Blijft toch een intrigerend beursfonds. Wat mij het meest blijft verbazen is dat er mensen zijn die deze aandelen blijven kopen.
Even ter illustratie het koersverloop van de afgelopen jaren:
![GIFmd.py?fd=antonov&md=144&key=0]()
De huidige koers is niet te zien in deze grafiek, maar schommelt tussen de 15 en de 17 cent. Ongetwijfeld komt er ooit weer een reverse-split, waardoor de koers naar 1,50 gaat. Van daar af aan kan ze dan weer langzaam afkalven naar onder de euro.
De grote belofte van Antonov is natuurlijk hun superieure versnellingsbak, die de automarkt op haar kop zal zetten. Ieder moment nu kan er een contract met een grote autofabrikant worden afgesloten waarna het geld als vanzelf zal binnenstromen. Antonov laat in allerlei persberichten regelmatig doorschemeren dat aanstaande is.
Als je in de archieven van een forum als
www.iex.nl kijkt, waar al jarenlang over Antonov gesproken wordt, zie je dat die belofte al heel oud is:
17 april 2001:
quote:Het gerucht gaat, wanneer Antonov vanaf tweede helft dit jaar miljarden winst gaat maken, ze als eerste GM gaan overnemen
Ook 2001
quote:Ik weet gewoon zeker dat Antonov binnen nu en twee maanden uiterlijk de eerste licentie gaat verkopen. Dit is dan het eerste schaap. Wie dit eerste schaap is kan ik niet zeggen, maar persoonlijk denk ik dat het GM of Suzuki zou kunnen zijn. Dat dan de koers van Antonov naar de 1 euro stijgt, of zelfs daarboven, geloof ik heilig. Dat moet wel, want de run op een spekulatief aandeel als dat van Antonov wordt bij zulke berichtgevingen en lage koersen aanzienlijk. Zowel voor de grotere als kleinere beleggers. Daarbij is de aankoopkoers idioot laag voor een aandeel, dus men gaat met de grootst mogelijke bedragen kopen om daarna snel weer te verkopen. Winst verdubbeling is wel het minste wat je hier kunt verwachten. Ik denk zelfs (maar dan ga ik wel heel erg stoer doen), dat een winst tussen de 200% en 300% haalbaar moet zijn binnen twee dagen! Als Antonov slim is, dan geven ze na de berichtgeving van de verkoop van het de eerste licentie, twee a drie dagen later het bericht uit van een tweede licentie! Moet je zien welk effekt dit op de koers zal geven! Daar kunnen wij alleen maar van dromen! En wat die koersstuip (om het maar even zo te noemen) betreft, ik heb hier ook geen verklaring voor, maar zoiets gebeurt wel eens meer, helaas ook andersom... Dit bewijst wel weer dat er meer mensen op Antonov letten dan wij allemaal vermoeden. Ook al is het een doodgezwegen aandeel. Big Brothers are watching it !!! Chiefram (het mannelijke schaap, aan het hoofd van de kudde) LOL!
Het 'grappige' is dat er dus het basisverhaal in al die jaren nauwelijks veranderd is. En er is in al die tijd maar dan ook helemaal niets bereikt in het bedrijf. Ja, ze hebben eens een versnellingsbak van hun in een auto ingebouwd. De beleggers waren helemaal lyrisch hierover.
Er is zelfs een Antonov-forum (
http://www.antonov-clubsite.nl ) voor de echte fanboys. Hier raakt men niet uitgepraat over wat voor een prachtbedrijf dat Antonov wel niet is. Ondanks jarenlange verliezen en zonder enige werkelijke prestatie van Antonov als bedrijf zelf.
Het enige waar Antonov zich werkelijk mee bezig houdt is het uitbrengen van persberichten over aanstaande samenwerking met autofabrikanten en het uitgeven van aandelen. Maar de vraag blijft dus: wie koopt die dan? Wie heeft er nog oprecht vertrouwen in?