verhalen om me gerust te stellen.

groetjes Dries
pi_88666239
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 22:27 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

"Noch" dus. ;)

[..]

"A noch B" betekent "A niet, en B ook niet"
"Nog" is iets heel anders. Dat is gewoon, euh, nog dus.
Als in "het lukt me nog niet" betekent "nu even niet, maar straks misschien wel" enzo. Of het is nog geen 9 uur, dan is het het nu niet, maar straks wel. Heeft dus met tijd te maken, verschil tussen nu en straks.
Dank je. Ik wist dit echt niet. :@ Ik ben best slecht in taal.
14 SHADES OF GREY
pi_88668267
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 00:29 schreef HowAreYouDoing het volgende:
zijn er oudere mensen met autisme, of kenners die me kunnen vertellen of dit bij veel jongeren zoals mij een zeer moeilijke periode is?

groetjes Dries
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 00:29 schreef HowAreYouDoing het volgende:

groetjes Dries
Het is ook moeilijk. Buiten dat zit je nu best in een kwetsbare levensfase. Ik begrijp best dat dit extra lastig maakt...

Ik weet niet hoe lang je de diagnose hebt, maar geloof me het kost jaren om het een plek te geven. Een voordeel is dan weer dat je nog erg jong bent en misschien wat makkelijker kan aanpassen.

Je kan denk ik beter maar vroeg weten wat je beperking inhoudt, zodat je op in kan spelen. Misschien heb je hulp/ondersteuning hierbij nodig. Begeleiding, sociale vaardigheidstrainingen? Er is van alles mogelijk.

Wellicht dat een gesprek met je huisarts hierin je wat duidelijkheid kan geven. :)

Als je depressief voelt, is het belangrijk om het aan te pakken. Probeer uit je isolement te komen en praat met je ouders hierover. Heb je een goede band met je ouders?
pi_88668484
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 15:30 schreef Auti het volgende:

Ik ga binnekort met de bus naar mijn werk, krijg zo'n hippe chipkaart van de baas.
Begrijp ik hieruit, dat je het traject weer gaat hervatten. :)
pi_88668586
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 12:52 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

[..]

Het is ook moeilijk. Buiten dat zit je nu best in een kwetsbare levensfase. Ik begrijp best dat dit extra lastig maakt...

Ik weet niet hoe lang je de diagnose hebt, maar geloof me het kost jaren om het een plek te geven. Een voordeel is dan weer dat je nog erg jong bent en misschien wat makkelijker kan aanpassen.

Je kan denk ik beter maar vroeg weten wat je beperking inhoudt, zodat je op in kan spelen. Misschien heb je hulp/ondersteuning hierbij nodig. Begeleiding, sociale vaardigheidstrainingen? Er is van alles mogelijk.

Wellicht dat een gesprek met je huisarts hierin je wat duidelijkheid kan geven. :)

Als je depressief voelt, is het belangrijk om het aan te pakken. Probeer uit je isolement te komen en praat met je ouders hierover. Heb je een goede band met je ouders?
redelijk, maar de "depressie" is niet zo erg, het is vooral een zwaar dipje, maar wel chronisch
pi_88668675
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 13:01 schreef HowAreYouDoing het volgende:

[..]

redelijk, maar de "depressie" is niet zo erg, het is vooral een zwaar dipje, maar wel chronisch
Praat je erover met je ouders? Weten ze wat bij je speelt? Ik schrik altijd van zinnetjes "dat ik van deze wereld zou weg willen"?

Heb je hulp? Bijvoorbeeld van een MEE? :)
pi_88668757
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 11:47 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Dank je. Ik wist dit echt niet. :@ Ik ben best slecht in taal.
No problem. Ik ben juist weer te goed in taal, ik zie dus altijd alle taal-, spel- en tikfouten. En daar word ik dan vaak zó door afgeleid dat ik niet eens meer zie wat er echt staat. Vooral in cursusboeken heeeeeel lastig... Dan leer ik dus niks, omdat ik het gewoon niet meer kan lezen :X
Dat is bij mij dus echt heel autistisch, taal.

P.S. En ja, ik maak in de haast of als ik berichtjes later aanpas ook wel eens fouten hoor, ben echt niet onfeilbaar :P
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_88669049
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 13:01 schreef HowAreYouDoing het volgende:

[..]

Ik vind het wel lastig om hier iets over te zeggen, want nu zeg je dat het niet heel erg is, maar in je eerste berichtje zeg je dat je weg wil van de wereld. Dat klinkt wél erg. Dus tja.

In het algemeen denk ik dat je inderdaad het beste hulp kan zoeken, op school of via de huisarts die je kan doorverwijzen naar een psychiater/psycholoog die verstand heeft van autisme.

Problemen met sociaal contact is wel een van de kenmerken van autisme, dus de kans dat je daar helemaal vanaf komt, is heel klein. Maar als het een beetje meezit kun je er, door trainingen of begeleiding, wel iets beter in worden. Zal dat makkelijk zijn? Nee, waarschijnlijk niet. Zal dat snel gaan? Waarschijnlijk ook niet.
Maar hou in je achterhoofd dat je, nu je weet waar het aan ligt, het wel makkelijker een plekje zal kunnen geven, en juist omdat je weet waar het vandaan komt er ook "omheen" kan gaan. Als je weet dat sommige dingen niet automatisch gaan, kun je actief proberen om er een andere manier voor te vinden. Trucjes aanleren voor sociale situaties, enzovoorts.

Het klinkt misschien wat hard en negatief wat ik zeg, maar ik wil alleen maar eerlijk zijn. Dingen heel positief voorstellen terwijl de kans dat het 100% goedkomt heel klein is, vind ik niet fair.

Maar goed, je bent nu 16, dus waarschijnlijk zit er ook nog een stukje puberteit in, waarin je lijf en je hersens zich sowieso aan het aanpassen zijn. Dat is altijd al een lastige periode, dus dat helpt ook al niet.

Geef in ieder geval de moed niet op!
Autisme heeft ook mooie kanten! Echt waar!
(Maar wat die voor jou zijn, kunnen we natuurlijk niet zo 1-2-3 zien, omdat we je niet kennen)
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_88669251
Goed stuk, Pandora73. Ik hoop dat jongen er iets mee kan :)
pi_88669400
Dank je EG.

Ik vind het wel lastig, omdat ik iemand die toch al veel verdriet en verwarring lijkt te hebben, zo "hard" te vertellen dat hij er in feite de rest van zijn leven aan vast zit, maar wat ik al zei: net doen of het allemaal goed komt daar heeft ook niemand iets aan. En bovendien ben ik as autist natuurlijk heel erg tegen liegen... Dus dat ligt mij niet.

Maar ik blijf altijd zeggen dat er ook positieve kanten aan zitten, en dat meen ik ook echt!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_88669491
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 13:29 schreef Pandora73 het volgende:
Dank je EG.

Ik vind het wel lastig, omdat ik iemand die toch al veel verdriet en verwarring lijkt te hebben, zo "hard" te vertellen dat hij er in feite de rest van zijn leven aan vast zit, maar wat ik al zei: net doen of het allemaal goed komt daar heeft ook niemand iets aan. En bovendien ben ik as autist natuurlijk heel erg tegen liegen... Dus dat ligt mij niet.

Maar ik blijf altijd zeggen dat er ook positieve kanten aan zitten, en dat meen ik ook echt!
Van harte met je eens. Anderen voor de gek houden, hou ik ook niet van. Maar inderdaad ook wijzen op de positieve kanten die er zeker ook zijn. Dat het bedrijfsleven/maatschappij daaraan volledig voorbij gaat is te gek om waar te zijn...

Ik hoop dat hij met zijn ouders in gesprek raakt. Die willen toch ook het beste voor hun zoon? Misschien kunnen ze samen naar de huisarts gaan, die hun misschien de weg kunnen wijzen binnen de hulpverlening. Daar kan hij zeker baat bij hebben. :)
pi_88670175
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 12:58 schreef EchtGaaf het volgende:

Begrijp ik hieruit, dat je het traject weer gaat hervatten. :)
Ja, maar alles echt rustig aan.. en die mogelijkheid heb/krijg ik dus ook. Komende tijd is even druk en hectisch, maar het komt vanzelf wel goed en als alles dan eenmaal helemaal op de rit is dan kan ik helemaal mijn dingetje doen.
-weg-
pi_88670264
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:00 schreef Auti het volgende:

[..]

Ja, maar alles echt rustig aan.. en die mogelijkheid heb/krijg ik dus ook. Komende tijd is even druk en hectisch, maar het komt vanzelf wel goed en als alles dan eenmaal helemaal op de rit is dan kan ik helemaal mijn dingetje doen.
Good for you, Auti! ^O^
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_88670304
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 14:00 schreef Auti het volgende:

[..]

Hartstikke mooi. ^O^
pi_88673043
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 13:07 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

No problem. Ik ben juist weer te goed in taal, ik zie dus altijd alle taal-, spel- en tikfouten. En daar word ik dan vaak zó door afgeleid dat ik niet eens meer zie wat er echt staat. Vooral in cursusboeken heeeeeel lastig... Dan leer ik dus niks, omdat ik het gewoon niet meer kan lezen :X
Dat is bij mij dus echt heel autistisch, taal.

P.S. En ja, ik maak in de haast of als ik berichtjes later aanpas ook wel eens fouten hoor, ben echt niet onfeilbaar :P
Misschien kan je daar je werk van maken :P die fouten eruit halen.

Deels weet ik wel hoe het komt dat ik zo slecht ben in taal. Op het LOM kreeg ik nu niet echt les op hoog niveau en als je daarna naar de MAVO gaat heb je toch ergens iets gemist :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 00:25 schreef HowAreYouDoing het volgende:
ik ben een jongen van 16jaar met autisme spectrum stoornis. 1 van de zaken waar ik het meest last mee heb is sociaal contact. nu had ik daar de voorbije jaren niet echt last van, maar de laatste maanden begin ik mij steeds vaker eenzaam te voelen. ik heb een aantal leuke, nieuwe vriendinnen gemaakt op een cursus maar dasr begint het probleem mee: door die mensen te ontmoeten en kennen merk ik pas wat ik mis in mijn leven. ik heb nu bijna last van een lichte chronische depressie door (wordt vervolgd)
Heel herkenbaar. Eenzaam voelen enzo. Contact maken is en blijft lastig.
14 SHADES OF GREY
pi_88673088
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 16:05 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Misschien kan je daar je werk van maken :P die fouten eruit halen.
Wordt door mijn loopbaanbegeleidingsmevrouw momenteel allemaal meegenomen in de opties ;)

quote:
Deels weet ik wel hoe het komt dat ik zo slecht ben in taal. Op het LOM kreeg ik nu niet echt les op hoog niveau en als je daarna naar de MAVO gaat heb je toch ergens iets gemist :P
Ja dat klopt, je bent ook afhankelijk van je school he... En soms lopen de dingen nou eenmaal op een bepaalde manier, en daar kun je weinig aan doen!
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_88673180
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 16:07 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Wordt door mijn loopbaanbegeleidingsmevrouw momenteel allemaal meegenomen in de opties ;)
Zou je zoiets ook willen? Of wil je liever iets anders doen?

quote:
[..]

Ja dat klopt, je bent ook afhankelijk van je school he... En soms lopen de dingen nou eenmaal op een bepaalde manier, en daar kun je weinig aan doen!
Ach ik weet dat ik taalvaardig niet zo strek ben. Vandaar dat ik op mijn werk meestal aan een collega vraag als ik moet opschrijven of het wel klopt. :)
14 SHADES OF GREY
pi_88673467
http://health.groeneland-achmea.nl/tvtests/?testid=75
quote:
Score: 4 van de 16 punten.Uw kind heeft weinig tot geen specifieke kenmerken van Asperger-syndroom. Bij twijfel, raadpleeg uw huisarts en/of apotheker.
Hm.. 8)7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')