Nu je het zegt, dat heb ik soms ook bij liedjes. Vooral als het lekker hard door mijn oordoppen heen galmt..quote:Op zondag 31 oktober 2010 17:13 schreef Jojoortje het volgende:
Ik hoor het bij sommige liedjes. Alsof iemand mij van verre roept.
Dat is het zeker niet, maar ik vind het persoonlijk erg bijzonder.quote:Op zondag 31 oktober 2010 17:14 schreef Lo-Fi het volgende:
Ik heb er zelf geen last van, maar zo'n vreemd fenomeen is het niet binnen de psychiatrie.
Lijkt me erg apart om te ervarenquote:Op zondag 31 oktober 2010 17:33 schreef FeestBoek het volgende:
Heb wel eens auditieve hallucinaties als ik in bed lig.. In de zogenaamde 'hypnagogische' staat van bewustzijn.. Vind het altijd wel vet.. Random woordjes en zinnetjes, mannen/vrouwen stemmen, maar ook allerlei dagelijkse geluiden en stukken van liedjes..
Vooral na het gebruik van bepaalde middelen die je serotonine en dopamine niveau in je hersenen beinvloeden zijn deze hallucinaties erg makkelijk op te wekken.
jij wekt ze vrijwillig opquote:Op zondag 31 oktober 2010 17:33 schreef FeestBoek het volgende:
Heb wel eens auditieve hallucinaties als ik in bed lig.. In de zogenaamde 'hypnagogische' staat van bewustzijn.. Vind het altijd wel vet.. Random woordjes en zinnetjes, mannen/vrouwen stemmen, maar ook allerlei dagelijkse geluiden en stukken van liedjes..
Vooral na het gebruik van bepaalde middelen die je serotonine en dopamine niveau in je hersenen beinvloeden zijn deze hallucinaties erg makkelijk op te wekken.
Nee niet bewust.. Alleen als ik er bewust naar op zoek ga, anders eigenlijk nooitquote:Op zondag 31 oktober 2010 17:34 schreef Haaruitval het volgende:
[..]
Lijkt me erg apart om te ervaren.
Je hebt dat iedere keer?
Nou ja niet direct de geluiden/hallucinaties, maar meer het bewust blijven in de hypnagogische staat. Dat is een onderdeel van het fenomeen lucide dromen. In die staat van bewustzijn is het makkelijk om dingen erg helder te visualiseren, en dan niet alleen visueel, maar dus ook auditief.quote:
zo'n hypnagogische staat lijkt me behoorlijk eng eigenlijkquote:Op zondag 31 oktober 2010 17:39 schreef FeestBoek het volgende:
[..]
Nee niet bewust.. Alleen als ik er bewust naar op zoek ga, anders eigenlijk nooit
[..]
Nou ja niet direct de geluiden/hallucinaties, maar meer het bewust blijven in de hypnagogische staat. Dat is een onderdeel van het fenomeen lucide dromen. In die staat van bewustzijn is het makkelijk om dingen erg helder te visualiseren, en dan niet alleen visueel, maar dus ook auditief.
Mwa,.. het kan heel vreemd zijn inderdaad. Vaak treed er slaapverlamming op, waarbij visuele of auditieve hallucinaties (de zogenaamde hypnagoge waarnemingsstoornissen) veel voorkomend zijn..quote:Op zondag 31 oktober 2010 17:42 schreef DeBassist het volgende:
[..]
zo'n hypnagogische staat lijkt me behoorlijk eng eigenlijk![]()
of zit ik daar fout ?
lijkt mij iig aardig beangstigend als je je eigen lichaam helemaal niet meer onder controle hebtquote:Op zondag 31 oktober 2010 17:49 schreef FeestBoek het volgende:
[..]
Mwa,.. het kan heel vreemd zijn inderdaad. Vaak treed er slaapverlamming op, waarbij visuele of auditieve hallucinaties (de zogenaamde hypnagoge waarnemingsstoornissen) veel voorkomend zijn..
Als je niet weet wat het is, of het niet verwacht, dan kan dat heel beangstigend zijn, omdat je je bewust bent dat je in bed ligt, maar je niet kan bewegen.. Soms lijkt het ook heel erg lang te duren terwijl het in feite een aantal seconden is. Dat kan als angstig worden ervaren..
het ergste is dat als iets zich te lang in je hoofd afspeelt je het als de realiteit gaat zienquote:Op zondag 31 oktober 2010 17:52 schreef Jolene22 het volgende:
Gelukkig geen ervaring mee. Lijkt me echt doodeng. Ook vermoeiend om continu de afweging te moeten maken tussen wat er zich in je hoofd afspeelt en de realiteit.
Je hoopt?quote:Op zondag 31 oktober 2010 18:01 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Ik hoop op het hoogtepunt (of eigenlijk dieptepunt) van een depressie wanen gehad en stemmen gehoord.
Als 'gezond mens' heb ik er geen last van.
Ik ook! Maar ik hoor ook vaak iemand mijn naam roepen als ik op mijn kamer zit. Ik ging vroeger dan halsoverkop naar beneden en dan lachte mijn familie mij lekker uit.quote:Op zondag 31 oktober 2010 17:14 schreef Haaruitval het volgende:
[..]
Nu je het zegt, dat heb ik soms ook bij liedjes. Vooral als het lekker hard door mijn oordoppen heen galmt..
Ooit, lang geleden een boek gelezen over lucide dromen. Lijkt me echt heel vet! Helaas nog nooit meegemaakt. Men zegt dat je dat kunt door bepaalde stappen te volgen. (bijv. iedere keer voor het slapengaan duidelijk zeggen tegen je zelf dat je nu gaat slapen en dromen, of dat je vaak naar je handen,vingers,tenen moet kijken in het echte leven en dat je dat dan ook automatisch gaat doen in je droom en in een droom is er altijd wel iets mis met je vingers/tenen etc. Eentje te weinig bijv. of een rare teen.. maarja.. wel veel moeite dus, om jezelf zoiets te leren)quote:Op zondag 31 oktober 2010 17:39 schreef FeestBoek het volgende:
Nou ja niet direct de geluiden/hallucinaties, maar meer het bewust blijven in de hypnagogische staat. Dat is een onderdeel van het fenomeen lucide dromen. In die staat van bewustzijn is het makkelijk om dingen erg helder te visualiseren, en dan niet alleen visueel, maar dus ook auditief.
yikes! nu gaat het wel goed?quote:Op zondag 31 oktober 2010 18:01 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Ik heb op het hoogtepunt (of eigenlijk dieptepunt) van een depressie wanen gehad en stemmen gehoord.
Als 'gezond mens' heb ik er geen last van.
wtf, ik heb precies hetzelfde. Dan hoor ik mijn moeder mijn naam roepen. Alleen dan ben ik ook echt alleen thuis...quote:Op zondag 31 oktober 2010 17:14 schreef mac_this het volgende:
Hmm, vaak als ik alleen thuis ben ofzo.. hoor ik iemand uit de hal roepen; Jhonny!!!
en dan denk ik ook Like WTF!, schrik dan ook heel erg,, kijk ook altijd of er dan iemand is ofzoiets..
maar ben dan acht helemaal alleen.. echt heel raar.
Schizofreentje mag niet meepraten?quote:Op zondag 31 oktober 2010 17:11 schreef Haaruitval het volgende:
Hebben jullie, als '' gezond '' mens, ook wel eens last van stemmen horen?
Bij mij is het soms het horen van mijn naam, maar verder niet.
quote:Op zondag 31 oktober 2010 17:13 schreef Jojoortje het volgende:
Ik hoor het bij sommige liedjes. Alsof iemand mij van verre roept.
quote:Op zondag 31 oktober 2010 17:14 schreef mac_this het volgende:
Hmm, vaak als ik alleen thuis ben ofzo.. hoor ik iemand uit de hal roepen; Jhonny!!!
en dan denk ik ook Like WTF!, schrik dan ook heel erg,, kijk ook altijd of er dan iemand is ofzoiets..
Creepy... Is het dan je eigen stem? Of van anderen? Herken je die stemmen dan? En praten ze dan allemaal door elkaar? Of om de beurt? Vertellen ze je dan ook echt iets?quote:Op zondag 31 oktober 2010 23:10 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Schizofreentje mag niet meepraten?![]()
Nou ja, ik doe het lekker toch![]()
Ik hoor de gehele dag door stemmen in m'n hoofd. Meestal op de achtergrond als zacht gefluister. Soms worden de stemmen "harder gezet", als een soort muur van geluid. Het is moeilijk uit te leggen aan iemand die nooit of weinig stemmen hoort, maar vergelijk het met het volgende, maar dan als stemmen zijnde:
Als ik in bed ga liggen zijn de stemmen op hun hoogtepunt, met als gevolg dat ik superslecht slaap, al jaren. Ik ben ook steeds later naar bed gegaan, in slaap vallen lijkt toch makkelijker te gaan als ik compleet uitgeput ben.
Ik gebruik al enkele jaren medicatie om de geluiden (het zijn niet alleen stemmen) te onderdrukken. Nadeel is dat ik de hele dag suf en moe ben, maar dat neem ik voor lief.
Sommige stemmen *denk* ik te herkennen. Zo praat mijn -al heel lang overleden- grootmoeder soms tegen me. Dat zijn vaak ook fijne dingen. "Krullenkop"quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:12 schreef MyMindKeepsBurning het volgende:
[..]
Creepy... Is het dan je eigen stem? Of van anderen? Herken je die stemmen dan? En praten ze dan allemaal door elkaar? Of om de beurt? Vertellen ze je dan ook echt iets?
Sorry dat ik je zo ondervraag
Ik zou graag eens willen weten of je ook vaak terugpraat tegen de stemmen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:31 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Sommige stemmen *denk* ik te herkennen. Zo praat mijn -al heel lang overleden- grootmoeder soms tegen me. Dat zijn vaak ook fijne dingen. "Krullenkop"
De meeste stemmen herken ik niet, en ik hoor vaak genoeg niet wat ze zeggen. Alsof je in een volle kroeg staat, maar dan zonder muziek. Je hoort bepaalde woorden, maar de rest is blablabla
En soms zijn de stemmen duister. "Iedereen is tegen je, ze willen je vermoorden." of Iedereen kijkt, pas op!.
Er is één stem die achter elke zin "kut" zegt. Als hij veel naar voren komt, begin ik ook vaak kut te roepen.
Als ik veel buiten kom, wordt het allemaal erger. Mensen maken het erger. Want in mijn hoofd kijken ze allemaal naar me. Dus ik kom niet veel meer buiten. Zelfbescherming.
Is dit een beetje wat je wilde weten?![]()
Ik heb liever dat mensen vragen stellen, dan zelf aannames maken. Zo heb ik een nicht die jaren gedacht heeft dat ik meerdere persoonlijkheden had.
God had wel veel geduld met jou. Normaal roept hij je 3 keer.quote:Op zondag 31 oktober 2010 17:11 schreef Haaruitval het volgende:
Toen ik 17/18 was hoorde ik in 1 week tijd tot 8x toe mijn naam geroepen worden, terwijl niemand mij riep.
Jeetje stemmen die last hebben van Gilles de la Tourettequote:Op zaterdag 6 november 2010 16:31 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Er is één stem die achter elke zin "kut" zegt. Als hij veel naar voren komt, begin ik ook vaak kut te roepen.
Juist.quote:Op maandag 8 november 2010 00:39 schreef _Fonz het volgende:
[..]
God had wel veel geduld met jou. Normaal roept hij je 3 keer.
Het verschilt voor iedereen, denk ik. Ik communiceer in slechte periodes met de stemmen, en dat maakt het alleen maar erger. Niet direct dat de stemmen negatiever worden, maar je rolt verder en verder je psychose in, en zonder hulp kom je daar gewoon niet uit.quote:Op maandag 8 november 2010 00:37 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Ik zou graag eens willen weten of je ook vaak terugpraat tegen de stemmen.
Dus bijvoorbeeld als ze iets vervelends zeggen en jij gaat daar tegenin of het dan minder wordt of juist meer.
Mijn broer hoort namelijk ook stemmen, slikt daar nu ook medicijnen voor. Maar is weinig spraakzaam erover en wil het er eigenlijk niet over hebben.
En nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd of het tegenspreken van die stemmen, of dat helpt.
Of je misschien je onverschilligheid, wat die stemmen tegen je zeggen, kan uitspreken. Ze zelf de huid volschelden, en dat uiteindelijk de negatieve commentaren zo misschien minder worden?
Misschien zeg ik nu wel iets heel belachelijks hoor. Maar ik zou graag je reactie willen lezen, hoe jij dat ervaart, of misschien weleens geprobeerd hebt?
zoiet, maar dan met mijn eigen naam. Beetje eng soms.quote:Op zondag 31 oktober 2010 17:14 schreef mac_this het volgende:
Sorry maar das best engquote:Op dinsdag 9 november 2010 00:17 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Het verschilt voor iedereen, denk ik. Ik communiceer in slechte periodes met de stemmen, en dat maakt het alleen maar erger. Niet direct dat de stemmen negatiever worden, maar je rolt verder en verder je psychose in, en zonder hulp kom je daar gewoon niet uit.
Ik heb urenlang aan de telefoon gesproken. Met een stem. Zonder een telefoon in m'n hand. Je zal me voorbij zien komen in de Albert HeijnMaar goed, voor mij was het allemaal echt.
Het ergste aan alles is de constante angst. Ik ben angstig als de bel gaat. "Ze komen me halen". Ik ben angstig als iemand in "mijn" weg loopt (voor me, mijn kant op). Ik ben angstig in grote groepen mensen. Er is altijd angst, ondanks de medicatie.
(Ik weet niet of ik nu antwoord op je vraag heb gegeven of niet)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |