quote:Wat een ondoordachte en gevoelloze reactie die dan nog van een Moderator komtOp woensdag 27 oktober 2010 17:39 schreef swarmahoer het volgende:
hoelang zou die nog te leven hebben als hij de operatie niet ondergaat?
70 is al behoorlijk oud
quote:waar praat jij nu weer overOp woensdag 27 oktober 2010 17:48 schreef El_Borracho het volgende:
[..]
Wat een ondoordachte en gevoelloze reactie die dan nog van een Moderator komtGemiddeld wordt een Nederlandse man ouder dan 78.
Ik zou er met een arts over praten.
quote:Nou zo'n rare vraag vind ik dat niet hoor!Op woensdag 27 oktober 2010 17:48 schreef El_Borracho het volgende:
[..]
Wat een ondoordachte en gevoelloze reactie die dan nog van een Moderator komtGemiddeld wordt een Nederlandse man ouder dan 78.
Jij gaat in het ziekenhuis ook semi door het lint als de vraag gesteld wordt of je wel gereanimeerd wil worden?quote:Op woensdag 27 oktober 2010 17:48 schreef El_Borracho het volgende:
Aan de andere kant, nu al 4 jaar verder zónder operatie, dat is dan ook wel weer heel positief (terugkijkend dan, want de statistieken zullen hem nu wel snel inhalen)quote:Bij slokdarmkanker worden de vooruitzichten vaak gegeven voor twee groepen patiënten:
• Patiënten die een operatie ondergaan die gericht is op genezing (curatieve behandeling)
• Patiënten die niet meer geopereerd kunnen worden, en die een behandeling krijgen om de ziekte af te remmen en klachten te verminderen (palliatieve behandeling)
Van de eerste groep is het percentage patiënten dat na vijf jaar nog leeft ongeveer 25 tot 30 %. Het percentage patiënten uit de tweede groep, dat na vijf jaar nog in leven is, is een stuk lager. De vijfjaarsoverleving van alle slokdarmkankerpatiënten samen is ongeveer 10%.
Voor sommigen wel, voor anderen niet.quote:Op zondag 28 september 2014 01:12 schreef BloedendeVagina het volgende:
Is het echt zoveel moeite om even te revalideren en alles opnieuw te leren?
Vraag is meer: heeft ie een doodswens, of niet?
Hij heeft gezien wat zo´n operatie met iemand doet, ze hebben gegeten met iemand die de operatie heeft ondergaan. En ja, het is zoveel moeite, als je niet weet waar je het over hebt, stel dan niet van die domme vragen. Nog even afgezien van de leeftijd.quote:Op zondag 28 september 2014 01:12 schreef BloedendeVagina het volgende:
Is het echt zoveel moeite om even te revalideren en alles opnieuw te leren?
Vraag is meer: heeft ie een doodswens, of niet?
Een kutziekte is het, ben net wat te vaak op begravenissen geweest daardoor.quote:Op zondag 28 september 2014 00:53 schreef flipsen het volgende:
Aan de andere kant, nu al 4 jaar verder zónder operatie, dat is dan ook wel weer heel positief (terugkijkend dan, want de statistieken zullen hem nu wel snel inhalen)
Tja.. Het is simpel.quote:Op zondag 28 september 2014 04:33 schreef flipsen het volgende:
[..]
Hij heeft gezien wat zo´n operatie met iemand doet, ze hebben gegeten met iemand die de operatie heeft ondergaan. En ja, het is zoveel moeite, als je niet weet waar je het over hebt, stel dan niet van die domme vragen. Nog even afgezien van de leeftijd.
Lees je even mee BloedendeVagina? Daarnaast is de kans op genezing na een operatie ook maar "minimaal", ofwel je krijgt geen enkele zekerheid en je leven wordt wel compleet verwoest met zo´n operatie.quote:Op zondag 28 september 2014 09:47 schreef Sotchi2014 het volgende:
Ik denk ook dat je vader destijds de juiste beslissing heeft genomen. Als ik terug in de tijd kon gaan, zou ik ook niks hebben laten doen in plaats van alle ellende daarna. En ik ben dan pas 23 nu, maar ik weet zeer zeker waarover ik spreek en zelfs al had ik op mijn 15e nog 5 jaar gekregen, had dat me meer waard geweest dan alle ellende daarna met de vraag of ik ooit beter word.
Geen idee, donderdag horen ze dus meer. Ik vraag me af of een operatie uberhaubt nog mogelijk is nu, maar las wel dat ze tegenwoordig ook een stent kunnen plaatsen om het slikken te verbeteren. Dan doe je uiteraard verder ook niets aan de kanker, maar het verlicht wel. Chemo lijkt me het kloterigst en dat is ook alleen nog maar pallitatief als ik het goed heb begrepen.quote:Is het geen optie voor je vader om de chemo te skippen en enkel et gezwel te laten amputeren? Dan kan hij misschien weer wel goed slikken, zonder alle ellende van chemo en bestraling. De kanker verdwijnt dan niet, maar aangezien je vader al op leeftijd is... gaat de natuurlijke weg misschien net zo snel als dat de kanker zou doen.
Ja, ik lees mee.quote:Op zondag 28 september 2014 18:17 schreef flipsen het volgende:
[..]
Lees je even mee BloedendeVagina? Daarnaast is de kans op genezing na een operatie ook maar "minimaal", ofwel je krijgt geen enkele zekerheid en je leven wordt wel compleet verwoest met zo´n operatie.
Maar Sotchi, jij hebt slokdarmkanker gehad en hebt de operatie ondergaan? Zo jong?? Damn...
[..]
Geen idee, donderdag horen ze dus meer. Ik vraag me af of een operatie uberhaubt nog mogelijk is nu, maar las wel dat ze tegenwoordig ook een stent kunnen plaatsen om het slikken te verbeteren. Dan doe je uiteraard verder ook niets aan de kanker, maar het verlicht wel. Chemo lijkt me het kloterigst en dat is ook alleen nog maar pallitatief als ik het goed heb begrepen.
quote:Op zondag 28 september 2014 20:29 schreef LuieDonder het volgende:
Mijn mening is dat, mocht een operatie nog wel mogelijk zijn, er gewoon geen goed antwoord is. Je moet persoonlijk een afweging maken en dan nog is het een meedogenloos kansspel. Laat je hem zitten en doe je niets, dan kun je (met een stent) misschien nog jaren leven, maar het kan ook binnen een paar maand gebeurd zijn. Hetzelfde geldt voor zo'n operatie, het is simpelweg niet te voorspellen. Teveel factoren, te complex. Als je je erbij neerlegt dat je het niet kunt voorspellen, kun je in ieder geval proberen te accepteren dat je eigenlijk geen verkeerde beslissing kunt nemen. Speculeren over hoe het had kunnen gaan, heeft geen zin.
Wat heeft een nickname ermee te maken? LuiDonder is nu ook geen geweldige nickname, al zou die misschien kunnen passen voor de vader van topicstarter, die geen moeite lijkt te willen doen te revalideren of wellicht angst heeft ervoor. Hetgeen k me overigens prima kan voorstellen..quote:Op zondag 28 september 2014 20:29 schreef LuieDonder het volgende:
Mijn vader heeft het gehad, maar die was 56. Het is inmiddels vierenhalf jaar geleden en hij maakt het prima, maar een tumorverwijderende operatie is bepaald geen sinecure. Om erbij te kunnen, klappen ze een long in, longontsteking is de meest voorkomende fatale complicatie, geloof ik, en je bent sowieso erg kortademig de eerste weken/maanden na de operatie. Het helpt ook als je de operatie ingaat met nog een beetje gewicht, want enorm afvallen gaat sowieso gebeuren.
Mijn vader had betrekkelijk weinig last van de chemo+bestraling die eraan voorafging, tuurlijk, het was geen pretje, maar er was zeker meer dan voldoende kwaliteit van leven. Bovendien kun je altijd stoppen met chemo en/of bestraling, mocht je vader er te zeer onder lijden, proberen zou ik dat sowieso, zelfs het palliatief zou zijn.
Vooropgesteld: als er uitzaaiingen geconstateerd worden, zullen ze vrijwel zeker niet opereren, dus alle discussie en speculatie vooraf is eigenlijk zinloos, zolang je dat niet weet.
Mijn mening is dat, mocht een operatie nog wel mogelijk zijn, er gewoon geen goed antwoord is. Je moet persoonlijk een afweging maken en dan nog is het een meedogenloos kansspel. Laat je hem zitten en doe je niets, dan kun je (met een stent) misschien nog jaren leven, maar het kan ook binnen een paar maand gebeurd zijn. Hetzelfde geldt voor zo'n operatie, het is simpelweg niet te voorspellen. Teveel factoren, te complex. Als je je erbij neerlegt dat je het niet kunt voorspellen, kun je in ieder geval proberen te accepteren dat je eigenlijk geen verkeerde beslissing kunt nemen. Speculeren over hoe het had kunnen gaan, heeft geen zin.
Het zwart-witte plussen en minnen van iemand die zichzelf "BloedendeVagina" noemt en ogenschijnlijk geen idee heeft waar ie het over heeft, en daarbij weinig blijk van empathie toont, zou ik niet zo serieus nemen.
Mijn vader kreeg het op z'n 56ste en was daarmee nog redelijk in de kracht van z'n leven, de leeftijd van je vader is een stuk minder gunstig, dat is gewoon waar. Maar als je het enigszins als opsteker kunt gebruiken: mijn vader heeft nu, vierenhalf jaar na de operatie, relatief weinig klachten, leeft normaal, eet praktisch alles (zij het in kleinere hoeveelheden, eet hij teveel dan moet hij het wel bezuren) en weegt meer dan ik (ook man, 31). Hij heeft bizar veel geluk gehad, maar anderen kunnen datzelfde geluk ook hebben.
Geen slokdarmkanker, maar andere zware medische problemen (ook met het spijsverteringskanaal en 6 zware operaties). Bedoelde meer te zeggen dat ik niet zomaar wat roep terwijl ik zelf niks meegemaakt heb. Wil eventueel wel via PM meer vertellen als je wil, maar ik weet niet of je daar veel aan hebt.quote:Op zondag 28 september 2014 18:17 schreef flipsen het volgende:
Maar Sotchi, jij hebt slokdarmkanker gehad en hebt de operatie ondergaan? Zo jong?? Damn...
Ten eerste sterkte met deze vervelende periode.quote:Op zondag 28 september 2014 00:09 schreef flipsen het volgende:
Thanks Mord_Sith!
Goed, een update 4 jaar later... Iedereen die destijds gereageerd heeft in het topic: dank. Uiteindelijk heeft mijn vader besloten er niets aan te doen. Moeilijke beslissing, zowel voor hem als voor de familie. Maar wat ons betreft heeft het bijzonder goed uitgepakt. Hij heeft de jaren daarna nooit ergens last van gehad, kon alles gewoon eten en drinken, fietste nog bijna dagelijks mooie afstanden, voelde zich prima (behalve natuurlijk dat het toch in je achterhoofd blijft spoken).
Maar gisteren belden mijn ouders me, een paar weken geleden had hij opeens last met het doorslikken van eten. Dus toch maar naar de dokter. Wederom vele tests gedaan, gelukkig minder zwaar dit keer, maar de uitslag was toch schrikken: een gezwel van zo´n 5 cm in de slokdarm.
Donderdag hebben ze een gesprek met de arts om te zien wat de (on)mogelijkheden zijn. Ben erg benieuwd wat die zeggen. Chemo, bestraling, misschien alsnog die zware operatie? Of misschien wel einde oefening. Hij voelt zich overigens nog steeds prima verder, ze hebben nog een citytripje geboekt en ook wandelt en fietst hij nog veel. Maar nu hangt het zwaard van Damocles alsnog boven zijn hoofd.
Mijn gevoel is een beetje dubbel. Het afgelopen jaar/jaren heb ik vaak gedacht "Zouden de artsen zich vergist hebben?". Normaal gesproken is slokdarmkanker vrij agressief en hij had dus al die jaren helemaal nergens last van. Nu blijkt dat het toch goed mis is en dan ga je toch weer twijfelen. Had ie misschien toch de operatie moeten ondergaan? Maar als ik logisch probeer na te denken, lijkt het me toch de juiste beslissing geweest 4 jaar geleden. Vooral omdat die operatie en de recovery enorm zwaar zijn (alles opnieuw leren: eten, drinken, slikken etc), terwijl hij nu 4 jaar lang nergens last van heeft gehad. Zelf staat hij overigens nog steeds achter die beslissing gelukkig, dat is het belangrijkste natuurlijk.
Nu nagelbijtend afwachten tot donderdag en dan weten we weer meer. Ze zouden in december weer naar Argentinië komen voor een maand, maar dat hebben ze nu toch maar afgezegd helaas. Ach, gaan wij wel die kant op met de feestdagen (even ervan uitgaand dat dat gewoon nog kan), maak ik eindelijk weer eens die "donkere dagen voor Kerst" mee ipv zwetend in de tuin te zitten barbecuen
tldr; Niet geopereerd 4 jaar geleden, 4 jaar lang nergens last van gehad, nu een gezwel van 5cm.
PS: Ze belden me gisteren pas omdat ik met een groep klanten door Peru aan het reizen was en ze me niet wilden "lastigvallen" hiermee.
Even buiten de manier waarop je het geschreven hebt is het is duidelijk dat jij geen ervaring hebt met de nuances van operaties. Het is bij lange na niet een simpele vraag van wel of niet leven. Het is een complexe risk assessment met veel variabelen, grote onzekerheid en persoonlijke voorkeuren. Zeker bij dergelijke casuïstiek waarbij er een ouder persoon met een progressieve ziekte is zijn de mogelijkheden klein en kunnen de verschillende consequenties groot zijn.quote:Op zondag 28 september 2014 06:10 schreef BloedendeVagina het volgende:
[..]
Tja.. Het is simpel.
Wil ie op korte termijn dood: niets doen. Geen operatie. Crepeert ie vanzelf, omdat het gezwel waarschijnlijk groter wordt en ie niets meer kan eten.
Wil ie nog de kans hebben om wat jaartjes langer met zn vrouw en jullie door te brengen: Operatie, herstellen/revalideren.
Een andere keus heeft ie geloof ik niet behalve die 2 mogelijkheden. Dan vind ik de vraag of ie nog verder wilt leven of niet omdat ie geen zin heeft in revalideren niet stom.
Die man is 74.. weliswaar ouder dan mijn ene opa en oma werden.. maar 22 resp 26 jaar jonger dan mn andere oma en haar zus werden. In verder goede gezondheid trouwens.. Waarom zou die man ook niet nog 10 jaar ertegen kunnen? Zijn er redenen om aan te nemen dat ie niet veel ouder zal worden dan die 74 die ie nu is? Mankeert ie nog meer?
bij mij is het ook een familielid. ik weet niet hoeveel slechter het kan aflopen op oudere leeftijd ,maar ik zou (tenzij er echt grote kans is dat het slecht afloopt ) voor zo een operatie gaan , liever het risico nemen van de operatie dan aftakelen aan de ziekte. Overigens mag je het überhaupt in slechte conditie niet ondergaan. Het is wel een van de zwaardere operaties heb ik begrepen. Je bent zo 8 uur op de operatietafel. Bij mijn familielid ging het herstel snel en goed ,maarja het is sowieso al een persoon met een super goede weerstand, ik denk dat dat ook uitmaakt.quote:Op zondag 28 september 2014 20:29 schreef LuieDonder het volgende:
Mijn vader heeft het gehad, maar die was 56. Het is inmiddels vierenhalf jaar geleden en hij maakt het prima, maar een tumorverwijderende operatie is bepaald geen sinecure. Om erbij te kunnen, klappen ze een long in, longontsteking is de meest voorkomende fatale complicatie, geloof ik, en je bent sowieso erg kortademig de eerste weken/maanden na de operatie. Het helpt ook als je de operatie ingaat met nog een beetje gewicht, want enorm afvallen gaat sowieso gebeuren.
Mijn vader had betrekkelijk weinig last van de chemo+bestraling die eraan voorafging, tuurlijk, het was geen pretje, maar er was zeker meer dan voldoende kwaliteit van leven. Bovendien kun je altijd stoppen met chemo en/of bestraling, mocht je vader er te zeer onder lijden, proberen zou ik dat sowieso, zelfs het palliatief zou zijn.
Vooropgesteld: als er uitzaaiingen geconstateerd worden, zullen ze vrijwel zeker niet opereren, dus alle discussie en speculatie vooraf is eigenlijk zinloos, zolang je dat niet weet.
Het zwart-witte plussen en minnen van iemand die zichzelf "BloedendeVagina" noemt en ogenschijnlijk geen idee heeft waar ie het over heeft, en daarbij weinig blijk van empathie toont, zou ik niet zo serieus nemen.
Mijn vader kreeg het op z'n 56ste en was daarmee nog redelijk in de kracht van z'n leven, de leeftijd van je vader is een stuk minder gunstig, dat is gewoon waar. Maar als je het enigszins als opsteker kunt gebruiken: mijn vader heeft nu, vierenhalf jaar na de operatie, relatief weinig klachten, leeft normaal, eet praktisch alles (zij het in kleinere hoeveelheden, eet hij teveel dan moet hij het wel bezuren) en weegt meer dan ik (ook man, 31). Hij heeft bizar veel geluk gehad, maar anderen kunnen datzelfde geluk ook hebben.
Lastig allemaal kerel. Wat ik wel mooi vind is om te lezen hoe je vader ermee omgaat, toch een stukje kracht en positiviteit, dat helpt je enorm. Ik wil je sterkte wensen met alles.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 12:34 schreef flipsen het volgende:
Kleine update maar weer. Ze hebben gesprek gehad met de arts, waar bleek dat uit de PET-scan (geloof ik?) "iets" in zijn darmen was gevonden. Het zou een koliek kunnen zijn, maar ook "iets anders". Mja, daar word je dan ook niet vrolijker van. Hij wordt gebeld wanneer hij moet komen voor een darmonderzoek en na die uitslag wordt weer gekeken naar de mogelijkheden.
Hij heeft al aangegeven geen chemo te willen en daar kan ik me ook wel weer iets bij voorstellen. Voelt zich overigens nog goed, maar heeft wel steeds meer last van passage-klachten. Een keertje niet heel goed kauwen en dan gaat het mis. Zijn oplossing: 3x springen helpt
Een update... Vorige week aangekomen in Nederland, ik had intussen mijn broertje al gevraagd waar we ons op moesten voorbereiden en hij zei dat mijn beide ouders er bijzonder slecht en oud uitzagen. Toen ik ze zag viel het me gelukkig nog redelijk mee, hoewel hij natuurlijk veel te mager was geworden.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 14:38 schreef Serinde het volgende:
Uit je verhalen komt je vader naar voren als een sterke man, die vooral ook de positieve en leuke dingen ziet (3x springen).
Ik heb helaas ervaring met een vader die kanker heeft en de aftakeling is soms mensonterend. Ik begrijp het goed wanneer mensen "niet alles doen om hun leven te rekken".
Wat een vervolg van dit trietse verhaal weer. Nee helaas is die pil er nog steeds niet, een humaan einde aan je leven maken vindt vadertje staat nog steeds niet goed.quote:Op woensdag 24 december 2014 11:06 schreef flipsen het volgende:
Nu woon ik al 8 jaar niet meer in Nederland, maar is die pil van Drion er al?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |